Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kuggur schreef:arun schreef:Beleren doe je of laat je doen na hun derde jaar en met sommige rassen wacht je beter tot ze 4 jaar zijn zodat de rugwervels volledig dicht zijn.
Dan moet je wachten tot ze minstens 6 zijn, eerder sluiten de groeisschijven zich niet, bij geen enkel ras.
FriesWytske schreef:Wij hebben onze merries ook op 2,5 - 3 jarige leeftijd beleerd. En ze zijn allemaal oud geworden. De oudste is 25 jaar geworden. Het ligt eraan hoe je ze berijd. Het eerste jaar gaan we zo gauw het kan lekker een paar keer in de week een buitenrit maken.
Urielle schreef:Paarden mogen pas vanaf oktober van het jaar dat ze drie geworden zijn op wedstrijd starten. Als je in juli/augustus zadelmak maakt kunnen er veel al wel mee in oktober. Verder beetje kijken naar het paard. Ik heb een grote lange vierjarige staan, die zwalkt alle kanten op en weet de weg nog niet tussen haar benen. Terwijl een andere vierjarige, 4 maanden later zadelmak gemaakt maar gewoon veel compacter gebouwd al best eens een proefje zou kunnen lopen.

Myour schreef:Blubber? Gewoon kraakbeen dat nog niet helemaal uitgehard is
Maarre, mijn pony van 2 jaar en 10 maanden kent het longeren, buiten stappen en het zadel (nu 5x om gehad). Tot ruim juli blijft het hierbij, dan ga ik verder.
FriesWytske schreef:Tot zijn einde, maar dat hebben we niet gedaan. We hebben haar op haar 21ste lekker met pensioen gedaan. En daar heeft ze tot haar einde van genoten. In de zomer hielp ze de andere merries met het opvoeden van de veulens.