Pony doet altijd hoofd omhoog!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Pony doet altijd hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:26

Hallo,

Ik weet niet of dit topic hier goed staat. :o

Mijn pony doet áltijd zijn hoofd omhoog.
Van die rukken. Het is toch angst denk ik.
Er zit veel arabisch bloed in. Dus het komt daar vandaan denk ik..

Wat kun je er nu aan doen, dat zo'n paard het hoofd om hoog doet?
Een ruk geven helpt niet zo veel.. Want dan doet ze haar hoofd nóg hoger.
En wil ze wel even steigeren. (Maar een héél klein stukje komt ze dan van de grond, dus echt
steigeren is het niet.)

Maar altijd dat hoofd die rukjes. Meestal als je haar beet wilt pakken. Dan ruk je vaak aan het touw.
(Omdat je hem vast moet houden).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Elbrich
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd, is niet toegestaan, omdat het schreeuwerig staat.

Karlijntjee

Re: Paard doet altijd hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:27

Heeft ze nergens last van?
Tanden, rug? Heb je het zadel laten controleren, want dat kan ook nog weleens de oorzaak zijn.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:31

Karlijntjee schreef:
Heeft ze nergens last van?
Tanden, rug? Heb je het zadel laten controleren, want dat kan ook nog weleens de oorzaak zijn.

Nee ze heeft nergens last van!
Het zadel past perfect. (Nieuw gekocht bij Ruitershopzaak en laten passen daar.)
Het is ook een tikkeltje eigenwijsheid.

Je wilt haar in de bak doen. En dan doet ze dat hoofd weer heel hoog.
Ze doet het meer aan de hand (met lopen aan halster, heb ik touw beet) dan als ik er op rijdt.

ikenindi

Re: Pony doet altijd HOOFD OMHOOG!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:54

kan het niet zijn dat ze gewoon schrikt omdat je niet rustig genoeg doet? het ene paard kan meer hebben dan het andere. ik dnek dat het gewoon een schrikreactie is wat vrij natuurlijk is voor paarden. als ik bij mijn koelbloedige paard een onverwachte beweging maak schrikt ze ook en gaat ze ook in 1 klap met haar hoofd omhoog...

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:05

Mijn pony doet áltijd zijn hoofd omhoog.
Van die rukken. Het is toch angst denk ik.
Er zit veel arabisch bloed in. Dus het komt daar vandaan denk ik..

Wat kun je er nu aan doen, dat zo'n paard het hoofd om hoog doet?
Een ruk geven helpt niet zo veel.. Want dan doet ze haar hoofd nóg hoger.
En wil ze wel even steigeren. (Maar een héél klein stukje komt ze dan van de grond, dus echt
steigeren is het niet.)

Maar altijd dat hoofd die rukjes. Meestal als je haar beet wilt pakken. Dan ruk je vaak aan het touw.
(Omdat je hem vast moet houden).

maar is dit als je pony/paard in verzet gaat of wanneer gebeurt dit?

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:07

Misschien een martingaal gebruiken? Maar ik zou toch eerst opzoek gaan naar de oorzaak.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:15

Het is meer angst danv erzet denk ik..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:35

Verplaatst: GVL --> OPG

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:01

Aan een martingaal heb je niet zoveel als je er naast loopt (waarom denken mensen toch direct aan hulpmiddelen in plaats van de oorzaak te willen zoeken en vinden?).
Het komt op mij ook over als angst, beetje kopschuw. Benader haar rustig en vertel haar wat je gaat doen. Als ze schrikkerig doet, stel je haar gerust met een vriendelijke stem, langzaam pratend en een aai in haar hals. Probeer het maar 'ns. Heb je iemand in je omgeving die veel van paarden weet? Vraag hem of haar 'ns mee te gaan.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:50

Misschien heeft ze een keer een flinke tik tegen haar hoofd gehad?

Marloessjee

Re: Pony doet altijd hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:07

Mijn pony gooit ook wel eens met z'n hoofd. Hij heeft ook Arabisch bloed in zich zitten. Bij mijn pony is het meer een soort adreline. Hij deed het eerst om de minuut maar als ik hem goed bezig houdt dan heeft hij de kans niet om het te doen. Bezig houden dus. Ik straf het zelf ook af als hij het op moment doet wanneer ik het niet wil. Op buitenrit oid wanneer ik net heel hard heb gegaloppeerd met hem dan mag hij van mij het wel een keer doen maar als ik aan het dressuren ben, straffen!

Misschien toch nog een keer een de tandarts er na laten kijken. En misschien een ander bit proberen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:04

Marloes: de pony van TS doet het aan de hand. Als iets angst is en je gaat dat bestraffen, wat denk je dat er gebeurt?
En voor wat betreft je eigen pony, hij doet dat niet omdat 'ie dat leuk vindt of voor de flauwekul. Voor hem is met z'n hoofd omhoog slaan ook lastig dan het niet te doen. Ofwel hij heeft ergens last van. Past het zadel wel goed, bijvoorbeeld? Je oplossing met straffen vind ik wel een heel slechte. Ga eerst 'ns na waarom hij dat doet. Straffen helpt in elk geval niet, want je pony doet het nog steeds. Aan jou de plicht om uit te vlooien waarom.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:07

Marion, ik had niet gelezen dat de pony het aan de hand doet.
Alles is nagekeken en het is echt niet iets waar hij last van heeft. Het is voor hem een soort adrenaline 'kweking' Door te gooien met z'n hoofd krijgen hij een soort adrenaline kick. Het is ook gewoon een soort tic..

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:11

probeert hij het ook als je hem bijgezet longeert??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:43

Citaat:
(Omdat je hem vast moet houden)

Ik vind de reactie van jou paard helmaal niet gek.
Je zegt dat je een ruk geeft als je haar mee neemt. Dan zou ik mn hoofd ook omhoog doen.....
't Paard kan niet zien wat er bij de oren gebeurd, en als je zo'n ruk geeft zegt zn natuurlijke instinct dat ie aangevallen kan worden, of ze vind het helemaal niet prettig. is gewoon een reflex dus :)

Je kunt het gewoon verminderen door het te negeren, of om em te VRAGEN (niet een ruk) zijn hoofd wer naar beneden te doen, dor zachtjes druk te zetten op het touw, en dan de druk langzaam opvoeren. Als ie zijn kopie naar beneden doet de druk weglatem
Maaar ik vind het echt een vereiste om je paard te kunnen leiden zonder aan de touwen te trekken... :\

Het ergste vind ik ook nog dat er hulpteugels als oplossing worden gezien :wow:
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 15-02-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:46

Mijn verzorgpony is een arabier. En doet dat ook.
Met les zetten we haar nu bij zodat ik gewoon rustig kan rijden zonder kopstoten.
Maar als ik buitenrit rij, doet het het minder.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:19

Weissjee schreef:
Met les zetten we haar nu bij zodat ik gewoon rustig kan rijden zonder kopstoten.

De vetgedrukte zin snap ik niet helemaal.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:20

Het is dus voornamelijk aan de hand.

Ik ben het helemaal met jou eens Marloes, dat het een soort tic is.

Het is niet echt een ruk aan het touw, maar je wilt hem beetpakken. En dan gelijk gooit ze het hoofd omhoog.

Bedankt allemaal voor jullie zeer handige tips!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:45

Elbrich. schreef:
Weissjee schreef:

De vetgedrukte zin snap ik niet helemaal.

Volgensmij bedoelt ze dat ze met lessen een bijzetteugel er aan zet zodat ze geen kopstoten krijgt tijdens het rijden ;)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:34

Het klinkt als angst/schichtigheid. Ik zou inderdaad goed gedrag proberen te belonen. Veel geruststellen met je stem. Ik ken een paard dat het ook doet, maar die heeft een keer een klap met een emmer tegen zijn hoofd gehad ooit. Het kost veel geduld en liefde om het vertrouwen te herstellen. Succes!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:51

Volgens mij is het gewoon iets wat (deels) arabieren vaak doen. Wij hadden zelf een 3 jarige welsh x arabier die het deed tijdens vrij lopen. Hieronder staat een link naar een filmpje van hem waarin je ziet dat hij het doet.

http://www.youtube.com/watch?v=K3GRbWoQ7eY

(Ik weet het, ruiter is veeeel te groot, was voor het inrijden, daar na verkocht -juist omdat we geen kleinere ruiter voor hem hadden)

Ik weet niet wat het is, dat hoofdschudden, en ik weet niet wat je er tegen kunt doen. Het is natuurlijk erg vervelend als hij het blijft doen. Ik denk dat het geen kwestie van pijn is, dus dat je het gewoon kunt afstraffen als hij het aan de hand doet. Doet hij het onder zadel; voorwaarts oplossen.

Groetjes

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:02

@seabiscuitje:

Volgens mij is het gewoon iets wat (deels) arabieren vaak doen. Wij hadden zelf een 3 jarige welsh x arabier die het deed tijdens vrij lopen. Hieronder staat een link naar een filmpje van hem waarin je ziet dat hij het doet.

http://www.youtube.com/watch?v=K3GRbWoQ7eY

(Ik weet het, ruiter is veeeel te groot, was voor het inrijden, daar na verkocht -juist omdat we geen kleinere ruiter voor hem hadden)

Ik weet niet wat het is, dat hoofdschudden, en ik weet niet wat je er tegen kunt doen. Het is natuurlijk erg vervelend als hij het blijft doen. Ik denk dat het geen kwestie van pijn is, dus dat je het gewoon kunt afstraffen als hij het aan de hand doet. Doet hij het onder zadel; voorwaarts oplossen.

Groetjes
[/quote]
Wat een mooie pony! Ik herken er heel veel in.
Die pony gooit ook dat hoofd zo omhoog, voornamelijk in de draf.
Met dat meisje erop onder het zadel dus, is er niks loos..
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-02-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, graag alleen quoten indien nodig.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:05

@ Elbrich: dankje, fantastisch dier is het. Hoop ooit nog weer eens iets van hem te horen vanuit de sport (hij heeft onnoemelijk veel talent voor zowel dressuur als springen). Op het filmpje was hij slechts een paar weken onder zadel.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:27

@seabiscuitje:

En wat deden jullie er aan? Gewoon negeren het gedrag?
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-02-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, graag alleen quoten indien nodig.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:33

Hij deed het dus alleen vrij, wij negeerden het inderdaad. Onder het zadel geen last van. Ach soms kwam hij wel eens in verzet, dan deed hij zijn hoofd wel wat omhoog dan gewoon voorwaarts oplossen. Aan de voorkant ruimte geven en flink wegrijden!

Groetjes