Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Dus daar zou het toch niet aan mogen liggen?
Gelukkig is het veel minder geworden afgelopen maanden, aangezien hij merkt dat het neit meer lukt 
EricPrast schreef:Er bestaat zoiets als een "ruinenprik". Waaruit die exact bestaat weet ik niet, het zullen ongetwijfeld hormonen zijn. Wat ik wel weet, is dat ie prima werkt. Mijn vriendin heeft een ruintje gehad, inmiddels overleden, dat het 's zomers zó druk had met de merries, dat ie niet meer aan gras eten toekwam en zienderogen vermagerde. Door de ruinenprik kwam hij in ieder geval weer voldoende tot rust om niet meer de hele dag de wilde hengst uit te hangen. Meestal was één prik per seizoen voldoende. Omdat hij door de prik uit zijn hengstentripje kwam en zijn gedrag onder invloed ervan normaliseerde, bleef hij dan ook "normaal" doen nadat de prik in principe weer uitgewerkt was.

Vjestagirl schreef:Ik zou hem ook apart zetten, desnoods met een leuke shet erbij. Als je hem er nu bij laat lopen kun je je eigen paard beschadigen, maar ook voor de merries is het gevaarlijk. Als hij zijn pielemans inbrengt en allemaal viezigheid inbrengt is dat niet goed, nog afgezien van rugklachten ed.
Ik weet dat ik als eigenaar van de merrie zou eissen dat hij eruit zou gaan.
Cardy schreef:paard gaat niet all the way, springt er alleen op. Denk zelf ook dat het speelzichheid is, aangezien hij alleen maar tussen ouwe tuttenbellen zit die geen zin hebben om te spelen.
Cardy schreef:paard gaat niet all the way, springt er alleen op. Denk zelf ook dat het speelzichheid is, aangezien hij alleen maar tussen ouwe tuttenbellen zit die geen zin hebben om te spelen.
. Traiectum schreef:Cardy schreef:paard gaat niet all the way, springt er alleen op. Denk zelf ook dat het speelzichheid is, aangezien hij alleen maar tussen ouwe tuttenbellen zit die geen zin hebben om te spelen.
Dan hoeft het dekgedrag dus helemaal gemotiveerd te worden door hormonen. Zou het een optie zijn om hem (tijdelijk) in een ruinengroep of een gemengde groep te zetten, om te kijken of hij blijft springen? Jonge paarden spelen veel meer dan oudere, en ruinen spelen meer dan merries. Misschien wil je paard juist een maatje om mee te stoeien, geen vriendin voor een romantisch samenzijn.

EricPrast schreef:Er bestaat zoiets als een "ruinenprik". Waaruit die exact bestaat weet ik niet, het zullen ongetwijfeld hormonen zijn. Wat ik wel weet, is dat ie prima werkt. Mijn vriendin heeft een ruintje gehad, inmiddels overleden, dat het 's zomers zó druk had met de merries, dat ie niet meer aan gras eten toekwam en zienderogen vermagerde. Door de ruinenprik kwam hij in ieder geval weer voldoende tot rust om niet meer de hele dag de wilde hengst uit te hangen. Meestal was één prik per seizoen voldoende. Omdat hij door de prik uit zijn hengstentripje kwam en zijn gedrag onder invloed ervan normaliseerde, bleef hij dan ook "normaal" doen nadat de prik in principe weer uitgewerkt was.