Wie helpt mij? Beetje bang voor mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Penny61

Wie helpt mij? Beetje bang voor mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:21

Wij hebben een veulen van bijna 1 jaar. Wij hebben haar nu 6 weken. Ze is heel erg lief, maar ik merk aan mijzelf dat ik eigenlijk een beetje bangig ben. Ik ga zo naar ieder volwassenpaard toe en doe daar van alles mee. Maar ons veulen is natuurlijk een beetje schrikkerig en nog een spring in 't veld ook wil ze eigenlijk altijd aan je handen likken en ruiken. Ik vind dit dus gewoon eng en trek dan mijn handen terug. Ze heeft nog nooit iemand geboeten, dus waarom ik nou bang ben weet ik zelf ook niet.
Ik weet wel dat ik gewoon hartstikke onzeker op haar over moet komen . Zij weet dan natuurlijk op haar beurt ook weer niet hoe ze daar mee om moet gaan.
Als ik bv haar stal in ga en zij maakt een onverwachtse beweging dan schrik ik en ga de stal uit.

Ik vind het zo vreselijk vervelend dat ik zo op haar reageer, want iedereen zegt telkens weer hoe lief en sociaal ze is!!!!

Mijn vriend gaat wel gewoon bijhaar en raakt haar overal aan en je merkt dan ook dat ze dat heel lekker vind en er echt van geniet.

Ik ben ooit op jonge leeftijd op een manege overlopen door een kudde losgebroken en geschrokken paarden en ik denk dat mijn "angst" daar mee samen hangt.
Feit is wel dat ik er gewoon vanf wil.
Wie weet een oplossing voor mij of kan mij tips geven. Ik wil zo graag een goeie band opbouwen met ons veulen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-03-09 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

marrlinde

Re: Wie helpt mij?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:23

iemand zoeken die er ervaring mee heeft en je wat zekerder kan maken door samen te gaan? ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:23

Gewoon stukje bij beetje. Misschien dat je vriend haar vast kan houden, en dat jij dan kan aaien. Ligt gewoon aan het vertrouwen, wat van 2 kanten zal moeten gaan komen :) Dus ik zeg voor eerst niets alleen doen, gewoon samen met je vriend, zodat die je ook gerust kan stellen. Succes!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:52

Ervaring maakt hoe je met iets om kan gaan......als je een vervelende ervaring hebt gehad met die losgebroken paarden zegt het nu ook hoe je de stal ingaat en hoe je reageert op gedrag van het paard.

Nu heb je met een veulen te maken die afhankelijk van jou is. Het dier is nog puur in zijn omgang, nieuwschierig en onderzoekt alles. Van nature zijn ze niet slecht ingesteld, maar willen juist geleid worden.
Jezelf zekerder maken doe je door succesjes te maken....zorg dat wat je doet goed is en dat wat je zo bang maakt samen met iemand doet. Er veel bij zitten en praten bied al veel, voor jezelf als voor het paard.

Succes.

stoer

Re: Wie helpt mij? Beetje bang voor mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:36

veulen omruilen voor een ouder paardje? misschien niet de leukste maar denk wel de beste oplossing, ze word niet rustiger, eerder drukker, vrolijker en lomper, als je nu al aangeeft dat je het eng vind voorzie ik dat dat alleen maar erger word

succes ermee, zijn geen leuke dingen

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:06

Is natuurlijk iets wat ook al door mijn gedachten is gegaan. Maar wees eerlijk je begint er niet aan om het vervolgens na een paar weken al weer op te geven!!
Ik had dit dus echt niet gedacht van mezelf.
Ik merk wel dat ik de laatste dagen een paar goeie ervaringen met haar heb gehad en dat ik dan ineens weer een stuk zekerder van mezelf ben geworden.
Ik ga er gewoon voor en ik WIL ECHT dat het gaat lukken.
Wegdoen kan altijd nog.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:32

dat is misschien wel zo, maar als je nu al die moeite er mee hebt, wat gaat er dan gebeuren als ze gaat puberen, als ze je echt gaat uitproberen, sta je dan wel je mannetje?? Ik bedoel het niet erg banketstaaf, maar het is voor jezelf denk ook fijner als je met vertrouwen met je paardje bezig kan zijn..

als je er echt voor wilt gaan moet je zorgen dat je goeie begeleiding hebt, fouten die nu gemaakt worden zijn straks heel moeilijk om weer te corrigeren

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:38

Ik ga, hoe hard het ook mag klinken, met stoer mee.

Een "veulen" van bijna een jaar is geen veulen, maar een jaarling. Die worden aleen maar sterker, brutaler en lomper.

Dat is voor een ervaren, doorgewinterde paardenmens al geen appeltje, en voor jou al helemaal niet. Om jou voor teleurstellingen te behoeden, en het dier in kwestie te behoeden voor enkeltje slacht in de toekomst, zou ik zeggen: doe het weg. Jij wordt er niet beter van, en het paard ook niet :n
Jij bent gebaat bij een rustig, braaf en kalm volwassen paard, liefst wat ouder wat alles al gezien heeft en meegemaakt heeft. Het paard in kwestie heeft behoefte aan een ervaren persoon, die doelgericht te werk gaat, duidelijkheid biedt en grenzen stelt. Bovendien hoort een jaarling in de opfok, niet bij twee mensen apart.

Denk er eens over na, voor jullie beiden bestwil.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:42

Penny61 schreef:
Is natuurlijk iets wat ook al door mijn gedachten is gegaan. Maar wees eerlijk je begint er niet aan om het vervolgens na een paar weken al weer op te geven!!
Ik had dit dus echt niet gedacht van mezelf.
Ik merk wel dat ik de laatste dagen een paar goeie ervaringen met haar heb gehad en dat ik dan ineens weer een stuk zekerder van mezelf ben geworden.
Ik ga er gewoon voor en ik WIL ECHT dat het gaat lukken.
Wegdoen kan altijd nog.

Ik zou ook zeker niet opgeven! Mijn zusje maakt nu hetzelfde mee met haar 2,5 jarige. We worden nu geholpen met zn alle in de grondwerk les. We leren er enorm veel van en het paard leert zo dat zij de leider is. Dit is voor het paard ook een stuk fijner nu ze duidelijkheid heeft.
Wacht er alleen niet te lang mee omdat het erger wordt naarmate ze ouder worden.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:50

Ik ben het met allebei de meningen eens. Ik hoop dat je een wijze keuze maakt. Want als je de keuze maakt dat je hem wilt houden, dan moet je vooral niet opgeven. Want dit is niet goed voor jou en niet goed voor je jaarlig. Het zal misschien hard werken zijn en je eigen grenzen verleggen maar daarna zou het wel goed moeten gaan.

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:18

Ik heb inderdaad besloten om haar te houden en voor 200% voor te gaan. Zoals ik al eerder schreef hebben we heel geode begeleiding van iemand die heel veel ervaring heeft bij de opvoeding van veulens en jonge paarden. We leren heel erg veel vanhaar. En voor wat betreft mijzelf ben ik mijn grenzen al echt aan het verleggen en begint de angst stukje bij beetje toch steeds minder te worden.
Wij gaan nu ook beginnen met grondwerk. Ook weer onder begeleiding trouwens. We zijn ons er terdege van bewust dat we er NU in moeten investeren als we willen dat het tot een goed einde komt.

Nogmaals, wegdoen kan altijd nog. Maar daarvoor zijn we er niet aan begonnen.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:27

Veel succes daarmee! Ik hoop echt dat het lukt.

Ik hoop wel dat je goed in kunt schatten (of iemand in je directe omgeving) wanneer het ten slechte komt van de jaarling.
Ik ben het met je eens dat je je jaarling altijd nog weg kan doen, maar dadelijk is het te laat. En daar heb en jij en je jaarling niets meer aan!

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:17

Ik hoop ook dat het je lukt! Ik ken ook een merrie van anderhalf en ik ben helemaal verliefd op haar. Ik ben niet bang voor haar en alles gaat redelijk goed. Nu moet ik wel toegeven dat ze hartstikke lief is (ze heeft duidelik het karakter van haar moeder, was ook al zo'n schat). Ik zou zeggen, niet opgeven en gewoon doorproberen met iemand erbij die er niet bang voor is. Succes!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:14

Heel veel succes! Zoals je zegt: wegdoen kan altijd nog. Alleen wil je niet van je veulen af, maar van je angst en die angst gaat echt niet over als je gewoon je veulen wegdoet wanneer het een beetje eng wordt.
Natuurlijk is het heel belangrijk dat je niet bang overkomt op je veulen, maar als je daar hulp bij hebt komt het vast wel goed. Er zal gewoon veel tijd in gaan zitten, maar als je het ervoor over hebt en met iemand samenwerkt die niet bang is, word jij ook zelfverzekerder en dat heeft weer effect op je paardje. Waar een wil is, is een weg en als jij je angst wil overwinnen en je staat daar helemaal achter dan gaat dit je lukken ook.

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:46

We zijn begonnen met grondwerk. Het ging echt super vandaag. Ik heb zelf ook in de roundpit gestaan en haar weggestuurd, laten draaien etc en uiteindelijk kwam ze als een mak lammetje naar me toe toen ik dat wilde. Ook daarna het lopen aan het halster ging geweldig. Ik merk aan mezelf dat ik steeds makkelijker met haar omga. Zo zie je inderdaad maar. Niet bij de eerste de beste tegenslag de handoek in de ring gooien, maar doorgaan.

Ik ben echt super blij en ga zeker door!!!!!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:50

Nou Penny, ik zou zeker niet zo doorgaan. Je bijna 1 jarige moet lekker een kudde in, spelen en leren en onderling opgevoed worden. Wat jij nu beschrijft wat je hebt gedaan met "grondwerk" is wel erg heftig voor een jonkie. Grondwerk op die leeftijd is overal aanraken, aaien, halstertje op en af doen, voetje optillen en een klein beetje wandelen. En niet die dingen die jij beschrijft... :n

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:08

volgens mij kan het wel wat ze heeft gedaan, als dit maar niet elke dag is en niet heel lang achter elkaar, ik zou zeker niet vaak deze oefening doen, maar als dit hun beide het juiste zetje in de goede richting geeft, zie ik het probleem niet, hier word ook wel eens het veulen of de jaarling weggestuurd door de volwassen paarden, heel natuurlijk gedrag.
ik zou iemand met paardenverstand laten komen, die bekend is met angst en die jou op weg kan helpen.
Je geeft zelf al aan dat je angst aan t minderen is!! Dat is positief.
Ik vind idd ook dat een jaarling dag en nacht buiten hoord in een groep met andere paarden!!
Daar worden ze echt opgevoed.

succes en lekker van genieten

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:40

Onze jaarling staat nu nog even op stal, omdat er op de groepshuisvesting bij de veulengroepen geen plaats was. De groepen waren daar al gevormd en dan zou zij helemaal vertrapt worden. Wel gaat ze iedere dag los met oudere paarden in de bak of paddok. Ze gaat zo gauw mogelijk als de andere veulens de wei in gaan mee, zal nog een paar weekjes duren. Na de wieperiode gaat ze samen met de andere veulens de groepshuisvesting in.

Wij hadden nagevraagd of deze korte periode op stal kwaad kon aan een deskundig iemand en die heeft ons verteld dat als ze iedere dag los gegooid wordt met andere paarden en wij haar ook de nodige aandacht geven dit geen probleem is.

Ook de training hebben we doorgesproken met deze persoon.

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:39

Goed te lezen dat het al een stuk beter gaat!
blijf idd lekker met haar bezig maar geef haar ook de mogelijk zo veel mogelijk contact te houden met andere paarden.
liefst ook met leeftijdsgenootjes.

vergeet ook vooral het voetjes geven niet. dat is nu nog redelijk makkelijk te leren, als ze drie zijn word het lastiger ;)

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:43

wat je kan doen is rustig blijven en gewoon lief zijn dan hoef je niet zo snel bang te zijn
een veulen is vaak onverspelbaar maar een volwassen paard ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:31

cupidoloveme schreef:
wat je kan doen is rustig blijven en gewoon lief zijn dan hoef je niet zo snel bang te zijn
een veulen is vaak onverspelbaar maar een volwassen paard ook

Rustig blijven is inderdaad belangrijk. Maar enkel lief zijn tegen een jaarling kan niet goed gaan.
Een jaarling zal opgevoed moeten worden, en dat het liefst met leeftijdgenootjes.
Ik vind het persoonlijk ook een flinke stap om wanneer je angstig bent een jaarling te kopen. Mijn advies zou dan ook zijn, lekker in de opfok. En wanneer ze dik drie is laten beleren door een professional.

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:28

Toen ik ons veulen kocht was ik mij er niet van bewust dat ik bang zou zijn. Zoals ik al eerder schreef stap ik zo op ieder volwassen paard af en doe er alles mee dat nodig is. Maar ik denk dat ik onzeker en bang wordt omdat een veulen natuurlijk erg onvoorspelbaar is onverwachte bewegingen kan maken. (dit komt waarschijnlijk voort uit een ervaring uit het verleden, zoals ik ook al eerder heb omschreven).
Maar goed, zoals ik al zei vind ik wegdoen geen oplossing.
Ze gaat zo gauw het kan het weiland in met de andere veulens en na de weiperiode gaat ze in de veulengroep.
Ikzelf merk dat het steeds beter gaat. Temeer omdat ik goede begeleiding heb en zij ook steeds meer gewend raakt aan ons en accepteerd dat wij de leiders zijn!!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:38

Ik denk dat het ook iets is wat tussen je oren kan zitten.Het is ook niet vreemd.Een veulen is dartel en bokt stijgert wel eens niet wetend dat zo'n mens ook gevoel heeft :D .Paarden onderling kunnen meer hebben.Ik ben zelf ook altijd op mijn hoede bij een veulen of jaarling,omdat ze soms overwachte dingen kunnen doen,zoals gisteren ,ze schrok van mijn shet (die joeg haar weg)en daardoor had ze een frontale botsing met mij want ze had me niet gezien.En ja,het kwam wel aan.ze stond me helemaal beteuterd aan te kijken.Sorry vrouwtje.Hoe meer je met elkaar doet,hoe meer vertrouwen je krijgt.Geen dingen uitstellen omdat ze nog zo jong is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:43

Misschien is het een goed idee om onder begeleiding wat te gaan oefenen met een ander paard. Dan kun je leren hoe je moet reageren in bepaalde situaties en dat kun je dan later weer toepassen op je eigen paardje.

Penny61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:55

Dit heeft denk ikniet zo heel veel zin. Want zoals je hebt kunnen lezen benik dus helemaal niet angstig voor volwassen paarden. En om nu te gaan oefenen met een ander jong paard is lood om oud ijzer denk ik.

Maar toch bedankt voor je tip.