Help! mijn paard is doodsbang voor de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liffy

Help! mijn paard is doodsbang voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:41

Nou, de naam zegt het al,
Mijn paard is 6 en doodsbang voor de zweep...
We vermoeden dat hij mishandeld is bij de vorige eigenaar(eigenaren) omdat hij veel littekens heeft op zn achterhand en aan de onderzijde van zn buik
Als liffy een zweep ziet, begint ie te briesen, gooit zn hoofd omhoog en gaat er als een haas vandoor!
Maar ook gewoon als iemand in de les een tik met de zweep geeft flipt ie!
Hoe kan ik hem van zn angst afhelpen?
Overigens reageert ie ook heel fel op sporen...
kleine knopjes ( waar ik nu mee rijd, echt mini) die werken wel...
maar daar moet je heel secuur mee zijn want eventjes iets te veel en ze staat op twee benen.

Help!

Emma

Re: Help! mijn paard is doodsbang voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:37

misschien kan je elke dag proberen een beetje dichter bij haar te komen met een zweep, en dan hem weer neer leggen en naar haar toe lopen en belonen, en op een gegeven moment als je naast haar kan staan met een zweep (dus dat ook een paar keer oefenen) zonder dat ze helemaal begint te hyperen, probeer haar dan is zachtjes aan te raken met de zweep. vind ze dit nu mega super eng, dan begin je gewoon weer opnieuw, rustig totdat je weer naast haar kan staan en je haar op een gegeven moment een beetje kan strelen. zo kan je steeds verder gaan! ik hoop dat het een beetje helpt, heel erg veel succes ermee! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:21

Hang een zweep in de box, vlak naast de voerbak. Dan is ze er zo aan gewend.
Littekens zijn geen bewijs van mishandeling, littekens kunnen ook ontstaan door een verwonding aan een omheining of iets dergelijks.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:25

Dat klopt, maar we hebben de veearts erbij gehaald en die heeft het onderzocht en zegt dat het van zweepslagen komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:34

Littekens van zweepslagen lijkt me wel erg overdreven, of je zou al met een zweep van ijzerdraad moeten slaan en die heb ik nog niet in de winkel zien liggen Knipoog

Je hebt nog een topic lopen over je paard wat irritant met het hoofd loopt te schudden, heb je al contact gezocht met de vorige eigenaren van dit paard om meer te weten te komen en zo misschien ook te achterhalen hoe het komt waarom ze zo panisch reageert op een zweep?

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:39

We hadden het verband tussen hoofdschudden en zweep al gezien omdat ze zo heftig reageert op beiden.. We hebben vorige eigenaar gebeld en die vrouw zei dat ze wist dat ze zo bang was voor de zweep.. maar aangezien het niet nodig is haar te rijden met zweep heeft ze verder geen last van gehad. Over het hoofdschudden wist ze gek genoeg helemaal niets! Dan zou je denken dat het een rijtechnisch probleem is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:45

onder het zadel zou je eerst kunnen gaan rijden met een klein springzweepje, zodat je hem niet perongeluk aan kunt tikken, maar toch iets in je hand hebt, en hem er zo aan kan laten wennen, eerst niet gebruiken maar alleen in je hand houden, is hij aan dat zweepje gewend dan kan je een langer zweepje pakken.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:47

Nou het is niet echt nodig ofzo.. Dus het is niet van groot belang dat hij er echt aan went... Maar het is gewoon erg vervelend. Zelf spring ik alleen maar met d'r en nu we hoger in de sport komen is het misschien wel handig om haar te laten wennen aan een springzweepje dan

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:48

suleilitha schreef:
Littekens van zweepslagen lijkt me wel erg overdreven, of je zou al met een zweep van ijzerdraad moeten slaan en die heb ik nog niet in de winkel zien liggen Knipoog

Je hebt nog een topic lopen over je paard wat irritant met het hoofd loopt te schudden, heb je al contact gezocht met de vorige eigenaren van dit paard om meer te weten te komen en zo misschien ook te achterhalen hoe het komt waarom ze zo panisch reageert op een zweep?

Dat hoeft niet over dreven te zijn hoor. Ik heb vroeger gezien dat iemand een paard ook onder de buik tot bloedens toe opensloeg. Dus lijkt me best kunnne dat je daar littekens van kan krijgen.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:49

De veearts heeft gezegt ( en die heeft haar goed onderzocht) dat het van zweepslagen komen, dus daar vertrouw ik op. Niet heel gek dat ze dan bang voor de zweep is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:53

En ook daar weet de vorige eigenaar niks van?
Hoe ben je in bezit gekomen van dit paard? Getuige je andere topic schorten er nog meer dingen aan.

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:53

Geen zweep gebruiken? Clown

Paard een de longe nemen en zweep in de buurt houden. Paard laten lopen en gewoon rustig op dezelfde afstand volgen. Staat het paard stil, druk weghalen. Paar maal herhalen en dan stoppen. Dag erna herhalen en steeds dichterbij komen. Vooral goed timen! gewenste resultaat= druk weg halen.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:55

ik wou net vragen of dit hetzelfde paard is als uit het topic over de smid, dat verklaard miss wel dingen

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:56

Nee, de smid is een pony'tje Knipoog

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:57

En de eigenaar weet wel dat het paard problemen heeft met de zweep, zoals ik al eerder zei denken we dat ze vroeger geslagen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:58

Andere topic ging over een paard wat irritant met het hoofd schud en dat is hetzelfde dier als deze toch?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:58

Kerst vakantie.......

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 16:02

Hoofschudden en zweep zijn hetzelfde. Smid is de andere

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:20

Hoi, schudt het dier ook ineens na 6 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:01

Even zitten broeden, vorige eigenaar weet van niks dus had er ook geen last van, dit paard begon er spontaan mee bij nieuwe ruiter, conclusie: grote kans dat dit verzet is op één of andere manier, omdat TS zegt dat jeuk/irritatie van hoofdstel niet de oorzaak zou zijn. Wat aannemelijk is, is dat het duidt op verzet tegen de hand van de ruiter, wat zich ook vaak uit in trekken aan teugels, met hoofd schudden enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:06

Ik zie het probleem niet, waarom wil je zonodig een zweep gebruiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:09

Een paard is van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een object dat beweegt (omdat jij hem in handen hebt) en geluid maakt.

Wat gebeurt er als een paard een overdreven schrikreactie toont op een zweep? Meestal wordt de zweep dan snel weggelegd. Dus het paard heeft de mens goed opgevoed. Hij leert: ik ga overdreven schrikken en paniekreacties tonen, en dan legt de mens de zweep weg. Een-nul voor het paard.

De littekens op de achterhand hoeven echt niet van zweepslagen te komen. Ondanks dat de DA zegt dat het van de zweepslagen komt die het paard zogenaamd zou hebben gehad.

Dus wat moet je met een dergelijk paard doen?

Desensibiliseren voor de zweep.

Met de zweep aaien tot het paard ontspant, daarna pas weghalen.

En dan kun je uiteindelijk - als je het goed doet - met de zweep gaan knallen zonder dat het paard een krimp geeft.

Zie dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Dit is het eindresultaat waar je naartoe gaat werken.

En het begin kan er bijv. zo uitzien:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:10

Wat denk je van verfijning van de hulpen, Joviban? En/of als hulpmiddel om de achterhand indien nodig, extra te activeren?

Ik ga verder met Cassidy mee, ik had al gezegd een zweep in de box te hangen, vlak naast de voerbak, dat is als het ware al een voorzet van desensibiliseren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:13

En daarnaast is het ook heel irritant als jouw paard er iedere keer vandoor spurt als een ander paard een tikje met de zweep krijgt.

Qua advies ga ik met bovenstaand mee.
Ik had ook een angtshaas, daar heb ik veel mee losgewerkt met een dressuurzweep en daarna een longeerzweep zoals hierboven staat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:15

Ik hoef al helemaal niets meer te zeggen Cassidy!