Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpertjee_

Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:26

Hallo ,

Wie weet wat je zoal kan doen met een 1.5 jarig paardje ?
Hij kan al : Voetjes geven , langs je lopen met halster en touw , ..

Gelieve veel reactie,
zo dat ik dat allemaal kan doen met hem & proberen ,
want het is een hengstje en niet een van de gemakkelijkste :+

Groetjes

Hopelijk staat het hier goed , anders verplaats je het maar

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:30

Hem lekker op het land gooien en 1x in de zoveel tijd keertje borstelen en dat was het.. hem lekker paard laten wezen de eerste 3 jaar van ze leven!!!

Ooh en erg belangrijk met leeftijdsgenootjes

Inujojo

Re: Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:31

Ben het eens met mijn voorganger, lekker naar de opfok en laten spelen met leeftijdsgenootjes, verder zo veel mogelijk met rust laten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:32

Niet mee gaan emmeren, niet zelf mee gaan rondsjouwen, gooi hem op het land met leeftijdsgenoten , zodat hij op de juiste wijze word opgevoed.

Ga je teveel emmeren met zo'n jong ding, dan worden ze later vaak te brutaal met alle gevolgen van dien.

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:33

Hij staat met nog 2 leeftijdsgenootjes op de weide 24/24 uur op de weide met een inloopstal
Ik borstel hem zeker om de 4 dagen , sindsdien komt hij ook al meer naar me toe .
Al is borstelen niet altijd even gemakkelijk met hem , maar doe mijn best .
Als ik merk dat hij er genoeg van heeft stop ik er ook meteen mee , want het moet
natuurlijk ( in mijn ogen ) nog plezierig blijven het borstelen .
Hij is zo lekker ondeugend :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:38

Verstandig dat ie met leeftijdgenootjes loopt.
Ik zou er verder niet teveel mee doen, ze moeten leren dat de mens boven hun staat,en geen speelkameraadje is.

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:45

Ok dank je wel , wist niet dat je ze zo veel mogelijk met rust moest laten .
Ik dacht juist , hoe meer je er mee bezig was , hoe beter ?
Maar fijn dat jullie het zeggen , zo leer ik eruit ! Bedankt !

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:40

Waarom eigenlijk zoveel mogelijk met rust laten?
Dat snap ik niet echt hoor.
Ja ik begrijp wel dat je niet elke dag met hem hard moet oefenen om dingen te kunnen, maar af en toe is het toch leuk om iets met hem te doen? Als jullie me niet verkeerd begrijpen? :+ :+

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:03

Ik ben met mijn hengst ook gewoon wezen wandelen, borstelen, zwemmen.. wat basis dingen zoals netjes mee kunnen lopen enz.

En heb niet het idee dat hij niet paard is geweest.. Hij is bijna 3 en kent al veel, wat makkelijk is als hij straks beleerd wordt.

Met het echte werk kun je beter wachten tot hij oud genoeg is.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:07

En pas op met het 'lekker ondeugend' dat mag nog spel lijken maar is stiekum bloedserieus, helemaal bij een hengstje...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:08

ik denk dat als het n hengst is dat je hem wel moet blijven opvoeden, als je m hengst wil laten natuurlijk, mijn friese hengst word in mei 2 jaar, die kan voetjes geven, rustig geborsteld worde, ik wandel met m en hij leert los in de bak de commando's ho, stap, draf en galop en hij leert ook naar mij toe komen dat als we in de bak of paddock wat gedold hebben dat hij weer wel naar me toe komt. en dat gaat allemaal goed, ik ben van mening dat als je echt n goede band met je paard opbouwt als je er al vanaf jongs af aan zomaar een beetje mee bezig ben. ik kan niet zeggen dat mijn paard niet het gevoel heeft dat ie geen paard is, omdat hij toch altijd met zn leeftijdsgenootjes lekker kan spelen enz als ze los staan.

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:44

Ik kan er niet maar aan uit ! hihihi
Sommige zeggen zo veel mogelijk met rust laten maar
toch met hem bezig zijn & de andere zegt er veel mee bezig zijn ??
Hihi , niet verkeerd bedoeld hé ;)
Ja we willen hem zo lang mogelijk hengst laten ,
hij is ondeugend naar andere paarden toe .

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:17

Mij lijkt het juist goed voor zo'n beestje om hem lekker jong te laten zijn,en vooral niet te oefenen,tuurlijk sommige dingetjes natuurlijk wel..maar niet overdreven, en zolang mogelijk lekker op de wei zetten met nog meer jaarlingen! Maar dat is mijn mening natuurlijk :=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:20

Met die van mij ben ik juist wel bezig. Schriktraining, wandelen in het verkeer, slalommen op hindernispalen enz. En grondwerk. :)
Voor de rest staat hij lekker in het land en laat ik hem zoveel mogelijk met rust. Alleen je mag best een band opbouwen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:25

Vind het altijd een beetje bullshhit dat een paard tot zn derde alleen maar in het land mag staan, juist als ze jong zijn lekker mee wandelen etc. hoeft geen uren te duren maar lat ze het verkeer zien en laat ze zien dat het niet eng is.
Een voetje leren geven mag ook best, is nog geen enkel paard onhandelbaar van geworden.

Verder hoort een veulen wel lekker met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen maar ze mogen best iets doen en leren hoor!!!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:41

Hier nog 1 die het bullshit vind.. Leer jij een 3 jarige die niet veel in de hand is geweest maar eens netjes naast je te lopen en maar eens voetje geven.... Mag je wel geluk hebben als je er 1 hebt die niet gelijk over je heen denderd. Als ze nog kleiner zijn zijn ze nog wat beter te hanteren. En al helemaal als het er 1 is die nu al aan de brutale kant is.... En dan moet alles inneens gaan gebeuren als hij 3 is? :Y) Dan moet hij oppeens gaan luisteren na 3 jaar gewoon niks hebben hoeven doen.....

Gewoon doorgaan met eens in de week een borsteltje. En 1x in de 2 weken eens wat moeilijkers zet eens een waterslang aan terwijl hij erbij staat enz te enz. Zolang je niet te lang bezig bent (hooguit minuut of 10 1x in de week of 2 weken) en je overdrijft niet is het alleen maar goed voor hem hoor. en zolang je maar wacht met het echte werk tot hij 3 is ;)

Mijn haf was 2,5 toen ik haar kreeg, was ook al vanaf het begin zo opgevoed, heb ik alleen maar profijt gehad. en niks minder paard hoor.
De merrie die ik nu ga kopen van 1 wordt ook op die manier opgevoed en ik ga zeker zo door. Heel de dag lekker met een leefdtijdsgenootje en 1x in de zoveel tijd ff wat oefenen....

Gewoon geen dagen mee bezig zijn dan komt alles goed!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:44

Wat ik overdrijven vind is een hoofdstel in, longeren of alvast een zadeltje op doen 'Ja daar leert hij later ook van'. Zolang je dat nog niet met een anderhalf jarige doet dan mag je van mij alles doen met het beestje. Wordt hij alleen maar mak van. :D

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:57

Tootz schreef:
Hier nog 1 die het bullshit vind.. Leer jij een 3 jarige die niet veel in de hand is geweest maar eens netjes naast je te lopen en maar eens voetje geven.... Mag je wel geluk hebben als je er 1 hebt die niet gelijk over je heen denderd. Als ze nog kleiner zijn zijn ze nog wat beter te hanteren. En al helemaal als het er 1 is die nu al aan de brutale kant is.... En dan moet alles inneens gaan gebeuren als hij 3 is? :Y) Dan moet hij oppeens gaan luisteren na 3 jaar gewoon niks hebben hoeven doen.....

Gewoon doorgaan met eens in de week een borsteltje. En 1x in de 2 weken eens wat moeilijkers zet eens een waterslang aan terwijl hij erbij staat enz te enz. Zolang je niet te lang bezig bent (hooguit minuut of 10 1x in de week of 2 weken) en je overdrijft niet is het alleen maar goed voor hem hoor. en zolang je maar wacht met het echte werk tot hij 3 is ;)

Mijn haf was 2,5 toen ik haar kreeg, was ook al vanaf het begin zo opgevoed, heb ik alleen maar profijt gehad. en niks minder paard hoor.
De merrie die ik nu ga kopen van 1 wordt ook op die manier opgevoed en ik ga zeker zo door. Heel de dag lekker met een leefdtijdsgenootje en 1x in de zoveel tijd ff wat oefenen....

Gewoon geen dagen mee bezig zijn dan komt alles goed!

Nouja bullshit vind ik het niet, ik vind dat zo'n paard lekker tussen zijn maatjes moet kunnen vertoeven en natuurlijk moet het paard het een en het ander worden aangebracht,wandelen etc. maar niet teveel!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:02

toen ik mijn 1.5 jarige merrie als weidemaatje voor mijn toen 16 jarige ruin kocht en haar 24/7 op het land met inloopstallen liet lopen,volgde ze me als een jong hondje.Ik ging met haar wandelen,borstelen,voetjes geven en met mijn handen over haar hele lijf gaan.Een dag heeft 24 uur en dan mag je best wel tijd met je paardje doorbrengen,spelenderwijds leren ze dan toch omgangsnormen,waar de hoefsmid en dierenarts,tandarts en anderen dan profijt van hebben.Mijn ruin voedt mijn merrie op,maar speelt ook met haar,ze is nu bijna 3 jaar en ik heb er geen spijt van dat ik het op deze manier heb gedaan.Veel succes met je paardje,
groetjes...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:06

Zolang jouw jaarling het grootste deel van de dag met ander paarden op de wei staast, denk ik best dat je hem het een en ander kunt leren. Mijn veulens worden opgevoed door mijn groep paarden en ponies, ik zie er meer in om ze groot te laten worden in een groep van gemengde leeftijden, dan worden ze pas opgevoed.

Verder ben ik maar wat blij dat ik mijn jaarling geleerd heeft wat het is om bijv. hoeven uit te krabben, nu vandaag bleek dat hij een enorme hoefzweer had....

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:17

Ik heb een merrie die in juni as 2 wordt, bijna twenter dus. Een dame met idd ook een behoorlijk karakter, lief maar zit een aardig koppie op. Zij staat samen met mijn 2 andere paarden 1 van bijna 4 en 1 van bijna 20 op de wei en 's avonds op stal in de winter.

Ook zij is gewoon halstermak, kan voetjes geven, wordt 1 keer per week geborsteld en kent de commandos 'ga om', áchteren'', 'ho' en 'nee' Ze is onwijs mensgericht en zodra ik maar aan het hek sta kruipt ze haast in me en wil ze spelen en kroelen. Ze vind mensen erg interessant en leuk en komt altijd op je af. Ze is niet dominant naar mensen toe maar probeerd wel graag uit maar dat is ook wel een beetje het puberen denk ik.

Ze is nog niet verkeersmak maar daar gaan ik en mijn vriendin deze zomer meebeginnen ook wil ik langzaamaan wat parelli met haar gaan doen.

Ze wordt opgevoed door mijn shetlandermerrie van 4 waar ze echt hele dikke maatjes mee is die 2 kunnen niet van elkaar afblijven. en daranaast ook nog door mijn 19 jarige nrps merrie die het jonge spul in het gareel houdt en dat werkt prima.

Ik ben niet zo van de opfok tenzij je geen andere paarden hebt natuurlijk als kameraad want een veulen alleen is echt not done! Dus mijn merrie staat aan huis met haar 2 vriendinnen en dat gaat prima. Het is een leif dier, mensgericht, sociaal maar ook nog lekker speels en ontdeugend op een niet gevaarlijke manioer uiteraard.

Dus zo af en toe eens borstellen, alvast wat commandos aanleren, stukje meelopen..dat kan allemaal prima hoor als het maar niet te vaakl en te lang is. Ze hebben maar een hele korte concentratie je moet ze niet overvoeren..het mnoet leuk blijven.

sucses en geniet ervan want voor je het weet zijn ze onder de man!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:20

Bon_Bon schreef:
Vind het altijd een beetje bullshhit dat een paard tot zn derde alleen maar in het land mag staan, juist als ze jong zijn lekker mee wandelen etc. hoeft geen uren te duren maar lat ze het verkeer zien en laat ze zien dat het niet eng is.
Een voetje leren geven mag ook best, is nog geen enkel paard onhandelbaar van geworden.

Verder hoort een veulen wel lekker met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen maar ze mogen best iets doen en leren hoor!!!

Hmm ik denk dat veel mensen het hier niet mee eens zijn...
Ik heb enorm veel verpeste paarden gezien, verpest door mensen met te weinig kunde, die dachten goh leuk we kopen een veulen, zo schattig en we kunnen hem helemaal naar onze hand zetten.
Tegen de tijd dat het lieve veulentje 2,5 werd, was het een paar honderd kilo verwend stuk vlees...
Ik heb meerdere van zulke paarden weer in het gareel proberen te krijgen, bij sommigen is het niet gelukt, een dier dat 3 jaar lang verwend is door baasje lief, en nooit echt heeft geleerd wie de baas is, krijg je in zijn pubertijd echt niet meer zo ff terug op de rails.

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:21

Hallo ,
Met de laatste commentaren ben ik wat mee (sorry) .
Hij is nu niet dominant maar zal wel eens proberen je zo
een keertje te ja hoe zeg je dat... (bijten niet maar zo eens nijpen) als je
weet wat ik bedoel . Dan tik ik hem op zijn neusje en dat stopt hij ook .
Hij kan voetjes geven maar niet zo lang , gewoon voetje opheffen en bijna
meteen erna terug neerzetten. Hij kan het nog nietzo lang, dus ik oefen ermee .
Aan het halster lopen gaat redelijk goed !
Het is echt een schatje die graag met de andere pony's crost .
Ik heb hem pas en wil zeker niets verkeerd doen !
Ik ben nog maar 15 jaar maar heb wel op 13 jarige leeftijd mijn ander
hengstenveulen opgevoed samen met zijn zusje .
Het merrieveulen was echt heel braaf maar het hengstenveulen niet .
Hij schopte me uit de stal en na een maand deed hij het niet meer ,
maar moest je toch opletten .
Nu 3.4 jaar later ( had hem vanaf 4 maanden oud ) kan je onder hem door lopen ,
is hij echt een pony waar je alles mee kan doen en 100 % kan vertrouwen .
Helaas heb ikhem donderdag moeten laten inslapen op 3.8jarige leeftijd.
Hij had ernstige koliek , we konden niets meer doen .
Zie topic : [IM] Jacky is er niet meer...
Of zie : http://www.afscheidvanmijnvriend.be/fic ... oort=ander

Sorry voor deze lange uitleg .
Maar k wil niets verkeerd doen .

Groetjes

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:05

crossmonster schreef:
Ik heb enorm veel verpeste paarden gezien, verpest door mensen met te weinig kunde, die dachten goh leuk we kopen een veulen, zo schattig en we kunnen hem helemaal naar onze hand zetten.

Oh, maar dat ben ik zeker met je eens. Een paard (en zeker een hengst) is geen speelgoed waar je dit soort dingen mee kunt oefenen. Je moet inderdaad wel weten wat je aan het doen bent.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:07

En dat weet helaas het grootste deel van paardlievend nederland niet.
En dat is dus mijn reden van wantrouwen ;)