mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:47

mijn drie jarige is eigenlijk tot nu toe vrij braaf.
zadel gaat goed, aan de lange lijnen werken gaat goed. we hebben eigenlijk alles
al geoefend.

alleen heeft ze er een hekel aan als je aan haar mond zit en dan voornamelijk als ze het idee krijgt dat je
iets van haar wil (wormenkuur, tandarts, bit enz.)

de eerste keer ging het bit gewoon makkelijk in. (overbluft?)
de tweede keer deed ze moeilijjk.
ik dacht aan tanden, dus de tandarts laten komen. door een ongelukje ging daar wat tijd overheen.
nu is de tandarts dus geweest en het gebit is prima, daar kan het niet aan liggen.

ondertussen heb ik nu met veel strijd 3x het bit ingehad. ik dacht een kwestie van wennnen, dat is namelijk
meestal bij haar.
maar nu dus niet :n
vandaag erg lang bezig geweest, veel geduld gehad, suiker aan het bit enz.. maar uiteindelijk heeft mevrouw gewonnen.
het wilde echt niet lukken :n

ik doe het nu zo:
1 iemand houd haar vast. ik maak het linker bakstuk los. doe het hoofstel over haar hoofd.
klik met een losse paniekhaak het bit aan het hoofdsel vast aan de rechter kant, zodat die niet rond kan zwiepen.
en probeer dan haar zover te krijgen het bit in te doen.
gister lukte het nog, in deed m'n hand in haar mond en dan snel het bit. maar elk trucje werkt maar één keer.

zij reageerd dan met hoofd omhoog gooien zodat ik er niet meer bij kan, ophoog komen (niet hoog, maar toch) of achteruit lopen.
je mag op dat moment niet eens meer naar haar mond wijzen of aan haar neus komen.
als het bit er eenmaal inzit is dit over. ze kauwt en vind het raar, maar lijkt er ook geen last van te hebben?
je mag dan gewoon weer aan haar neus komen.

ik heb een dun, dubbelgebroken bitje.
ik heb haar alleen nog maar een kaptoom gelongeerd dus ze heeft nog nooit een ruk in haar mond gehad oid.

wie herkent dit probleem en heeft er tips?!
Laatst bijgewerkt door loulou op 01-03-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:48

Heb je ook wat voer in je hand gehad,dat werkte bij mijn paard erg goed,dus voer in je hand en daar het bit op leggen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:49

Misschien eens een rubber bitje proberen?
Of ben je wel eens per ongeluk hardhandig geweest.
En als het bit in is een snoepje geven ter beloning?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:50

ja, heb haar al kilo's brokken gevoerd. maar ze is wel zo slim voorzichtig met haar lippen te eten zodat haar mond niet open hoeft.
of ze weigerd gewoon te eten als het bit in de weg ligt.

als het bit eenmaal in zat heb ik haar natuurlijk ook gevoerd als beloning :j
Laatst bijgewerkt door loulou op 01-03-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:50

of het bitje even warm maken veel paarden hebben een hekel aan dat koude ding

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:51

je kunt ook t bit insmeren met honing of stroop ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:51

bit warm maken heb ik ook al gedaan :j

had het bit dus al in de suiker gedoopt. maar het probleem is dat uiteindelijk alles en iedereen onder
de suiker zit, maar het bit niet in de mond :(

rubber bitje heb ik ook al aan gedacht.
maar die hebben ze hier in de buurt alleen in hele dikke uitvoering of stang.
zal morge eens naar een andere zaak rijden of ze daar andere hebben en anders toch maar een
rubbere stang?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:52

Wil je persè met een bit rijden?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:53

hand op de neus houden zodat ze haar hoofd niet omhoog doet,en dan gewoon doorzetten!ik doe bij jonge paarden het hoodstel in de stal om en met de kont naar de muur,zodat ze eigenlijk geen kant op kunnen,ik denk als ze eenmaal weet dat ze het niet kan winnen dat het dan wel over is.niet boos worden zelf rustig blijven!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:53

had al gedacht een los bit in haar voerbak te leggen ingesmeerd met stroop.
misschien dat ze er dan aan went en zo'n ding leuk gaat vinden?

ik weet het namelijk echt niet meer op het moment.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:54

rubber ben iki geen voorstander van als dat droog wordt gaat het schuren en heb je deste eerder kans dat ze die niet meer wilt aanpakken,, ik denk toch dat je haar moet verleijden en als het lukt..
er niks mee doen
alleen in doen belonen uit doen en wat lekkers geven..
flink stimuleren het bit aan te pakken

mijn merrie wilt het ook nooit.. en ik doe atijd mn vinder in haar mondhoek en dan pakt ze hem vanzelf aan.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:55

voordat je het bit in doet geef je hem/haar een suikerklontje..en dan (terwijl ze nog aan het kauwen zijn) doe je het bit in.dat werkt bij mijn jonge paarden altijd erg goed.Op een gegeven moment kan je de suiker weglaten en doen ze het zonder ook in.
Dan hoef je niet zo te dwingen dat ze de mond opendoen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:58

knooopje schreef:
hand op de neus houden zodat ze haar hoofd niet omhoog doet,en dan gewoon doorzetten!ik doe bij jonge paarden het hoodstel in de stal om en met de kont naar de muur,zodat ze eigenlijk geen kant op kunnen,ik denk als ze eenmaal weet dat ze het niet kan winnen dat het dan wel over is.niet boos worden zelf rustig blijven!

ik snap je advies, maar dat werkt dus echt niet.
als een paard zijn hoofd de lucht in gooit houd je die echt niet tegen :n
hij tilt mij gewoon mee de lucht in en ik liet echt niet los. heb nu nog ongelooflijke spierpijn van gister aan het halster hangen.
de man die mij geholpen heeft is ook echt niet de lichtste, maar die houd hem ook niet tegen zijn hoofd omhoog te doen :n

we hebben hem al tegen de muur gezet. maar in de stal begin ik niet aan. daar kun je zelf ook geen kant op als er iets gebeurd.

ik snap dat je een paard niet moet laten winnen daarom baal ik ook zo.
maar we zijn vanochtend denk ik bijna drie kwartier bezig geweest. ik wist het gewoon echt niet meer.
ze vertikt gewoon om maar enigzins mee te werken.

liess1: het probleem is dus dat ze echt geen eten meer hoeft al ze dat bit ziet. en als ze eet en je denk het bit erin te kunnen doen heeft ze haar hoofd alweer omhoog.

liess1

Re: mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:03

dan is het al een beetje uit de hand gelopen en moet je weer van voor af aan beginnen...geduld en ik gebruik eigenlijk altijd suiker..zodat ze een beloning krijgen als het bit ingaat.Je moet ook wel zeker weten dat ze misschien niet last heeft van haar gebit.Als je probeert met kracht te doen dan is het feest..dat ga je toch nooit winnen en dan krijg je alleen maar stress en dan krijg je nooit meer een bit in..ik zou alleen maar adviseren...geduld...geduld...en even naar het gebit laten kijken misschien..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:06

je kunt wel gewoon het halster omdoen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:08

haar gebit is 100% goed, daarom heb ik de tandarts laten komen zie begin post.

ik heb het met geduld gedaan, ben niet boos geworden enz.
als ze iets niet wil, dan geeft ze niks om eten. dat is juist het probleem.

en weer van voor af aan beginnen... ik ben er net mee begonnnen ;)

knoopje: ja halster en kaptoom is geen probleem. het is echt alleen het bit.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:08

Ik denk dat het het bit even moet laten voor wat het is, paard heeft er duidelijk geen zin in en om er nou ruzie om te maken is gewoon niet interessant in dit stadium. Je wilt er immers ook leren dat het leuk is om met je te werken en ik ben bang dat ze op deze manier leert dat het allemaal vervelend is en dan ben je verder van huis. Ik weet niet wat je later wilt gaan doen met dit paard, maar is bitloos nu even geen optie? op die manier kun je rustig verder met waar je mee bezig bent en kan het paard even ontstressen van dat vervelende stuk metaal in haar mond.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:10

insmeren met een 'paardvriendelijke' siroop!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:13

benfan: het is de bedoeling dat ze de dressuur in gaat. dus bitloos is helaas geen oplossing.
dan kan natuurlijk wel tijdelijk, maar uiteindelijk zal ze toch een bit in moeten helaas.

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:14

Véél geduld en niets forceren. Je geeft zelf al aan dat het elke keer een dikke strijd is om het bit in te hangen en ze de laatste keer zelfs gewonnen heeft. Daar gaat het dus al fout. Je moet niet gaan dwingen.

Desnoods ben je twee uur bezig voordat ze uberhaupt relaxed blijft staan als je het bitje bij d'r mond houdt zonder hoofd omhoog etc. etc. Stop pas als ze relaxed is en beloon voor elk klein stapje voorwaarts.

Zeker met zo'n jong ding moet je voorzichtig zijn en niets forseren.

Dan maar een maand geen bit in maar steeds oefenen, oefenen, oefenen. Totdat ze zich er prettig bij voelt. Misschien jammer voor jou dat het niet sneller gaat maar beter nu geduld hebben dan een leven lang strijd houden met het bit in doen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 01-03-09 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:14

maar als ik haar nu dus tijdelijk bitloos in zou rijden.
hoe leer ik haar dan op den duur toch dat bit in te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:17

Waarom moet er persé een bit in? Zonder bit kun je prima doorgaan met waar je mee bezig was.

De tandarts kan wel zeggen dat het gebit 100% goed is, maar heeft die beste man of vrouw je niet verteld dat je paard aan het wisselen is tot rond z'n 5e jaar? En dat het gebit en de kaken aan grote veranderingen onderhevig is deze periode? Dat maakt het allemaal erg gevoelig en vaak ook pijnlijk, vooral als er dan ook nog een bit in moet.
Lees dit eens:

Citaat:
Wisselen
Een paard wisselt tussen zijn derde en vijfde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond tweejarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard rond de 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).
Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Wordt hij juist in deze kwetsbare periode beleerd, dan kan het zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:20

@Loulou, gaat het om Butterfly (even in je profiel gespiekert) neem aan dat je die hebt gekocht met het idee dat er nooit wat mee is gedaan, of weet je dat zeker? of te wel, kan het zijn dat ze bij de vorige eigenaar iets te vroeg al een bit heeft ingehad (lijkt me stug hoor).

Blijft heel vervelend, je kan er op blijven smeren wat je wilt maar als het dier het allemaal doorkrijgt word het alleen lastiger. Zo 'wint' het paard eigelijk voordurend en levert het bij jou en het paard alleen maar stress op. Zolang het tijdelijk geen probleem is om bitloos te rijden tot je wat hebt gevonden dat wel werkt, ander bit andere methode? dan zou je weer aan de slag kunnen gaan. Denk dat je op deze manier (dus blijven proberen) alleen maar een endelang gevecht gaat krijgen dat het paard aan het einde (want tja, zij blijven sterker) zal winnen.

na mijn idee is het nu interessant om even niet meer op het bit te focussen, maar gewoon elders even verder te gaan. En het over een paar maand gewoon weer te proberen. Mischien ondertussen zoeken naar ander soort bitten? het is toch jammer dat bitloos nog zo in de kinderschoenen staat en niet word geaccepteerd door de KNHS want mocht je gewoon een paard hebben dat geen bit kan/wil dan heb je een probleem. Misschien een idee om de tandarts te vragen of het bit wel goed in zijn mond past?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:21

ik was dus nu wel een keer kwaad geworden,het lijkt dat ze gewoon zinnig is.als ze nergens last van heeft en je hebt al met brokjes geprobeert,en je kunt wel rustig het halster en zo aan krijgen,ze zal er toch aan moeten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:21

loulou schreef:
maar als ik haar nu dus tijdelijk bitloos in zou rijden.
hoe leer ik haar dan op den duur toch dat bit in te doen?

Dat kun je tegen die tijd dan gewoon weer in alle rust oefenen.
Als ze merkt dat het dan geen pijn meer doet, zal ze het eerder accepteren dan wanneer je nu door zou gaan.