Veulen opvoeden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon93

Veulen opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:56

Ik krijg waarschijnlijk een veulentje, maar ik weet niet zo goed hoe ik hem het beste op kan voeden..
Hoe leer je hem dingen enzo?
Vrijdag gaan we kijken naar een tinker hengstenveulen, ik wil hem dan zo lang mogenlijk hengst houden *D

MarliesV

Re: Veulen opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:57

Waarom wil je hem zo lang mogelijk hengst houden en waarom koop je een veulentje als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.

Ben bang dat dit niet echt handig is, of is er iemand die veel bij je is die wel verstand van veulens heeft?

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:17

Ik kan je vertellen dat het een hele kluif is hoor om een veulen goed op te voeden!! Wij hebben zelf een kwpn merrie veulen van bijna 1 jaar. Ze is erg lief, maar op dit moment heeft ze echt nog absoluut geen respect voor ons en dat kost ook erg veel moeite en energie om haar dat te leren.
Mijn advies is dan ook om echt hulp te vragn van iemand die er wel verstand van heeft. Wij krijgen 1x per week les van iemand die heel van paarden en specifiek van veulens afweet.
Zelfs zij heeft er haar handen vol aan dus ........

Op dit moment wandelen wij met haar op de binnenplaats (naar buiten vindt ze erg eng en gaat niet) ze kan vast staan op de poetsplaats en dan geppetst worden en ook voetjes geven.
Vanaf volgende week gaan we onder begeleiding grondwerk met haar doen, om haar zodoende respect naar ons toe te leren.

Heel veel succes en vooral veel geduld hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:27

Ga hem bij vriendjes in de wei gooien. Dan voeden ze elkaar op.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:42

Iid bij vriendjes op de wei, die voeden hem wel op ;) als je niet weet hoe het moet kan je er een heleboel aan verpesten! vooral onbewust.

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:43

Ons veulen heeft dus absoluut geen respect voor onze ruimte. Ze loopt als ze de kans krijgt gewoon over je heen. Als ze met haar vriendje een ruin van 3 jaar in de bak rent dan wordt ze wel afgestraft en doet het dus gewoon echt niet.
Binnenkort gaat ze met andere merries en veulens van alle leeftijden de wei in. Nu zegt iedereen dat ze adan wel opgevoed wordt door de andere paarden. Is het nu zo dat wanneer ze de wei uitkomt in het najaar wel weet dat ze onze ruimte moet respecteren, of moeten we dan weer van voor afaan beginnen?

Het is niet zo dat we er nu helemaal niets mee doen hoor, maar het gaat erg moeizaam. Zoals ik al eerder schreef hebben we wel heel goeie hulp bij de opvoeding. Alleen ons veulen is super eigenwijs!!!!!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:24

een veulen is niet geschikt om mee te spelen, zeker niet als je niet weet hoe....

ga bij een ouder paardje kijken, daar heb je zeker weten meer plezier van

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:43

Ik sluit me bij al mijn voorgangster aan. Een veulen opvoeden is zo moeilijk..........Zeker als het je eerste paardje is.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:44

Wat heb ik een geluk gehad met mijn paardje als ik het zo lees. Mijn eerste paardje is namelijk ook een veulen (1,5 toen ik em kocht) maar het is zo'n goedzak! Nooit chagarijnig, is tegen ieder mens en ieder paard vriendelijk, leert ontzettend snel, kan al een hele hoop, is ontzettend cool, schrikt niet snel van iets en heeft duidelijk al een hoop vertrouwen in mij. *zucht* ja ik ben verliefd ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:53

Welkom op bokt, maar ik ga geen advies geven over hoe je dit maar aanpakken , maar ik zal wel zeggen, niet doen!
Koop een leuke pony van een jaar of 12. Eentje waar je veel dingen van kunt leren. Neem daar regelmatig les mee, en ga je eens in boeken verdiepen. Hoe zit een paard in elkaar, hoe denkt een paard, wat heeft een paard nu eigenlijk nodig?

Een veulen lijkt heel leuk, maatje voor het leven, schattig, zelf opvoeden, maar in de praktijk zijn ze minder grappig. Bij mij op stal staat een friese hengt van een jaartje oud. Geweldig hé? 't is echt een plaatje. Totdat je 'm uit z'n stal haalt (staat al een aantal maanden verplicht op boxrust, uitgegleden, heel naar.) maar dan begint de hel dus. Steigeren, weg willen rennen, bokken, je meetrekken, over je heen lopen, soms is hij zo druk dat hij weer valt. Gevaarlijk gewoon, maar je doet er niets aan. Tegenwoordig word hij toch maar losgegooid, ondanks advies van de DA, want het is onhoudbaar. Ik geloof niet dat jij op zoiets zit te wachten. Laat staan zo'n dier in of doorrijden.
(Hij word overigens deze zomer gecastreerd, veel prettiger voor mens en dier.)'
Uren wandelen met je veulen, dat bestaat niet hoor.

Maar met een lieve ruin (of merrie), van een jaar of 12, waarmee je buitenritten kunt maken, die met soortgenoten op de wei kan (ook merries) en waarmee je uuuuuren kunt tutten (jong paard maximaal 10 minuten) en waar je dus alles mee kan, is dat niet veel leuker? Als ik een eigen paard mocht zou ik het wel weten hoor. :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:03

Ik heb geen spijt gehad van mijn paard die ik een aantal jaren geleden kocht maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zoveel blauwe plekken heb gehad als in de periode dat ik hem de basis beginselen ging leren. Het is goed gekomen wat dat betreft en uiteindelijk zeer braaf geworden maar dat heeft wat bloed, zweet en tranen gekost.

Ik was blij dat zijn ballen eraf gehaald werden (na een half jaar kon je de rust pas merken), ik begrijp daarom niet zo goed waarom je de hengst zo lang mogelijk hengst wil houden. Het klinkt natuurlijk allemaal leuk en stoer maar is het nog zo leuk als je je paard als onhandelbaar moet verkopen omdat je achteraf toch niet de ervaring, kennis, hulp, etc. had die je had gedacht?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:12

ik krijg ook vaak veulens hier, die worden afgespeend.
ze lopen dan samen met mij merrie in de wei.
op het ogenblik heb ik 2 merrie's: 1 van bijna 2 en 1 die word deze maand 1.
die veulen van 1 die liep hier bijna een 1/2 jaar en die heb ik toen gekocht.

er gaat een hoop tijd in zitten, om met zo'n veulen bezig te zijn.
nou hebben ze 2 weken geleden een hengstje gebracht van een 1/2 jaar die nog niks kon, en niet naar de mensen toe kwam.
je wilt niet weten hoevaak ik met een tuinstoel in de stal gezeten heb om vertrouwen te winnen.
na 2 weken heb ik een hoop van hem gedaan gekregen: hij komt gelijk na me toe als zie me ziet, kan hem aanraken, borstelen , vastzetten en beentjes optillen.
sinds gisteren ben ik hem leren mee te lopen , in het begin deed die niks als stijgeren. maar vandaag ging het best goed.
je hebt een hoop geduld nodig.

dus ik zou zeggen, denk er over na of je dit wel wilt.
het is een hoop werk :D

ik vind het heerlijk om te doen, en vooral als ik zie dat ze met z'n 3e lopen te spelen in de wei. :+

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:56

Wij hebben nou een veulen (in mei wordt ze alweer 1) en dat beestje is absoluut niet aan te halen, ze is heel moeilijk te pakken en als je er dan vast hebt met een halster aan is ze alleen bezig met los te komen. We hebben haar in september naar een opfok gebracht, en haar 2 weken terug weer terug naar huis gebracht. Ik heb het idee dat het bij die opfok alleen maar erger is geworden, dat ze helemaal geen vertrouwen meer heeft in mensen. Nu staat ze lekker bij twee volwassen merries op de wei, en laten we haar maar even doen. Voorlopig wordt ze gewoon lekker niet opgevoed, en na de zomer kijken we wel, om haar rustig aan ons te laten wennen. Haar halfbroer, inmiddels een bijna 2 jarige hengst is het tegenovergestelde, dat is de grootste knuffelbeer die je je maar voor kunt stellen.

Ik denk dat het niet slim is om een veulen te kopen als je nog niet veel ervaring hebt, dan zou ik eerder voor een jaarling of tweejarige gaan die al iets kent. Veulens zien er misschien wel lief uit enzo, maar het kunnen enorme krengen zijn, en als ze willen zijn ze even sterk als een volwassen paard. Daarnaast gaat er veel tijd in zitten, en als je net zo'n veulen hebt als wij, die er absoluut niet van houdt om aangehaald en vast gehouden te worden heb je er helemaal je handen aan vol.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:12

Miss_Malfoy schreef:
Bij mij op stal staat een friese hengt van een jaartje oud. Geweldig hé? 't is echt een plaatje. Totdat je 'm uit z'n stal haalt (staat al een aantal maanden verplicht op boxrust, uitgegleden, heel naar.) maar dan begint de hel dus.

Een paard (vooral van die leeftijd) hoort helemaal niet op stal. Dat is vragen om problemen, zowel qua gedrag als gezondheid (met name het bewegingsapparaat).
Wat kun je met een veulen doen? Liefst zo weinig mogelijk. Zorg dat je hem overal aan kunt raken en dat je al zijn hoeven op kunt tillen. Het verlangen dat hij aan een touwtje met je meeloopt of zelfs longeren werkt averechts. Verder moet hij vooral tot ongeveer zijn derde buiten lopen met soortgenoten, liefst van verschillende leeftijden. Ondertussen blijf je hem aanraken en pakt af en toe zijn hoeven op. Ik heb daarvoor nog nooit een veulen vast hoeven te binden. Ze zijn van nature erg nieuwsgierig en als je het met takt aanpakt verlenen ze allemaal graag hun medewerking. Daarna kun je pas serieus met hem aan het werk. Met name voor die fase heb je wel wat ervaring nodig. Het is mijn ervaring dat respect bijbrengen etc op die leeftijd ook véél gemakkelijker is dan bij een jaarling of een tweejarige. Die willen namelijk alleen maar (soms erg ruw) spelen en begrijpen helemaal niet dat wij serieus met hen willen werken. Dat zorgt voor conflicten die je helemaal niet zou hebben als je rustig zou afwachten tot het paard wel klaar is om aan het werk te gaan.

Een veulen kopen ok, maar laat hem zoveel mogelijk met rust. In de tussentijd kun jij intensief kennis op gaan doen over het africhten van paarden en kun je er over een jaar of 2 serieus zelf mee aan de slag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:19

Macusa schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Bij mij op stal staat een friese hengt van een jaartje oud. Geweldig hé? 't is echt een plaatje. Totdat je 'm uit z'n stal haalt (staat al een aantal maanden verplicht op boxrust, uitgegleden, heel naar.) maar dan begint de hel dus.

Een paard (vooral van die leeftijd) hoort helemaal niet op stal. Dat is vragen om problemen, zowel qua gedrag als gezondheid (met name het bewegingsapparaat).

Als je goed gelezen had, dan had je kunnen weten dat het dier op advies van een DA op stal staat.
Het dier is in een spagaat gegaan, lijkt me niet dat zoiets geneest als hij in de wei met soortgenoten idioot loopt te doen. ;)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 12-03-09 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:19

westernjo schreef:
Wat heb ik een geluk gehad met mijn paardje als ik het zo lees. Mijn eerste paardje is namelijk ook een veulen (1,5 toen ik em kocht) maar het is zo'n goedzak! Nooit chagarijnig, is tegen ieder mens en ieder paard vriendelijk, leert ontzettend snel, kan al een hele hoop, is ontzettend cool, schrikt niet snel van iets en heeft duidelijk al een hoop vertrouwen in mij. *zucht* ja ik ben verliefd ;)

Daar kun je een veulen natuurlijk op selecteren. Het ene paard is het andere niet. Als je naar een paar bent wezen kijken weet je gauw genoeg welke gemakkelijker in de omgang is. Vraag ook of je (liefst beide) ouders kunt zien en ga af op hun karakter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:31

Ik wil je adviseren om geen veulen te kopen! Je moet dan echt heel lang wachten voordat je er wat mee kunt doen! Koop een volwassen en beleerd dier, dan kun je meteen aan de slag en loop je minder risio dat er op jonge leeftijd wat gebeurt waardoor hij komt te overlijden of waardoor je nooit op hem zult kunnen rijden. En je hebt het probleem dan ook niet dat er bij het inrijden of bij de opvoeding wat fout gaat.
En ja, een volwassen dier is duurder in aanschaf, maar als je de kosten even bij elkaar optelt die je kwijt bent voor de opfok van een veulen en het beleren ervan, kom je nog duurder uit dan de aanschaf van een volwassen paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:05

en als je dan zonodig wel een veulen wil kopen, zet hem dan ergens in de opfok

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:18

Als je echt graag dat veulen wil en geen braaf paard van 12, zet hem dan wel eerst in de opfok met leuke vriendjes en laat 'm lekker paard zijn. Kleine basisdingen kun je hem wel leren, zoals halstertje om, stukje meelopen aan het touw en voetjes geven, maar verder zou ik zeggen laat hem vooral lekker met andere paarden spelen.
Als je hem iets wil leren, hou het dan wel leuk voor hem, anders raak je al gauw heel veel vertrouwen kwijt. Doe het in kleine stapjes, dan hoef je niks te forceren en blijft het interessant en niet eng. Dus bijv. de eerste keer dat je een halster omdoet niet ook meteen hem eraan willen meevoeren, dan wordt het eng voor 'm. Bovendien hoeft hij vandaag nog niet alles te kunnen, je hebt nog wel een paar jaar om hem dat te leren.

Dus; rustig aan wat kleine dingetjes leren en verder vooral lekker laten spelen dat beestje.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:23

Ook het advies om het niet te doen. Op stal waar ik sta staat ook een ander half jarige. Super leuk ding, maar probeert echt iedereen uit. (staat in de nacht op stal, overdag bij andere)
Dan hapt hij bij een vreemde, de keer er op staat hij stil als een ezel en gaat geen kant meer op. Dan komt hij niet. Dan dendert hij juist weer aan, dan kapt hij met de voorbenen en ga maar door. Bij de eigenaresse doet hij dit alles niet omdat die al wat langer in de paarden zit en heel goed weet hoe er mee om te gaan.
Maar als jij dat al niet weet, niet doen. Dan krijg je een rot paard omdat hij zijn grenzen niet kent.
Koop fijn een paard van een jaar of 10, die al verkeersmak en trailermak is.
Dan kun je al meteen gaan rijden en lekker bezig zijn.
Is echt veel leuker.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:32

Ik zeg net zoals als al die anderen die boven mij gepost hebben, niet doen!

Je zorgt veel sneller ervoor dat ie foute dingen aanleert dan goede. [VVDD] Onze straatvechter, ons onopgevoede schoffie Judd, deel 2 lees dat eens. Is misschien wel een erge ''vorm'' maar zo kan het dus ook worden.

Koop lekker een paardje waar je heerlijk mee kan tutten, kan wandelen en rijden. Ongeveer tien jaar ofzo! En heb daar veel plezier mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:47

Even een rekensommetje (en dan tel ik de aanschaf van het veulen niet mee).

Je koopt een veulen, en zet hem, (hopelijk) in de opfok.
Beetje opfok kost al snel 100 Euro per maand, als het niet meer is.
Doe dit maal 12 (1 jaar)= 1200 Euro.
Tel dit maal drie: 3600 Euro
Bij de prijs voor de opfok zit geen smid. Dus eens in de 2 maanden zal die moeten bekappen. Kosten voor bekappen 25 Euro. Dat 6 keer per jaar en drie jaar lang .
Bij de prijs voor de opfok zit vaak geen wormenkuur, of enting. Kosten van de verzekering (als je daar al voor kiest, zou ik iig wel doen, met ziektekosten erbij, afhankelijk van de verzekerde waarde per jaar, en dan ook x 3.
Je paard zal ook gecastreerd worden. Even schatten wat een castratie kost: 300 Euro? (ligt aan de DA en of je het op het land laat doen of in een kliniek, kan goedkoper of veel duurder )
Ik ga er van uit dat je niet zelf gaat inrijden maar het laat doen. Dat kost ook rond de 1000 Euro.

Nu mag je alle bedragen even optellen (inclusief aanschaf), dat ga ik niet voor je doen. Realiseer je dat dit puur de kosten zijn om hem tot zijn derde aan te houden, en dan heb je nog niet gereden, en is hij niet ziek geweest of heeft] geen blessures opgelopen. Op het moment dat je dan gaat rijden zou je er weleens erachter kunnen komen dat jullie karakters botsen. Of dat het toch niet je type paard is.

En als je het bedrag bij elkaar hebt opgeteld, kijk dan eens om je heen of je daarvoor geen gereden paard kunt krijgen, waar je nu meteen al op kunt zitten, waar je de klik mee hebt, die eventueel al gecastreerd en ingereden is...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:35

ik zou eerst eens goed na denken wil ik wel een veulen.
als je toch denkt van ja en je bent het zeker zou ik nog even met een dierenarts praten of een speciaalist.
als je het veulen heb gekocht kun je het beste het bij ander paarden zetten maar jij moet het opvoeden.
je begingt met het veulen aan te raken.(met een hand de borst vast houde en met de andere de staart)
wanneer hij dit gewend is kun je beginnen met aan een touw lopen en voetjes geven.
dus goed over nadenken want het best veel werk

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:40

Ik heb zowel een volwassen merrie als een jaarling. Je moet inderdaad goed nadenken of je wel een veulen wilt kopen..wellicht lijkt het goedkoper maar dat is het inderdaad niet.

Mijn veulen heeft in de opfok gestaan (125 euro) maar dat ging niet goed, dus nu staat ze op stal en betaal ik 210 per maand....

Maar ik vind het wel helemaal geweldig. Ze is superlief en ik heb een hele goede band met haar.

Het belangrijkste is of je wel het geduld hebt ... want rijden duurt dan nog heel erg lang!

En wat opvoeden betreft...in principe doen de paarden dat zelf. Dus zeker niet alleen zetten! En voor de rest is dat ook een kwestie van geduld en vooral consequent gedrag

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:42

het is best lastig als je niet weet hoe je een veulen op moet voeden ikheb namelijk 2 hengst veulens die tegelijk zijn geboren maar wel aparte moeders en dat is echt lastig want je moet ze tam maken en vriendelijk naar jou laten luisteren wat is er mee bodoel is dat hij op je stem reageert als je er bent en dat is heel lastig ik wens je er echt heel veel sucses mee