pony krijg ik niet uit het weitje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

pony krijg ik niet uit het weitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:53

hallo

ik heb een verzrogshet boy, als ik hem uit de wei wil halen rent hij steeds weg, en oja er is ook nog een ander paard bij en die is heel wild, die fokt boy op.
als ik eindelijk het grote paard op stal heb gezet door hem te lokken met voer, dan springt hij tegen de staldeur aan omdat hij naar buiten wilt, en als doe ik het bovenluik dicht dat loopt hij te bokken en te stijgeren in zijn stal, wat kan ik hieraan doen?
maar even over boy,: dan heb ik dus dat andere paard op stal en probeer ik hem te vangen, hij rent steeds voor mij weg, al lok ik hem met brokjes en staat hij eindelijk in zijn stal krijg ik de stal deur weer niet dicht omdat het slot aan de andere kant van de staldeur is en daar kom ik niet bij:S...
en al probeer ik het halster om te doen in de stal keer hij zijn kont naar mij toe en bokt of hij rent me zowat omver en trekt zijn hoofd steeds weg.

wat kan ik hieraan doen?

Anoniem

Re: pony krijg ik niet uit het weitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:05

Wat denk je van de pony met rust laten? Kennelijk moet het beestje je niet zo....

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:11

suleilitha schreef:
Wat denk je van de pony met rust laten? Kennelijk moet het beestje je niet zo....

oow, ik denk het wel;)

hij heeft 3 jaar stilgestaan en daarvoor is hij af en toe een beetje bereden door 2 bange meisjes, ze waren te bang en stopten er dus mee.
de 1e keer dat ik op boy reed, was eerst even in de bak daarna over de weg en het land in, de eigenaar is er natuurlijk bij.. toen was ze nog nie op vakantie.
toen ik 20 min had een beetje losgereden ging hij uit zichzelf aan de teugel lopen, ik reed met hoofdstel zonder zadel.
hij mag mij dus wel;)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:13

Als hij aan de teugel loopt, betekend het niet dat hij je mag...

Verder veel oefenen, en niet alleen uit de wei halen als je hem laat werken. Anders denkt ie dat hij alleen de wei uit mag daarvoor.
En belonen als hij mee komt.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:14

maaikedewit schreef:
suleilitha schreef:

oow, ik denk het wel;)

hij heeft 3 jaar stilgestaan en daarvoor is hij af en toe een beetje bereden door 2 bange meisjes, ze waren te bang en stopten er dus mee.
de 1e keer dat ik op boy reed, was eerst even in de bak daarna over de weg en het land in, de eigenaar is er natuurlijk bij.. toen was ze nog nie op vakantie.
toen ik 20 min had een beetje losgereden ging hij uit zichzelf aan de teugel lopen, ik reed met hoofdstel zonder zadel.
hij mag mij dus wel;)

Het is niet omdat een paard 'zogezegd' aan de teugel loopt dat ie jou mag, maar suleilitha dat gaat er ook wel een beetje over.

Staat er een vriendje op de wei? Als je die (even) weghaalt zal hij makkelijker komen en waarschijnlijk zelfs gewoon volgen. Toch volgens mijn ervaringen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:16

Dit klinkt hard, je kan die Shet niet aan, andere pony wil niet aan de teugel en dan nog die ene waarbij je join up knoppie stuk is. Drie topics in no time over problemen met ponies. Meid, zoek begeleiding-les van volwassenen of ga anders een andere sport zoeken, als ik dit zo lees zijn paarden niet jouw ding.

Kont toekeren en naar je bokken doet een pony niet die jou mag. Echt niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:22

Ik denk dat je onbewust bang bent, voor deze pony?, en die maken er heerlijk misbruik van, zelf heb ik daar vroeger nooit last van, zelfs niet met eentje dat onopgevoed was en erg brutaal, die was in 2 weken tijd kipmak bij mij, gewoon duidelijk zijn en tot hier en niet verder, klaar, dan is het gauw over, en geloof me die was echt erg, die viel zelfs een 2 meter lange boer aan, en hij was maar 85 cm hoog, die stoute 2 jarige schettie.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:29

birgit_x schreef:
Als hij aan de teugel loopt, betekend het niet dat hij je mag...

Verder veel oefenen, en niet alleen uit de wei halen als je hem laat werken. Anders denkt ie dat hij alleen de wei uit mag daarvoor.
En belonen als hij mee komt.

ik heb hem ook pas net;)
en als k hem uit de wei haal dan ga ik nie altijd rijden, ook heel vaak gezellig poetsen en dat vind hij heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:30

En jij bent twaalf, dan is een shet toch wel errug klein voor je maar goed, die discussie is verspilde moeite.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:31

suleilitha schreef:
Dit klinkt hard, je kan die Shet niet aan, andere pony wil niet aan de teugel en dan nog die ene waarbij je join up knoppie stuk is. Drie topics in no time over problemen met ponies. Meid, zoek begeleiding-les van volwassenen of ga anders een andere sport zoeken, als ik dit zo lees zijn paarden niet jouw ding.

Kont toekeren en naar je bokken doet een pony niet die jou mag. Echt niet.

met die andere verzorgpony, met die join up ga ik ook verschijnlijk stoppen.
en ik krijg ook les van de eigenaar van boy, alleen nu is ze weg, maar als hij alleen is en ik roep booooyyy!! dan komt hij direct naar mij toe lopen.

suleilitha schreef:
En jij bent twaalf, dan is een shet toch wel errug klein voor je maar goed, die discussie is verspilde moeite.

als je even je email geeft kan ik zo een foto sturen dat ik op boy zit, ik ben 1.46 en 30 kilo, dus nog lang niet te groot;)

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:33

maaikedewit schreef:
alleen nu is ze weg, maar als hij alleen is en ik roep booooyyy!! dan komt hij direct naar mij toe lopen.

je topic heet: Pony krijg ik niet uit het weitje.
Maar nu zeg je van wel...
Ik snap het niet meer Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:35

Nee, ik geef niet zomaar mijn mailadres aan mensen die ik niet ken maar je kunt ook een foto sturen via PB, hoor.
Maar ik begrijp dat je hem nu opeens wel uit die wei vandaan krijgt...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:55

Wat ik uit dit nogal warrige verhaal begrijp is dat Boy als hij alleen buiten staat naar je toe komt, maar zodra dat andere paard erbij is loopt hij voor je weg, opgefokt door dat andere paard.

Ideetje van mij; richt je op dat andere paard. Als die Boy niet opjaagd, zal hij niet meer weglopen. Neem wat eten mee, loop langzaam naar dat paard toe, praat tegen hem, en als hij wegloopt, al is het maar een stap, NIET ERACHTERAAN!! Blijf staan tot het paard weer stil staat en ga dan weer verder met zacht tegen hem praten en naar hem toe lopen ed. En zo door tot je uiteindelijk bij hem bent. Dan pak je hem en zet hem binnen oid. Boy is denk ik wel uitgeraast tegen de tijd dat jij terug komt van dat andere paard wegzetten, en dan kan je hem denk ik ook wel pakken (eventueel hetzelfde trucje). Het klink miss gek, maar bij mijn oude soort van verzorgpaarden (paarden vn de manege waar ik reed die falliet ging) heeft het erg geholpen. En vanaf dat het paard dat altijd begon met weglopen verkocht was kon je die andere altijd zo pakken, en tegenwoordig komt ze gewoon naar je toe Haha!

En miss. kan je idd beter zo snel mogelijk een meer ervaren iemand met die beestjes aan de gang laten gaan Knipoog

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:59

Pinkey schreef:
je topic heet: Pony krijg ik niet uit het weitje.
Maar nu zeg je van wel...
Ik snap het niet meer Clown

het komt door dat grotere paard, maar die kan niet in zijn stal blijven.

suleilitha schreef:
Nee, ik geef niet zomaar mijn mailadres aan mensen die ik niet ken maar je kunt ook een foto sturen via PB, hoor.
Maar ik begrijp dat je hem nu opeens wel uit die wei vandaan krijgt...

ok maar ik weet niet hoe dat moet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:03

maaikedewit schreef:

Zet je hem na het pakken van Boy tog weeer buiten??
Of je moet een lijntje spannen en ze of samen in een kleine wei of zelf allebei apart zetten...

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:08

TiinkerGirl schreef:
Wat ik uit dit nogal warrige verhaal begrijp is dat Boy als hij alleen buiten staat naar je toe komt, maar zodra dat andere paard erbij is loopt hij voor je weg, opgefokt door dat andere paard.

Ideetje van mij; richt je op dat andere paard. Als die Boy niet opjaagd, zal hij niet meer weglopen. Neem wat eten mee, loop langzaam naar dat paard toe, praat tegen hem, en als hij wegloopt, al is het maar een stap, NIET ERACHTERAAN!! Blijf staan tot het paard weer stil staat en ga dan weer verder met zacht tegen hem praten en naar hem toe lopen ed. En zo door tot je uiteindelijk bij hem bent. Dan pak je hem en zet hem binnen oid. Boy is denk ik wel uitgeraast tegen de tijd dat jij terug komt van dat andere paard wegzetten, en dan kan je hem denk ik ook wel pakken (eventueel hetzelfde trucje). Het klink miss gek, maar bij mijn oude soort van verzorgpaarden (paarden vn de manege waar ik reed die falliet ging) heeft het erg geholpen. En vanaf dat het paard dat altijd begon met weglopen verkocht was kon je die andere altijd zo pakken, en tegenwoordig komt ze gewoon naar je toe Haha!

En miss. kan je idd beter zo snel mogelijk een meer ervaren iemand met die beestjes aan de gang laten gaan Knipoog

het grotere paard die kan ik gewoon pakken en aaien enz. die vind mij heel lief, alleen ze kan niet alleen op stal als boy buiten loopt, ze is zo wild dat ze zichzelf pijn doet. en geloof me: ik weet echt genoeg van paarden om boy te verzorgen ik heb 6 jaar rijervaring

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:09

Foto uplauden op mijnalbum.nl en de link in dit topic zetten
Kijk anders bij Help, rechts bovenaan
6 jaar manegepony hobbelen Vork

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:09

TiinkerGirl schreef:
maaikedewit schreef:

Zet je hem na het pakken van Boy tog weeer buiten??
Of je moet een lijntje spannen en ze of samen in een kleine wei of zelf allebei apart zetten...

nee, want als boy eenmaal in de stal is dan kan ik de stal deur niet dichtdoen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:15

Rijervaring zegt niks. Ik ken mensen die 10 jaar reden en nog nooit een paard aan een halster hadden meegenomen. Ik reed 3 jaar en heb toen een zomer lang ponys handtam gemaakt, ook niet makkelijk als ze in een kudde lopen. Maar kan je dat paard niet ergens vast zetten of desnoods ze samen meenemen het land uit. Het lijkt mij sterk dat als jij dat andere paard meeneemt dat Boy graag alleen achterblijft. En daarna dat paard gewoon weer terug zetten.

En ik zou als je Boy eenmaal hebt proberen het voor hem zo leuk mogelijk te maken, MAAR JIJ BENT DE BAAS, zo gaat hij het leuker vinden om bij jou te zijn en zal hij het minder snel in z’n hoofd halen om weg te lopen.

Enne, oefen eerst met deur open en dicht doen, (pak een krukje ofzo dat je er verder overheen kan buigen) voordat je met de pony aan de slag gaat Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:20

wbt het grote paard: Ik geef je je eigen advies

maaikedewit schreef:
gewoon oefenen, eerst ze een kwartiertje bij elkaar weg halen, en dat steeds opbouwen, let wel op dat je dat niet met te grote sprongen moet doen!
en als je dan weer een paar min. erbij hebt gepakt, goed belonen door wat lekkers en een aai. op een gegegven moment ben je zo ver dat je pony helemaal geen last meer heeft ervan;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:37

Wat ik niet heel goed begrijp is het volgende: je hebt duidelijk niet zo gek veel ervaring met de dagelijkse verzorging van paarden (je wilt volgens mij heel graag leren en dat is heel goed, maar je hebt nog best een weg te gaan..) maar waarom verzorg je dan 3 paarden in je eentje?? Ik heb al jaren ervaring met paarden en verzorg op een pensionstal zodat ik als ik iets niet weet ik altijd aan iemand advies kan vragen! Dit is echt ontzettend belangrijk!!!! Ik vind dit eigenlijk nogal gevaarlijk.. Je loopt echt een flinke kans op een verwonding bij jezelf of bij een paard (helemaal als ik dat stal verhaal hoor). Als je verstandig bent zoek je een ervaren begeleider. Niet omdat je niks kan (want dat is natuurlijk onzin) maar omdat je gewoon nog extra hulp nodig hebt, en dat is echt niks om je voor te schamen!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:05

Haal er iemand bij die ervaring heeft, want hij loopt gewoon met je te kl*t*en! 6 jaar rijervaring zegt helemaal niks! Ikrij nu inmiddels zo'n 12 jaar, maar ook ik moet nog veel leren! Rijervaring my ass! Er is veel meer dan rijervaring! maar succes verder ermee, want als je maar veel geduld hebt en duidelijk bent dan moet het vanzelf wel goedkomen (onder begeleiding dan wel hè, is wel verstandig);)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:02

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd. Het zou erg fijn zijn als men niet massaal op de TS duikt en het is al helemaal niet nodig mensen belachelijk te maken. Ik wil mensen die hier reageren graag wijzen op het verschil in leeftijd en dan ook vragen daar rekening mee te houden, kan je dat niet is het wellicht beter niet te reageren. Houd de sfeer in dit topic aub prettig en ga niet lopen hakken maar probeer rustig en beheerst te antwoorden zonder steken onder water Lachen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:10

maar daar bedoel ik niet mee dat je niks kunt hoor

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:49

vraagje (niet stom bedoeld ofzo) Maar waarom geef je ergens in een ander topic een advies over een vraag die je nu zelf hier stelt? Misschien is er wel verschil in situatie, maar dan zou ik het als ik jou was ff nauwkeurig uitleggen!