Ruin samen met merrie in paddock- uitschachten normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Ruin samen met merrie in paddock- uitschachten normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:23

Vandaag hebben we onze ruin (8 jaar) voor het eerst met onze oude merrie (25 jaar) in de paddock gezet. Dat ging heel goed, ze waren erg lief tegen elkaar, onze merrie is helemaal verliefd op hem!

Bij het kennismaken en ruiken begon de merrie te plassen en schachtte de ruin behoorlijk uit en liet zo'n hengstengrom horen. Ze bleven een poosje snuffelen en rustig knabbelen. De ruin schachtte enige tijd later weer in en ging een beetje zijn eigen weg, de merrie hobbelde er nog verliefd achter aan. Zo hebben ze samen een poosje in de paddock lekker gerommeld.

Afbeelding

Vraag:

Het feit dat de ruin uitschacht, wil dat zeggen dat hij misschien toch wil gaan dekken (voorzover ik weet ik is hij al op jonge leeftijd geruind en heeft niet gedekt), of hoort dat gewoon bij het kennismakingsritueel met een merrie?

We willen namelijk niet dat hij probeert te dekken, want de merrie is al oud en behoorlijk mager, dus moet zich niet bezeren. De bedoeling is dat ze gewoon als vriendje-vriendinnetje lekker samen kunnen staan, als dat lukt.
Laatst bijgewerkt door simodi op 23-02-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

Bo'tje (heeft wel gedekt) doet dit ook wel bij merries. Is nog een beetje een 'oude gewoonte' :+
Kan je merrie ook niet toevallig hengstig zijn?

Ach, en al zou je ruin dekken. Zo erg is het toch niet? Na verloop van tijd zal ook het bespringen steeds minder worden dus ik denk niet dat het kwaad kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-09 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

Onze pony (van toen 14 jaar en vanaf zijn 4e ruin, heeft nooit echt gedekt) "dekte" zelfs merries... Ach, zo lang ze elkaar geen zeer doen :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:29

Hij is verliefd!!!!!! Leuk man als je die 2 met elkaar kan buiten zetten. Het uitschachten kan geen kwaad. Hier doen de ruinen het zelfs in een ruinengroep ( stelletje homo's ) en duiken ze er heel soms zelfs op.
Mits goed geruind kunnen ze natuurlijk niet echt dekken, maar een poging tot wil nog wel eens gebeuren. Zolang het niet om de zoveel minuten gaat gebeuren zal de merrie het ook niet erg vinden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:29

Merrie werd spontaan hengstig! :D

Aangezien ze al oud is en erg mager (dus nogal breekbaar), zou bespringen geen goed plan zijn!

Maar is dat uitschachten daar dan een voorbode van of hoeft dat niet de volgende stap te zijn?
Laatst bijgewerkt door simodi op 23-02-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:29

Mijn ruin doet het ook bij een jonge merrie van stal, zij werd op slag henstig van hem en hij wilde haar ook graag dekken. Bij hen werd het te gevaarlijk (het echte merrie gedrag: merrie lokt de hengst en trapt m vervolgens in elkaar), dus die 2 hebben we uit elkaar gehouden. Mijn ruin heeft ook niet gedekt, maar het is gewoon een natuurlijk verschijnsel.

De ruin er daadwerkelijk op laten klimmen is niet verstandig, merrie is al op leeftijd, maar als ze gewoon lief voor elkaar zijn, zie ik het probleem niet ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:30

Ik heb wel vaker meegemaakt dat ruinen een merrie willen of proberen te dekken.
Er zijn zelfs ook ruinen waar merries bij worden gezet voordat ze door een hengst worden gedekt.
Bij ons op de boerderij staat ook een ruin die dit gedaan heeft en hij doet het bij sommige merries nog wel eens xD

PBA_

Re: Ruin samen met merrie in paddock- uitschachten normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:33

bij mij staat ze met een ruine en laat regelmatig zijn fluit zien. Hij is er nog niet opgesprongen, andere ruinen wel maar die springen er direct op. toen ze elkaar voor het eerst ontmoette werd ze ook spontaan hengstig trouwens.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:35

Dus ik begrijp dat de kans groot is dat hij er toch op zal spingen?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:35

Mijn ruin is zelfs een keer op zijn hengstige vriendinnetje gesprongen hihi. We wisten niet dat ze hengstig was dus ze stonden samen los, dus meneer kreeg weer herrineringen uit zijn verleden en sprong er op. Merrie sloeg hem ook niet weg ofzo.

Voortaan blijven we er bij als ze los staan en ze hengstig is.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:43

Silvester duikt ook op zijn stalgenote als die hengstig is, en soms ook zomaar

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:44

simodi schreef:
Dus ik begrijp dat de kans groot is dat hij er toch op zal spingen?

hoeft niet ik heb een sletten bakje maar krijgt hem niet zover. De andere ruinen waren echte macho's ook die meerdere paarden besprongen.

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:57

Wij hebben een welsh ruin op stal staan. Heeft nog nooit gedekt, maar springt zowat overal op. Zie je het al voor je; een Welsh A op een KWPN merrie. Maar hij doet het echt :}

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:59

Ik word niet echt geruster van de meeste antwoorden hier .... ;(

Ik moet wel realistisch zijn, dus als het zo is, dan is het zo. De komende keren zal ik er sowieso bij blijven.

Als hij gaat dekken/springen, kan ik dan ingrijpen of is dat op zo'n moment gevaarlijk?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:01

bij een ruin niet en je kent hem zelf ook toch. Maar mijn ervaring is dat ze het dan wel meteen doen hoor en niet later pas.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:04

Silvester doet het trouwens niet op stal, maar alleen als ik ze samen in de bak zet, dan gaat hij spelen. In de weide is hij meestal druk met andere pony's.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:07

mijn ruin is hengst geweest tot zn 3de jaar. na 8 weken na zn castratie is hij met mn oude merrie samen gegaan en heeft nooit ook maar 1 poging gedaan haar te dekke. denk ook dat het aan het karakter van je ruin ligt. zou ze gewoon goed in de gate houden en als hij te vervelend wordt ze uit elkaar hale

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:14

Je kan inspringen...het is uiteindelijk geen hengst, die zou het waarschijnlijk niet waarderen.
Ik denk dat je je ook niet al te veel zorgen hoeft te maken over de merrie, mits de ruin niet al te vaak probeert te dekken natuurlijk. Stel hij doet het vele malen per dag dan wordt het een te grote belasting voor zo'n oude merrie.
Maar kijk niet raar op als de oude dame ineens gericht van zich af gaat slaan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:44

Mijn ruin (gecastreerd als jaarling) staat altijd samen met mijn merrie. Vorig jaar zomer, toen mijn merrie heel erg hengstig was, schachtte hij ook uit en ging een beetje hengstengedrag vertonen. Maar besprongen heeft hij haar nooit. Dit was overigens de eerste en enige keer dat ik het gezien heb.

In jouw geval zou ik de komende keren even aankijken hoe het gaat. Het kan de opwinding van de eerste kennismaking zijn, dan zal ie het na een aantal keren niet meer doen. Blijft ie het doen, en je wilt absoluut niet het risico lopen dat ie haar bespringt, dan kan je ze beter apart houden.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:57

Mijn ruin is nog never nooit op mijn merrie gesprongen en die was altijd erg hengstig... Dus het hoeft echt niet altijd zo te zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:33

Mijn pony heeft ook een tijdje buiten gestaan met (verschillende) ruinen.

Echter is het sinds vandaag verboden terrein voor één ruin. Ze hebben al een paar keer samen buiten gestaan en ze hadden echt geen (verliefd) oog voor elkaar. Echter belde vandaag een stalgenootje dat haar ruin (speelmaatje van mijn pony) er toch een paar keer heeft opgezeten en mijn pony heeft gedekt. Gelukkig werkt er niks meer als het goed is!

Dus dat het gelijk gebeurt is onzin :j, het kan ook zeker later gebeuren!

Hoe reageert je merrie erop simodi? Vind die het alleen maar prachtig, of vind ze het helemaal niks? Mijn merrie biedt zich echt een soort aan: kont naar de ruin en naar achter lopen tot ze tegen zijn borst geparkeerd staat met haar kont (slet :P)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:38

Odilla vond het helemaal leuk, die bleef achter Preston aanlopen toen hij na een minuut of 10 dacht 'ik ga eens een stukje verderop kijken'!

Het leek er nu ook niet op dat hij iets van plan is, omdat hij na een paar minuten ook niet meer uitgeschacht stond. Odilla ging wel steeds met d'r kont voor hem staan en een plasje doen, maar hij deed alleen een beetje ruiken aan haar billen, onder haar buik en kriebelen op de schoft.
Maar hij bleef niet met haar bezig.

Na een kwartiertje heb ik Odilla er uit gehaald, dat ging prima en hij bleef nog een poosje op zijn gemak in de paddock rommelen.
Dus verder helemaal geen stress of zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:49

Nou toppie toch!!! Lekker bij elkaar laten die 2!!!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:00

Als ie niet echt neiging toont om te dekken, is er niets aan de hand. Ik vind het wel verstandig dat je rekening houdt met je merrie dat ze al ouder is..

Op zich is er niets mis mee als ie er een keertje op springt, maar als ie het regelmatig doet moet je uitkijken voor haarzelf, haar gewrichten enzo.. ook opletten of ie niet echt dekt..i.v.m. ontstekingen enzo..

Mijn ruin, dekt telkens de merrie die bij ons staat als ze hengstig is.. Ze is het maar voor een dag, en dan springt hij er lustig op.. Dekt niet echt.. maar doet wel poging tot.. hij wordt er niet echt blij van..eerder gefrustreerd...Tja.. begrijp dat..in overleg met de eigenaren van de merrie (had haar eerst apart gezet) toch maar erbij gehouden.. Ze moet voor zichzelf gaan opkomen. En gelukkig duurt het maar een dag, daarna moet ie weer wegwezen, wel samen eten, maar verder niets..

In het begin was ik er zeer ongerust onder.. Maar blijkbaar doen ruinen het toch wel vaker, het proberen dekken..Ik kan het niet helemaal tegenhouden.. Wel geef ik af en toe eens een schreeuw als ik zie dat hij weer erop wil.. En dan rennen ze samen hard weg.. gaat ze weer verderop voor zijn neus staan piesen.. en hup.. Ben dan altijd blij als die dag voorbij is.. En als ik merk dat ie echt te vaak erop wil, dan zet ik ze maar weer op stal.. Dan maar niet naar buiten voor een dag..

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:31

Hij zou haar waarschijnlijk niet echt gelijk bespringen. Die van mij (ook een ruin) gaat eerst flink ruiken, dan krijgt hij een flinke erectie om daarna eerst flink te gaan brullen en piepen tegen de achterhand. Daarna sprong hij er pas op en dekte dan ook echt.
Ik zie heel veel ruinen uitschachten bij opwinding, van bijvoorbeeld een nieuwe merrie. Zolang het daarbij blijft, uitschachten en het besnuffelen van de merrie zou ik me niet heel druk maken.
Als hij behalve uitschacht ook een erectie krijgt en erg opgewonden begint te snuiven met zijn hals erop zou ik mij drukker maken :P

Succes met het verliefde stel