gefrustreerd door gedrag puber paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

gefrustreerd door gedrag puber paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:38

Ik ben bang dat dit een lang bericht gaat worden. Er gaat nl een verhaal aan vooraf en ik wil mijn frustraties even spuien. Natuurlijk hoop ik ook op tips!

Ik heb een haflinger van nu bijna 4 jaar. Toen ik haar kocht bleek ze drachtig te zijn (is dus op 2 jarige leeftijd gedekt) Ze heeft als proefmerrie de gehele zomer bij een (of meerdere) hengst gelopen. Ze was totaal groen, was zelfs al bang voor aanraking. Ik heb haar vertrouwen weten te winnen en ben langzaam begonnen met zadelmak maken, omdat ze drachtig was heb ik het hierbij gelaten. In aug'08 is ze bevallen van een merrieveulentje. Haargedrag sloeg toen 100% om, ze werdt erg lief, aanhankelijk en zelfs soms te rustig. Inmiddels is het veulen afgespeend, dit moets wat eerder omdat Shanti naar werdt tegen haar veulen en het lichamelijk niet meer aan kon. Haar veulen staat nu een week of 4 in de opfok en Shanti krijgt haar oude gedag weer terug. Ze is vreselijk aan het puberen en mij aan het uitproberen.

Door mijn verleden heb ik een matige paardenangst ontwikkeld. Echter ben ik ook helemaal gek van die beesten en zijn ze mijn lust en leven. Juist daarom heb ik gekozen voor een haflinger omdat die zo een cool karakter hebben. Ik was me wel bewust van het feit dat haflingers erg eigenwijs kunnen zijn, maar dat leek mij geen obstakel.

Maar nu terug naar Shanti. Sinds een week of 2 is ze mij dus erg aan het uitproberen. Het begon met kleine dingetjes zoals het weigeren voetje te geven. dat had ik echter snel onder controle. Nu begint ze echt gemeen te worden. Van de week wilde ik haar buiten zetten en nam ze tot 3 keer aan toe de benen, de 4de keer dacht ik haar te slim af te zijn, echter toen ik haar eenmaal wel in de paddock had staan en ik het touwtje dicht wilde doen, draaide madam haar kont in mijn richting en gaf een bok. Ik was behoorlijk overrompeld en geschokken. ipv haar af te straffen ben ik weg gelopen.

Gisteren wilde ik haar gaan longeren. Ze stond al enige tijd buiten in de paddock. Ik was te lui om eerst met haar terug te lopen naar stal, dus heb haar in de naastgelegen longeerkraal gezet, met het idee daar haar deken af te doen. Uiteraard begon ze eerst lekker gek te doen (ze wil altijd even razen in de longeerkraal, die is blijkbaar leuker dan de paddock???) Heb haar dus even laten uitrazen en toen ze in een hoekje stond te grazen (3 grassprietjes) ben ik naar haar toe gelopen om haar deken af te doen. Ze kwam direct gezellig op me af draven, echter toen ze vlak bij me was draaide ze weer haar kont naar me toe en gaf een flinke bok. Ik moest echt wegduiken om haar hoeven te ontwijken. Wederom ben ik me te pletter geschokken, en heb luid vloekend de benen genomen. Weer heeft Shanti dus de macht gehad.
Ik zie er erg tegenop om haar straks weer buiten te gaan zetten, door haar onstuimigheid moet ik al met een touwtje om haar neus lopen, en eenmaal bij de paddock of longeerkraal aangekomen probeert ze toch nog de benen te nemen. de enige manier is dus om samen met haar de paddock in te lopen en daar haar touw los te maken, maar dan krijg ik dus die kont en hoeven naar me toe!!!!

Shanti is een paard die elke week wel weer wat nieuws bedenkt om me uit te proberen, omdat ze aan het puberen is begrijp ik dit wel. het meeste zijn ook van die kleinigheidjes die ik wel aan kan, (snel even hooi pikken als we langs de balen komen, weigeren voetjes te geven en benen weg of optrekken, snel naar stal willen rennen als ik haar binnen haal, niet op laten stijgen e.d.) Dit gaat me echter te ver en ik moet eerlijk bekennen dat ik het doodeng vindt. I.p.v. haar dus meteen lik op stuk te geven ben ik alleen bezig met mijn eigen veiligheid, het ziet er dan ook klungelig uit
⚠️ Essie73 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:39

Ziet er idd echt gevaarlijk gedrag uit, moet je dringend zien om te keren, voor er ongelukken gebeuren.
zorg dat je een trainer vind die je kan helpen, doe dit niet verder op deze manier alleen, je zal dit echt zelf niet kunnen oplossen.

vencedor

Re: gefrustreerd door gedrag puber paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:44

longeer zweep een keer meenemen en die over der kont / achterbenen aaien als ze het weer doet..!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:54

Ik kan me voorstellen dat je dit erg eng vind. Ik kan ook alleen maar met aeolusnr1 mee gaan. Het lijkt me het beste als je een goede trainer laat helpen, want het lijkt me niet dat dit je gaat lukken in je eentje. (zou mij ook niet lukken, ik zou het ook dood eng vinden)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:57

Echt lollig haflinger gedrag.
Je denkt dat ze cool en lief zijn, maar ondertussen.

Probeer haar niet de baas te laten zijn.
Neem eventueel een longeerzweep mee met het buitenzetten en laat haar duidelijk merken dat ze een rake mep kan verwachten als ze naar jou bokt binnen raak afstand.
En voor het uitbreken tijdens het lopen naar de paddock touwtje om de neus (vind ik niet erg fijn maar je moet wat) of hengstenketting onder de kin langs en kan eventueel in erge gevallen door de mond.
Met longeren gebruik ik vaak een halster/hoofdstel, zo'n halster met een bit eraan.

Mijn paard is ook dominant en brutaal. (bokken en stijgeren als ie los is)
Met hem speel ik wel veel.
Hij vind het leuk om uitgedaagd te worden en komt dan op je af rennen. Als je hem laat schikken maakt een luchtsprong en rent weer de andere kant op. Om weer te gaan staan wachten van kom je nog.
Ik heb hem ook geleerd dat ie los moet volgen in de bak wat voor draaien ik ook doe.
Soms sprint ik op volle snelheid weg, dan galopeerd hij achter mij aan.
Het is een leuke manier om zo met je paard te werken aan dat dominante gedrag.

Ik ben begonnen met een longeerlijn en na een tijdje gewoon los mee draven. Hij had het heel snel door.

Als ik hem los heb lopen en meer dat tikkertje aan het spelen ben (hij doet dat schijnaanvallen) heb ik wel altijd een longeerzweep of hark bij me. Hij kan nog weleens te dichtbij komen en gaan stijgeren als ie beetje pissig wordt.

Laat je vooral niet bang maken, ze moet gewoon luisteren, en je mag haar best weleens laten weten wie de baas is. Mijn paard heb ik weleens met de zweep boos door de bak heen gejaagd als ik een van zijn buien zat was. Daar is ie echt niet slechter van geworden, vaak hoef ik nu alleen even boos mijn stem te verheffen en eventueel even zweep laten zien en hij weet het al dat ie moet kappen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:01

Inderdaad iemand zoeken die je kan helpen. Lijkt me toch de beste oplossing. En verder moet je echt niét over je heen laten lopen! Of haar niet de kans geven om dat te doen, door haar bijv. met meerdere mensen in het paddock te zetten. Of iets dergelijks. Maar als je dit te lang laat doorgaan, kom je echt met een probleempaard te zitten die totaal geen respect heeft voor mensen...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:12

ik heb ook zo'n brutaaltje, een twenter hengstje >;)
toen hij mij een keer aanviel terwijl ik hem aan het halstertouw had, ben ik met hem los in de (longeer)bak beginnen werken.
gewoon wat basisoefeningen om te tonen wie de baas is.
ik ben nog maar net begonnen, dus het blijft nog beperkt tot wegsturen (met behulp van zweepje met ritselend plastic eraan omdat hij van de zweep alleen niet onder de indruk is), komen als ik het vraag (gestimuleerd door een stukje wortel :Y) ) en achteruit gaan.

na een paar oefensessies kan ik hem nu al uit de schuilstal houden door gewoon wat rechter te gaan staan met mijn handen in mijn zij.
hij druipt af zonder verder aandringen :D

dit is iets wat je vrij eenvoudig zelf kan proberen, je merkt snel genoeg of het resultaat heeft of niet.
merk je geen verbetering, haal er dan inderdaad iemand anders bij om je te helpen, voor je eigen veiligheid.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:01

Hoi hoi,

Ik herken zoveel uit je verhaal. Het is een stukje eigenschap haflinger dat door onze 'angst' 100x wordt uitvergroot.
Die beesten zijn zo slim. En dat stuntelig/ onzeker overkomen herken ik ook helemaal!
Mijn haflinger is een lief beest maar 100% zeker weet ik niet of ze mij een beetje 'expres' met veel lompigheid/ joligheid zou trappen.

Ze heeft echt een eigen willetje misschien herken je hier ook wat in.
Als ze los loopt bij ons op het terrein en ik wil haar pakken draait ze haar kont naar je toe expres ze trapt niet maar ze weet dat ik bang ben voor die kont naar mij gericht.
Ze heeft ook weleens te dichtbij gebokt richting mij of dit expres is weet ik niet maar prettig is het niet. :+
Ze trekt zich overal doorheen. vooral waar er eten is.
Ze kan zich vreselijk aanstellen en ineens met 4 benen de lucht in gaan.

Ik heb mijn aanpak totaal veranderd.
Bij mijn haffie is het zo: geef je een vinger nemen ze een hele hand. en je kan beter voorkomen dan genezen :)
Ik ga nu in voren bedenken wat ze kan gaan doen daar speel ik al op in voordat ze dat hoofd richting de hooibaal trekt. Na 10x ( blijft een haffie he) snapt ze dat het geen zin heeft om toch naar de baal te lopen want ik ben haar voor en zorg dat er geen hap in haar mond komt.
Hierin moet je wel consequent blijven wat jij wil doe jij geef je enige ruimte dan is het feest.

Naast me lopen heb ik heel heel veel met haar geoefend. Mij niet rondtrekken als een tank door lopen, door me heen lopen.
te ver voor me lopen is halt houden en 4 stappen achteruit.
Dit kun je eindeloos herhalen, heel saai voor jou maar vooral ook voor je haffie als ze erachter komt dat het lopen van 10 meter ongeveer een half uur langer duurt dan normaal als ze netjes langs je loopt.

Ook heb ik super super veel grond oefeningen gedaan!
Los met je mee laten lopen halt houden, om haar heen lopen, voetjes optillen, overal aanraken. (alles los) Tekens aanleren voor halthouden, hier komen en eten (dat is trouwens wel een hele fijne voor haffies)
Voordat we gaan grondwerken laat ik haar altijd even uitracen ze heeft gewoon super veel energie! En als ze wat minder heeft maakt dat het werken met haar voor jou een stuk fijner en relaxter en voor haar ook.

Ook ben ik in het begin altijd mee in de wei gelopen uit angst dat ze uit joligheid/ respectloos ging bokken bij het weg rennen nam ik altijd een zweep mee! ik loop met haar mee en draai haar om loop zelf weer naar het hek. Zo gauw ik veilig ben mag ze los en zich uit gaan leven.

Het is een super lang verhaal maar het komt er op neer dat:

Er is niets mis met jou veiligheid waarborgen zeker niet met een dominante/ respectloze/ jolig/ lomp paard!
Heel veel geduld en overwicht jij bent de baas en zolang ze in de buurt van 5 meter bij jou is doet ze jou ding en gedraagt ze zich normaal.
Een zweep waarborgt de veiligheid voor jou en je kan snel en duidelijk laten zien wat jij wil. Je kan de zweep op een vriendelijke manier ook gebruiken bij grondwerk zodat ze weet dat het niet eng is.

En verder oefenen oefenen oefenen oefenen en consequent zijn!

heel veel succes met je haffie!!!

groetjes

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:13

seren schreef:
Hoi hoi,

Ik herken zoveel uit je verhaal. Het is een stukje eigenschap haflinger dat door onze 'angst' 100x wordt uitvergroot.
Die beesten zijn zo slim. En dat stuntelig/ onzeker overkomen herken ik ook helemaal!
Mijn haflinger is een lief beest maar 100% zeker weet ik niet of ze mij een beetje 'expres' met veel lompigheid/ joligheid zou trappen.

Ze heeft echt een eigen willetje misschien herken je hier ook wat in.
Als ze los loopt bij ons op het terrein en ik wil haar pakken draait ze haar kont naar je toe expres ze trapt niet maar ze weet dat ik bang ben voor die kont naar mij gericht.
Ze heeft ook weleens te dichtbij gebokt richting mij of dit expres is weet ik niet maar prettig is het niet. :+
Ze trekt zich overal doorheen. vooral waar er eten is.
Ze kan zich vreselijk aanstellen en ineens met 4 benen de lucht in gaan.

Ik heb mijn aanpak totaal veranderd.
Bij mijn haffie is het zo: geef je een vinger nemen ze een hele hand. en je kan beter voorkomen dan genezen :)
Ik ga nu in voren bedenken wat ze kan gaan doen daar speel ik al op in voordat ze dat hoofd richting de hooibaal trekt. Na 10x ( blijft een haffie he) snapt ze dat het geen zin heeft om toch naar de baal te lopen want ik ben haar voor en zorg dat er geen hap in haar mond komt.
Hierin moet je wel consequent blijven wat jij wil doe jij geef je enige ruimte dan is het feest.

Naast me lopen heb ik heel heel veel met haar geoefend. Mij niet rondtrekken als een tank door lopen, door me heen lopen.
te ver voor me lopen is halt houden en 4 stappen achteruit.
Dit kun je eindeloos herhalen, heel saai voor jou maar vooral ook voor je haffie als ze erachter komt dat het lopen van 10 meter ongeveer een half uur langer duurt dan normaal als ze netjes langs je loopt.

Ook heb ik super super veel grond oefeningen gedaan!
Los met je mee laten lopen halt houden, om haar heen lopen, voetjes optillen, overal aanraken. (alles los) Tekens aanleren voor halthouden, hier komen en eten (dat is trouwens wel een hele fijne voor haffies)
Voordat we gaan grondwerken laat ik haar altijd even uitracen ze heeft gewoon super veel energie! En als ze wat minder heeft maakt dat het werken met haar voor jou een stuk fijner en relaxter en voor haar ook.

Ook ben ik in het begin altijd mee in de wei gelopen uit angst dat ze uit joligheid/ respectloos ging bokken bij het weg rennen nam ik altijd een zweep mee! ik loop met haar mee en draai haar om loop zelf weer naar het hek. Zo gauw ik veilig ben mag ze los en zich uit gaan leven.

Het is een super lang verhaal maar het komt er op neer dat:

Er is niets mis met jou veiligheid waarborgen zeker niet met een dominante/ respectloze/ jolig/ lomp paard!
Heel veel geduld en overwicht jij bent de baas en zolang ze in de buurt van 5 meter bij jou is doet ze jou ding en gedraagt ze zich normaal.
Een zweep waarborgt de veiligheid voor jou en je kan snel en duidelijk laten zien wat jij wil. Je kan de zweep op een vriendelijke manier ook gebruiken bij grondwerk zodat ze weet dat het niet eng is.

En verder oefenen oefenen oefenen oefenen en consequent zijn!

heel veel succes met je haffie!!!

groetjes

:D ja dit is precies mijn Shanti
⚠️ Essie73 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:19

Jullie antwoorden zijn duidelijk. Waar het op neer komt is consequent en duidelijk zijn. Daar ga ik mee aan de slag. Ik ga net als Seren beginnen met het lopen (kom ik ook langs die aantrekkelijke hooibalen) Al moet het idd 3 kwartier duren voordat we er langs zijn, maar ze zal luisteren. Bij het buiten zetten zal ik voorlopig een zweep meenemen. Helaas helpt het niet om samen met haar de paddock in te lopen, want uit joligheid en omdat ze gewoon echt OERsterk is rukt ze zich los voodat ik haar om kan draaien. Maar heb een hengstenketting (was het stomme ding al weer helemaal vergeten)
Ik breng vanavond weer verslag uit.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:20

Ik ben vergeten te zeggen dat naarmate je meer overwicht krijgt je paard ook anders op je gaat reageren. Zodat jij weer meer vertrouwen in jezelf krijgt maar ook je angst minder hebt. Dit is dan weer goed voor je haf want als je minder angst hebt zal ze hier ook weer minder gebruik van maken!

zodat je op het laatste een allerliefst engeltje hebt ;) haha nee dat is me nog niet gelukt denk dat ook niet zal lukken maar jou gedrag veranderen heeft echt zoveeeel effect.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:16

Ja ik heb eigenlijk maar 1 goeie tip voor je: bluffen.
Denk dat er veel paardeneigenaren zijn die wel eens bang kunnen zijn voor hun paard. t zijn tenslotte grote beesten. De truck is echter om ze dat niet te laten merken. Stel jouw paardje staat in de wei en draait dr kont naar een ander paard, dat hoger in rang staat, dan zal dat paard dr es flink in dr kont bijten of iets dergelijks. Dus zorg gewoon voor een zweepje of zoiets en als ze zich naar jou toe draait met dr achterkant, maak je jezelf groot, ga je de vogeltjesdans doen (veel lawaai) en geef je dr een tik op dr kont. No nonsense

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:36

Volgens mij hangt er gewoon iets in de lucht hoor, hoorde vanavond meerdere mensen klagen over het gedrag van hun paard. Maar goed nu mijn verslag. Toen ik aankwam stond madam al lekker buiten in de paddock, ben dus rustig de stal gaan doen en nog even zitten beppen in de kantine. Opeens hoor ik klak klak, ja hoor Shanti en haar vriendinnetje liepen op het terein. 1 van de 2 is gewoon door het touw heen gegaan, heb het niet zien gebeuren, maar heb wel een vermoeden wie het geweest is :) Snel touw gerepareerd en knollen weer buiten gezet, dit ging zonder troubels. Toen ik haar iets laten weer binnen haalde had madam wel erge haast, maar danzij het extra touwde in mijn handen (klap tegen de borst) luisterde ze zo waar. Kon ook redelijk makkelijk langs de hooibaal, hoefde alleen te waarschuwen. Vandaag ging dus redelijk goed. Morgen hoop ik wat vroeger op stal te zijn en wat meer tijd te hebben en dan gaan we wandellen!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:44

Bedenk me net dat wij ook 2 van die gevalletjes hadden die het leuk vinden met touw en al het weiland in te rennen :+

Probeer anders met bit en longeerlijn (onder de kin door of achter de oren langs voor extreme gevallen) heen en weer te lopen wieland in en uit een aantal keer na elkaar. En eventueel pas loslaten als ze luistert en niet telkens op de zelfde plek bijvoorbeeld als je die mogelijkheid hebt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:59

Ik heb meerdere Haflingers gekend en dit gedrag komt mij heel bekend voor, met de baas naar de wei, uitbreken, koppig, eigenwijs. Niet bepaald paarden met een cool karakter.
Het zou verstandig zijn om haar een poos door iemand te laten corrigeren die gewend is om met deze paarden te werken.
Die Haflingers die ik ken hadden ook totaal geen respect voor de eigenaar hoe goed die ook hun best deden om het paard goed op te voeden.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:29

ach dr zullen heus ook wel lieve haffies zijn he. Een cool karakter betekent trouwens toch niet automatisch een vriendelijk karakter? dacht tenminste dat het inhield dat een paard niet snel schrikt en dat soort dingen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 02:47

Ha, een typisch geval van Haffie- lompigheid. Heb vorige week door een stomme fout van mezelf ook bijna kennis gemaakt met rondvliegende Haffie-hoeven. Scheelde ook bijna niets of ze had mijn hoofd geraakt. (zoals gezegd, wel stomme fout gemaakt door mijzelf. Weet ook wat er gebeurd is en dat overkomt me niet nog een keer).

Ik zou voorlopig even iemand meenemen als je haar buiten gaat zetten en diegene een zweep of zo mee laten nemen. Zodat als ze uithaalt naar je die andere persoon in elk geval kan ingrijpen. Op zo'n moment ben je daar zelf teveel voor geschrokken, en bezig jezelf in veiligheid te brengen en leert je dame toch dat bokken niet de bedoeling is. Verder zijn hiervoor al hele goede tips genoemd.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:57

ben wel benieuwd wat er fout gind dan mick75, wie weet leren we dr nog iets van.

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:40

Nu breekt mijn klomp. Wordt net gebelt door mijn bijrijdster, die vertelde dat Shanti gisteren erg braaf was, Voorwaarst tijdens het rijden, liep rustig mee aan de hand (hoofdstel in) Van te voren even gelongeerd, gaf wel een paar bokjes, maar dit was snel te corrigeren. Ga dus straks met goede moed naar stal :))

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:26

Hmmm enigszins herkenbaar, alleen ben ik niet echt bang geweest voor mijn paard.
Die van mij heeft me ook wel eens het erf overgesleurd…uitprobeergedrag.
Heb daarna een hengstenketting omgedaan en een zweepje meegenomen. Nog voor hij aanstalten kon maken een flinke ruk aan de ketting, grote mond en zweepje voor zn borst.
Met losgooien heeft hij ook een paar keer geprobeerd uit te halen….heb meteen een flinke zaaier met de zweep uitgedeeld.
Als jij hier angst voor hebt, laat het dan oplossen door iemand die geen angst heeft en ga daarna (of daarmee) aan de slag met grondwerk.
Jouw paard heeft duidelijk een dominantieprobleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:30

Als ik het zo even doorlees, heeft het dier geen enkel respect voor de baas ;)
Bovendien lees ik alleen al tussen de regels door dat je bang voor haar bent, Essie en dat heeft ze dondersgoed in de gaten.
Wat je moet doen is a la minuut elke vorm van verkeerd gedrag, drammen, etc. in de kiem smoren en paal en perk stellen. Gaat ze met je aan de haal, dan meteen een mep verkopen.
En inderdaad, als je dit zelf niet durft, laat iemand anders het voor je opknappen voor je echt een probleem hebt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:31

Dit komt waarschijnlijk vanwege het feit dat je bijrijdster geen angst heeft/voelt.
Paard pikt dit feilloos op. Wil niet vervelend doen, maar kan heel goed dat ze zich bij jou weer als een draak gedraagt als jij bang bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:37

Precies, die stapt er onbevangen op en de puberende haflinger laat het dan wel uit haar bol om feestjes te gaan bouwen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:43

Essie73 schreef:
Jullie antwoorden zijn duidelijk. Waar het op neer komt is consequent en duidelijk zijn. Daar ga ik mee aan de slag. Ik ga net als Seren beginnen met het lopen (kom ik ook langs die aantrekkelijke hooibalen) Al moet het idd 3 kwartier duren voordat we er langs zijn, maar ze zal luisteren. Bij het buiten zetten zal ik voorlopig een zweep meenemen. Helaas helpt het niet om samen met haar de paddock in te lopen, want uit joligheid en omdat ze gewoon echt OERsterk is rukt ze zich los voodat ik haar om kan draaien. Maar heb een hengstenketting (was het stomme ding al weer helemaal vergeten)
Ik breng vanavond weer verslag uit.

Ik denk dat je beter hulp kunt inschakelen...
Imo ligt het niet aan het uitproberen van het paardje. (al zijn er makelijke en wat moeilijkere paarden)
Wanneer jij de juiste hulpen/signalen geeft en consequent blijft, zal het gedrag snel veranderen.
De juiste hulpen en signalen geven is niet voor iedereeen makkelijk.
Wanneer je het verkeerd doet en ook nog vol houdt, kan het paard vreselijk gefrustreerd raken en dat kan gevaarlijk zijn. Zoals ik het nu lees, zou je al best in die fase kunnen zitten.

Sommige hebben het over 'de baas' zijn, maar dat is imo iets wat snel verkeerd wordt opgevat.
Leider moet je zijn. Sommige mensen hebben dat en sommige moeten het leren..
Een paard wíl de leider volgen, omdat het paard respect heeft voor de leider.
Een leider is eerlijk en weet wat ie doet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:48

Zoek er goede hulp bij, geen van beide is erbij gebaat als er miscommunicaties gaan ontstaan door angst of uitproberen.

Met goede hulp (voor beiden) kan je paardje vast een heel leuk dier worden voor jou, en kan jij een leuk baasje worden voor haar.