Ik weet het niet meer.. ;o

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Ik weet het niet meer.. ;o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:31

Hallo! Haha!
Ik heb sinds een half jaartje nu een verzorgpaard (Draver, 3.5 jaar, 1.65).
De eigenaar(heeft haar nu 1 jaar) zegt dat ze vroeger op de drafbaan wedstrijden heeft gereden, en is dus gevoelig in de mond met rijden. Want als je aan de teugels trekt, gaat ze juist alleen maar harder omdat ze dat gewend is van vroeger.
Maar het probleem is dat ze heeeel erg fris is. Als ik met haar buiten ga wandelen steigert ze gewoon aan je hand en ze springt overal heen en wil de hele tijd maar draven, ik kan haar gewoon bijna niet houden(ik ben zelf 15 jaar en
1.59.. dus ze is echt een stuk groter)
We kunnen geen gebruik maken van een bak, dus moeten we buiten rijden.
Als ik haar vast zet loopt ze maar te wiebelen, en als ik haar zadel opdoe doet ze haar kont opzij, en als ik weer naar haar toe kom, beukt ze me gewoon opzij. Als het zadel er eenmaal opligt, komt het hoofdstel. Ik moet eerst het bakstuk losmaken, hoofdstel omdoen, alle riempjes vastmaken en als laatste het bit, omdat het gewoon echt niet anders kan, want ze deinst heel erg achteruit totdat (tot twee keer aan toe) het halster stuk is getrokken. (want ze accepteert haar bit niet, de eigenaar heeft al 3 verschillende soorten bitten gekocht.. maar niks helpt)
Dan gaan we dus naar buiten en is ze gewoon niet te houden, ze springt echt overal heen en gaat keihard over de straat rennen.
Zelf zit ik al ruim 5 jaar op paardrijden, dus ik weet wel hoe ik een paard in bedwang moet houden en de juiste hulpen moet geven etc. maar toch blijft ze onwijs druk.
Ook ligt naast de weg waar ik rijd een sloot.. daar ben ik echt onwijs bang voor.. want steeds scheelt het niet veel of ze valt er gewoon in .. laatst voelde ik haar achterbenen helemaal omlaag zakken.
Zelf zit ik er heel erg aan te twijfelen om een ander verzorgpaard/pony te nemen.. want ze is nog maar 3.5, en ik kan haar gewoon niet houden.. natuurlijk wil ik de eigenaar niet in de steek laten, maar mijn ouders zeggen dat mijn veiligheid voorgaat (ze heeft mij al een keer een gekneusde teen, pols bezorgt, blauwe plekken etc.)
In stal is ze echt SUPERRR lief en het poetsen? Geen probleem.. maarja.. het rijden vind ik eigenlijk ook wel belangrijk, en dat moet toch leuk zijn??
Wat vinden jullie..? Ik weet het namelijk echt niet meer.. Het allerliefst wil ik gewoon een verzorgpaardje waar je lekker op kunt rijden.

Bedankt voor het lezen, en ik hoor het wel van jullie Haha!

Dav

Re: Ik weet het niet meer.. ;o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:34

Is er geen bak in de buurt?
Want zo doorgaan lijkt me echt niet verstandig want van opvoeding of iets leren is geen sprake zo.

En superlief,tja zijn dat niet een heleboel paarden Knipoog
Als er geen goeie rij gelegenheid is zou ik echt heeeel goed nadenken en m'n eigen veiligheid voorop stellen en dan maar dit paard laten gaan.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:36

Is er in de buurt ook geen bak waar je wel ik kan rijden, of een mogelijk om haar eerst even los te gooien voor het rijden zodat er in ieder geval wat energie uit is.
Verder zal ik zeggen je eigen veiligheid gaat voor alles, dit paard moet nog de pubertijd in en dan gaat dit helaas erg vaak niet leuker voor je worden.
Als ik jouw was zal ik voor een wat ouder verzorgpaardje gaan kijken die beter bij je past. Succes ermee in ieder geval

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:36

Dav schreef:
Is er geen bak in de buurt?
Want zo doorgaan lijkt me echt niet verstandig want van opvoeding of iets leren is geen sprake zo.

En superlief,tja zijn dat niet een heleboel paarden Knipoog
Als er geen goeie rij gelegenheid is zou ik echt heeeel goed nadenken en m'n eigen veiligheid voorop stellen en dan maar dit paard laten gaan.

Ja, er is een bak aan het einde vd straat. Ik heb aan de eigenaar gevraagt of ik daar gebruik van mocht maken, en de koste volledig voor mij nemen. De eigenaar zei dat ze het leren in de bak en galoperen (dit kan ze namelijk nog niet) zelf wil leren aan dr. En dat ze het belangrijk vind dat ze van mij gewoon veel aandacht en beweging krijgt. Zelf vond ik dit een beetje vaag.. want toen ik voor het eerst naar haar toeging, vroeg ze aan mij of ik rijervaring etc. had

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:36

Oef gevaarlijk! Zo te zien is het paard gewoon niet ingereden na het koersen (ik weet niet veel van dravers maar volgens mij gaan ze direct voor de sulky). Dan rijd je dus gewoon op een groen paard, wat wel volwassen is. Erg gevaarlijk! Ik zou zelf stoppen met deze rijden, ofwel deze inrijden met een deskundige er altijd bij die jullie samen begeleidt. De eigenaar is dat duidelijk niet. Maar ik zou er niet aan beginnen, je rijdt 5 jaar, globaal gezien vind ik dat te kort. Inrijden vergt vind ik zelf meer ervaring. Als je zodirect in de kreukels ligt valt er niets meer te rijden...
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-01-09 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:38

stefje schreef:
Oef gevaarlijk! Zo te zien is het paard gewoon niet ingereden na het koersen (ik weet niet veel van dravers maar volgens mij gaan ze direct voor de sulky). Dan rijd je dus gewoon op een groen paard, wat wel volwassen is. Erg gevaarlijk! Ik zou zelf stoppen met deze rijden, ofwel deze inrijden met een deskundige er altijd bij die jullie samen begeleidt. De eigenaar is dat duidelijk niet. Maar ik zou er niet aan beginnen, je rijdt 5 jaar, globaal gezien vind ik dat te kort. Inrijden vergt vind ik zelf meer ervaring.

Oef, zelf kan ik geen paarden inrijden nee. Bloos En ja, ze is direct voor de sulky gegaan.. Zelf zit ik er ook aan te denken om met haar te stoppen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:40

Ja vaag zeg! Zij gaat het paard beleren, dat zou ze eerst moeten doen, totdan kan jij helemaal geen beweging geven. Jij ziet het beter dan zij!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:45

stefje schreef:
Ja vaag zeg! Zij gaat het paard beleren, dat zou ze eerst moeten doen, totdan kan jij helemaal geen beweging geven. Jij ziet het beter dan zij!

Ja.. totdan kan ik geen beweging geven nee, maar dat dat is juist wat ik wil Haha! want, eindelijk mocht in een verzorgpaardje van mijn ouders, en dan wil ik er natuurlijk het allerliefst op rijden. Als ik bij haar blijf duurt het voorlopig nog wel voordat ze wat rustiger is... en natuurlijk weet hoe ze zich met rijden moet gedragen Knipoog De eigenaar zegt dat het wel over gaat, omdat ze ''maar 3.5'' is, maar dat had ze niet gezegt toen ik haar net een weekje had.. Verdrietig Ik dacht namelijk dat het rijden prima zou gaan, omdat ze dat gezegt had. Ligt het dan toch aan mij?? Wel ben ik een keertje samen gaan rijden, ik erop en de eigenaar ernaast. Toen gebeurde alles weer opnieuw en zei ze dat ze gewoon 'fris' was.. helaas denk ik hier wat anders over. Tuurlijk is ze fris! maar dit is wel wat erger..

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:09

Verder nog meningen van iemand? =]

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:26

Dit kan zo echt niet! Dit paard is simpelweg nog niet klaar voor een buitenrit en dat is wat jij nu de hele tijd gedwongen bent te doen. Meteen mee kappen en pas als het paardje manieren heeft geleerd weer mee beginnen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag wilt rijden maar ik zou gewoon verder kijken naar een ander verzorgpaard.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:29

troi schreef:
Dit kan zo echt niet! Dit paard is simpelweg nog niet klaar voor een buitenrit en dat is wat jij nu de hele tijd gedwongen bent te doen. Meteen mee kappen en pas als het paardje manieren heeft geleerd weer mee beginnen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag wilt rijden maar ik zou gewoon verder kijken naar een ander verzorgpaard.

Ja.. goed gezegt Haha! Alleen.. ik vind 't ook rot om de eigenaar in de steek te laten, ook nu omdat ze zwanger is. Of.. moet ik me daar gewoon overheen zetten?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:33

Hoe hard het ook klinkt.. Ik zou opzoek gaan naar een ander verzorgpaard. Het is gewoon duidelijk dat dit paardje niks voor je is, hoe lief ze ook is op stal. Voordat je het weet gebeuren er ergere ongelukken en dat wil je natuurlijk niet! Knipoog
Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:35

Yep, want zodirect lig jij in de kreukels. En dan mag je van je ouders misschien nooit meer rijden... Of kan je dat nooit meer... Probeer om op langere termijn te kijken, niet van 'ik wil nu rijden'. Moeilijk is dat natuurlijk wel. Het gaat er ook niet om dat jij goed rijdt als er niets gebeurt, dat is nl. pure mazzel. Elke ruiter kan een ongeluk begaan op zo'n paard. Ik vind jou een goede ruiter omdat je ziet dat dit eigenlijk niet kan. Dat is knap van je. Ik zou zeggen tegen die vrouw: dit is te gevaarlijk. Ik snap die vrouw echt niet, die is niet wijs... Jij bent 15, en hoe oud is zij? Ik neem aan volwassen. Ik vind haar erg onverantwoordelijk. Je kan je nek wel breken zo, ik heb een paar bijrijders gehad maar in zo'n situatie had ik niemand anders erop gelaten. Trouwens als je zwanger bent kan je best nog rijden, maar ik kan me voorstellen dat zij denkt met dit paard 'nu even niet'. Waar woon je trouwens? Hier in de buurt bijv. zijn veel paarden en is het vlgs. mij niet zo moeilijk om een bijrijdpaard te vinden. Kijk eens op marktplaats, daar heb ik meestal mijn bijrijders gevonden.
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-01-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:41

stefje schreef:
Yep, want zodirect lig jij in de kreukels. En dan mag je van je ouders misschien nooit meer rijden... Probeer om op langere termijn te kijken, niet van 'ik wil nu rijden'. Moeilijk is dat natuurlijk wel. Het gaat er ook niet om dat jij goed rijdt als er niets gebeurt, dat is nl. pure mazzel. Elke ruiter kan een ongeluk begaan op zo'n paard. Ik vind jou een goede ruiter omdat je ziet dat dit eigenlijk niet kan. Dat is knap van je. Ik zou zeggen tegen die vrouw: dit is te gevaarlijk. Ik snap die vrouw echt niet, die is niet wijs... Hoe oud ben jij, en hoe oud is zij? Ik vind haar erg onverantwoordelijk. Je kan je nek wel breken zo, ik heb een paar bijrijders gehad maar in zo'n situatie had ik niemand anders erop gelaten. Trouwens als je zwanger bent kan je best nog rijden, maar ik kan me voorstellen dat zij denkt met dit paard 'nu even niet'. Waar woon je trouwens? Hier in de buurt bijv. zijn veel paarden en is het vlgs. mij niet zo moeilijk om een bijrijdpaard te vinden.

Ja, ik ga zeker op langere termijn kijken Haha! Ik ga gewoon opzoek naar een ander leuk verzorgpaardje/pony. Bedankt dat je mij gelijk geeft, over dat het zo eigenlijk niet kan. Ik ben zelf 15 en de eigenaar is 30. Zelf zei ze dat ze niet meer kon rijden omdat ze zwanger was.. Maar dat kan dus blijkbaar wel? ;o Zelf woon ik in velserbroek, en ik kan vast wel in de buurt een ander paardje vinden.. maar de meeste vragen rond de €50.00/€75.00 p/m, en ook mijn manege lessen zijn erg duur.. Voor het paardje die ik nu verzorg hoef ik geen geld te betalen, maarja.. veel heb ik er niet aan ;p
Mijn moeder en ik gaan binnenkort met de eigenaar praten, over hoe en wat Bloos

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:42

Dit is dus een jong, oningereden paard met veel temperament. Een paard dus wat rustig, door een zeer ervaren paardenmens, in een bak (!) moet worden ingereden.
Het zal eerst mbv opvoeding/grondwerk de basis moeten leren, dan leren wennen aan zadel ed en dan dus rustig ingereden moeten worden en persoonlijk lijkt me dat geen taak voor iemand die niet veel ervaring heeft op het gebied van werken met jonge paarden. Ik vind eerlijk gezegd ook dat de eigenaar er zich makkelijk vanaf maakt en verzorgster, ts dus, enorme risico's laat lopen. Zou de eigenaar weten dat ze verantwoordelijk is als er iets met ts gebeurd?
Ik betwijfel het.
Aan ts.... Ik denk dat je eigen gevoel al heel goed aangeeft wat je moet doen. Stoppen natuurlijk. Met een temperamentvol, niet ingereden paard de weg op gaan is levensgevaarlijk. Voor jou en voor het paard.
Geef de eigenaresse maar het advies het paard door een professional te laten inrijden op de manier zoals het hoort omdat ze anders echt een probleemgeval krijgt. Dravers kunnen hele leuke rijpaarden worden, maar alleen als ze daar een gedegen training voor krijgen. Zomaar de weg op gaan met zo'n paard valt daar iig absoluut niet onder.

TS.. zoek lekker een leuk ingereden paardje waar je wel gewoon mee kunt rijden en plezier mee kunt hebben. Neem geen risico's meer ten koste van jezelf. Heel veel succes.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 03-01-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:43

Dus jij zadelt haar op etc. en dan is ze misschien wel zo druk omdat ze er gewoon nog niks van snapt!!

Heeft de eigenaar er al wel opgereden waar je bij was of haar zelf opgezadeld?

De eigenaar zegt dat het paard nog niet is ingereden om in een bak te rijden ,maar wel over straat dan?

Dus je moet op een paard rijden die nog niet is ingereden, dit wil de eigenaar zelf doen! Waarom moet jij er dan al op rijden als
dat nog niet gedaan is.

Gewoon lekker poetsen en wat grondwerk proberen te doen(of longeren etc) tot dat de eigenaar hem zelf wat beter heeft door gereden(alleen of samen met jou) Zo bouw je alwel een band op met je paardje en het rijden komt dan later wel niet alles draait om
rijden(ok het is natuurlijk wel leuk maar geduld is een schone zaak)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:48

liljebo schreef:
Dit is dus een jong, oningereden paard met veel temperament. Een paard dus wat rustig, door een zeer ervaren paardenmens, in een bak (!) moet worden ingereden.
Het zal eerst mbv opvoeding/grondwerk de basis moeten leren, dan leren wennen aan zadel ed en dan dus rustig ingereden moeten worden en persoonlijk lijkt me dat geen taak voor iemand die niet veel ervaring heeft op het gebied van werken met jonge paarden. Ik vind eerlijk gezegd ook dat de eigenaar er zich makkelijk vanaf maakt en verzorgster, ts dus, enorme risico's laat lopen. Zou de eigenaar weten dat ze verantwoordelijk is als er iets met ts gebeurd?
Ik betwijfel het.
Aan ts.... Ik denk dat je eigen gevoel al heel goed aangeeft wat je moet doen. Stoppen natuurlijk. Met een temperamentvol, niet ingereden paard de weg op gaan is levensgevaarlijk. Voor jou en voor het paard.
Geef de eigenaresse maar het advies het paard door een professional te laten inrijden op de manier zoals het hoort omdat ze anders echt een probleemgeval krijgt. Dravers kunnen hele leuke rijpaarden worden, maar alleen als ze daar een gedegen training voor krijgen. Zomaar de weg op gaan met zo'n paard valt daar iig absoluut niet onder.

TS.. zoek lekker een leuk ingereden paardje waar je wel gewoon mee kunt rijden en plezier mee kunt hebben. Neem geen risico's meer ten koste van jezelf. Heel veel succes.

Wauw, ik heb je verhaal wel 4x gelezen.. het klopt helemaal wat je zegt Haha! Bedankt!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:51

simsalakim schreef:
Dus jij zadelt haar op etc. en dan is ze misschien wel zo druk omdat ze er gewoon nog niks van snapt!!

Heeft de eigenaar er al wel opgereden waar je bij was of haar zelf opgezadeld?

De eigenaar zegt dat het paard nog niet is ingereden om in een bak te rijden ,maar wel over straat dan?

Dus je moet op een paard rijden die nog niet is ingereden, dit wil de eigenaar zelf doen! Waarom moet jij er dan al op rijden als
dat nog niet gedaan is.

Gewoon lekker poetsen en wat grondwerk proberen te doen(of longeren etc) tot dat de eigenaar hem zelf wat beter heeft door gereden(alleen of samen met jou) Zo bouw je alwel een band op met je paardje en het rijden komt dan later wel niet alles draait om
rijden(ok het is natuurlijk wel leuk maar geduld is een schone zaak)

ja, de eigenaar heeft haar opgezadeld, ook toen was ze erg onrustig. Ik heb haar er alleen nog niet op zien rijden.. Want toen ze dr ging opzadelen, ging ik erop, samen met de eigenaar. Het enige wat ze toen kon zeggen is dat ze 'fris' was..
De eigenaar wilt wel zelf rijden, maar waarom had ze het dan aan mij gevraagt alles te doen?
Jaa, met poetsen is ze echt super lief.. alleen longeren gaat denk ik ook niet lukken.. want de eigenaar had eens gezegt dat ze een paar keer rechtop stond en dat ik maar moest kijken hoe ze was.. maarja, daar had ik dus ook neit veel aan. mijn ouders en ik gaan wrs deze week met haar praten, over hoe en wat

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:53

Of je moet een bak in de buurt zoeken, dat je daar eerst rustig op haar leert rijden, en ze niet meer zo druk is. Eventueel in die bak kun je haar ook eerst longeren voor het rijden Knipoog
Als je nergens een bak kan vinden zou ik toch echt naar een ander paard op zoek gaan, of je moet gewoon alleen nog maar poetsen enzo, maar dat lijkt me ook niet zo leuk voor jou zelf....

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:59

je kunt de eigenaar zeggen dat je wel haar paard verder wilt rijden maar dat ze hem dan ergens moet stallen waar je begeleiding krijgt en eventueel een binnenbak aanwezig is zoniet dan moet ze maar iemand anders zoeken die z'n leven wil wagen want dit is niet fair naar jou toe en naar het paard toe,dravers zijn qua temperament al niet de makkelijkste en je zult maar een auto tegenkomen!!!!!!!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:02

nien_whit schreef:
Of je moet een bak in de buurt zoeken, dat je daar eerst rustig op haar leert rijden, en ze niet meer zo druk is. Eventueel in die bak kun je haar ook eerst longeren voor het rijden Knipoog
Als je nergens een bak kan vinden zou ik toch echt naar een ander paard op zoek gaan, of je moet gewoon alleen nog maar poetsen enzo, maar dat lijkt me ook niet zo leuk voor jou zelf....

Er is wel een bak aanwezig, maar daar mag ik geen gebruik van maken..

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:16

kate__ schreef:
je kunt de eigenaar zeggen dat je wel haar paard verder wilt rijden maar dat ze hem dan ergens moet stallen waar je begeleiding krijgt en eventueel een binnenbak aanwezig is zoniet dan moet ze maar iemand anders zoeken die z'n leven wil wagen want dit is niet fair naar jou toe en naar het paard toe,dravers zijn qua temperament al niet de makkelijkste en je zult maar een auto tegenkomen!!!!!!!

Ja.. maar ik denk niet dat ze dat gaat doen. Ze staan namelijk op een stuk land wat van de eigenaar is, met schuilstal. Maar wel kan ze zorgen voor begeleiding.. maar dat doet ze niet ;o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:23

Zoek een ander verzorg paardje. Er zijn zat goed gereden paarden waar je een boel plezier aan kan beleven. Ga alsjeblieft je leven niet wagen aan iets waar zowel jij en het paard nog niet aan toe zijn. Als de eigenaar je niet verder tegemoet wil komen dan moet je echt voor jezelf kiezen en een ander paardje kiezen!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:25

Jessix schreef:
Zoek een ander verzorg paardje. Er zijn zat goed gereden paarden waar je een boel plezier aan kan beleven. Ga alsjeblieft je leven niet wagen aan iets waar zowel jij en het paard nog niet aan toe zijn. Als de eigenaar je niet verder tegemoet wil komen dan moet je echt voor jezelf kiezen en een ander paardje kiezen!

Ja.. heel mooi gezegt! Bedankt! Haha!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:59

Hoe is ze eigenlijk voor de sulky? Is ze daar ook zo of is ze juist heel kalm?

Je zegt trouwens dat ze het bit niet graag heeft maar met sulky heeft ze toch ook een bit nodig? Hoe reageert ze dan?

Als ze ongeveer hetzelfde doet dan weet de eigenaar zeer zeker hoe het paard is.. maar het kan natuurlijk wel zijn dat ze in de sulky doodbraaf is..

Misschien eens vragen of een meer ervaren ruiter (die ervaring heeft met jonge paarden..) haar is kan berijden.. maar je moet nu ook geen risico's nemen voor niets..