hoofdstel inkrijgen bij kopschuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

hoofdstel inkrijgen bij kopschuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:04

hoi,
momenteel rijd ik een 4-jarig paardje dat enkele maandan onder het zadel is.
Ons enige probleem is, is dat ze ongelooflijk bang is aan haar oren.
Bij het poetsen gaat het nog redelijk maar vanaf ik met het hoofdstel kom wordt ze bang en kan ik niet meer bij haar hoofd in de buurt komen.
Met twee lukt het wel, met veel geduld, maar als het kopstuk over haar oren moet blijft het een gevecht.
Ze zou zichzelf echt pijn doen, ze slaat haar hoofd naar alle kanten.

Het probleem is nu dat ik na verloop van tijd dit paard alleen ga moeten opzadelen ed.
Dus moet ik ook het hoofstel in krijgen en dit lukt niet.
We doen nu al elke keer het bit langs 1 kant langer zodat het kopstuk makkelijker over haar oren gaat maar toch wil het niet lukken op mijn eentje.

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben zodat het me toch lukt want dit is niet zo leuk, zowel voor haar als voor mij :)

alvast bedankt!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:12

ik zou in ieder geval veel oefenen met alleen het kopstuk en de frontriem. Bit eraf, bakstukken eraf, neusriem eraf (en teugels natuurlijk ook). Dan kun je gemakkelijk over de oren komen. Gebruik een ruime frontriem, dus geen strakke dingen om de oren. Dat veel doen totdat het gemakkelijker gaat. Dan gaan doen met bakstukken eraan (kijk uit dat deze niet in de ogen komen door schudden, dus alleen als het rustiger en goed gaat).
Als dat ook goed gaat, kun je dit elke keer zo doen en pas na het omdoen van dit deel van het hoofdstel, het bit erin hangen.

Ik had er ook eentje waar je niet eens naar de oren mocht kijken. Met deze methode duurde het een twee maanden en toen was het goed. Het vertrouwen moet opgebouwd worden. Kost wel aardig wat tijd en geduld, maar het werkt wel. En veel belonen als het steeds een beetje beter gaat. Vooral niet boos worden.

Laat je nog nakijken of er niet iets is met de oren? of weet je waardoor het komt? Als het echt pijn doet (en niet alleen angst is), gaat het natuurlijk niet zomaar over met oefenen.

Succes!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:19

Mijn merrie is ook kopschuw (nu ja, was kopschuw)
Als je aan haar oren zat of achter haar oren vanboven in de nek, sloeg ze meteen haar hoofd naar alle kanten, soms tot steigeren toe.
Ik heb het lang op dezelfde manier gedaan als Marita zei, maar dit bleek niet te werken bij de merrie.
Soms als ik enkel de frontriem ed over haar oren wou doen (erg rustig, soms duurde het 15min voor ik het ''durfde'' wagen), schrok ze zo erg dat ze haar hoofd ergens tegenaan stootte waardoor het de keer erna nog maar eens moeilijker werd.

Deze merrie reageert erg goed op de prang waardoor Dierenarts ons aanraadde om de prang om te doen en het nog eens te proberen, telkens ze het toe liet véééél belonen en vooral laten zien dat het niet eng was voor dat vertrouwen terug te winnen.

Dit was een groot succes, ze was nog wel zeer bang in het begin maar ging niet roekeloos met haar hoofd gooien waardoor ze zich niet meer stootte en de nare herinneringen dus snel verdwenen.
Nu is het soms nog wel eens even 'eng' voor haar (met name voor dat stukje manen te knippen waar halster/hoofdstel komen), maar als we haar dan even kalmeren is er weer niets aan de hand.
Maar ook hier lag vooral de nadruk op het belonen en niet op de prang! dat is wel belangrijk om te weten... De prang was er enkel aan om te vermijden dat ze zich zeer deed.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:20

ik zou in ieder geval veel oefenen met alleen het kopstuk en de frontriem. Bit eraf, bakstukken eraf, neusriem eraf (en teugels natuurlijk ook). Dan kun je gemakkelijk over de oren komen. Gebruik een ruime frontriem, dus geen strakke dingen om de oren. Dat veel doen totdat het gemakkelijker gaat. Dan gaan doen met bakstukken eraan (kijk uit dat deze niet in de ogen komen door schudden, dus alleen als het rustiger en goed gaat).
Als dat ook goed gaat, kun je dit elke keer zo doen en pas na het omdoen van dit deel van het hoofdstel, het bit erin hangen.
Ik had er ook eentje waar je niet eens naar de oren mocht kijken. Met deze methode duurde het een twee maanden en toen was het goed. Het vertrouwen moet opgebouwd worden. Kost wel aardig wat tijd en geduld, maar het werkt wel. En veel belonen als het steeds een beetje beter gaat. Vooral niet boos worden.
Laat je nog nakijken of er niet iets is met de oren? of weet je waardoor het komt? Als het echt pijn doet (en niet alleen angst is), gaat het natuurlijk niet zomaar over met oefenen.
Succes!

Met bovenstaande ben ik het helemaal eens.
Gaat het met het halster wèl goed? Dan misschien het hoofdstel aandoen over het halster, dan kun je haar vast laten staan, dan kan ze haar hoofd niet zo omhoog doen. Hèèl rustig blijven en uitbundig belonen (met de stem, eventueel een keer een brokje) als het gelukt is. Dit blijven doen tot ze niet meer angstig reageert en dan nog een poosje.
Ook bij het poetsen regelmatig en terloops, zonder stress, haar oren even aaien/wrijven; gaan ze vaak heel lekker vinden.
Maar soms zijn er paarden die het echt niet fijn blijven vinden. hoop dat het bij die van jou wel lukt.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:21

dit topic ga ik even volgen.
mijn paard is ook kopschuw, alleen zij is 1.90 en ik ben 1.60.
en ze is vreselijk sterk en koppig. :(

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:22

aardbeitjeee schreef:

wow is je paard 1.90m :P Jij moet vast enorm lenig zijn om daar dan op te geraken ;)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:33

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Een goed idee om het eerst te proberen met enkel het kopstuk en de frontriem!
Met het halster gaat het wel goed maar dat is niet zo'n halster dat je over haar oren moet schuiven, je moet het over haar hoofd doen om vast te maken.
Ik heb ook al gedacht om eerst alles op te zetten en dan pas het bit erin..

Dit is een heel sensibel paardje dus denk niet dat de prang iets op gaat brengen, ze is al bang als je je stem verheft.
Er is niets medisch met haar maar in haar jonge jaren heeft ze waarschijnlijk een nare ervaring gehad.

Met poetsen aai ik idd geregeld een over haar hoofdje en langs haar oren.
Dit gaat meestal goed alleen net achter haar oren waar haar halster zit wil ze het niet hebben.
Het halster onder haar hoofdstel houden is ook geen optie want dan trekt ze tot ze los is..

Misschien heeft het er iets mee te maken dat het leer niet echt soepel is.
Ik vond al dat het vrij stug leer was dus ik ga het zeker eens goed invetten.
Ik kan ook wel mijn oude hoofdstel van mijn paard gebruiken, dat is onderlegd op die stukken, dan voelt het al wat zachter aan misschien. en dat is ook iets soepeler leer.

Woensdag ga ik terug rijden dan laat ik jullie zeker weten hoe het ging!
nog meer tips zijn uiteraard ook welkom ;)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:34

Karennnn schreef:
aardbeitjeee schreef:

wow is je paard 1.90m :P Jij moet vast enorm lenig zijn om daar dan op te geraken ;)
gelukkig heb ik een vriendin die me helpt met de beugels 8)7

ziet er wel vreselijk gek uit hoor, ik kom amper over het midden van haar buik.
maar het is niet mijn eigen, ik verzorg haar alleen. en in de zomer rijd ik, of in de lente. ligt aan het weer.

maar even ontopic.
een halster lukt binnen een paar minuten na veel trainen, alleen ze haat het bit.
het lijkt me geen oplossing om haar riempjes losser te doen want ze is echt vreselijk heet!
ze is alleen zadelmak gemaakt en nooit goed doorgereden, en kent geen manieren :+

zonder bit lukt het wel om in te doen. maar ik ga niét bitloos rijden, dan heb ik nog minder controle.
volgens mijn gevoel dan.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:49

Probeer eens of dit werkt: Ga naast het hoofd van je paard staan. Neem met je rechterhand de kin in je hand. En in je linkerhand het hoofdstel (zoals je altijd begint met het hoofdstel in doen). Op het moment dat zij haar hoofd omhoog doet houdt je het omhoog met je rechterhand, zo blijf je rustig staan totdat je paard aangeeft het hoofd naar beneden te willen doen. Dat voorkom je nog heel even en je laat vervolgens het hoofd zakken in je hand en dan kun je in alle rust het hoofdstel in doen. Lukt het niet dan probeer je het in alle rust weer. Het kan handig zijn om er iemand bij te hebben staan die het hoofdstel weer rustig in je linkerhand kan aangeven wanneer je het opnieuw moet "rangschikken". Ondertussen blijf je rustig met je rechterhand de kin van je paard omvatten en vervolgens probeer je het opnieuw. Het werkt bij kleine en grote paarden. Succes. Ik zie dat ik vaak het woord rust(ig) heb getypt, maar zo is het ook, zelf niet ongeduldig worden en houdt er vertrouwen in dat het goedkomt. Dit soort probleempjes ontstaan vaak ongemerkt b.v. omdat het bit een keer tegen de tanden is gekomen of het paard heeft het idee gehad dat zijn hoofd even vastzat bij het over de oren trekken van het hoofdstel. Daarom zou je bij het afhalen van het hoofdstel b.v. de bakstukken los maken aan 1 kant en daarmee het bit uit de mond laten vallen.
Ook het eens gestoten hebben van het hoofd kan natuurlijk een oorzaak zijn.

aardbeitjeee

Re: hoofdstel inkrijgen bij kopschuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:51

tbns ik stuur je even een pm.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:56

nu we het er toch over hebben...
het paard dat ik train is ook ontzettend kopschuw...(dit komt door een trauma van vroeg door het slaan met een zweep tussen de oren) alleen met het hoofdstel in doen gaat het eigenlijk wel prima! hij doet zijn hoofd best goed naar beneden en ik kan zijn voorpluk ook goed doen...
ik wilde laatst een stuk manen wegknippen achter de oren, alleen dat ging mij niet lukken, ook aaien of poetsen wil niet goed...ook niet op zijn wangen.zijn voorhoofd (tussen zijn ogen) wel, maar niet achter zijn oren...ook niet als ik heel rustig opbouw en hem gewoon lekker kriebel...dan komt hij echt bijna omhoog...

iemand tips?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:27

tbns: goed idee ;) zal ik ook eens proberen!
gelukkig is haar voorpluk maar iets zielige en zit ik daar al niet mee in de knoop :P
ongeduldig worden werkt alleen maar in ons nadeel :) dat heeft de eigenaar van in het begin gezegd en dat is ook zo, we zijn nog nooit ons geduld verloren en als het goed gaat wordt ze uiteraard ook beloond.
het hoofdstel af halen is trouwens niet erg, ze vindt het wel eng maar blijft rustig staan, hier moet ik ook wel weer het bit losser doen zodat ze doorheeft dat het bit uit haar mond moet.
anders houdt ze het vast en panikeert ze daar op :P
ik ken haar ook nog niet zo lang, heb er nu zo'n 5 of 6 keer op gezeten maar met poetsen merk ik wel dat het vertrouwen groeit.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:28

makkelijk zat: Ieder paard dat ik inrijd leer ik zelf het bit in nemen.

Ik begin zo. Ik zet ze in hun eigen stal,neem een ruim vallend halster en wat snoepjes. Je steekt je arm door het neusgat en een snoepje in je hand,je zeg doe maar in en laat het paard het snoepje pakken en schuift het neusgedeelte over de neus van je paard en zegt goed zo.
schrikt je paard geen probleem dan begin je gewoon weer opnieuw blijft hij rustig dan leg je weer een snoepje op je hand en schuif je het halster achter de oren en zeg je weer goed zo. Einde sessie volgende dag weer verder tot je paard als je zegt doe maar in het hoofd zelf in het halster doet.

Dan ga je verder met het hoofdstel en zeg je weer doe maar in en leg je het snoepje op je bit,paard pakt het snoepje en jij schuift het bit er rustig mee in. (zorg dat je geen tanden raakt) Dit doe je net zolang herhalen tot je paard blijft ontspannen en op den duur bij doe maar in zelf het bit pakt en je met je andere hand een snoepje kunt geven.

Een van mijn eigen paarden had bij het zadelmak maken door dat als ze op de poetsplaats stond en ze haar hoofd heel erg omhoog deed mijn hand niet tussen de neus en solarium kon, gelukkig is ze nogal hongerig en na een keer had ze door dat als ze zelf het bit in doet bij het commando doe maar in ze een snoepje krijgt. Heb dus bij haar alle stappen niet hoeven doen maar ze is dan ook niet kopschuw maar gewoon reteslim en bedenkt iedere keer iets nieuws.

Inmiddels doen alle paarden hier op stal netjes zelf het bit in, het enige wat ik nodig heb is een snoepje.

Succes

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 07:22

bedankt voor je tip, bij dit paard niet echt van toepassing bij de andere weer wel :P
dit paard neemt haar bit makkelijk in maar ze is bang voor het kopstuk over haar oren te schuiven..

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 07:53

Ik zou veel oefenen (zoals Marita voorstelt) en uitbundig veel belonen als het goed gaat. Vaak is het ook zo dat mensen alvast 'ho maar' gaan zeggen voordat er iets gaat gebeuren. Voor sommige paarden is dat ook al een reden om alvast te schrikken of bang te worden. Misschien dat als je ook en paar keer oefent met alleen kopstuk op/af doen, dat je daarna niet gaat rijden. Dat ze iets (lekkers) krijgt waar ze even een tijdje op moet kauwen of haar aandacht op iets heel anders moet richten (paar wortels, hooi, snoepjes in een ton waar ze moeite voor moet doen om erbij te komen). Dan probeer je het na een half uur weer eens..

Zelf is mijn ervaring met kopschuwe paarden aan de oren, dat je een heel heel rustig moment uit moet zoeken en je ze in hun 'vrijheid' laat (lees als: niet vaststaan) dus even in een stal zet oid. Dan ga je je paard heel langzaam kriebelen (meer strelen, dat er haast geen aanraking is) en steeds meer omhoog richting de oren. Dan kijk je wanneer (orenspel, ogen, hoofdhouding) je paard het minder fijn begint te vinden. Ga je weer stukje terug en probeer je die grens uit te breiden naar zijn oren toe. Het puntje van zijn oren zou ik niet als doel nemen, maar eerst maar eens de aanhechting bijvoorbeeld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met je paardje..:)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:35

--> OPG

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:44

Dit geval ken ik mijn paard is precies zelfde ik maak aan 1 kant het hele hooftstel los en schuift aandiekant de frontriem aan 1 kant eraf en dan schuif ik hem van achter naar de oren en dan schuif ik de frontriem erweer op en vastmaken klaar is kees :)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:48

tbns schreef:
Probeer eens of dit werkt: Ga naast het hoofd van je paard staan. Neem met je rechterhand de kin in je hand. En in je linkerhand het hoofdstel (zoals je altijd begint met het hoofdstel in doen). Op het moment dat zij haar hoofd omhoog doet houdt je het omhoog met je rechterhand, zo blijf je rustig staan totdat je paard aangeeft het hoofd naar beneden te willen doen. Dat voorkom je nog heel even en je laat vervolgens het hoofd zakken in je hand en dan kun je in alle rust het hoofdstel in doen. Lukt het niet dan probeer je het in alle rust weer. Het kan handig zijn om er iemand bij te hebben staan die het hoofdstel weer rustig in je linkerhand kan aangeven wanneer je het opnieuw moet "rangschikken". Ondertussen blijf je rustig met je rechterhand de kin van je paard omvatten en vervolgens probeer je het opnieuw. Het werkt bij kleine en grote paarden. Succes. Ik zie dat ik vaak het woord rust(ig) heb getypt, maar zo is het ook, zelf niet ongeduldig worden en houdt er vertrouwen in dat het goedkomt. Dit soort probleempjes ontstaan vaak ongemerkt b.v. omdat het bit een keer tegen de tanden is gekomen of het paard heeft het idee gehad dat zijn hoofd even vastzat bij het over de oren trekken van het hoofdstel. Daarom zou je bij het afhalen van het hoofdstel b.v. de bakstukken los maken aan 1 kant en daarmee het bit uit de mond laten vallen.
Ook het eens gestoten hebben van het hoofd kan natuurlijk een oorzaak zijn.

In de winter bitje ff onder warme kraan en beetje honing erop... ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:58

Het is ook lastig want je moet het kopstuk toch over de oren 'trekken' en tegelijk trek je dan een beetje aan de mond. Kortom: allemaal ongemakken voor haar, en als ze dan toch al een 'trauma' heeft waardoor ze gedoe om haar hoofd vreselijk vind, is het heel moeilijk op te lossen. Maar, wellicht kan dit helpen. Het bakstuk aan de linkerkant ONDERIN (bij het bit) losmaken en het hoofdstel dus gemakkelijk zoals een halster om haar hoofdje doen, geen druk in haar mond (ookal vind ze dat niet eng, het blijft een ongemak) en geen gevouw met oren. Dan kun je het bit zo weer in haar mond hangen, aangezien ze die makkelijk in doet en maak je het bakstuk weer aan haar bit, vlakbij haar mond (dus niet haar oren) vast. Het stukje van het hoofdstel omschuiven doe je na de eerste drie keer (dan weet ze dat het niet eng is) steeds iets strakker over de oren heen, totdat je uiteindelijk gewoon het hoofdstel in kan doen, krijgt ze daar weer een dipje in, dan weer losser omschuiven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:14

Wat je op de eerste plaats nodig hebt is veel geduld én vriendelijkheid. En de bereidheid om e.e.a. stap voor stap te doen, niet te overhaasten.

Of je paard nu groot of klein is, je leert het dier eerst op zachte druk het hoofd omlaag te doen. Veel paarden zijn gevoelig op hun oren, respecteer dat en ga rustig te werk. Je plaatst je hand achter de oren op de hals en geeft zachtjes druk. Druk rustig opvoeren - gééft het paard een paar milimeter mee, dan meteen uitvoerig belonen. Herhaal het een of twee keer en stop dan! Ga wat anders doen, maar zet de handeling niet door. Zo bouw je het in een paar dagen op en echt geloof me, als je paard na enige tijd vertrouwen krijgt dan is de tijd ( desnoods een paar weken) die je eraan besteedt, goud waard.

Als het 'hoofd geven' goed gaat en je paard misschien zelfs wel uit zichzelf dit aanbiedt, kun je de handeling iets uitbreiden door zachtjes het oor te strelen. Kijk hoe je paard reageert en werk er langzaam naar toe dat hij beide oren laat aanraken en eventueel zachtjes laat masseren.

Volgende stap is het hoofdstel; je kunt beginnen met een stalhalster - niet meteen met bit werken. Doorgaan totdat je er van overtuigd bent dat het halster zonder probleem over de oortjes kan. De kern van het geheel is herhaling, herhaling. Maar óók: op tijd stoppen! Beter twee of drie keer goed, dan 10 x gehannes. Wees tevreden met de medewerking van je paard en beloon!

De stap hierna is werken met het bit. Een bitje insmeren met wat honing is een goede stap, en als dat bit er eenmaal in zit, haal het er weer uit en STOP! Néé, niet denken "het zit" dus nu kan ik aan de slag. Laat het paard eraan wennen dat het bit in doen niet meteen consequenties heeft ( zoals werken oid) maar dat hij beloond wordt door het wegnemen van dat ding in z'n mond. Ook dit bouw je langzaam op, steeds wat langer het bitje erin, dan een klein stukje aan de hand wandelen, enzovoorts. Je kunt ook met bit-clipjes werken om te voorkomen dat het hoofdstel omhoog trekt en het bit in de mond omhoog drukt.

Welnu, als je de tijd geïnvesteerd hebt om aan dit probleem te werken, zul je achteraf kunnen constateren dat het de moeite waard geweest is. Je hebt dan nl een paard wat zich zonder probleem laat halsteren en optuigen.
Mensen zijn veel te prestatiegericht, willen meteen resultaat. Zo werkt het niet met paarden. Veel succes!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:24

@ aardbeitjee
was voor jou sorry foutje :+
In de winter bitje ff onder warme kraan en beetje honing erop... ;)

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:27

naar mijn idee zit het hem in herhalen, belonen en vertrouwen winnen. Mijn paard was zo schuw dat hij, zodra hij mensen zag in de hoek van zijn stal vluchtte en met zijn kont naar de duur ging staan. Daarnaast ook enorm kopschuw. Ik ben nu ruim een half jaar met hem bezig en geef toe dat ik ook veel met hem heb moeten tutten voordat ik normaal het halster en hoofdstel kon aandoen.

Met het halster heb ik ervoor gezorgd dat het ruim genoeg was, hij kon zo zijn oren plat leggen en ik het halster er overheen doen. Met het hoofdstel zat het hem in de snelheid waarmee ik het deed. Ik deed het te traag waardoor hij in paniek raakte omdat ik te lang bij zijn oren aan het prutsen was. Toen ik dat sneller ben gaan doen ging het al beter echter mocht ik dan niet meer aan zijn kuif komen, zodat die alle kanten opstak onder zijn frontriem. Voor dit tafereel heb ik een compromis met hem gesloten, hij een klontje en ik zijn kuif goed doen. Na een aantal weken................super resultaat!!!

Hoe meer ik herhaal en beloon hoe beter het gaat. Geduld is bij paarden die angstig zijn een schone zaak heb ik gemerkt. En met die van mij zal ik nog heel wat geduld moeten hebben want ik ben er nog lang niet, hij wordt nu zadelmak gemaakt en heeft verschrikkelijke singel en zadelangst................dus we gaan weer herhalen en belonen!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:51

ik heb t opgeloste met rust en een heel erge drastiche maatregel namelijk sedalin/tranquigel en als die dan verdoofd was deed ik zn oren aaien hij kwam niet getrest over en heeft op die manier geleerd dat t goed is en er dus eigenlijk niks aan de hand was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:56

Jannepauli schreef:
Wat je op de eerste plaats nodig hebt is veel geduld én vriendelijkheid. En de bereidheid om e.e.a. stap voor stap te doen, niet te overhaasten.

Of je paard nu groot of klein is, je leert het dier eerst op zachte druk het hoofd omlaag te doen. Veel paarden zijn gevoelig op hun oren, respecteer dat en ga rustig te werk. Je plaatst je hand achter de oren op de hals en geeft zachtjes druk. Druk rustig opvoeren - gééft het paard een paar milimeter mee, dan meteen uitvoerig belonen. Herhaal het een of twee keer en stop dan! Ga wat anders doen, maar zet de handeling niet door. Zo bouw je het in een paar dagen op en echt geloof me, als je paard na enige tijd vertrouwen krijgt dan is de tijd ( desnoods een paar weken) die je eraan besteedt, goud waard.

Als het 'hoofd geven' goed gaat en je paard misschien zelfs wel uit zichzelf dit aanbiedt, kun je de handeling iets uitbreiden door zachtjes het oor te strelen. Kijk hoe je paard reageert en werk er langzaam naar toe dat hij beide oren laat aanraken en eventueel zachtjes laat masseren.

Volgende stap is het hoofdstel; je kunt beginnen met een stalhalster - niet meteen met bit werken. Doorgaan totdat je er van overtuigd bent dat het halster zonder probleem over de oortjes kan. De kern van het geheel is herhaling, herhaling. Maar óók: op tijd stoppen! Beter twee of drie keer goed, dan 10 x gehannes. Wees tevreden met de medewerking van je paard en beloon!

De stap hierna is werken met het bit. Een bitje insmeren met wat honing is een goede stap, en als dat bit er eenmaal in zit, haal het er weer uit en STOP! Néé, niet denken "het zit" dus nu kan ik aan de slag. Laat het paard eraan wennen dat het bit in doen niet meteen consequenties heeft ( zoals werken oid) maar dat hij beloond wordt door het wegnemen van dat ding in z'n mond. Ook dit bouw je langzaam op, steeds wat langer het bitje erin, dan een klein stukje aan de hand wandelen, enzovoorts. Je kunt ook met bit-clipjes werken om te voorkomen dat het hoofdstel omhoog trekt en het bit in de mond omhoog drukt.

Welnu, als je de tijd geïnvesteerd hebt om aan dit probleem te werken, zul je achteraf kunnen constateren dat het de moeite waard geweest is. Je hebt dan nl een paard wat zich zonder probleem laat halsteren en optuigen.
Mensen zijn veel te prestatiegericht, willen meteen resultaat. Zo werkt het niet met paarden. Veel succes!

_/-\o_ +:)+

Helemaal en 100% mee eens, scheelt mij een heleboel tikwerk. Het is idd zo dat je je paard moet desensibiliseren voor de aanraking achter de oren en met leren wijken voor druk achter die oren. Dat doe je o.a. door de advance and retreat methode, (dus aaien op de hals, je zachtjes naar de oren toetasten, bij tekenen van protest weer terug naar een plek waar je paard het niet erg vindt), en door het paard zelf te laten uitvinden dat hij wegkan voor druk achter het oor door continue druk te houden, ook als het paard tegendruk geeft de druk daar te houden (niet harder tegenduwen, paard wint het namelijk qua kracht van je) en acuut de druk te laten varen als het paard ook maar 1mm weggaat voor die druk.

Ik weet niet hoe goed jullie Engels is, (en ik ga het volgende artikel ook niet vertalen) maar het is zeer de moeite waard:

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:33

Bovenstaande is een goeie om de oorzaak weg te nemen!

Ik heb een hengst van 1.80+ gereden die ook kopschuw was. Bij hem deed ik ook alle gespen aan de linkerkant los, frontriem los, touwtje door de frontriem, kopstuk achter de oren slaan, met touwtje frontriem pakken, die eraan schuiven, neusriem en bakstuk weer vast en gaan!
Dat was dus symptoombestrijding ;-) maar heeft me wel geholpen toe die tijd.