Oorzaak boeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Oorzaak boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:01

Overal op bokt lees ik dat een paard geen boeren kan laten, maar laat ik er nou toch een hebben die dat wel degelijk doet! Voor, tijdens en/of na het rijden, laat mijn paard weleens een boer. Je 'voelt' als je erop zit ook echt iets 'borrelen' en er komt een echt 'boergeluid' uit zijn mond. En, een enórme stank! Een hele zurige vieze lucht. Meestal kijkt hij er zelf ook een beetje raar bij. Hij doet dit al een hele tijd, maar met perioden wat meer/minder. Hoe kan dit, en waardoor komt het? En als een paard geen boeren kan laten, wat is dit dan??

Ik ben erg benieuwd! :D

Qimm

Re: Oorzaak boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:02

Dat klinkt niet erg gezond :oo

Geen maagproblemen ofzo?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:22

klinkt inderdaad als een maag probleem..

Wat krijgt hij te eten, en/of zuigt hij lucht?

Gezond lijkt het me in ieder geval niet...

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:04

Hij zuigt geen lucht en hij is pas (toen ie het al lang deed) nog helemaal nagekeken door de dierenarts. Overigens hadden we nog een pony op stal die het heel zijn leven al deed. Even voor de goede orde, het is niet dat ie een uur lang loopt te boeren hoor, het gaat om maximaal 2x dat ik het zie op een dag, en soms helemaal niet.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:23

als je zuur hooi voert kan dat in de maag gaan gisten.
Het lijkt mij dat daar die boeren vandaan komen. Wat voer je hem? Aangezien een andere pony op dezelfde stal het ook doet, neem ik aan dat ze hetzelfde te eten krijgen..

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:33

Ze krijgen inderdaad kuilvoer. Maar de andere pony heeft een jaar of 8 zeker op stal gestaan en heeft dat altijd gedaan. Het kuilvoer kan toch niet altijd zuur zijn..? Overigens is hij de enige die het doet op stal ook, en er staan redelijk veel paarden op stal! ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:30

is het écht kuil of voordroog? Voor zover ik weet gaat zuur/vochtig hooi/kuil gistten in de maag.
Bij het gistproces ontaat gas.
Volgens mij (weet het bijna zeker) is de maag afgesloten, maar ik kan me voorstellen dat als de maag vol met gas zit, er toch af en toe wat ontsnapt.
Heeft hij verder geen last van zijn buik?

Stinkt het ook?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:23

ja dat staat in de beginpost

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 04:46

Zowel mijn paard als pony hebben eens geboerd en die hadden beide slokdarmverstopping en koliek.

Lijkt me dus niet helemaal gezond als je paard boert :+

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:24

Mijn pony heeft het een tijd terug ook heel even gedaan.. Maar dat duurde misschien een week en nu heeft hij nergens meer last van.. Ik heb geen idee waardoor het kwam..

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:47

Ja maar hij doet het al maanden, al dan niet jaren... Het stinkt vreselijk zoals ik al zei. Hij heeft nooit koliek (gehad). Wat ze krijgen? Geen idee, volgens mij voordroog, het zit in ieder geval in die mintgroene balen. Weet nou echt niemand hier antwoord op? }:0 :D

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:43

Mijn pony doet het ook af en toe, al voor zo lang ik hem heb. Maar het stinkt niet :n

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:46

Bij een maagzweer wil een paard ook boeren laten, dus zou zeker Da informeren, want dat is niet aan de buitenkant te zien...

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:53

Ja ik moet er wel bijzeggen dat mijn pony erge maag/darmlast heeft... DA is daar van op de hoogte ;)

Ik zou ook wel best de DA erbij halen als het zo erg stinkt!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 00:33

Zou dat dan beteken dat hij al 3 jaar ofzo vrolijk rondloopt met een maagzweer, en die andere pony een EK etc heeft gelopen met een maagzweer? Daar hebben ze toch wel last van..? Overigens laat ik hier geen dierenarts voor langskomen, ik zal het weleens vragen als de dierenarts toch op stal is, ben wel nieuwsgierig geworden! Bedankt in ieder geval voor de tips, ik ben benieuwd of er nog iemand een ander idee heeft!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:43

Dat pul in die mintgroene balen, is meestal voordroog ja.
Hebben wij op stal ook, maar ook hierin heb je verschillende kwaliteiten. Mijn stalbaas, heeft op de eerste balen, onderzoek gedaan, naar wat erin zat, maar het bleek te 'geil' te zijn, er zat dus teveel in.

En vergeet niet dat paarden bikkels zijn he, niet alle paarden laten merken als ze ergens last van hebben.

ik zou in jou geval even heel kritisch naar het voer kijken, en evt. tóch een DA laten kijken.
Misschien zijn er meerdere op stal, waarmee je dan de voorrijd kosten kan delen?

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:19

Mijn paard laat ook heel regelmatig boeren. Deze stinken echter niet. Hmm, misschien toch even na laten kijken? Of zijn er meer mensen die een paard hebben die boert zonder dat er iets mee is?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:03

Destinietje schreef:
Zou dat dan beteken dat hij al 3 jaar ofzo vrolijk rondloopt met een maagzweer, en die andere pony een EK etc heeft gelopen met een maagzweer? Daar hebben ze toch wel last van..? Overigens laat ik hier geen dierenarts voor langskomen, ik zal het weleens vragen als de dierenarts toch op stal is, ben wel nieuwsgierig geworden! Bedankt in ieder geval voor de tips, ik ben benieuwd of er nog iemand een ander idee heeft!

Er zijn onderzoeken naar geweest (maagzweer) volgens mij op een renstal en daar bleek 70 % van de paarden een maagzweer te hebben. Dit had ook voor een heel groot deel te maken met de stress die die paarden ondervinden, maar je hoeft er dus verder niets aan te merken. Vandaar dat ik hier aan dacht. Of je er wel of niet wat mee doet?!? Tja, dat moet je zelf natuurlijk weten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:44

ik vraag me eigenlijk af waarom een paard dan niet zou kunnen boeren?
ik denk van wel, misschien eet dit dier nogal gulzig waardoor er veel lucht mee de maag in gaat.
en wees blij dat het er weer uitkomt.
of misschin heeft het last van veel gas door het voer en dat moet er natuurlijk weer uit.
en dat kan aan de achterkant maar ook aan de voorkant.

ik zou een beetje zijn eetgewoontes in de gaten houden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:55

Mijn paard laat eveneens boeren. Er komt gewoon wat gas omhoog borrelen. Heeft hij altijd al gedaan, hij doet het meer als hij op gras staat. Ik geef Maagcompositum als het te lang duurt en verder niet druk over maken hoor. Die van mij is uitgebreid onderzocht en ze hebben niets vreemds kunnen vinden.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:35

Hij schrokt eigenlijk helemaal niet, hij eet gewoon normaal.
@ Anya, wat doet dat maagcompsitum? Soort Rennie voor paarden? :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:26

ja eigenlijk wel. brengt de maag tot rust.. ik had het staan omdat mijn andere paard een luchtzuiger is. Degene met de boeren, is niet de luchtzuiger. Die boert alleen soms.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:03

Eén van onze paarden laat ook dikwijls boertjes, alleen doet ze dit altijd na haar 'smekken'. Het is geen echt luchtzuigen maar iets wat ze doet na het eten (een klein snoepje is al genoeg). Verder is zij medisch in orde volgende de DA dus geen maagzweer. Maar haar boertjes 'stinken' wel niet (al ga ik er niet zelf aan ruiken eerlijk gezegd).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:42

Nogmaals: maagzweer is aan de buitenkant niet te zien. Daar moeten ze al voor de maag in om dat te kunnen bekijken. Ik weet wel dat bij mensen het tegenwoordig aan de hand van een bloedonderzoek vastgesteld kan worden, maar heb geen idee of dat ook al bij paarden kan. Een paard laat niet zo snel merken als het pijn heeft en juist maagpijn is voor een paard erg moeilijk om te tonen. Ik zeg niet dat alle paarden die boeren een maagzweer hebben, maar ook bij luchtzuigers zijn ze erachter gekomen door onderzoeken dat er vaak een maagzweer bij die paarden aanwezig was. Vandaar dat ik het dus nog maar een keer en hopelijk duidelijk uitleg... ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:27

Toevallig is mijn paard erg ziek geweest, en om die reden is alles binnenste buiten gekeerd nog niet zo lang geleden> Hij boerde toen al. Hij had GEEN maagzweer en geen geirriteerd maagslijmvlies. Het boeren heeft in dit geval niets te maken met maagklachten. Toevallig af en toe overtollig gas komt er op die manier uit. Deze paarden hebben gewoon geleerd in een bepaalde houding te gaan staan waardoor het gas op die manier kan ontsnappen. Aldus Hochmoor kliniek. Toch niet de eerste de beste.