Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:43

Hi!

Ik heb een paar vraagjes,
Ik heb vandaag mijn Shetje helemaal geborsteld, ik ben alleen bang voor trappen en dus ook heel voorzichtig met de staart borstelen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Mevrouw is 6 maanden en kan trappen. Daarnaast als ik uit haar manen klitten trek dan bijt ze. Dus vraag 2 is gelijk, hoe kan ik dat bijten afleren?
Vraag 3 is, als ik het voerhok heb openstaan dan loopt ze leuk naar binnen. Ik wil dit afleren, hoe moet ik dat doen? En hoe jaag ik ze naar buiten op de juiste manier??? Ik wil geen tikken op de kont uitdelen.
En nog een vraag. Ze is nergens bang van en loopt al redelijk mee aan de lijn. Wanneer kan ik ze voor de 1e keer mee de straat opnemen???
Ze is wel wat bang van "vreemden" (vooral mannen). Hoe kan ik dit oplossen? Of komt dat nog wel?

maaike_love

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:27

Bijten is tik op de neus Knipoog.

Met de staart borstelen, rechts of links van haar gaan staan en de staart jou kant op pakken en als het goed is moet het dan gewoon lukken Knipoog

Wat over het voerhok, gewoon niet naar binnen laten lopen. dus voor het hok gaan staan, Maar als dit niet helpt weet ik het ook niet Haha!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:33

Bijten is sowieso niet bij ieder paard tik op de neus. Als ik iedere keer dat mijn jaarling mij bijt een tik zou uitdelen zou ik een kopschuw paard hebben.
Laat je veulen vooral wennen aan de aanraking. Zorg ervoor dat jij overal aan mag zitten, ook aan de buik/achterbenen ed. Neem vooral de tijd en doe alles met veel rust.
Als ze toch bijt of uit wil halen kan je dit bestraffen met je stem. Mits ze hier goed op reageert. Bij mijn pony is straffen met de stem minstens zo effectief als een knal verkopen.
Het voerhok zal ze altijd inlopen als ze weet dat daar eten ligt. Zorg ervoor dat ze hier niet kan komen. Mocht ze wel naar binnen gaan pak je haar aan het halster en leid je haar weer naar buiten. Als jij gaat jagen gaat ze rennen en zul je haar op een gegeven moment helemaal niet meer te pakken krijgen.
Wandelen kan je nu al best doen MAAR doe het 5 hooguit 10 minuten. Zeker niet elke dag maar gewoon heel af en toe. 6 maanden is nog heel erg jong.

Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:53

het spijt me, maar de eerste wedervraag die in mij opkomt is, is deze eigenaar wel een geschikte persoon voor het opvoeden van een veulen?

dit zijn echt basisdingen. ik ken het veulen niet dus ga er niks over zeggen, behalve dat je zelf rustig moet doen. ga voorlopig geen staarten en manen uitkammen, het is duidelijk dat je veulen dat als onprettig ervaart (en daar zijn veel verschillende vormen van, varierend van irriatie tot een voor het veulen eerlijke zelfverdediging!). leer haar kennen en geef haar kans jou te leren kennen.

hang rond in de wei en kijk wat zij doet, dring je gezelschap niet op. doe de deur van het voederhok gewoon dicht als ze er niet in mag, je hebt haar net voor 't eerst geborsteld, je moet nog lang niet denken aan dingen als 'buiten blijven met een deur open', daar is zo'n dier echt nog niet aan toe.

ik zou je adviseren om een goede begeleider erbij te vragen, ik heb mijn serieuze twijfels bij jouw eigen ervaring en bekwaamheid als veulenopvoeder. bij het opvoeden van een veulen komt meer kijken dan wennen aan het borstelen en voetjes geven.

[edit] ik denk eigenlijk dat in dit geval het beste advies de opfok is. staat het dier nu alleen of in een groep? hoe zijn de leefomstandigheden verder voor haar voorzien?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:05

zoals we hier al hoorden zeggen idd doe dit niet alleen, je gaat je paard dingen verkeerd aanleren, en andere dingen gewoon overslaan, nadien is er dan het probleem een verkeerd aangeleerd gedrag gaan corrigeren en echt das veel moeilijker.
neem dus iemand die je af en toe meehelpt en je ook huiswerk geeft om dan heel de week mee verder te oefenen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:20

merrieveulen schreef:
het spijt me, maar de eerste wedervraag die in mij opkomt is, is deze eigenaar wel een geschikte persoon voor het opvoeden van een veulen?

Het spijt me ook, maar kon jij al meteen fietsen toen je pa of ma je op een fiets zette??

Nee ik ben nog niet geschikt, daarom stel ik deze vragen ook.

Maar net zoals het fietsen..........alles kan je leren!

En nee, ik wil geen dure begeleiding, ik wil het zelf doen! En waarom? Dit is een Shetje, dat moet geen kapitalen kosten, het hoeft geen dressuurtopper te worden. Ze moet lief zijn, en dat is ze, en lief blijven.
De rest leer ik wel met Parelli.........en met behulp van vrienden die in elk geval niet van die gemene opmerkingen maken maar echt bereid zijn te helpen!

Op het moment als er een zadel op kan over een 3 jaar dan zal ik inderdaad hulp inschakelen. Tot die tijd kan ik nog een hoop bijleren dmv cursussen, Parelli en boeken. En hopelijk door adviezen van bokkers.

Volgens Parelli moet je bij bijten met je arm jezelf afschermen, daardoor snapt de veulen dat je in de personal zone komt en dat je dit niet wenst. Slaan is inderdaad niet nodig.

Op dit moment ziet ze mij meer als een gelijke dan mijn draver! Ze wil met me spelen en gaat zelfs liggen rollen als ik naast haar sta. Ze heeft dus 100% vertrouwen in mij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:25

1 tip: wees vooral consequent!
Kijk wat er bij jouw veulen werkt en wat ie nodig heeft. Sommige hebben genoeg aan een stemverheffing, andere een stem + opgeheven arm (maak jezelf groot) en sommige zijn zo brutaal en onverschrokken dat alleen een tik werkt.

Als je jezelf met je arm beschermt bijt ie dadelijk in je arm. Dan leert ie nog niet dat het niet mag. Kijk maar eens naar paarden in het wild. Die dreigen ook naar elkaar om te corrigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:27

disaster waiting to happen!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:34

Zoezi schreef:
merrieveulen schreef:

Het spijt me ook, maar kon jij al meteen fietsen toen je pa of ma je op een fiets zette??

Nee ik ben nog niet geschikt, daarom stel ik deze vragen ook.

Maar net zoals het fietsen..........alles kan je leren!

En nee, ik wil geen dure begeleiding, ik wil het zelf doen! En waarom? Dit is een Shetje, dat moet geen kapitalen kosten, het hoeft geen dressuurtopper te worden. Ze moet lief zijn, en dat is ze, en lief blijven.
De rest leer ik wel met Parelli.........en met behulp van vrienden die in elk geval niet van die gemene opmerkingen maken maar echt bereid zijn te helpen!

Op het moment als er een zadel op kan over een 3 jaar dan zal ik inderdaad hulp inschakelen. Tot die tijd kan ik nog een hoop bijleren dmv cursussen, Parelli en boeken. En hopelijk door adviezen van bokkers.

Volgens Parelli moet je bij bijten met je arm jezelf afschermen, daardoor snapt de veulen dat je in de personal zone komt en dat je dit niet wenst. Slaan is inderdaad niet nodig.

Op dit moment ziet ze mij meer als een gelijke dan mijn draver! Ze wil met me spelen en gaat zelfs liggen rollen als ik naast haar sta. Ze heeft dus 100% vertrouwen in mij.

en wat zeiden jouw ouders?
hier heb je een fiets. veel plezier ermee? zei BEGELEIDE je, en dat heb jij ook nodig.
sorry dat ik het zeg, maar misschien moet je eens luisteren naar wat bokt zegt, misschien zit er wel waarheid in.
net zo als je van boeken niet leert rijden, leer je van boeken geen veulens opvoeden.
tuurlijk zal je veueln binnekort aan het halster meelopen en braaf hoefje geven. maar je schrijft zelf wat er gebeurd, je komt eerst een situatie tegen en dan pas vragen en dat is vor een veulen niet best. een veulen heeft duidelijkheid en leiding nodig en dat kan jij niet geven omdat je het nog niet kan. je veulen doet nu dingen die jij niet herkent en er dus langzaam insluipen, tot het fout gaat.
jammer dat je doet alsof je gek bent en er wel denkt te komen, ik heb op paardenmarkten genoeg paarden de worst in zien gaan door onwetendheid van de eigenaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:35

en het hoeft ook geen kapitalen te kosten als je weet waar je mee bezig ben.
sorry, maar ik kan dit echt niet hebben
en waarom in vredes naam als ze drie is wel hulp, omdat je dat niet kunt?
dit ook niet.
ik bedoel het echt niet banketstaaf maar dit klopt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 03-01-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:35

het enige jammere is dat je een fiets niet kan verzieken, en dat fietsen niet in de salami belanden als ze uiteindelijk niet leuk meer zijn........................
pownies in de regel wel!!!!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:38

Vind dat hier idd wel gauw wordt geroepen dat de ts er misschien niet geschikt voor is. Ik heb als 13 jarige een shet veulen opgevoed, ze wordt dit jaar 4 en is niks mis mee Haha!

Tik op de neus als ze bijt niet doen! Wordt ze alleen maar kopschuw van. Wat ik doe als ze bijten is een harde 'euh!' heeft dat geen effect een tik in de hals.

Je 2e vraag: idd voerhok dicht doen zodat ze er niet bij kan. Je kan haar er honderden keren uit sturen maar ze zal het toch blijven proberen want daar is voer.

Nog even over je eerste vraag, je wordt vanzelf zekerder en niet meer bang van je veulen. Ik ben als 12 jarige een paar keer gebeten en geschopt door een naarling (shet) en was er ook gruwelijk bang voor totdat ik het zo zat was en dr zelf een knal terug verkocht heb. Pony had geen reden om me wat te doen ik liep alleen maar door de wei en zij liep los achter me aan.
Daarna is het ook allemaal goed gekomen alleen duurt het natuurlijk wel even, het is niet in 1 dag over Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:39

We zullen zien he? Iedereen moet het een keer proberen.
Trouwens, je kan me toch via dit forum begeleiden??? Ik doe wel wat je zegt hoor. Dan kost het inderdaad niet veel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:41

Het verbaast mij een beetje dat ik hier in het topic mensen zie die het schijnbaar normaal en acceptabel vinden dat ze gebeten worden door een paard. Ga dan alsjeblieft een fiets lastig vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:42

Waarom zet je dat dier niet gewoon ergens bij een stel andere veulens tot het een jaar of drie is? Een Shet is geen barbie waar je ongestraft mee om kan tuttelen, dat merk je nu al en met paarden om leren gaan leer je niet uit een boekje. Haal er een volwassene bij desnoods voor het dier ontaard in een bijtend trappend monstertje en hou er ook rekening mee, dat ze waarschijnlijk niet gediend is van je pogingen en ze niks anders wil zeggen dan "blijf van me af...".
En neem dat dier niet kwalijk dat ze als ze los loopt naar het voer gaat, dat doen alle paarden namelijk. Is makkelijk op te lossen door haar niet los te laten lopen zodat ze er niet bij kan.

O ja, paarden kunnen wild worden als men ze structureel naar buiten jaagt, is het niet in je op gekomen om haar van een halster en een touw te voorzien en aan de hand mee te nemen??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:43

Lovely schreef:
Het verbaast mij een beetje dat ik hier in het topic mensen zie die het schijnbaar normaal en acceptabel vinden dat ze gebeten worden door een paard. Ga dan alsjeblieft een fiets lastig vallen.

Whaha, wedden dat jij ook lelijk doet als ik aan je manen trek?? Clown Mijn dochter van 3 is ook altijd woest door die klitten die eruit moeten! Maar daar kan je mee praten. Het is of haren kort of mama laten borstelen!

Verder bijt ze niet hoor!

Ze moet aan borstelen wennen. Ook aan haar manen. Ik doe dat nu 2x per week. Dus ik doe niks forceren.
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 03-01-09 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:44

ongelooflijk.................... sorrie!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:45

DeSa schreef:
Vind dat hier idd wel gauw wordt geroepen dat de ts er misschien niet geschikt voor is. Ik heb als 13 jarige een shet veulen opgevoed, ze wordt dit jaar 4 en is niks mis mee Haha!

Tik op de neus als ze bijt niet doen! Wordt ze alleen maar kopschuw van. Wat ik doe als ze bijten is een harde 'euh!' heeft dat geen effect een tik in de hals.

Je 2e vraag: idd voerhok dicht doen zodat ze er niet bij kan. Je kan haar er honderden keren uit sturen maar ze zal het toch blijven proberen want daar is voer.

Nog even over je eerste vraag, je wordt vanzelf zekerder en niet meer bang van je veulen. Ik ben als 12 jarige een paar keer gebeten en geschopt door een naarling (shet) en was er ook gruwelijk bang voor totdat ik het zo zat was en dr zelf een knal terug verkocht heb. Pony had geen reden om me wat te doen ik liep alleen maar door de wei en zij liep los achter me aan.
Daarna is het ook allemaal goed gekomen alleen duurt het natuurlijk wel even, het is niet in 1 dag over Lachen

ik had als 9 jarige me eeste veulen en daarna elk jaar een, dit jaar voor het eerst helemaal zelf opgevoed.
het kan bij ons, dus waarom niet?
maar dacht je dat ik als 9 jarige iets mocht doen, ik mocht het knuffelen en aaien, maar opvoeden mocht ik niet mee boemoeien.
het jaar daarop weer, toen ik elf was, mocht ik het een halsteren en leerde ik hoefje vragen.
daarna twee jaar onder begleidning gedaan en nu zelf met af en toe komen kijken.
ik ben er blij mee, destijds tranen met tuiten gehuild omdat ik hem niet even vast mocht hoduen ne nu begrijp ik waarom.
veulesn opvoeden is niet voor kinderen, als kinderen dat doen is dat omdat er geen begleiding is en ze het uit mogen zoeken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:46

KiWiKo schreef:

Zeg dan hoe het WEL moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:48

Zoezi schreef:
Lovely schreef:

Whaha, wedden dat jij ook lelijk doet als ik aan je manen trek?? Clown Mijn dochter van 3 is ook altijd woest door die klitten die eruit moeten! Maar daar kan je mee praten. Het is of haren kort of mama laten borstelen!

Verder bijt ze niet hoor!

Ze moet aan borstelen wennen. Ook aan haar manen. Ik doe dat nu 2x per week. Dus ik doe niks forceren.

Als je mij opzettelijk pijn doet, krijg je een klap op je hoofd Ja. Eigen schuld, dikke bult denk ik dan. Het fijne van paarden is echt dat ze nooit zomaar bijten of trappen, maar eerst 4 of 5 keer alvast een tipje afgeven. Als je daar niet naar luistert en gewoon je zin doordrijft, dan heb je wel een beet of trapt verdiend. Verstandig diertje die shet van jou Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:48

Haal er een deskundige bij en zet dat ding in de opfok tot het drie jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:49

Dat kan niet, haar zakgeld is niet toereikend Lachen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:50

Zoezi schreef:
We zullen zien he? Iedereen moet het een keer proberen.
Trouwens, je kan me toch via dit forum begeleiden??? Ik doe wel wat je zegt hoor. Dan kost het inderdaad niet veel Haha!

sorry? Slapen
op het moment dat jij iets vraagt, heb ij het al gehad en heb jij het fout gedaan, zoals je al aangeeft met de voederkisten.
dus moet je het gaan corrigeren en dat is al lastig genoeg bij een veulen.
oftewel, kap want je bent een veulen aan het verkl*ten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:50

gekvanfleur schreef:
veulesn opvoeden is niet voor kinderen, als kinderen dat doen is dat omdat er geen begleiding is en ze het uit mogen zoeken.

Nee, zeker niet. Mijn dochter mag ook alleen maar aaien! En een wortel geven zo nu en dan.
Ik heb al zat buurmeisjes aan de deur gehad in 1 week die wilden komen borstelen. Ze moet eerst maar eens rustig wennen hier.
Ze mag sinds 3 dagen eindelijk bij mijn eigen paard in de buurt komen en daar ben ik al erg blij mee.
Ze loopt al mee aan de lijn en volgt me overal in de wei. In 1 week tijd heeft ze al heel veel geleerd. Zelfs bij de hoefsmid deed ze netjes toelaten dat hij de voetjes pakte. Ik ben alleen zelf niet zo'n held en durf het gewoon niet zo goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:50

Zoezi schreef:
KiWiKo schreef:

Zeg dan hoe het WEL moet!

jahoor........... ik kom wel naar je toe 20 euries het uur, en 25ct de kilometer die ik daarvoor moet rijden Lachen