Paard ontzettend eenkennig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard ontzettend eenkennig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:02

Hallo,

Al zolang ik mijn fjord heb ( vanaf dat ze een half jaar oud was en ze is nu bijna 6 ) is ze altijd erg eenkennig geweest naar mij toe.
Vandaag viel t een andere bokker ook op.
Als ik in de buurt ben doet Bonito er alles aan om maar in mn buurt te zijn , ze wordt zelfs voor diegene die erop zit zowat stuurloos. Ze verzet zich tegen de ruiter en loopt vrolijk mijn kant op om bij mij te staan :)
Dit is ook zo met andere activiteiten alleen met t rijden t ergst. Als ik er zelf op zit niets aan de hand!
Ik heb dr al aardig wat *vreemden* op laten rijden en verzorgen en met zoveel mensen in contact laten komen maar t helpt niet!
Kijk een beetje eenkennigheid is leuk, maar zij is t extreem! Voor anderen niet leuk die er op rijden. Wat kan je er aan doen?

Overiegns heb ik wel een mooie band met haar, kan dr alles mee en begrijp dr volkomen, kan t daar mee te maken hebben?

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:28

Eenkenningheid is echt gewoon de aard van het beestje.
Je kan misschien wel dingen er tegen doen, die het misschien makkelijker voor haar maken anderen ook te accepteren, maar het zal er altijd wel in blijven zitten.

Ik heb als groom gewerkt en we hadden ook een paard dat helemaal gek was op zijn ruiter... stond ik het paard te zadelen stond hij mij te schoppen, te bijten e.d. zodra ze maar aan kwam lopen stond hij ineens braaf stil met zijn oortjes naar voren. zo van: ik doe niets, ben braaf!

Ik zou in elk geval zeggen, als je andere mensen voor haar laat zorgen zorg er dan voor dat dat mensen zijn die sterk in hun schoenen staan en de rol van de leider echt over kunnen nemen.
ik neem aan dat je in die 6 jaar wel eens op vakantie geweest bent, dus er vast wel een periode geweest waarin ze langere tijd door een ander verzorgt is. ( dus dat zal niet helpen)

Misschien moet je er ook maar gewoon niet bij zijn als andere mensen erbij zijn, of in elk geval op een manier dat je paard het niet doorheeft.

Anoniem

Re: Paard ontzettend eenkennig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:45

Dank je wel voor je reactie!
Misschien is t idd de aard ban mn paardje dan!
Ik ben wel eens op vakantie geweest idd maar dan werd ze niet bereden en stond zij ook lekker op de wei vakantie te vieren :)
Nu ga ik eigenlijk nooit op vakantie heb veels te veel dieren :P
Maar als ik haar door een ander laat rijden zal ik eens in de kantine gaan zitten kijken hoe t dan gaat :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:47

Tja, erg lastig...

als anderen met dr bezig zijn zorg dan dat hun consequent zijn, zodat je paard weet wat er van m verlangt wordt en hou jezelf er buiten (mss aanwijzing aan persoon geven, maar geen aandacht aan t paard geven)...

Als je iemand met m vertrouwt die er alleen mee aan t werk kan zou dat ook kunnen helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:49

Hoewel het ene individu er gevoeliger voor is als het andere, vind ik persoonlijk dat eenkennigheid een gebrek aan opvoeding is.
Geef 'm maar eens een paar keer uit handen aan een goede ruiter. (Niet te verwarren met iemand 'die 'm wel eens ff zal leren')

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:50

Ik sluit me aan...... opvoeding cq verwend gedrag.......
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-03-09 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:54

Ik dnek niet dat t aan de opvoeing ligt want ze is prima opgevoed :) Heb meerdere jonge paarden opgevoed en had er verder nooit last van, alleen bij haar!
Soms kruipt ze gewoon t liefst in mn binnenzak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:54

Wil niet zeggen dat het verder geen fijn paard in de omgang kan zijn, maar een deel van de opvoeding is niet helemaal lekker gegaan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:55

Ben t er wel mee eens dat het een stukje opvoeding is, sommige zijn er gevoeliger voor dan anderen...

Zou dr gewoon een keer aan iemand "uitlenen" die haar aan t werk kan zetten zonder dat jij ernaast staat

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:57

Mijn pony kruipt ook graag tegen me aan, volgt me op de voet.... maar weet wel dat werken ook werken betekend ongeacht wie er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:57

nee ok, maar ik heb eigenlijk in grote lijnen net zo opgevoed als andere veulens die ik voor anderen heb opgevoed of voor mijzelf ( voor mij zelf heb ik 3 veulens groot gebrecht ) en waren deze verschijnselen er nooit.
Ook als ze buiten staat en ze hoort mn brommer staat ze al bij t hek te dringen dat met me mee wilt enzo.
Als er dan iemand op rijd die haar goed aanpakt ( dat zeg ik ook altijd wees strenger! ) dan wil ze na een tijdje wel iets meer luisteren maar dr gedachten blijven duidelijk bij mij! oren op mij gericht kop steeds mijn richting op! Ze heeft er zelfs ( renate dit mag jij niet lezen ) er iemand afgebokt en rende ze naar mij :s
Ik erop en niks aan de hand

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:00

1 van mijn merries is ook heel eenkennig. Ze pikt het niet als er iemand anders opzit en kan er niet tegen als ik mijn andere paard aandacht geef. Dit is niet altijd prettig, maar heb een goede oplossing gevonden.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:01

En dat is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:01

welke oplossing heb jij dan?
ik heb 2 paardjes, maar ze vind t best als ik met hem bezig ben. Alleen als ik met hem bij dr weg gaat staat ze dr longen uit dr lijf te schreeuwen ( maar dat doet ze weer naar de shet :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:02

Dat zeg ik, de ene is er gevoeliger voor dan de andere.
Echt kwestie van er een goede ruiter opzetten en paar keer goed door laten rijden. Een pony is tijdens een werkje met een goede ruiter niet met de gedachten bij het baasje. Dat is geen goede ruiter. Nóg betere zoeken dus.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:03

Tja mijne liet ook geen andere paarden in mn buurt komen, heel jammer voor hem... maar dan stuur ik m weg... Ik verwacht dat ie zich gedraagd en niet alleen bij mij maar bij iedereen die m in de hand heeft...

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:04

19LindA83 schreef:
Mijn pony kruipt ook graag tegen me aan, volgt me op de voet.... maar weet wel dat werken ook werken betekend ongeacht wie er op zit.

Verder ook nog tips??????? Zou handig zijn. ;)

Ik ben dus degene die er vandaag op aan het rijden was.
En na aanleiding van vandaag is dit topic eigenlijk geopend...

Dus alle tips zijn tot welkom zodat we daar volgende keer mee aan de slag kunnen!
Laatst bijgewerkt door renate85 op 18-03-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:05

idd stukje opvoeding dus, verwent gedrag niet tolereren... net als met ander niet gewenst gedag. Lijkt me een vrij duidelijke tip...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:07

ok maar stel dat t met rijden goed gaat, ze doet t ook bij andere dingen!
En ik dnek niet dat t verwend is, als ze verwend zou zijn zou ze toch ook *scheit* aan mij hebben? En dat is dus niet zo!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:11

idd dus ook bij andere dingen dit gedrag niet tolereren... consequent en duidelijk zijn. nee is nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:11

Laat je die persoon toch ook die andere dingen met hem/haar doen?
Ik ben regelmatig ook met de 'nevenactiviteiten' bezig als een paard voor iemand gereden moet worden. Soms hele simpele basisdingen. Eigenaar die al zegt 'die van mij staat niet zo mooi stil met poetsen en zadelen als die van jou hoor'. O nee? Ik zou niet weten waarom niet. Meteen meenemen, zulke dingetjes. Corrigeren kan meer zijn dan rijden alleen.

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:13

renate85 schreef:
en dat is??

Ik moet haar altijd als eerste pakken en mijn aandacht eerst aan haar geven, voordat ik mijn andere ga doen en dan is het goed. Maar als ik eerst de andere pak en dan haar wil gaan rijden is het een drama ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:16

dat is ook een manier ja.. bevestigen dat zijn gedrag ok is... terwijl je dit juist niet wil hebben...
Ik zal dan wel een heel gemeen paardenmens zijn, maar mijn paarden weten heel goed welk gedrag wel en welk niet door de beugel kan... en dat berijk je niet door ongewenst gedrag te belonen, in tegendeel zelfs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:18

Daantje, dan beloon je dus elke keer het ongewenste gedrag?
Braaf baasje! :j
Zal wel heel gemeen klinken hoor, maar er is er maar één die uitmaakt wie of wat ik als eerste doe, en dat is NIET mijn paard :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:18

19LindA83 schreef:
dat is ook een manier ja.. bevestigen dat zijn gedrag ok is... terwijl je dit juist niet wil hebben...
Ik zal dan wel een heel gemeen paardenmens zijn, maar mijn paarden weten heel goed welk gedrag wel en welk niet door de beugel kan... en dat berijk je niet door ongewenst gedrag te belonen, in tegendeel zelfs

helemaal mee eens...

Mijn paarden worden waarschijnlijk ook gekweld en geestelijk mishandeld, maar ze weten wel wat ik wel en niet tolereer...