Wat doe je allemaal met een veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MHJ

Wat doe je allemaal met een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:20

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar eindelijk mijn eigen paardje gekocht. Het is een haflinger hengstje en 16 maart wordt hij 1 jaar.
In april/mei gaat hij dichter hier in de buurt staan en dan wordt hij ook gelijk gecastreerd.
Kan iemand wat zeggen over de voor- en nadelen van een vroege castratie?

Nu komt hij dus dichterbij te staan en staat dan ook niet meer in opfok (dat staat hij nu nog wel, dus kan er nog niks mee doen). En nu vraag ik me af: wat ga je al doen met een veulen van een jaar?
Neem je hem mee uit wandelen? Longeer je hem al eens of doe je eigenlijk alleen nog maar poetsen en knuffelen en dan weer terug in de wei?

Bedankt voor de tips alvast! :D

Groetjes!

minkie

Re: Wat doe je allemaal met een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:23

Lekker in de opfok laten staan en weer naar huis halen als ie 2,5 is. Of bij huis maar dan met andere paarden.
Voorlopig hoef je nog niet aan longeren te denken....

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:24

zeker nog niet longeren. gewoon aan de hand mee gaan wandelen, poetsen, knuffelen of lekker in de opfok laten staan

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:45

Ik zou, net als mijn voorgangers, ook nog niet gaan longeren.
Het beste zou een opfok zijn, en lekker laten staan totdat hij dik 3 jaar is.

Ik heb mijn (bijna) twenter op een boerenbedrijf staan, staat daar op een dubbele stal met een leeftijds genootje, en hij heeft afgelopen zomer in een hengstenkudde gestaan.

In oktober is hij gecastreerd, en heb er alleen maar voordeel van. Dekken hoeft hij toch niet, dus ik zie niet in waarom hem nog hengst te laten.

Wandelen, freestylen, vaststaan, voetjes geven, netjes mee lopen, stil blijven staan als hij vaststaat,stukje langs de weg, spelletjes maken van het bomproof maken.. er is zoveel mee te doen, dingen waar je later je voordeel mee kan doen.
Al zou ik hier pas volgende winter voorzichtig, en zonder druk, mee beginnen, en voor nu en de zomer een leuke kudde vinden waar hij in kan staan.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:30

Waar hij nu in opfok staat, staat hij gewoon niet prettig. Hij had al een paar keer ingeënt moeten zijn, maar dit is nog maar één keer gebeurd. Er wordt voor mij bepaald wanneer de dierenarts komt, wanneer de hoefsmid komt e.d. Als ik daar kom heb ik het idee dat ik de pony's kom aaien ofzo ipv dat ik naar mijn eigen paard kom.
Als ik ga is het altijd nog maar de vraag of ik hem ook lekker even kan knuffelen of poetsen, want hij staat in totaal met 8 veulens en die zijn niet allemaal even vriendelijk tegen bezoekers en elkaar. Dus soms kun je er gewoon echt niet tussen.

Het voordeel van hem dus dichterbij halen vind ik dat hij ergens komt te staan waar ik zelf over deze dingen kan beslissen en dat hij in een groepje komt waar ik hem ook gewoon uit kan halen om te poetsen e.d.

Maar ik hoef hem nu dus nog niet (met 1 jaar) mee uit wandelen te nemen? Alleen nog maar poetsen? Hij gaat dan vanaf april/mei naar zijn andere plekje, wordt dan gelijk gecastreerd en gaat dan dag en nacht naar buiten met een groep van in totaal ongeveer 17 paarden.
En laten wennen aan halster e.d.?

Groetjes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:36

Af en toe wandelen, poetsen, voetjes geven en verder lekker paard laten!

Rich1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:38

Je kunt de ene dag poetsen bijvoorbeeld als het weer niet zo goed is.Je kunt ook oefenen aan het halster in de bak of weiland met stap enzo.
Maar longeren zou ik doen als hij 3 is en je een beetje gaat nadenken over het rijden!
Kortom je kunt wel wat doen hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:53

@Rich1. Longeren? Het is een jaarling? Als je die nu al longeerd belast je zijn spieren teveel en verkeerd!

Ik zou hem in een (grote) groep zetten, liefst met 2 leeftijdsgenootjes om mee te spelen en dan wat oudere paarden erbij. Niet teveel uit de groep halen en er weer in zetten. Je kunt 2 of 3 keer per week hem eruit halen, voetjes geven, beetje poetsen en weer terug. Dingen als voetjes geven enzo maar 5 minuten doen, het is een baby, die kan zich nog neit zo lang consentreren.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:01

Nee dat longeren niet de bedoeling is nu al begrijp ik wel. Het was maar een vraag.

Dus lekker veel in de wei in de groep laten staan? IK weet niet of er echt paardjes van zijn leeftijd bij zullen zijn, maar goed, in ieder geval wel veel paarden.

Bedankt voor de tips hoor! Ben er al wat wijzer van geworden!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:49

Ik heb een jaarlingmerrie en ik poets 1 keertje in de week en nog een keer in die week ga ik wandelen en doe ik schriktrainingachtige dingen. En verder mag ze lekker in de kudde!Leuk hoor je eigen paardje!

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:33

Ik heb mijn haflinger ook als veulentje gekocht.
Ondertussen is hij alweer 4,5 jaar (gaat echt snel!) en hoe ik het met hem gedaan heb zou ik zo weer doen!

Hij was 5 maanden toen ik hem kreeg en ik haalde hem in oktober op.
- De eerste winter bij huis in een groepsstallentje met leeftijdsgenootje
- De eerste zomer in de opfok (natuurgebied in)
- Tweede winter weer bij huis
- Tweede zomer in de professionele opfok
- Derde winter thuis en vanaf dat moment ook thuis gehouden.
Ik heb hem als 3 jarige laten castreren.

Het enige wat ik anders zou doen is de eerste opfok, die had ik nu ook vervangen door een professionele opfok.
De tijdens dat hij bij huis was heb ik hem een paar keer per week gepoetst (om de 3 á 4 dagen) en verder liet ik hem vooral buiten lopen voor de frisse neus.
Ook wel een beetje wandelen, maar achteraf heb ik dat echt maar heel weinig gedaan.
Beide keren in de opfok ben ik ongevere 5 keer bij hem geweest in dat hele halve jaar.
Meer moet ook niet.
Het is belangrijk dat je paardje ook op kan groeien zonder jou en dat hij lekker paard kan zijn.
Daar hebben jullie beid elater heel veel profijt van!
Dus: hup, de opfok in en lekker laten bekomen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:33

Het is leuk een eigen jong veulentje te hebben natuurlijk maar idd veel kan je er niet mee.
Maar toch ben ik het niet helemaal eens met wat de meesten hier zeggen en aan de andere kant hebben velen hier toch ook wel gelijk.
Ik vind da je echt zoveel mogelijk contact met je veulen moet hebben, gewoon je aanwezigheid, er mee bezig zijn, hoefjes geven, poetsen, er mee gaan wandelen ( zeker niet longeren ) , alle mogelijke vreemde toestanden opzoeken ( houtstapels - koeien - varkens - vreemde paarden op een weide - tractors - aanhangwagens - vrachtwagens - ............enz.)
Dit zal je veel opleveren, want wat ze nu al kennen moet je later niet meer echt gaan aanleren.
Maar buiten dit contact, is het ook levensnoodzakelijk voor je veulen in die opfok weide te staan, dus tussen andere veulens , en onder controle van andere grote paarden. Hier worden ze als het ware opgevoed als paard en dat kan jij niet aanbieden als mens zijnde.
En ik weet ook wel dat ze naar elkaar toe niet altijd even lief zijn, maar ook dat is op zich een deel van de opvoeding, en als mens moet je je daar niet mee gaan bemoeien.
Dus kort samengevat ; zoveel mogelijk tussen andere veulens en paarden laten staan, en er toch ook zoveel mogelijk mee gaan doen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:13

Ik zou er zeker nog niet mee gaan longeren, daar zou ik echt nog even mee wachten! Verder kun je er natuurlijk al wel veel mee gaan wandelen dat ie alvast goed verkeersmak wordt. Dat hij went aan het halster, veel poetsen zodat ie veel vertrouwen krijgt. Ook is het inderdaad belangrijk dat hij tussen andere paarden opgroeit en leert met andere paarden om te gaan.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:38

hallo, onze haflinger kreeg 3 jaar geleden een merrie veulen, van af de eerste dag veel aandacht, een paar keer per dag aanhalen en na een paar maanden elke dag eventjes vastzetten en af en toe poetsen en veel wandelen samen met moeder, van af dat ze een jaar was zocht ze ons onmiddelijk op als we er waren en leek het wel of we stroop aan de billen hadden, tot nu toe is ze niet weg te slaan bij ons. ze staat van af de geboorte tussen een stel volwassen paarden en heeft daar de spelregels van het paard zijn geleerd, je kan van af het begin bijna alles met haar doen en ze is zeer sociaal naar mensen toe, haar moeder is altijd de baas in de kudde geweest en dat is zij nu een beetje aan het overnemen maar tegenover haar moeder is ze altijd vol respect want die corrigeert elke overtreding keihard.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:34

Bedankt voor de vele reacties! Hier kan ik wel wat mee.
Hopelijk kan hij deze week al over naar de nieuwe stalling, want onze oude stal heeft erg banketstaaf gereageerd op onze vraag waarom hij nog maar één keer ingeënt is en of we in het vervolg op de hoogte gehouden kunnen worden van alles wat ze met hem willen doen. Want wij krijgen gewoon de rekening, maar we weten nergens van.
Nou daar hebben ze erg vervelend op gereageerd en ook op het nieuws dat ij ergens anders naartoe gaat.
Dus wij willen hem daar zo snel mogelijk weg.

De nieuwe stal vond het geen fijn idee dat hij daar zou komen als hij nog hengst was.....
Hij wordt 16 maart dus 1 jaar en we willen hem april castreren.
Heeft iemand ervaring met zo'n vroege castratie en is dit nadelig of niet?

Groeten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:46

Wat betreft het castreren...dat kan heel goed met dik een jaar en is zeker niet te vroeg. Maar dat zal je dierenarts je vast ook al hebben verteld.
Wat betreft de pensionstal waar jullie nu weg gaan....geen enkele pensionhouder gaat elke dag uit leggen aan de eigenaren wat er die dag met het dier is gebeurd/daan. Dan zou ik b.v een dag taak hebben met zoveel pensionpaarden. Een ander verhaal word het als je vraagt wat hij heeft gedaan als je op stal komt...maar in jullie geval zal dat hoop ik niet anders zijn dan dat hij heeft buiten gestaan met vriendjes en heerlijk kind heeft mogen zijn.
Een goede pensionstal eigenaar let op zijn paarden en in geval van een ongeluk met een van de paarden of b.v koliek belt hij direkt de eigenaar en eventueel, mits nodig, eerst de dierenarts.
Dan w.b.t je vraag...ik zou eens een goed boek uit de bib. halen over de verzorging van een veulen. Daar leer je vaak al heel veel van.
Want eerlijk gezegd moest ik even slikken toen je al begon over longeren van een veulen. Dat zegt mij al genoeg n.l en dat is dat je er nog niet zo heel veel verstand van hebt.

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:16

Ik zou niet teveel doen met een veulen, wat ik (en andere) ook al in een ander topic hadden gezegd, is dat een paard het best word opgevoed in een kudde met allemaal andere paarden!
Er zijn natuurlijk ook dingen die wij als mens moeten aanbrengen, bijv.het respect naar mensen toe,voetjes geven,borstelen,aan de hand wandelen etc..
Maar zeker niet teveel,het paard moet niet teveel bezig gehouden worden,omdat de concentratie bij een jong paard minimaal is.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:33

Nou Aardenhout, daar wil ik gelijk wel even op reageren.
Er zijn mensen op de huidige stal die het al over longeren hadden en omdat ik en een vriendin van mij die haar eigen paard heeft, daar sterk over twijfelden heb ik besloten even een topic op deze site te zetten om te kijken wat anderen nou zoal doen met hun veulen.
Ik ben al onder de paarden vanaf dat ik vier ben en les al vanaf dat ik 11 ben. Dat dit mijn eerste veulen is, wil niet zeggen dat ik nergens verstand van heb.

Zoals je hier ook kunt lezen denken mensen heel verschillend over de opvoeding van een veulen. Het is prettig de verschillende reacties te lezen, daar kan ik wat mee.
Vandaar.

De leuke noot is: hij gaat a.s. vrijdag verhuizen!!! Ik ben vanochtend op de nieuwe stal geweest en die zeiden ook: een stalhouder hoort overleg te plegen met de eigenaar en de eigenaar op de hoogte te stellen van hoefsmid en dierenarts bezoekjes. Dat is logisch, want jij bent de eigenaar. Zou wat zijn als de garage waar je auto staat opeens besluit je auto over te spuiten en je daar de factuur van te sturen.
Dus a.s. vrijdag gaan we hem halen met de trailer. Zal nog wel even spannend zijn in de trailer.
Iemand tips??

Natjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:31

Ik zou niet te veel met het veulen doen, gewoon lekker wandelen, poetsen, knuffelen etc. En dan vind ik zelf altijd al leuk genoeg:P

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:32

Ik heb zelf ook een jaarling en zij staat niet meer in de opfok. Het enige wat ik met haar doe is soms een beetje borstelen, voetjes geven en voor de rest mag ze lekker met de andere paarden spelen.

Een tip voor de trailer. Maak de jaarling niet alleen aan de bovenkant van de trailer vast maar ook juist onder de stang...dan kunnen ze in ieder geval niet over de balk heen..zo heb ik mijn veulen destijds vervoerd op aanraden van de fokker want het is mijn eerste veulen. ;-)

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:18

Longeren zeker nog NIET!
En voor de rest alleen poetsen en aan de hand lopen enzo.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:57

Hallo!

Hij is gisteren verhuisd en het ging redelijk goed moet ik zeggen. Het halster om doen ging goed, het meelopen niet, ik had het halstertouw vast en anderen moesten duwen. In de trailer moesten we hem ook duwen en uiteindelijk heb ik hem vast gezet in de trailer en ben bij hem gebleven de hele rit.
Hij ging op het erf redelijk mee naar zijn stalletje (we hadden geduld en toen liep ie vanzelf netjes mee) en hij kan door het grove traliewerk bij zijn buurman of buurvrouw. Maar hij staat nog in zijn box omdat hij nog even moet wennen en nog niet gelijk in de groep kan. Bovendien is hij nog hengst en ze zijn een beetje huiverig om hem in de wei of bak met merries te zetten.

Ik moet zeggen dat ik het best een beetje spannend vind. Hoe lang doe ik met hem poetsen? Hoe lang moet hij voetjes geven? Hoe leer ik hem mee te lopen? Hij is nog overal bang voor en niet gewend mee te lopen.
Doe ik dat elke dag oefenen of om de dag of drie keer per week?
En aangezien hij moet wennen staat hij dus eventjes niet in de wei of bak met andere paarden, is dat heel erg? Het is uiteindelijk wel de bedoeling uiteraard, maar we weten niet hoelang het zal duren.
Is dit heel erg?

Nou ben benieuwd naar de tips weer!
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:00

De mijne wordt 1 april 1 en het enigste wat die kent is poetsen, hoefsmid en de paar meter van de wei naar de stal lopen en dat wil ik de komende 3 jaar nog zekers zo houden ;) Als ze 3,5 is ga ik wel aan longeren denken ofzo maar eerder echt niet!

Beter dat ik nu een paar jaartjes wacht als dat ik aan het eind van haar leven veel meer jaar niks meer aan haar heb door slijtage van het vroege werken..

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:06

Waarom blijft iedereen nou zo op longeren hameren? Dat had ik helemaal in het begin gezet, vanwege twijfel aan wat iemand van de vorige stal had gezegd. Maar nu snap ik ondertussen wel dat dat gewoon niet de bedoeling is (ook al zijn sommige boeken daarmee in strijd met elkaar..........).
Waar het mij nu om gaat is hoe leer je het lopen aan het halster aan? En hoelang leer je hem per keer? Voetjes optillen een paar seconden of gelijk laten schoonmaken? Hij is al een keer bekapt, maar daar was ik niet bij omdat ze het zonder mijn medeweten hebben laten doen (o.a. de reden voor een andere stal).
En vastzetten hoelang? Poetsen hoelang? En dan vastzetten?

En is het heel erg als hij een paar dagen op stal staat vanwege het wennen?

Ik ben er nu ondertussen zeker voor om hem te laten wennen aan bepaalde dingen. Vooral omdat elk boek wat ik tot nu toe gelezen heb, dus ook zeker voor een vroege benadering en lering van het veulen is.
Ik moet er niet aan denken dat ik hier pas mee was begonnen als hij drie was geweest.........................
Ik geloof dat ik hier zeker voordeel uit zal halen voor later. Maar ik ga niet voorbij aan het feit dat het voor hem belangrijk is om met paarden in de wei of bak te staan. Daarom wil ik hem dus ook zo snel mogelijk de stal uit en bij de andere paarden.