Wel of niet wegbrengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Wel of niet wegbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:49

Allereerst sorry als het hier verkeerd staat Bloos

Ik heb even een vraagje omdat ik niet zo goed weet wat nou het verstandigst is.
Mijn haflinger is nu bijna 5 en zadelmak (was hij al toen ik hem kocht), buitenritjes gaat ook allemaal goed maar verder in de bak hebben we tot nu nog niet echt serieus gereden.
Aangezien hij nu de leeftijd heeft dat ik vind dat hij wel serieus gereden moet worden, merk ik toch wel dat de basis er niet goed in zit. (dit kan natuurlijk ook niet echt omdat als ik gereden heb het alleen buiten was, en daar galloppeerd hij wel maar bv in de bak vind hij dit heel moeilijk).
Nou zit ik te twijfelen of dat ik hem weg breng en het door iemand laat doen of dat ik ga lessen en het op die manier doe (ga natuurlijk zowieso lessen).
Het longeren kan hij ook goed.

Wat zouden jullie doen? Zelf heb ik al heel lang niet gelest (ivm met paarden onder de 4) en ga dus nu pas weer echt serieus rijden) en daarbij vind ik het altijd wel heel belangrijk dat het hem goed aangeleerd word en dan denk ik dat 1 keer per week les heb te weinig is.

Ook ben ik wel benieuwd wat de mensen ervoor betalen die hun paard hebben laten inrijden (mag via pb) en hoe lang dat ongv duurde)

Bedankt voor het lezen, gr-tjes

Sissi87

Re: Wel of niet wegbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:51

Ik zelf persoonlijk zou hem wegbrengen naar een goede trainingsstal, t kost een paar centen, maar dan weet je ook zeker dat het "goed" gebeurt!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:52

ik zou gewoon (goed) les nemen met hem....dan leer je allebei wat...inplaats van een vreemde op je paard...hij is toch al zadelmak...

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:54

Ik ga ook wel les nemen, maar wat sissi87 zegt daar zit ik ook heel erg mee in mijn hoofd. En dan daarna zelf met hem te gaan lessen maar dan zit de basis er wel goed in

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:56

Oja als je het doet, zoek dan een stal waar je "wel" mag kijken, ik heb namelijk op veel site's zien staan, dat je dan maar 1keer in de week of nog minder mag kijken, hoe ze het doen, vind ik persoonlijk raar, tis wel "JOUW" paard namelijk, aan de andere kant snap ik het ook wel weer want dan kan je paard niet worden afgeleid door "leuke" dingen (jij dus) maar ja. Ik zou het zelf professioneel laten doen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:01

ga anders lessen 2 keer per week en rij alleen tijdens je lessen. Daarbuiten niet. Je kunt kijken of dat veel oplossingen en steun geeft.
Als je geld genoeg hebt, kun je hem wegbrengen. Ik heb daar paarden vandaan zien komen die enthousiast en braaf waren. Maar het hangt natuurlijk af van welke trainer erop gaat zitten. Ik zou het zelf niet zo snel doen als ik iemand niet ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:02

ik zou hem weg laten brengen.. maar wat ik persoonlijk raar vind is waarom ga je met een paard naar buiten wat in de bak de basis nog niet eens heeft ? je heb hem nou nl dan al wel een basis aangeleerd maar wel een (op sirieus rijden gebied) een verkeerde basis...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:04

ik zou het zelf doen met een goede instructriese. Zo leren jullie het allebei op de zelfde manier. Duurt wat langer maar je hebt het wel zelf gedaan..

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 22:13

Anoniem schreef:
ik zou hem weg laten brengen.. maar wat ik persoonlijk raar vind is waarom ga je met een paard naar buiten wat in de bak de basis nog niet eens heeft ? je heb hem nou nl dan al wel een basis aangeleerd maar wel een (op sirieus rijden gebied) een verkeerde basis...

Ik had in het begin geen bak dus toen zijn we buiten lekker gaan stappen en draven en af en toe op het land wat galopperen, maar ik merk nu dat hij het in de bak gewoon heel moeilijk vind.
Ik persoonlijk snap niet wat er verkeerd aan is met buiten aan een lang teugeltje stappen en draven.
Daar moet ik wel bij zeggen dat hij al verkeers mak was en echt heel braaf onder het zadel.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:29

Ik zou het niet prettig vinden om mijn paard naar een "vreemde"te brengen. Ik zou het zelf met het paard samen willen leren, samen groeien. En ok, is hier al eens eerder gezegd, het duurt dan misschien wat langer, maar zit je aan een tijdslimiet gebonden?? Ik hoop dat je een beslissing kan nemen en ik wens jullie heel veel leerplezier toe!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:34

Goh... Je paardje is braaf... Je ondervindt wat problemen in de bak... Maar voor de rest is alles ok.

Dan kan je evengoed een goede instructeur zoeken en samen de rijtechnische problemen oplossen... Je lijkt me bekwaam genoeg om dit te doen omdat je toch al een tijdje met dit jonge dier aan het rijden bent en het goed gaat Ja. Heb vertrouwen in jezelf! Maar rij in het begin enkel als je les hebt in de piste en rij voor de rest buiten... zo leer je hem wel de juiste dingen aan in de bak Lachen.

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:12

Tsja als je denkt dat het je zelf neit lukt kan je het beter door iemand anders laten doen want anders zit je strx dat alles maar half erin zit zegmaar.

Suc6 ermee

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:12

chloek schreef:
Ik had in het begin geen bak dus toen zijn we buiten lekker gaan stappen en draven en af en toe op het land wat galopperen

Dat is helemaal niet erg voor een jong paard. Rechtuit, op eigen benen staan en lopen Knipoog is juist heel goed voor een basisontwikkeling. En als jullie daar ook nog eens allebei veel plezier in hebben is dat toch al helemaal perfect Haha! .

chloek schreef:
maar ik merk nu dat hij het in de bak gewoon heel moeilijk vind.

Het is wel logisch dat hij de bak veel moeilijker vind. Het is een kleine afgesloten ruimte. Is dus intensiever voor hem om in te werken.

Anoniem schreef:

Is dit serieus bedoeld?? Ach gut

Maar nu antwoord op je vraag Knipoog .

Persoonlijk zou ik mijn paard niet wegbrengen. Jullie twee hebben een vertrouwensband opgebouwd, zijn op elkaar ingespeeld, mooie tijd dus om ook het serieuze werk samen op te pakken. Lekker gaan lessen 1 tot 2 keer per week bij een goede instructeur die op een manier werkt die bij jou en je paard past. Dat is leuk voor jullie allebei en zo leren jullie samen. Niets mooiers dan dat. Belangrijkste om aandacht aan te besteden is dus om een goede instructeur te vinden.

De redenen waarom ik niet voor een trainingsstal zou kiezen: Ten eerste zit er al een bepaalde basis bij je paard in, stap/draf/galop/halt. Dit hoeft hij niet meer te leren, waar je nu dus waarschijnlijk als eerste mee bezig gaat is rechtrichten, kun je zelf onder begeleiding, daar heb je dus geen trainingsstal bij nodig. Dat is ook iets wat altijd terug zal komen in een training, dus moet je zelf ook leren. Dit geldt eigenlijk wel voor alles. En waarom je paard op een vreemde stal neerzetten en hem door een vreemde laten verder rijden? Is best stressvol voor een paard.

Nou ja, iig kan ik nog wel 1001 redenen bedenken om voor instructie te kiezen en niet voor een trainingsstal. Zeg het maar, dan noem ik er nog wel een paar Knipoog , maar hoop dat dit voldoende is Haha! .

Veel plezier samen met je paardje. Hoop dat jullie samen nog veel plezier hebben en samen ook verder leren Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:34

SorayaDL schreef:
chloek schreef:
Ik had in het begin geen bak dus toen zijn we buiten lekker gaan stappen en draven en af en toe op het land wat galopperen

Dat is helemaal niet erg voor een jong paard. Rechtuit, op eigen benen staan en lopen Knipoog is juist heel goed voor een basisontwikkeling. En als jullie daar ook nog eens allebei veel plezier in hebben is dat toch al helemaal perfect Haha! .

chloek schreef:
maar ik merk nu dat hij het in de bak gewoon heel moeilijk vind.

Het is wel logisch dat hij de bak veel moeilijker vind. Het is een kleine afgesloten ruimte. Is dus intensiever voor hem om in te werken.

Anoniem schreef:

Is dit serieus bedoeld?? Ach gut

Maar nu antwoord op je vraag Knipoog .

Persoonlijk zou ik mijn paard niet wegbrengen. Jullie twee hebben een vertrouwensband opgebouwd, zijn op elkaar ingespeeld, mooie tijd dus om ook het serieuze werk samen op te pakken. Lekker gaan lessen 1 tot 2 keer per week bij een goede instructeur die op een manier werkt die bij jou en je paard past. Dat is leuk voor jullie allebei en zo leren jullie samen. Niets mooiers dan dat. Belangrijkste om aandacht aan te besteden is dus om een goede instructeur te vinden.

De redenen waarom ik niet voor een trainingsstal zou kiezen: Ten eerste zit er al een bepaalde basis bij je paard in, stap/draf/galop/halt. Dit hoeft hij niet meer te leren, waar je nu dus waarschijnlijk als eerste mee bezig gaat is rechtrichten, kun je zelf onder begeleiding, daar heb je dus geen trainingsstal bij nodig. Dat is ook iets wat altijd terug zal komen in een training, dus moet je zelf ook leren. Dit geldt eigenlijk wel voor alles. En waarom je paard op een vreemde stal neerzetten en hem door een vreemde laten verder rijden? Is best stressvol voor een paard.

Nou ja, iig kan ik nog wel 1001 redenen bedenken om voor instructie te kiezen en niet voor een trainingsstal. Zeg het maar, dan noem ik er nog wel een paar Knipoog , maar hoop dat dit voldoende is Haha! .

Veel plezier samen met je paardje. Hoop dat jullie samen nog veel plezier hebben en samen ook verder leren Knipoog

En wil je een goede instructeur, zoeentje die je ECHT leert om je paard netjes te rijden, in plaats van een plaatje na te jagen, zonder de achtergrond daarvan te begrijpen of uit te leggen, stuur Licorne even een PB. Zij heeft vast een goede tip voor je.
voor de rest van het stuk van SorayaDL: Afgod Afgod

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 15:20

wie is licorne?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:08

chloek schreef:
wie is licorne?

Een bokker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:22

Ik Raad aan om te gaan lessen en om de instructeur er 2 x per week op te gaan als dat nodig is en anders 1 x per week.
Dan kan jij kijken en de instructeur kan nog wat uitleg geven. Je paardje wordt en blijft lekker soepel door de instructeur, waardoor jij makkelijker kan leren.
Je zal alleen wel een bak moeten vinden in de buurt waar je kan trainen...

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:43

superwoman schreef:
Ik Raad aan om te gaan lessen en om de instructeur er 2 x per week op te gaan als dat nodig is en anders 1 x per week.
Dan kan jij kijken en de instructeur kan nog wat uitleg geven. Je paardje wordt en blijft lekker soepel door de instructeur, waardoor jij makkelijker kan leren.

Ik heb inmiddels me bak aan huis Haha!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:22

Superwoman, dat vind ik ook een goed idee. Dan wordt je paardje toch goed gereden en leer jij er ook nog wat van! Dan heb je van alle twee de keuze's in een keer het 'beste'.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:02

Wat ik zelf zou doen is gelijk met hem samen les nemen. Apart om te zeggen van mezelf maar ik denk dat ik niet een paard zou verpesten - zeker niet onder begeleiding van een instructeur.
Daarnaast is het een leuke ervaring - eens moet toch ook jou eerste keer zijn om zoiets te leren?! En daarna kan je waarschijnlijk met hem lezen en schrijven en hij met jou - dat maakt ook jullie band sterker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:37

chloek schreef:
superwoman schreef:

Ik heb inmiddels me bak aan huis Haha!

Nou dan is dat helemaal fijn!
Je instruceur kan de fouten die jij je pony heb aangeleerd corrigeren,paard soepel maken, waardoor jij lekker meer tijd heb om te leren ipv steeds oplossingen te zoeken met een matige basis.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:24

Zelf doen en niet wegbrengen. Op die manier leren jullie allebei hoe het moet gelijktijdig op hetzelfde moment. Niet te onzeker zijn over jezelf, hij is ech niet zomaar verpest hoor. Daarbij is de basis wat altijd weer terug komt, dus is het wel zo lekker voor jullie beiden als jullie dat samen onder knie gaan krijgen.

Daarbij is het voor paarden helemaal niet goed om daar zomaar even een ander op te zetten, mensen denken daar makkelijker over dan de viervoeters. Ik denk dat als je het je pony zou vragen, hij gewoon lekker door jou alleen bereden wilt worden. Zo bespaar je hem ook een hoop verwarring van 2 ruiters en 2 rijstijlen.

En dan nog een tip: Pak de problemen die je tegenkomt 1 voor 1 aan. Als hij bijvoorbeeld niet helemaal lekker aandraaft op je hulp, ga je eerst daar mee bezig, als dat goed gaat ga je een stap verder en pak je de galop mee. Jullie wennen dan vanzelf aan het rijden in de bak en je zult zien dat het dan vanzelf beter gaat. Goed op letten dat je zelf netjes rechtop zit en je paard niet hindert in zijn bewegingen en in de wendingen. Handen eerst lekker voor houden, kan je hem daar al niet belemmeren.

Ik ga er dan wel vanuit dat je 1 keer in week les neemt Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:20

WinBinChes schreef:
Zelf doen en niet wegbrengen. Op die manier leren jullie allebei hoe het moet gelijktijdig op hetzelfde moment.

Lekker romantisch hoor Tong uitsteken
Het paard zal sneller leren dan de ruiter, (hij neemt immers de ruimte die de ruiter hem geeft en zal proberen om z'n spieren niet te hoeven oprekken ) zodat deze ook het paard nog moet corrigeren.... Niet zo makkelijk uit te voeren dus

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:25

We hebben het hier over basis werk hoor Knipoog Daarbij is dat probleem wat jij aar kaart niet anders als hij weggebracht moet worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:52

WinBinChes schreef:
We hebben het hier over basis werk hoor Knipoog Daarbij is dat probleem wat jij aar kaart niet anders als hij weggebracht moet worden.

haha en waar denk je dat basis voor staat dan?
Basis is het áller belangrijkste.
Met een goede basis zog je ervoor dat het paard langer mee kan gaan,
omdat de ruiter zorgt dat het paard de juiste spieren traint om de ruiter te dragen, omdat als je het paard rechtricht hij minder snel zichzelf overbelast (ontzien van de zwakere kant geeft overbelasting aan de sterke kant) omdat je het paard lening moet maken en houden, zodat hij lekker in z'n vel blijft zitten.. etc etc.
Topruiters blijven ook de basis rijden omdat ze daarop kunnen bouwen en anders zullen alle moeilijkere oefeningen ook niet goed worden uitgevoerd.

Ik heb het ook niet over wegbrengen gehad, zie eerdere posts Knipoog