Snoepje geven met bit in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

Snoepje geven met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:18

Is het erg als je een paard/pony een snoepje geeft terwijl hij/zij het bit in heeft?
Alvast bedankt. :Y)

Magiccc

Re: Snoepje geven met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:21

volgens mij niet.. het zal wel minder fijn eten maar het is niet slecht denk ik. maarja ik heb er niet veel verstand van :o

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:26

Het is niet fijn eten voor het paard. Voor een keertje is natuurlijk niet erg maar zonder bit is beter :)

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:28

Oke, bedankt voor de reactie's.
Maar het is zo: ik rij op een pony op de manege, die ik van te voren wel kan opzadelen & poetsen etc.
Maar na de les moet ze altijd opgezadeld blijven staan en dan wil ik haar eigenlijk toch wel wat lekkers
geven omdat ze goed heeft gewerkt!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:28

Nee hoor.

Ik geef altijd een snoepje vlak voor en na het rijden als ze het bit inheeft. Je moet alleen eraan denken dat je achteraf ook het bit goed schoonmaakt, zodat er geen harde stukjes aan vastkoeken. Nu moet je uiteraard altijd het bit na het rijen afspoelen, maar sommige mensen vergeten dat nog wel eens.

Ik zou niet weeten waarom het niet fijn eet voor het paard. Als de neusriem op de juiste maat staat afgestelt en niet te strak zit, dan kan een paard gewoon kauwen. Het bit zit namelijk niet daar waar tanden zitten.

Ik laat tijdens een lange buitenrit op een pauzeplaats mijn paard ook met bit in gras eten. Daar heeft ze helemaal geen probleem mee.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:29

Dat is niet zo erg hoor :) Wat niet zo goed is, is stro en hooi omdat dat rond het bit kan gaan zitten, maar een snoepje mag wel.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:29

Inderdaad, dan kun je hem na het rijden best een snoepje geven hoor! :)

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:32

Gelukkig maar :D
Bedankt!

Dat van hooi weet ik wel,
want het paard wat bij m'n verzorgpony staat die werd 1x eventjes op stal gezet met bit in.
En toen die mevrouw terug kwam en verder wou gaan longeren, begon ze te bokken en te springen etc.
Bleek dat het hooi vast zat in haar bit en mond.

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:06

De IJslander waar ik wel eens op rijdt, 'MOET' altijd een snoepje als je opgestapt bent, dit is haar zo aangeleerd en als ze geen snoepje krijgt, wordt ze boos :P
Het kan geen kwaad, anders was er vast al iets gebeurd in al die keren dat ik dat deed!

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:34

Ik geef eigenlijk nooit een snoepje als mijn pony een bit in heeft. Volgens mij is het nier erg hoor, maar het lijkt me niet echt fijn voor het paard zelf. Kauwen met een bit in..
hahah..

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:21

Nee,
ik geef mijn pony ook altijd een snoepje voor en na het rijden met bit in dus veel kwaad kan het niet hoor :)

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:24

ik heb de raad gekregen om geen snoepje te geven met het bit in, omdat ze dan leren te kauwen op het bit, en dit is niet ideaal voor met het rijden (vastnemen bit). Daarom geef ik voor het rijden mijn paard een suikerklontje, vermits hij hierop kan zuigen en heeft het voordeel dat die al begint te schuimen

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:26

Paarden kunnen best een snoepje krijgen met een bit in, controleer alleen oven of de neusriem niet zo strak zit dat hij (of zij) niet kan kauwen, dat is natuurlijk niet zo vriendelijk voor je paard. Maar het kauwen zelf is geen probleem, het is aardig dat je je pony wilt belonen na een fijne les.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:27

Kan geen kwaad hoor, doe het dagelijks! :)

Gerano: Hoezo zouden ze dan het bit gaan vastnemen, laat myn paarden maar lekker op het bit knabbelen, niks mis mee!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:03

Gerano, dus jouw paard zuigt op een suikerklontje en kauwt er niet op? Knap hoor. :D

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:06

ik geef wel eens een suikerklontje gaat hij lekker op het bit kauwen verder kan het niet zoveel kwaad..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:15

Ik geef altijd een snoepje met bit in. Alleen als je een te strak sperriempje om hebt kan het wel eens zijn dat het paard wat moeite heeft met kouwen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:03

Het kan wel, het is misschien alleen niet zo gemakkelijk op te eten door je paard.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:06

Suikerklontjes zijn dus weer erg slecht voor de tanden.
Van ZOETIGHEID krijgen niet alleen wij gaatjes, maar het is ook slecht voor het gebit van het paard.
Tenzij je hem elke keer de tanden poetst :roll:

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:36

het lijkt me niet erg kwaad te kunnen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:39

Isabonny schreef:
Nee hoor.

Ik geef altijd een snoepje vlak voor en na het rijden als ze het bit inheeft. Je moet alleen eraan denken dat je achteraf ook het bit goed schoonmaakt, zodat er geen harde stukjes aan vastkoeken. Nu moet je uiteraard altijd het bit na het rijen afspoelen, maar sommige mensen vergeten dat nog wel eens.

Ik zou niet weeten waarom het niet fijn eet voor het paard. Als de neusriem op de juiste maat staat afgestelt en niet te strak zit, dan kan een paard gewoon kauwen. Het bit zit namelijk niet daar waar tanden zitten.

Ik laat tijdens een lange buitenrit op een pauzeplaats mijn paard ook met bit in gras eten. Daar heeft ze helemaal geen probleem mee.

Een snoepje of een handje brokken geef ik wel eens met bit in. Liever niet, dus doe eigenlijk altijd het bit uit als ze iets krijgt.

Gras eten met bit in mag die van mij noooooit meer! Ik heb dat eens gedaan, maar toen ging ze zo proppen, en ze slikte niks door. Op een gegeven moment ging ze heel raar doen! Mijn zusje heeft het er toen uitgetrokken, en er kwam dan ook echt mega veel uit! Dus dat gebeurd niet meer :(:)

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:49

Ik geef ook altijd wat na het rijden. Maar gewoon 1 snoepje, geen hand vol.

MangoXPino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:31

Het kan best,
Maar ik denk dat het wel wet slechter is,
En het dus beter is als je je pony gewoon een snoepje geeft als ie geen bit meer in heeft.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:13

Het kan wel maar pas op met hooi en gras, dat kan om het bit heen draaien en een grote prop veroorzaken zoals Nell_ ookal zei ;)

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:18

Dat kan gewoon hoor :j

En als je toch het risico niet wil nemen, kun je ook gewoon het riempje waar het bit aanzit losmaken.
Zo kun je ook weer het bit snel aandoen en hoef je niet alle riempjes los te maken