Mijn nieuwe ruin wil niet buiten (blijven) staan. TIPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Mijn nieuwe ruin wil niet buiten (blijven) staan. TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:51

Zoals sommige mensen problemen hebben met het paard UIT de wei krijgen, zo heb ik problemen met mijn paard IN de wei te krijgen, voornamelijk houden: Mijn nieuwe aanwinst die ik nu zo'n drie weken heb is echt een binnenpaardje. Op zich niks mis mee, maar ik zou graag willen dat hij lekker veel, zo veel mogelijk in ieder geval, buiten komt. Ik zou hem graag overdag in het land hebben en 's nachts op stal, maar hij wil het liefst de hele dag in z'n stalletje blijven. Waarschijnlijk omdat hij deze ruimte nu als meest vertrouwd ervaart in zijn nieuwe omgeving (hij heeft ruim tien jaar op dezelfde plek gestaan).

Hij heeft bij zijn vorige eigenaar wel buiten gestaan, maar daar was maar een postzegeltje land plus rijbak waar hij en een ander paard overdag los in konden. Bij mij heeft hij veel ruimte, maar lijkt er niks aan te vinden.

Het probleem in het kort: meestal zet een stalgenoot hem overdag buiten, maar de eerste de beste kans die hij ziet om er tussenuit te piepen grijpt hij aan. Oftewel: als er een ander paard uit het land wordt gehaald, smeert hij hem ook en dan is er geen houden meer aan. Als ik hem zelf buiten zet, blijft hij alleen maar vragend voor het hek staan kijken, soms gaat hij ook net heen er weer rennen voor het draad of schrapen met zijn hoef. Hij vindt het duidelijk gewoon niet leuk. Dit gebeurt ook in de bak die we soms gebruiken als paddock: ookal zijn er andere paarden bij hem, hij wil gewoon niet langer dan tien minuten buiten staan...

Nu zou je kunnen zeggen dat het het makkelijkst is om hem dan maar gewoon binnen te laten staan als hij dat zo graag wil, maar het is natuurlijk beter voor hem als hij er lekker uit kan, hij krijgt op stal ook enigszins last van stalbenen. Hij is in de omgang wel gewoon braaf, is ook makkelijk te rijden, maar voor zijn eigen bestwil zou ik hem toch graag buiten willen zetten. Iemand tips, zou het gewoon nog wennen zijn voor hem, na zo lang in een andere omgeving te hebben gestaan? Hopelijk gaat het van de zomer beter, als er weer lekker gras is, maar ik zou hem toch ook graag al wat eerder naar buiten willen doen....

Juangi

Re: Mijn nieuwe ruin wil niet buiten (blijven) staan. TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:54

Is hij schrikachtig in de wei? Misschien is er iets dat hij eng vind? Zat er ook nog aan te denken dat hij zich misschien verveelt... probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden, veel hooi geven en een speelbal voor hem kopen.

Wat gebeurt er als iemand anders hem vasthoud tewrijl een ander paard de wei ingaat?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:56

ik denk dat het een kwestie van wennen is.

bij ons op stal stond ook een paard, had nog nooit buiten gestaan.. de eerste keer dat ze er stond.. stond ze gewoon te weven in het land.. ze wist niet wat ze er moest.

misschien een idee om hem brok in het land te geven.. dat hij dat daar krijgt ipv op stal.. verder zou ik het niet weten..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:58

Ik denk dat het een kwestie van wennen is, Geef hem anders eens een flinke bult hooi erbij in het land en kijk wat hij dan doet.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 01-03-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:59

Mijn pony heeft/had dit ook en het is inderdaad een kwestie van wennen. Hij zal moeten leren dat het in de wei leuk is, misschien kun je het combineren met wat dingen die hij leuk vind? zoals inderdaad brok oid.
Mijn pony heeft het eigenlijk alleen als het regent, dus ik kan je helaas niet heel veel tips geven. Geef hem even de tijd om te wennen en misschien is het een idee om de weidegang langzaam op te bouwen van 2 uur naar 2 en een half uur enzovoorts.
Succes in ieder geval!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:01

Nee hij is niet schrikachtig, hij kijkt sowieso nergens van op. Verveling denk ik niet, hij taalt niet naar hooi, het is niet zo'n veelvraat namelijk. Hij is onzeker lijkt het wel, misschien omdat hij nooit zoveel ruimte heeft gehad of omdat hij nog niet volledig is gewend aan zijn nieuwe omgeving.

Als iemand anders hem vasthoudt denk ik dat het wel goedgaat (heb ik nog niet geprobeerd), omdat hij erg op mensen is gericht, maar ik wil juist dat hij zich genoeg op z'n gemak voelt om zichzelf te redden in het land totdat hij zelf wordt opgehaald...

@ Lidy: 2 uur kom ik nog lang niet aan ;) tien minuten is de max, daarna heeft hij het wel gezien en geeft hij duidelijk aan dat hij weer naar binnen wil. Brok geven ga ik proberen, had ik zelf ook al aan gedacht, dank je voor de tip!

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:05

Rijerijerije schreef:
@ Lidy: 2 uur kom ik nog lang niet aan ;) tien minuten is de max, daarna heeft hij het wel gezien en geeft hij duidelijk aan dat hij weer naar binnen wil. Brok geven ga ik proberen, had ik zelf ook al aan gedacht, dank je voor de tip!

oke, even voor de duidelijkheid? als ie aangeeft dat ie naar binnen wil zoals je hier boven zegt: zet je em dan binnen?
Misschien moet je dan wel n beetje hard zijn :P Zijn smekende blik negeren en gewoon op de wei laten :Y)
Heb je dat al geprobeerd? Wat gebeurd er dan?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:07

Misschien een wei voor hem en zijn maatje alleen en hem dan gewoon een hele dag buiten laten staan en hem daar zijn voer gevem?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:07

Misschien kun je het wat opbouwen, nu hij het niet gewend is. Dus een paarden dagen een kwartiertje, dan halfuurtje etc. Steeds wat langer buiten laten, maar proberen hem er uit te halen op het moment dat hij het nog wel leuk heeft (dus voor hij zelf aangeeft er uit te willen).

Mijn merrie had dit ook (was weidegang ook niet gewend) en het gaat nu veel beter, maar langer dan 2 uur hoeft voor haar ook niet. Ze wordt dan niet onrustig, maar zodra ze me ziet komt ze zich wel melden bij het hek. Ik heb dat gewoon geaccepteerd en zet haar dus maar een paar uur 's middags buiten. Zij voelt zich er goed bij en krijgt verder genoeg beweging.

Staat hij trouwens alleen of met (een) ander(e) paard(en)? Misschien vindt hij de huidige situatie niet prettig: als hij alleen staat, vindt hij dat eng of als hij met een ander staat is de klik er misschien niet mee.

Ik zou het heel rustig opbouwen met wennen en niet forceren, dus een dag in de wei onder het mom 'hij moet er maar aan wennen', want dan heb je kans dat hij straks helemaal niet meer naar buiten wil en dat zou jammer zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:08

inderdaad.. de smekende blik negeren...
buitenzetten en een uur later pas weer gaan kijken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:24

Joltsje schreef:
...en een uur later pas weer gaan kijken

Moet je vooral doen in dit stadium ... als ie dan in paniek raakt en over de z**k gaat, zie je het lekker niet ...!! :\

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:40

lidy schreef:
Rijerijerije schreef:

oke, even voor de duidelijkheid? als ie aangeeft dat ie naar binnen wil zoals je hier boven zegt: zet je em dan binnen?
Misschien moet je dan wel n beetje hard zijn :P Zijn smekende blik negeren en gewoon op de wei laten :Y)
Heb je dat al geprobeerd? Wat gebeurd er dan?

Het probleem is ook een beetje dat ik alleen 's avonds op stal ben, in het weekend overdag. Ik heb dus niet altijd de mogelijkheid om een uur later terug te komen. Smekende blikken kan ik best weerstaan, maar soms wordt hij zo drammerig dat hij maar heen en weer blijft rennen en hierbij soms met z'n benen tegen het draad of het ijzeren hek aankomt, hij is namelijk een beetje een kluns. Ik ben dus bang dat hem wat overkomt als ik hem té lang aan zijn lot overlaat. Hij zal er toch aan moeten wennen, maar hoe?
Ook als hij met andere paarden staat doet hij dit, het is dus geen kwestie van het bang zijn om alleen te staan. Dit gaat zelfs soms nog beter dan mét andere paarden...(tot op zeker hoogte). Hij is wel sociaal naar andere paarden toe en heeft toch al wel wat vriendjes gemaakt sinds hij bij mij is, maar weidegang is gewoon echt niet aan hem besteed. Wel heb ik goeie hoop dat als de paarden over een paar weken weer met z'n alleen 's ochtends naar buiten gaan dat hij het dan als normaal gaat ervaren.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:42

pff, dan is het inderdaad lastig..
ik snap t niet he :p die gekke beesten,
hopen dat het in de zomer beter wordt en misschien is het ook wel zo dat hij niet persé moet wennen aan de weidegang, maar aan de weidegang in combinatie met zijn nieuwe thuis en dat ie dus op den duur rustiger wordt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:05

simodi schreef:
Joltsje schreef:
...en een uur later pas weer gaan kijken

Moet je vooral doen in dit stadium ... als ie dan in paniek raakt en over de z**k gaat, zie je het lekker niet ...!! :\

als je je land goed afgeschermd hebt, moet dat best kunnen....
natuurlijk niet weg gaan dan.. maar ook niet zo dat hij je kan zien...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:59

Goh ik heb misschien een tip die je eens kan uitproberen... Je zet paard op de wei... Gaat uit het zicht staan... En wacht tot het paard rustig staat te grazen of gewoon rustig is op dat moment haal je hem uit de wei en zet je hem op zijn vertrouwde plek als beloning. Dan kan je het zo stilletjes aan uitbouwen en er voor zorgen dat hij steeds langer rustig buiten blijft... Misschien vind hij op deze manier ook rust op de wei?

Ik weet niet of het een goeie tip is want ik ben nooit met dergelijk probleem in aanraking gekomen maar dacht er net aan en misschien kan het je wel helpen :).

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:07

Misschien is het een idee om hem eens aan de hand mee door de wei te nemen zodat hij wat vertrouwd raakt met de ruimte en de omgeving en af en toe natuurlijk iets lekkers geven zodat het leuk is voor hem.
Iets anders zou ik zo ook niet weten..
Succes ermee!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:08

Wat goed van je dat je hem toch buiten wil hebben...
Ook erg triest dat iemand anders een paard zo onnatuurlijk heeft gemaakt, dat hij gewoon de wei niet in wil.

Maar goed, daar heb jij met je beste bedoelingen ook niets aan.

Het is echt een kwestie van gewenning lijkt me.
Hij staat niet alleen, dus dat kan het niet zijn,
Zou je niet eens met hem samen de hele wei kunnen gaan verkennen op een dag in het weekend.
gewoon vasthouden en elk hoekje van de wei in alle rust bekijken.
Al doe je er een hele middag over.
Dan weer binnen zetten en de volgende keer wel mee gaan in de wei, maar niet meer vasthouden, dan een keer een tijdje alleen laten staan en zo uitbouwen.

Als een paard kan wennen aan de hele dag op stal, kan een paard ook wennen aan de wei.
Geduld is hier het toverwoord volgens mij!

Vind het helemaal top dat je em niet gewoon weer binnen zet, maar er alle moeite voor wil doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:26

dat zou idd het makkelijkst zijn, Def, maar dat wil ik gewoon niet. De stal heeft ontzettend veel ruimte en dat wil ik hem gewoon niet onthouden, het is tenslotte een paard en paarden horen niet (teveel) op stal vind ik. Daarom wil ik er zeker moeite voor doen, ondanks dat ik eigenlijk geloof dat het van de zomer wel verbeteren zal. Maar tot die tijd zal het ook nog wel eens mooi weideweer zijn, dus toch maar oefenen etc. Dank voor de tips tot nu toe! :)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:32

(ik heb niet alles gelezen hoor..)
Maar je zegt dat hij voor het hek gaat staan zenuwen, maar niet zelf weg durft. Opzich is het logisch dat hij dat gaat doen als jij natuurlijk de hele tijd staat te kijken.
Dus heb je er al aan gedacht om eens te kijken wat hij doet als hij jou niet ziet. (achter/in stal gaan staan bv?) Als het dan nog zo is, dan maak je je terecht zorgen. Maar kan ook zo zijn dat hij dan door heeft dat zenuwen toch geen zin heeft, als er niemand kijkt..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:34

Ik heb er ook zo een staan. Het kan 5 minuten duren, een kwartier en soms 2 uur maar dan moet en zal meneer naar binnen. Hele paden loopt hij in de wei of in de paddock. Hooi gegeven, hij staat niet alleen, laten staan: allemaal geprobeerd zonder succes. Als hij het zat is, is hij het zat. Hij is niet nerveus. Ik hoop ook nog op de gouden tip.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:49

Waarom zou je je niet gewoon ook aanpassen aan je paard? Er zijn nou eenmaal paarden die niet zo graag (lang) buiten staan. Je kunt het natuurlijk wel proberen wat op te rekken, maar het is geen wet dat je paard perse een hele of halve dag buiten moet staan.

Kijk naar waarbij je paard zich fijn voelt! Misschien is ie veel gelukkiger met 2 keer per dag wat korter naar buiten, dan zo lang ... waarom zou je dat perse moeten aanleren of afdwingen? Kijk hoe je paard zich voelt, is hij nu gelukkig? Zolang je hem genoeg beweging en afwisseling biedt en hij blij en gezond oogt, is lang in de wei echt geen prioriteit als het dat voor hem ook niet is (vind ik).
Voel je daar dan ook zeker niet schuldig of bezwaard om ...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:53

Ik haal hem ook binnen als hij het zat is. Ik zie het maar als een van zijn eigenaardigheden.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:49

weet je zeker dat er niet iets is in de wei/op de wei waardoor hij niet verder de wei in durft? (dat kan bij wijze van spreke een oud blik zijn oid waar wind inkomt en een ongewoon geluid maakt..

ik sluit mij aan bij een eerdere optie.. neem m mee uit wandelen in de wei.. lekker een eind wandelen. ieder hoekje en gaatje laten bekijken (hoeft niet in 1 keer.. maar kan ook in meerdere keren 30 min).. en op het verste punt van de wei maak je hem los.. en loopt op je dooie akkertje terug naar voren..

of hij nu naar de ingang scheurt of niet.. of je op de hielen volgt.. gewoon 0,0 aandacht aan besteden.. jij kachelt rustig door..

als je de rand bereikt.. en hij is meegelopen of hij staat er al.. neem je m lekker mee naar stal. Hij heeft zijn uitje gehad.. en moet vooral niet denken dat hij nu verplicht moet blijven (voorkomen dus van het dreinen bij het hek. hij zal dit waarschijnlijk niet eens doen zolang jij nog in de wei bent. of kortstondig omdat je hem achterop komt.. maar niet voor hem gaan haasten want dan is hij alsnog de baas die bepaald wat er gebeurd en wanneer)

is hij achter gebleven? nog mooier.. ga een poosje bij het hek staan.. komt ie toch nog? neem m lekker mee op stal.. blijft ie? dan ga je na een paar minuutjes (5-10 Hij moet niet het idee krijgen dat je m zo snel mogelijk daar achter wilt laten) uit zicht.. en komt iedere paar minuten even in zijn blikveld checken of hij het nog naar zijn zin heeft.. Voor hem de bevestiging dat je er echt nog bent en dat je het prima vind wat hij doet.. komt hij naar het hek? zet je m lekker op stal.. blijft hij achter? dan vertrek je weer na een poosje..

zodra je naar huis gaat zet je m zeker de eerste paar keer weer lekker op stal.. zo leert hij dat hij niet hoeft te dreinen om weer op stal te mogen maar dat je er voor hem bent... pas als hij niet meer 'zoekt' naar je om eruit te mogen of je merkt dat hij de geruststelling niet meer nodig hebt..

laat je m lekker staan als je naar huis gaat (eventueel met iemand afspreken dat als hij zich meldt dat hij naar binnen gehaald wordt)

is weg van lange adem.. maar hij hoeft dan het gedrag niet meer te vertonen en stopt hij waarschijnlijk met het ongewenste gedrag

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:08

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Heleen, hier zie ik wel wat in. Ook de suggestie dat het geen wet hoeft te zijn om hele dagen buiten te blijven is iets om over na te denken. Maar toch vind ik het geen fijn idee als hij maar 2 uur buiten komt en de overige 22 uur op stal staat. Ok dan rij ik hem nog oid en krijgt hij zijn beweging wel, maar het is al niet zo'n grote stal, dus dat zit me niet helemaal lekker. Maar idd, als hij mentaal en fysiek gezond oogt, dan is het misschien niet zo erg als ik mij voorstel.

Er werd ergens gevraagd of hij het ook doet als hij mij niet ziet. Ja, dat doet hij. Als ik de stal aan het doen ben, kan hij mij niet zien, maar van stalgenoten hoor ik dan dat hij ook dan zenuwachtig doet.

Al met al denk ik dat het met wat weekjes extra wennen vanzelf beter wordt, maar een wandelingetje door het land kan natuurlijk geen kwaad en zal ik ook zeker uitproberen. Wel kan ik met zekerheid zeggen dat het geen angst voor wat dan ook is, wel onzekerheid of gewoon het niet gewend zijn aan zoveel ruimte.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:38

Al met al nog geen week verder en ik zie al vooruitgang. Gisteren heeft meneer samen met twee andere ruinen een half uur buiten gestaan zonder enig gedram of gezenuw! :j Zelfs toen het begon te schemeren vermaakte hij zich nog met de drie laatste grassprietjes en z'n vriendjes. Ik heb dus goede hoop!

Wilde gisteren ook even proberen om een rondje weiland te doen zoals sommigen van jullie aanraadden, maar toen ik drie meter ver was en tot m'n enkels in de drek ging ben ik maar omgekeerd....helaas...ook geen omstandigheden nu om een paard lang buiten te laten staan, het is nog zó nat en blubberig :(

Maar al met al heb ik goede hoop en denk ik dat met een extra lange gewennigsperiode het kwartje wel valt dat buiten staan ook leuk kan zijn. En zoals gezegd hoeft hij niet persé van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat, zoals Anky al zei: "zoek voor elk paard de balans!" :+