Bijtend Paard , wat aan doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCeex3

Bijtend Paard , wat aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:39

Mijn paard bijt de laatste tijd mij heel veel , vandaag namelijk heel serieus .
Vroeger deed hij dit echter NIET !
Wat kan ik hier aan doen ?

Grtjs !

izzy1985

Re: Bijtend Paard , wat aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:41

Er moet een reden zijn waarom hij dat doet. Misschien heeft hij ergens pijn???

Zo niet, dan zou ik em een mep verkopen, want bijten magtie niet! En gewoon consequent volhouden.

melloveshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:44

jaah miss iets gebeurd ofso heb je iets gedaan wat hy niet goed vond? anders tik op neus en groote stem erbij : pas dr op! :Y)
helpt bij mij altyd }>

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:44

izzy1985 schreef:
Er moet een reden zijn waarom hij dat doet. Misschien heeft hij ergens pijn???

Zo niet, dan zou ik em een mep verkopen, want bijten magtie niet! En gewoon consequent volhouden.

Dat doe ik elke keer ,
maar ik denk niet dat hij ergens pijn heeft.
Hij doet dit bv: ik haal hem vandaag van de wei en ik loop naast hem en hij bijt in mijn arm.
als ik peesbeschermers aandoe bijt hij in mijn rug , als ik wil opstappen bijt hij ook , als ik erop zit bijt hij in mijn voet . ik weet echt niet meer wat ik moet doen. ik straf hem als hij het doet. en beloon hem als hij het niet doet dus .

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:46

Maar je zegt zelf in je beginpost, dit deed hij vroeger niet...

Misschien heeft hij toch pijn en associeert hij dat met jou. Paarden zijn slimme dieren en merken dat je wat met ze gaat doen. Je haalt em op in de wei, je doet zijn peesbeschermers aan en als je erop zit, bijt hij ook.
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 21-02-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:47

izzy1985 schreef:
Maar je zegt zelf in je beginpost, dit deed hij vroeger niet...

Neen, maar waar zou hij dat pijn van hebben ? Tandarts is nog maar net geweest .

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:50

Gewoon een tik op z'n neus geven als die dat doet, meteen als hij het doet. Dit mag gewoon niet. Pony bij ons op stal deed dat ook, als je erop ging rijden altijd in je benen bijten :Y)
Gewoon meteen afstraffen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:35

Terug bijten :D
Wanneer bijt hij je, tijdens het rijden, wandelen, opzadelen oid?

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:56

Als ik jou was zou ik je paard afleiden als hij bijt. Je paard is namelijk een vluchtdier en het is een feit dat vluchtdieren snel afgeleid zijn. Als je paard weer bijt zou ik hem snel met je voet bij zijn scheenbeen aanraken (niet schoppen!). Het paard zal vervolgens verbaasd naar zijn been kijken zodra hij jou voet voelt en het bijten is dan uit zijn gedachte. Je zal zien dat hij na een paar keer misschien toch nog aan bijten denkt, maar hij zal gelijk daarna naar zijn scheenbeen kijken.
Ik zou hem als ik jou was niet op zijn neus slaan. Je paard herinnert zich dan steeds als hij bijt dat je hem gaat slaan waar hij weer op reageert door zijn hoofd terug te trekken. Als hij dan je huid tussen zijn tanden heeft zal dit dus heel veel pijn doen. Het paard zal namelijk blijven bijten als je hem op zijn neus slaat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:03

@ plientje91: het paard zal blijven bijten als je hem op zn neus slaat?
tja lijkt me dan ook simpel op te lossen, niet meer op zn neus slaan als er geen reden is...

maar TS, er is niets tegen je paard een flink pak rammel te geven..... dit is onaanvaardbaar gedrag, wat levensgevaarlijk kan zijn!(er zijn ook mensen dood gegaan doordat het paard tijdens het kroelen de eigenaar ging kroelen en vervolgens de halsslagader doorbeet)
wat de reden van het bijten ook is, het is gewoon niet toegestaan!
dus eerst een flink pak rammel en dan eens gaan kijken waarom hij het doet.
maar je moet wel op het moment snel reageren!
als hij bijt en je denk eerst na en je geeft hem dan pas een klap, dan werkt het niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:09

Helemaal eens met siskeh!

Bijten is onaanvaardbaar gedrag.
Kroelen, likken, en schrapen sta ik bij paarden die met die vrijheid om kunnen gaan met mate toe. Maar het moet niet te gek worden. Mijn vzpaard hapt en bijt graag, die heeft dus van me af te blijven en dat weet hij.
En als hij me wel bijt, of dat probeert, geef ik direct een tik. Lijkt in het begin zielig, maar je krijgt een veel gelukkiger paard omdat 'ie weet waar 'ie aan toe is. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:11

En hoe oud is jou paardje???

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:13

Mijn paard was erg hard nekkig en bleef bijten wat je ook deed,ik ben het gaan negeren en wist wanneer hij ging bijten ik stapte dan op zij zodat hij niet kon bijten en deed net als of ik het niet zag.Na lange tijd werd ik ook nooit meer gebeten,de personen die het niet negeerde die bleven gebeten worden, die zeiden ik laat me niet bijten.Ik zei nee ik ook niet maar ik wordt ook niet meer gebeten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:16

gelukkig maar Miss_Malfoy ;)

tja hoogstwaarschijnlijk is het probleem ook begonnen doordat je hem nog nooit op zn plek hebt gezet( of niet consequent of duidelijk genoeg)
als je vanaf dag 1 dit gedrag ABSOLUUT niet had geaccepteerd, was er ook een kleinere kans dat hij nu niet dit gedrag had laten zijn...

even een voorbeeld van mn eigen lieve merrie:
de eerste dag dat ze er was dacht ze mij te gebruiken als schuurpaal, dus drukt ze dr hoofd tegen me aan en begint mooi te schuren..
nog geen halve seconde later stond ze aan de andere kant van de bak omdat ze een flinke tik met de leadrope had gehad( jahh hallo ik ben geen schuurpaal!)
maar vervolgens ben ik wel weer naar dr toe gegaan en heb haar gewoon gekrabt, want dat vind ik opzich prima...
gelukkig heeft ze het daarna nooit weer geprobeerd...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:16

aerdenhout1 schreef:
En hoe oud is jou paardje???

Het kan idd ook puberen of uitproberen zijn.

Maar ik zou 'm wel eens na laten kijken, mischien heeft hij toch ergenst pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:19

Het lijkt mij dat er iets veranderd is (qua omgang, leefomstandigheden en/of rijden?) of dat het paard inderdaad ergens pijn heeft.
In ieder geval wil het paard je iets duidelijk maken, aangezien hij je nooit heeft gebeten en daar de laatste tijd opeens mee begonnen is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:19

Ik dacht eigenlijk meer aan het wisselen van de tanden wat dit gedrag zou verklaren.

Melissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:57

Mijn Hengst wil ook nog wel eens bijten maar ik bijt hem gewoon in z`n neus terug... Ik tollereer veel van m`n paard maar meneer weet bij mij als hij bijt dat hij iets terug kan verwachten..
ook als hij onder het rijden een keer naar m`n voet hapt krijgt hij een tik met de zweep op z`n neus..

Bijten mag nooit en mag gestraft worden!!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:06

Ik heb ook zo'n paard (gehad). Hij bleef maar aan het bijten heb hem geslagen en teruggeschopt. Heb zelfs gebeten maar niks dat echt hielp. Toen opeens had ik me toch een geniale oplossing. Ik heb de plantenspuit gevuld met azijn en een beetje verdund met water. Iedere keer als hij beet, huppa spuit in zijn mond. Hij heeft het die dag maar 3 keer gedaan. En de dagen daarop volgend (had inmiddels de plantenspuit vervangen met een neusspray flesje) was 1 keer spuiten genoeg. En nu een week verder bijt hij niet meer. Heb hem nog een paar keer uitgedaagt maar hij bijt niet meer!!! Dit werkt voor mijn gewoon perfect. Ik raad het ook zeker aan.

edit: mijn paard wordt in april pas 2 dus voor hem was het de pubertijd. Verder niks aan de hand en hij begon er ook opeens mee. Hij is in de tussentijd ook gecastreerd maar ging daarna gewoon verder. Ik zeg het, azijn werkt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:14

Goh...dat zouden ze bij baby's ook kunnen gaan doen als ze gaan wisselen! Sorrie, maar bij een 2 jarige azijn in zijn mond spuiten omdat hij bijt????? En een puper is een paard met 2 jaar nog niet hoor!! Dan is het nog een baby! Zo kweek je dus weer een paard met een mond probleem...sorry, moest er even uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:35

Zeg dat wel aerdenhout1. Een nog geen 2-jarig paard slaan, schoppen, zelfs bijten en tenslotte maar azijn in z'n mond spuiten?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:34

Sorry hoor, maar ook een tweejarig paard hoort niet te bijten en geef ik ook een tik. Want als het nu in een keer wel mag, en later niet klopt ook niet in mijn ogen. Veulens mogen ook neit bijten ook niet uit nieuwsgierigheid. Meestal duw ik dan gewoon de neus weg en is dat genoeg. Ik probeer het ook te voorkomen dat ze me bijten.

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:25

Hij is 5 Jaar,
Ik kom net van mijn paard terug ik moest hem klaarmaken voor wedstrijd. Maar hij heeft het nu niet meer gedaan doordat ik elke keer als het leek dat hij wou bijten pas op riep , alwachten tot morgen nu ... mischien was dit doordat hij nog wat verschoten was van testrak.
Maar bedankt voor de reacties ik zal ze zeker uitproberen.

Sonjaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:08

Ik heb er ook een die dat deed. Blijkt: hij dacht dat hij de baas was! Ik verwende hem teveel. Als ik hem het halster omdeed kreeg ie een suikerklontje. Op de wasplaats ook, na het rijden een appel. Elke keer iets. Voor een paard betekent dat als je lekkere dingen aan hem geeft, je zijn mindere bent.
Ik geef hem nu helemaal niks meer (behalve voer en wortel/appel in zijn voerbak) en in het begin als ie wou bijten gaf ik hem een dreun. Het is nu, na ong. anderhalve maand helemaal over!
Succes!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:53

PP > OPG