Pony stormt stal in, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Pony stormt stal in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:53

Hallo,

Sinds kort heb ik een manégepony overgekocht, omdat het beestje anders bij handelaar eindigde, en ik het een supertof dier vind.

Ze heeft echter al jarenlang de slechte gewoonte, keihard aan haar stal in te lopen, en maait daarbij alles en iedereen ondersteboven.

Kleine smalle (deur)openingen vindt ze namelijk doodeng ...

Iemand enige tips om dit af te leren? Want zou haar hier graag heelhuids en op een fatsoenlijke manier in mijn binnenstallen krijgen (2 x door deur gaan). Overdag lopen paarden buiten.

Bedankt voor de tips!

Vjestagirl

Re: Pony stormt stal in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:55

Ik zou beginnen met grondwerken in de bak. Achter jou blijven lopen ipv naast je, wijken voor druk, pasje naar achteren.

Als dat goed gaat, 100x die deur door, stilstaan in de opening, pasje terug, pasje naar voren, weer stilstaan. Ze moet leren dat jij de leider bent, en dat jij beslist hoe hard zij mag lopen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:01

Dat wat je hierboven beschrijft doet ze wel keurig, maar als we richting stal gaan, begint ze zo nerveus te worden dat ze alleen nog maar die enge opening ziet ...

Had zelf al gedacht, halthouden enkele meters ervoor, snoepje
en zo telkens dichterbij tot vlak voor stal,weer halthouden, snoepje ...?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:04

snoepje snoepje??? niet best hoor, zweep erbij, omgekeerd in de hand, beste tik voor haar hoofd, klinkt zeer grof, maar het helpt.
joco hoe oud ben je?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:09

Zweep erbij, klap voor het hoofd? Bij een dier wat bang is om door de opening te gaan, die gaan we voor het hoofd slaan? Lijkt me een héél erg slecht plan.

Geen snoepjes, dit is slecht gedrag, dat ga je niet belonen.

En ook niet halthouden ervoor, want dan wint zij, ze hoeft niet naar binnen, en als ze daar stil gaat staan krijgt ze nog eten ook! Is dat even mooi geregeld!

Ik blijf erbij, confronteren, stilstaan in de deuropening. Nerveus gedrag negeren, achter je houden, zelf duidelijk en zeker blijven.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:12

mooi antwoord vjestagirl. hoe ga jij dit paard dan confronteren? stil laten staan voor de deur, achter je houden? nou vertel

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:12

criollolover schreef:
snoepje snoepje??? niet best hoor, zweep erbij, omgekeerd in de hand, beste tik voor haar hoofd, klinkt zeer grof, maar het helpt.
joco hoe oud ben je?

Euhm pardon???! Je gaat toch geen bang paard voor de kop slaan zeker!

Ik ben 30, en al 25 jaar met paarden bezig, maar ben altijd benieuwd hoe mijn paardenvrienden problemen oplossen ... sorry hoor, het is misschien niet slecht bedoeld van je maar dit ga ik heel zeker niet toepassen...

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:14

dit probleem heb ik ook bij mijn anderhalfjarige...
aleen mijn probleem is dat ze dwars door je heen loopt!!
ze is nu nog jong hoe kan ik dit het beste oplossen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:15

Vjestagirl schreef:
Zweep erbij, klap voor het hoofd? Bij een dier wat bang is om door de opening te gaan, die gaan we voor het hoofd slaan? Lijkt me een héél erg slecht plan.

En ook niet halthouden ervoor, want dan wint zij, ze hoeft niet naar binnen, en als ze daar stil gaat staan krijgt ze nog eten ook! Is dat even mooi geregeld!

Ik blijf erbij, confronteren, stilstaan in de deuropening. Nerveus gedrag negeren, achter je houden, zelf duidelijk en zeker blijven.

Ik dacht net stilstaan VOOR de staldeur is net NIET winnen (anders vliegt ze er altijd aan in hé, het zou al een overwinning zijn, daar halt te houden). En ik geef pas snoepje als ze braaf halthoudt ... wil het wel proberen hoor, zo voor haar blijven, maar hoe vermijd ik dan ondersteboven gelopen te worden?

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:17

joy walst ook gewoon door me heen!!
vandaag ben ik zelfs ondersteboven gelopen en heb nu 2 hoeven in me rug staan!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:18

joco, dat is je goed recht,ik had een merrie, ik woonde samen,altijd problemen met door de deur heen. einde samenwonen, ik kom op een pensionstal te staan, binnen een half jaar probleem over. hoe kon dat? pensionhouder had een zweep, sloeg haar niet echt natuurlijk, maar stopte haar voor de deur met een zweep. net zo lang totdat ze haar koppie naar beneden deed en goed door de deur liep. met grote ogen en zeer veel verbazing kon ik mijn merrie goed door de deur krijgen......en dat was blijvend...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:18

JoCo: lijkt me geen slecht plan, maar zou dan wel met clickertrainig werken ;)
Maar het is wel moeilijk, ben het ook wel met vjestagirl eens, meestal als een paard bang is ergens voor, is het beste negeren. Als je nl aandacht aan gaat besteden, merkt je paard helemaal dat er iets is... Maar als je paard het echt eng vind, moet je oplossingen bedenken ;) Maar criollolover's plan vind ik echt belachelijk. :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:20

criollolover schreef:
mooi antwoord vjestagirl. hoe ga jij dit paard dan confronteren? stil laten staan voor de deur, achter je houden? nou vertel

Ik zou beginnen (zoals ik al heb aangegeven), met grondwerken. Join-up doen, zorgen dat ze allerlei enge dingen met mij samen doet (over een zeiltje lopen, onder een zeiltje door lopen, paraplu's, trekkers enz enz enz). Dit dier moet leren dat als de baas/leider aangeeft dat het niet eng is, het niet eng is, en dat je gewoon bij je leider kunt blijven. Ook zou ik met hindernissen een smalle doorgang bouwen, volhangen met dekens enz. en daar tussendoor lopen om alvast de smalle doorgang te oeffenen

Achter je aanlopen doet een dier eigenlijk vanzelf als je het leiderschap bevestigd hebt, dat is normaal. Een paard volgt de leider in zijn of haar kudde. Als ik stilsta staat mijn paard ook stil, als ik ga rennen draaft mijn paard ook aan.

Als dit paard zover is (en dat kan binnen 1 of 2 dagen al zijn) dan gaan we naar de deur lopen. Gewoon doorlopen. Mocht ze me voorbij willen geef ik korte rukjes naar achteren toe, geen constante druk, daar trekken ze alleen maar tegenin, steeds korte rukjes naar achteren toe. In de deuropening ga ik stilstaan. Als het goed is is dit het enge gedeelte, dus waar het paard echt druk van wordt. Stilstaan, pasje naar achteren, 2 naar voren. Als ik wil dat ze naar voren gaat, met mijn rug naar haar toe gaan staan en klein beetje druk, als ik wil dat ze naar achteren gaat dan met mijn gezicht naar haar toe, druk op het touw (rukjes) en hand tegen haar borst.

En herhalen, herhalen herhalen, al ga je 500x door die deuropening...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:21

Zeker niet slaan, nergens voor nodig.

Wij hebben ook een merrie, die dit in het begin ook deed. Inderdaad steeds halthouden voor de deur, en dan pas naar binnen lopen. Zonder snoepjes trouwens, gewoon belonen met je stem, en een aai over haar hals. Als ze door/langs je heen toch naar binnen rent, haar weer mee naar buiten nemen, en weer proberen halt te houden. Luistert ze weer niet? Weer mee naar buiten nemen, en weer proberen halt te houden.
Dit snappen ze zeer snel, ze willen namelijk graag naar de stal, en elke keer dat ze niet luisteren mogen ze dat niet. Dat hebben ze heel snel door, en dan blijven ze braaf voor de deur staan. Met onze merrie heeft het een paar dagen geduurt, en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 25-01-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

maar paarden denken niet in winnen! tenzij je een heel dominant paard hebt, maar daar lijkt het niet op.

knooopje

voor zijn kop slaan werk alleen maar tegen!
de pony heeft zijn heup waarscheinlijk een keer heel hard tegen de deur gestoten,en is heel bang dat dit weer gebeurt,hij is dus bang om zich zeer te doen als hij door de deur gaat,als je hem er dan ook nog bij gaat slaan krijg je alleen maar meer paniek,heb je al eens geprobeert om achteruit door de deur te gaan?
bij sommige pony's wil dat wel eens helpen,en anders zit er niks anders op dan te oefenen zodat hij het vertrouwen weer krijgt,dit moet je niet oefenen in een smalle opening,want door zijn ge ren de stal in is de kans dat hij zijn heup weer stoot alleen maar groter!dus zoek een brede deur en loop er 30 keer door heen in en uit,net zolang tot hij in de gaten heeft dat als je langzaam gaat je je dus niet stoot,als hij blijft rennen door een brede deur,moet je hem wel proberen af te remmen door hem wel duidelijk te maken dat dit gedrag echt niet gewenst is!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 25-01-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:22

saskiakefie, mag je belachelijk vinden, kom jij maar eens met een goede oplossing.....in jou'n ogen

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:23

Wat je ook kan proberen is haar te voederen bij de deur .Zo leert ze dat een deur niet angst aanjagend is.Het kan wel even duren maar is wel een zachte manier.

Vjestagirl

JoCo schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik dacht net stilstaan VOOR de staldeur is net NIET winnen (anders vliegt ze er altijd aan in hé, het zou al een overwinning zijn, daar halt te houden). En ik geef pas snoepje als ze braaf halthoudt ... wil het wel proberen hoor, zo voor haar blijven, maar hoe vermijd ik dan ondersteboven gelopen te worden?

Het probleem is dat ze bang is voor de smalle opening toch? Het rennen is haar oplossing, hoe harder je loopt, hoe minder kans dattie in je billen bijt. Misschien heeft ze ooit een deur voor haar kond gehad oid?

Iig, als jij haar voor de deur stil laat staan, dan hoeft ze niet door de opening heen, dus dat is mooi, want die is eng, EN krijgt ze eten. Ik denk dat als je dat een paar keer doet je paard helemaal niet meer naar binnen wil, want als ze voor de deur stil gaat staan krijgt ze ook te eten.

saskiakefie

Vjestagirl schreef:
criollolover schreef:

Ik zou beginnen (zoals ik al heb aangegeven), met grondwerken. Join-up doen, zorgen dat ze allerlei enge dingen met mij samen doet (over een zeiltje lopen, onder een zeiltje door lopen, paraplu's, trekkers enz enz enz). Dit dier moet leren dat als de baas/leider aangeeft dat het niet eng is, het niet eng is, en dat je gewoon bij je leider kunt blijven. Ook zou ik met hindernissen een smalle doorgang bouwen, volhangen met dekens enz. en daar tussendoor lopen om alvast de smalle doorgang te oeffenen

Achter je aanlopen doet een dier eigenlijk vanzelf als je het leiderschap bevestigd hebt, dat is normaal. Een paard volgt de leider in zijn of haar kudde. Als ik stilsta staat mijn paard ook stil, als ik ga rennen draaft mijn paard ook aan.

Als dit paard zover is (en dat kan binnen 1 of 2 dagen al zijn) dan gaan we naar de deur lopen. Gewoon doorlopen. Mocht ze me voorbij willen geef ik korte rukjes naar achteren toe, geen constante druk, daar trekken ze alleen maar tegenin, steeds korte rukjes naar achteren toe. In de deuropening ga ik stilstaan. Als het goed is is dit het enge gedeelte, dus waar het paard echt druk van wordt. Stilstaan, pasje naar achteren, 2 naar voren. Als ik wil dat ze naar voren gaat, met mijn rug naar haar toe gaan staan en klein beetje druk, als ik wil dat ze naar achteren gaat dan met mijn gezicht naar haar toe, druk op het touw (rukjes) en hand tegen haar borst.

En herhalen, herhalen herhalen, al ga je 500x door die deuropening...

mooie uitleg, hier ben ik het mee eens :)
En anders, als je paard steeds te hard wil, achterwaarts, gaat ie weer te hard, weer achterwaarts ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:25

criollolover schreef:
saskiakefie, mag je belachelijk vinden, kom jij maar eens met een goede oplossing.....in jou'n ogen

Jouw oplossing zal zeker werken, bij paarden die scheit hebben aan mensen en die gewoon maar doorlopen, want ik-wil-daar-heen-en-dat-jij-daar-staat-interesseert-me-niet. Dit dier is bang, als je die slaat maak je het probleem alleen maar erger.

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:26

Het voederen kan je wel stelselmatig verschuiven van voor de poort naar in de opening er van en dan achter de poort.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:27

als de pony smalle openingen eng vind is het mischien slim oma een frame te kopen/in elkaar knutselen en daar een paar keer doorheen lopen.
als dat goed gaat kan je het enger maken door linten eraan te hangen.
of mischien licht in de stal hangen?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:28

of anders een klein padockje voor de ingang maken zodat ze er op haar eigen gemakje doorheen kan en weer terug?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:29

lissisanne schreef:
of anders een klein padockje voor de ingang maken zodat ze er op haar eigen gemakje doorheen kan en weer terug?

Ik denk dat je dan een paard krijgt wat alleen maar buiten staat, of alleen maar binnen. Bovendien, als ze er wel doorheen gaat is er een grote kans dat ze blijft rennen, en daar schiet je niets meer op...