Paard laat niemand toe aan zijn achterbenen te komen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aliine_

Paard laat niemand toe aan zijn achterbenen te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:36

Ik heb sinds een 3 maand een jonge ruin (4j) gekocht,
hij was iets te vroeg bij de moeder weg gehaald en is daarna op een weide terecht gekomen waar hij enorm verwaarloosd is.. hij heeft waarschijnlijk ook slagen gekregen want hij is enorm schuw van vreemde mensen, hij was ook heel mager maar dat is ondertussen allemaal weg, je ziet geen ribben meer en krijgt mooie spieren. wat ik niet had verwacht (hij heeft immers 3jaar en half op een weide gestaan zonder verzorging) is hdat hij geen worden had/heeft.

hij vertrouwd mij al zeer goed, want hij hinnikt altijd naar mij en ik kan er alles mee doen, buiten 1 ding..
ik mag absoluut niet aan zijn achterbenen komen, in het begin mocht ik ook niet aan zijn voorbenen komen, maar dit is ondertussen in orde (kan hoeven zonder probleem uitkrabben). enkel de achterbenen blijven een probleem, zonder verbetering.. ik begin bij zijn voorbenen op te tillen en ga dan via zijn schouder over zijn buik naar zijn achterhand.
als ik zijn achterhand aanraak spant hij zijn spieren een beetje, maar als ik richting zijn knie wrijf spant hij alles op en zou zelfs schoppen!
hij schopt niet naar mij (ik sta naast hem en hij kan mij zien, want hij draait zijn hoofd altijd) maar heft zijn been tot tegen zijn buik en schopt dan naar achter, niet met de bedoeling om mij pijn te doen, maar wel als waarschuwing dat hij het echt niet wilt... ik heb hem nog nooit een slag geven of geschopt ofso, want hij is heel snel bang. rijden gaat super hij springt zelfs al zeer goed, maar die achterbenen blijven een probleem..

ik heb overlaatst opgemerkt dat hij een klein litteken (5cm max) heeft op de binnenkant van zijn rechter achterbeen..

wie weet hier raad op? gelukkig heeft hij sterke hoeven die niet snel bekapt moeten worden, maar ik kan zijn hoeven niet uitkrabben dus dit kan wel voor problemen gaan zorgen..

TJolieke

Re: Paard laat niemand toe aan zijn achterbenen te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:21

Voor je eigen veiligheid oefenen met een lange lichte stok (van een ramenwasborstel of swiffer ofzo) met hieraan bijvoorbeeld een gevulde plastic handschoen. Wel even de tijd voor nemen en rustig aan de benen komen. Hij zal de eerste paar keer waarschijnlijk reageren of zelfs slaan, rustig en overtuigend doorgaan totdat hij de eerste keer niet reageert. Dan meteen stoppen en belonen. Zal wel een poosje duren voordat hij het goed accepteerd.
Ga er vooral niet vanuit dat hij jou niet probeert te slaan, denk om je eigen veiligheid.

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:26

TJolieke schreef:
Voor je eigen veiligheid oefenen met een lange lichte stok (van een ramenwasborstel of swiffer ofzo) met hieraan bijvoorbeeld een gevulde plastic handschoen. Wel even de tijd voor nemen en rustig aan de benen komen. Hij zal de eerste paar keer waarschijnlijk reageren of zelfs slaan, rustig en overtuigend doorgaan totdat hij de eerste keer niet reageert. Dan meteen stoppen en belonen. Zal wel een poosje duren voordat hij het goed accepteerd.
Ga er vooral niet vanuit dat hij jou niet probeert te slaan, denk om je eigen veiligheid.

hij heeft schrik van stokken ofzo, zwepen ook.. ik kan met heeeeeel veeeel geduld tot aan zijn koot komen, hij slaat dan niet meer, ma zijn spieren staan wel opgespannen.. ik weet dat hij het niet leuk vindt.. tgaat 't makkelijks als e hem iemand vast heeft op een plaats zonder muren om hem heen, dan heeft hij niet het gevoel dat hij ingesloten zit, dan blijft hij staan en lukt het na een tijdje wel, maar er zit geen verbetering in.. enkel na een kwartier kan ik voorzichtig tot onderaan.. en dat is al een paar weken zo
toch bedankt vor de tip

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:35

Mijn paard wou ook een tijd geen voet meer geven. (half jaar ongeveer)
Het was zelf ook een eenkenig paard en in het begin snel bang voor anderen. Hij kon altijd wel hoef geven maar naar een keer draaien van het ijzer met de lip in de straal durfde hij niet meer. ( de smid kreeg een beste trap van het paard door de draai van pijn)
Van alles geprobeerd zelf veel oefenen maar lukte niet meer.
Wij hebben op het laatst een longerlijn om de been en over de schoft voor de borst langs en rustig druk geven en voet zeggen zodra die hem even optilde ontzettend beloond. Later afgebouwd met een halstertouw en op den duur had ie het been al eerder van de grond dan dat ik er was.
Ik weet niet of dit een manier voor jouw paard kan zijn!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:39

Hij is bang voor stokken maar niet bang om jou te slaan?

Zet hem vast, pak een bezem en zit net zo lang aan zijn benen totdat hij het tolereert. Als hij je wil slaan is de bezem op een andere manier bijzonder effectief :) .

Als hij dat eenmaal tolereert dan pak je een longeerlijn, legt die op de grond om een achterbeen heen. Dan pak je de beide uiteindes vast en trek je de longeerlijn in zijn kootholte en als je dan even doortrekt doet hij vanzelf zijn achterbeen omhoog. Op die manier blijf je dan zelf buiten het gevaar van zijn achterbenen.

Succes!

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:43

Vudress schreef:
Hij is bang voor stokken maar niet bang om jou te slaan?

Zet hem vast, pak een bezem en zit net zo lang aan zijn benen totdat hij het tolereert. Als hij je wil slaan is de bezem op een andere manier bijzonder effectief :) .

Als hij dat eenmaal tolereert dan pak je een longeerlijn, legt die op de grond om een achterbeen heen. Dan pak je de beide uiteindes vast en trek je de longeerlijn in zijn kootholte en als je dan even doortrekt doet hij vanzelf zijn achterbeen omhoog. Op die manier blijf je dan zelf buiten het gevaar van zijn achterbenen.

Succes!

hij slaat mij niet, hij trekt zijn been op en waarschuwt maar heeft nog nooit naar mij geslaan, hij smijt zijn been niet uit..
het is een paard met verleden, hij zou het kot afbreken als ik hem egt vast zet en doordram..
die longeerlijn zou wel helpen denkik:d
x

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:44

Waarschuwen is dreigen en dat is voor mij ongeveer hetzelfde als slaan. Gewoon doorzetten.

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:45

Vudress schreef:
Waarschuwen is dreigen en dat is voor mij ongeveer hetzelfde als slaan. Gewoon doorzetten.

misschien wel ja.. vind hem gewoon zo zielig, bang van veel dingen maar hij bedoelt het niet slecht want voor alle andere dingen is hij super lief..

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:51

Ik heb ook zo'n pony gehad..
bij hem hielp het volgende:

Tijdens poetsen had ik in 1 hand een borstel waarmee ik borstelde (joh) en mijn andere hand ''aaide'' mee (lange halen maken)
Dat deed ik over heel zijn lichaam, mijn pony vond dit niet eng, vind de jouwe dat wel oefen je dit eerst natuurlijk :)
Als ik bij zn kont kwam en dus achterbenen deed ik ''snel'' naar beneden gaan en weer terug, ondertusse praten.
reageer hij niet deed ik het nogmaals, meestal reageerde hij dan wel omdat hij wist wat eraan kwam ;)
daarna ging ik door naar de andere kant en deed precies het zelfde (eerst over lichaam poetsen en ''aaien''

je moet zelf niet aarzelen, doen alsof je een idioot bent :D

Als bovenstaande goed gaat probeer je heen en weer te aaien over zn bovenbeen, niet gelijk veel willen, gewoon 1 keer heen en weer en verder gaan met poetsen aan de andere kan en daar t zelfde doen.

zo kun je steeds uitbreiden tot je langer heen en weer kunt aaien en hij het goed gaat vinden, en misschien wel lekker :D

Als zijn bovenbenen goed gaan kun je proberen om naar beneden te gaan, opdezelfde manier.

vragen?
Pb staat open en ik houd het topic in de gaten :)

weet niet of deze manier voor meerdere ponys lukt hoor, maar mijn pony wat binnen 2 weken benen mak :D

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:53

ik heb ook een soort gelijk probleem hiermee! hij wil het rechterachtervoetje wel geven maar de andere niet? wie weet waar dit aan ligt?

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:56

Ndewilde schreef:
ik heb ook een soort gelijk probleem hiermee! hij wil het rechterachtervoetje wel geven maar de andere niet? wie weet waar dit aan ligt?

bij mij gaat de linker beter dan rechts, mss nare ervaring zoals bij mij? kijk eens op je littekens ziet?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:00

Heel veel oefenen, met lijnen ed. Maar blijf op je eigen veiligheid letten . Op den duur moet hij accepteren dat JIJ aan zijn benen wil zitten. Jij bent zijn leider, en hij hoort jouw te respecteren en te accepteren dat jij dat wilt.

Je zou evt na het rijden kunnen oefenen, dan is hij misschien een beetje moe.

Dus vooral: oefenen oefenen oefenen. En consequent blijven. Dat is uiteindelijk t aller belangrijkste!

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:01

Ik denk dat de oplossing al gegeven is door Vudress.

Realiseer je ook dat jij hem nu bevestiging geeft door te stoppen als hij begint te slaan.. Hij merkt dat jij zowel van te voren (spanning) als tijdens (stoppen) als daarna (belonen) reageert en daarmee het gedrag als het ware zelf beloond.

Dus, desnoods met iemand erbij die net wat meer durft, met de bezem over zijn hele lijf, en dan net zo lang tegen zijn been houden tot hij niet meer reageerd. Mocht je een spuitplaats hebben, een waterstraal werkt ook goed! En pas belonen als hij zijn voet laat staan... en hem vooral geen bevestiging van "zielug" geven! Succes!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:02

Aliine_ schreef:
Vudress schreef:

misschien wel ja.. vind hem gewoon zo zielig, bang van veel dingen maar hij bedoelt het niet slecht want voor alle andere dingen is hij super lief..

En je vind jezelf niet zielig als hij je het ziekenhuis inslaat?

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:08

Mariska_28 schreef:
Ik denk dat de oplossing al gegeven is door Vudress.

Realiseer je ook dat jij hem nu bevestiging geeft door te stoppen als hij begint te slaan.. Hij merkt dat jij zowel van te voren (spanning) als tijdens (stoppen) als daarna (belonen) reageert en daarmee het gedrag als het ware zelf beloond.

Dus, desnoods met iemand erbij die net wat meer durft, met de bezem over zijn hele lijf, en dan net zo lang tegen zijn been houden tot hij niet meer reageerd. Mocht je een spuitplaats hebben, een waterstraal werkt ook goed! En pas belonen als hij zijn voet laat staan... en hem vooral geen bevestiging van "zielug" geven! Succes!

ik stop nooit tot ik aan zijn koot ben geraakt, uiteindelijk lukt het wel, maar er komt geen verbetering meer in..

er is een spuitplek, maa met koud water en denk dat het niet zo goed is om in vriesweer met koud water... maar nu ist ni zo koud meer, mss kan ik da nog is proberen..

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:17

hij heeft wel een klein bultje op zijn koot? mischien is dat wat?

fluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:18

hoi ik lees even mee.
Onze oude hoefsmid deed het met een wandelstok, met zo'n mooie haak er aan, die kun je tot achter de kootholte krijgen, zodat je op die manier zijn voet kunt optillen. Vergeet ook niet dat een jong paard nog niet zoveel balans heeft, dus dat ook dat een rol kan spelen bij het niet willen optillen van de achterhoeven.
In mijn opleiding als dierfysio heb ik ook geleerd dat als een paard een lichte zenuwbeknelling heeft in de rug, dat ze dan ook vaak moeite hebben met het optillen van het achterbeen.
Heb je wel eens gemerkt dat je paardje in zijn achterhand een beetje vreemd liep oid, dat hij licht atactisch is? slingert met een been? Dat zijn ook tekenen van een lichte zenuwbeknelling. Het gevoel van een paard wordt ook anders als ze last hebben van zo'n zenuw.
verder moet je denk ik gewoon heeeel veeeel geduld en rust hebben, maar wel voor je eigen veiligheid zorgen. Blijf dus altijd vóór zijn achterbenen, dan kan hij je niet raken.

succes ermee!

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:19

Ndewilde schreef:
hij heeft wel een klein bultje op zijn koot? mischien is dat wat?

misschien..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:13

Verplaatst van MD naar OPG.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:17

volgens mij zijn de juiste adviezen hier al gegeven, eerst met een stok of stick, als dit goed gaat met een touw.
Wel doorzetten want hij krijgt nu iedere keer zijn gelijk doordat jij stopt als hij dreigt te slaan.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:19

TJolieke schreef:

Denk toch dat dit idd een hele goede oplossing is. Zou een lange stok nemen met een handschoen eraan.
Zo lang je paard blijft trappen of zijn benen op blijft tillen hou je de stok met handschoen tegen zijn been aan, pas
op het moment dat hij rustig stil staat haal je de handschoen direct van zijn been af en beloont hem uitbundig.

Dat hij bang van zwepen of stokken is kan zijn, maar je slaat hem er toch niet mee. Gewoon rustig aan laten wennen
zou ik zeggen. Op deze manier ben je in ieder geval zelf veilig.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:20

ik zou zo en zo als dit dier bang is van stokken hem er over heel zijn lichaam aan laten wennen, laat hem zien dat er niets ernstigs gebeurt.
Desnoods pak je een korte stok en aait hem daarmee.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:22

Idd Timokyana helemaal mee eens. Als hij bang is, is dat juist een reden om hem
er aan te laten wennen en te laten zien dat het niks is om bang van te zijn. Paardje
moet wat meer zelfvertrouwen krijgen denk ik :)

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:36

Voor de duidelijkheid, ik geef hem nooit toe.. ik blijf proberen tot ik aan beide benen tot aan zijn koot geraak, en da lukt wel maar het duurt altijd zo lang..
tis al zeker 3 weken dat er geen verbetering meer inzit, en kvraag mij af of ik moet doorzetten me gewoon aaien en met een zachte borstel en veel geduld of ik egt iets anders moet proberen..
ik denk dat het wel zal blijven beteren maar ik weet niet of ik verkeerd bezig ben of niet..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:27

Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent. Je hebt hem pas 3 maanden en hij heeft een behoorlijk verleden dus dat heeft nog véél meer tijd nodig! Vertouwen moet je opbouwen, dat kun je niet in een dag creëren... Hou je eigen veiligheid wel in het oog, en omdat hij ook al gespannen reageert op de achterhand zou ik je zelf adviseren om voorlopig alleen aan de bovenzijde te werken tot hij daar gewend is en ontspannen blijft. Zoek naar kriebelplekjes en masseer de spieren een beetje, dat wil wel eens helpen. Hij moet gewoon worden met de aanrakingen daar, vertrouwen krijgen... Nogmaals, dat kost een boel tijd en rust! Moet hij echt naar de smid, vraag dan de DA om een roesje te spuiten zodat hij het niet als een nare ervaring ervaart en zoek een smid die zijn verleden begrijpt en met geduld en rust hem wil bekappen.

Wat betreft de bovenstaande reacties, ik denk zomaar dat de meesten geen ervaring hebben met trauma's door/uit het verleden...
Niets forceren wanneer je met angst werkt, dan kan angst omslaan in paniek en paniek is levensgevaarlijk!!