Manegepaard met problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianne1010

Manegepaard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:33

hallo allemaal,

Een paar maanden geleden is er een nieuw paard op de manege waar ik rij gekomen.
Aan het begin had dit paard wat probleempjes met opsteigen, namelijk dat als je hem aan de teugels zat hij nogal gauw ging steigeren e.d. Eigenlijk heb ik hier zelf niet veel van gemerkt. Na de 2e keer op dit paard te hebben gereden had ik een goede klik met dit paard. Hij had ook wat stal-/bakproblemen, nmlk. met het aansingelen zette die zn rug bol jouw kant op en dan ging die je wegduwen. Een meisje wilde er op rijden maar zelfs de instructie kreeg hem niet aangesingeld. Toen ik hem rustig aaide en tegen hem praatte kon ik hem zo gewoon aansingelen. Toen moest ik erop omdat dat meisje niet meer durfde. Als je eenmaal op dit paard zat was het ook goed. Op een gegeven moment gingen meer mensen het paard rijden en voelde ik dat hij keer op keer gestresseder werd in stal en met rijden. In stal wilde hij niet meer zijn hoofdstel over zijn oren, want dan begon hij te flippen en te steigeren, alsof het vreselijke pijn deed. Daarna in de bak als ik er eenmaal op zat ging alles perfect. Toch ging het in November mis. Ik had zoveel energie in het paard gestoken, en hij was weer terug bij af. In de bak zn bit vastpakken en zn hald helemaal opkroppen dat hoe kort je de teugels pakte je nog steeds niet genoeg contact had, en dat als je hem wilde laten afwenden hij zn hals helemaal naar links of rechts zette alsof die heel losjes was, maar wel stil blijven staan. Als je hem dan een tik gaf had het geen zin want dan begon hij alleen maar te rennen en dat is natuurlijk niet de beste oplossing. Een meisje waarvan ik weet dat zij dit paard ook rijdt, trapt het paard als hij niet luistert met het hoofdstel, waardoor ik gewoon wit word van hoe hard zij met paarden omgaat. Dit heeft ze ook met andere paarden gedaan. Zo vaak heb ik hier al wat van gezegt tegen haar, en ook tegen de manege-eigenaren, maar het heeft geen zin gehad.

Ik heb niet het idee dat dit paard zich aansteld, maar dat er meer aan de hand is dan dat. Misschien dat er vroeger iets gebeurt is. Ik vindt het zo jammer, want ik kan het paard gewoon niet meer rijden uit zieligheid voor het paard. Het is zo zielig om te zien hoe je elke week een gevecht aan gaat met dit paard, hij is echt onschuldig.

Ik zal een foto bijsturen van zn goede tijden, toen alles nog super was |( - het is een appaloosa appelschimmel - .
Afbeelding

ik mis de oude hem zo erg, het voelde als mijn eigen paard. ineens was alles over, en ik vind het vreselijk hoe die door het bovengenoemde meisje [ik noem haar A.] A word gereden etc.
Hebben jullie aub tips waardoor hij rustig zonder stress kan opgezadelt worden. 2 uur lang bij hem zijn heeft geen zin, hij word wel wat rustiger maar op het moment dat ik ga opzadelen is die weer gestrest
& Graag tips & oorzaakideeën hoe het kan komen dat hij zo in de bak doet .

Alvast heel erg bedankt, ik heb jullie nodig !

Liefs, Dianne.

Als jullie geen bokt account hebben maar wel graag willen reageren, kan je ook mailen naar DFM-@live.nl ! }:0
Ik wil heel graag reacties !

liefs, x

love_01

Re: Manegepaard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:53

Ik weet het ook niet, maar als het in het begin wel goed ging moet je aan de manege eigenaar maar vragen of jij hem weer alleen mag beleren totdat hij weer lief en braaf is. met rijden is denk ik een soort verzet uit angst bijvoorbeeld. Oefen met het hoofdstel en als je er dan op zit niks doen en gewoon belonen. zachtjes been geven en belonen probeer reactie te krijgen bouw dit zo verder uit. Steeds belonen als hij een reactie geeft. Heo rijden andere mensen erop? je hebt het over november... hoe is het nu?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:55

Ik zou toch nog eens met de manege-eigenaren gaan praten, misschien kunnen die er wat van zeggen tegen dat meisje en haar misschien zelfs verbieden om op dit paard te rijden.

Maar misschien is dit zo'n paard wat dus absoluut niet geschikt is voor een manege.. 1 Iemand die op hem rijdt, 1 iemand die hem door en door leert kennen, 1 iemand die vastigheid geeft aan dat paard. En niet een stel (kinderen, volwassenen) mensen op z'n rug die toch ieder weer een eigen manier van rijden, opzadelen enz. hebben.

Ik wens je wel veel sterkte met dit paard, ik hoop dat het allemaal weer goed komt

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:57

Ik denk dat een manegepaard alleen maar een manegepaard kan worden als hij zich afsluit voor bepaalde prikkels. Voor sommige paarden is dit namelijk de enige manier om met zoveel verschillende mensen om te kunnen gaan. Op veel maneges zie je om die reden dan ook pony's en paarden die helemaal nergens meer op reageren en gewoon hun kunstje doen zoals wordt verwacht.

Maar niet elk paard is daartoe in staat! Als ik het zo hoor is dit paard niet echt blij met zijn functie als manegepaard en wordt hij erg nerveus van al die verschillende mensen die hem op al die verschillende manieren benaderen, opzadelen en rijden. Ik voor hem van harte dat er iemand komt die hem zou willen leasen, kopen o.i.d. zodat hij weer met één mens van doen krijgt. Als dat nou ook nog iemand is die een beetje zacht en rustig is dan zou dat helemaal mooi zijn.

Misschien kan jij diegene zijn? Succes ermee iig!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:58

Dit paard is gewoon niet geschikt als manegepaard, en de manege mag ook heel wat strenger worden als ik dat zo hoor dat dat meisje dat allemaal maar zo kan doen

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:01

Ja ik zou diegene graag willen zijn, maar een goede vriendin die hem echt heel leuk rijdt gaat hem verzorgen.. alleen dan mag hij nog steeds in de manege gebruikt worden. ik heb ook al zovaak nagedacht dat het echt geen manege paard is ,dat is die totaal niet ook hoor ! het beste past hij bij dat meisje dat hem zo leuk rijdt of ikzelf. ik had een super klik met hem, maar dit is gewoon weer verloren gegaan, echt jammer, maar ik ga zaterdag maar eens 2.5 uur van tevoren beginnen met beetje lekker laten leiden aan het halstertouw lekker vertrouwen winnen etc. misschien nog even longeren enzo.

bedankt !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:02

Mijn eerste reactie is dat er ook lichamelijk klachten bij dit paard zijn. En dan is de vraag natuurlijk: wordt daar rekening mee gehouden op een manege?

Het is heel jammer voor je dat al het werk dat je er in hebt gestoken weer teniet is gedaan, maar dat is het probleem vaak met een manegepaard. Ik denk dat je al heel blij mag zijn als je in dat uurtje dat je hem rijdt al vorderingen ziet. En verwacht niet dat die vorderingen blijvend zijn als jan en alleman er op mag/moet/gaat.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:04

@Cassidy: ja klopt, ik voelde laatst ook aan zijn rug, en daar heeft hij ook een gevoelige plek, ga zaterdag daarom ook vragen of ik een gelpad in het dekje mag doen, kijken of dit zin heeft, misschien dat dit het pijnlijke plekje het beetje verzacht en minder druk erop is.

Maar dit alles heeft niet als oorzaak de gevoelige plek even voor de duidelijkheid!
ik ga in februari 2OO9 dan wel weg bij deze manege, maar wil ook graag Carlotte ( het meisje dat hem gaat verzorgen) helpen, en ook toch net voordat ik weg ga dit oplossen, aangezien ik echt van dit paard hou. echt klinkt zo dramatisch maar dit paard voelt voor my als me eigen paard.

x

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:45

Sommige paarden zijn niet geschikt voor het manegewerk, ik denk dat dit er een van is. Ik hoop altijd dat dit soort paarden snel verkocht worden aan een privé eigenaar die er beter mee om kan gaan. Helaas is er op veel maneges weinig aandacht voor de individuele behoeften van een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:54

dianne1010 schreef:
@Cassidy: ja klopt, ik voelde laatst ook aan zijn rug, en daar heeft hij ook een gevoelige plek, ga zaterdag daarom ook vragen of ik een gelpad in het dekje mag doen, kijken of dit zin heeft, misschien dat dit het pijnlijke plekje het beetje verzacht en minder druk erop is.

Als je echt om het paard geeft, zou ik weigeren om er op te stappen zo lang hij duidelijk aangeeft last van zijn rug te hebben.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:26

@Cassidy: Zaterdag ga ik ook al vroeg naar de manege, dan ga ik eerst even voelen of die nog last van zn rug heeft. Heeft hij dit niet ga ik gewoon lekker met hem stappen, beetje longeren enzo, en stel het gaat goed, kijken of hij te berijden valt, en ALSNOG een gelpad in het sjabrak doen.
Mocht hij nog last hebben van zijn rug, ga ik gewoon lekker met hem aan het halstertouw lekker stappen, vertrouwen winnen etc., en niet met hem rijden.

p.s. : ik zal ook eens nakijken of het zadel misschien pijn doet.

xx

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:39

Dianne, schimmel is niet geschikt voor de manege. Dat is door heel veel verschillende mensen al tegen de manege-eigenaar gezegd. Alleen hij snapt het maar niet. Omdat hij ziet dat schimmel het bij sommige mensen niet doet, en zich gewoon normaal gedraagd.

Koop 'm Knipoog Hij is gewoon niet geschikt als manegepaard, maar dat kwartje moet nog vallen...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:43

hee Dianne, vervelend zeg dit Boos!
Helaas kan je er niet heel veel aan doen ofzo...
Misschien een goed gesprek met de manege eigenaar?
En misschien ook ff met dat gemende kind. Maar misschien als je samen met Carlotte veel met hem oefend dat hij makkelijker word, en dan wordt hij het later vast ook wel bij andere mensen.. het heeft veel tijd nodig, helaas geeft de manege je dat niet Boos!
Mischien ziet die manege eigenar het later weli n dat hij geen manege paard is, als een paar kinderen een schop hebben gehad of eraf geflikkert zijn... Maar dan wil ik niet weten waar hij dan wél heen gaat
Liefs xx

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:47

Mik_ schreef:
Dianne, schimmel is niet geschikt voor de manege. Dat is door heel veel verschillende mensen al tegen de manege-eigenaar gezegd. Alleen hij snapt het maar niet. Omdat hij ziet dat schimmel het bij sommige mensen niet doet, en zich gewoon normaal gedraagd.

Koop 'm Knipoog Hij is gewoon niet geschikt als manegepaard, maar dat kwartje moet nog vallen...

Dat is eigenlijk ook mijn gedachte. Ik ga trouwens wel mee met Cassidy, dat het paard vermoedelijk iets onder de leden zal hebben en onderzocht moet worden. Maar daarbij zijn er inderdaad ook zat paarden niet geschikt voor de manege. Het paard dat ik 15 jaar heb gehad, was dat ook niet, levensgevaarlijk was ze soms (steigeren en achterover vallen, slaan en bijten in de box). Gelukkig heeft mijn moeder haar destijds voor mij kunnen kopen. Ik denk dat dat de enige manier is, waarop je écht iets voor het dier kunt doen. Of hard hopen dat iemand anders haar uit deze ellendige situatie wegsleept.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:53

ik weet wel zeker dat hij ergens pijn heeft waardoor hij zo reageert, jammer dat ze zo bot zijn daar en dit negeren, het beste en eerlijkste zou zijn dat dit paard eens werd nagekeken en dat er naar gehandeld wordt. Ik denk dat dit paard vanaf het begin af aan al signalen genoeg gegeven heeft en eht wordt alleen maar erger.
Hopen dat hij gekcoht wordt of zelf kopen, maarja wie gaat dit avontuur aan met zo'n paard...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:03

Ik denk dat dat geen heeeele moeilijke klus wordt, beestje is absoluut niet gemeen. Heeft alleen een beetje een gebruiksaanwijing. Super knap ding om te zien, en sjouwen is ook zekeeer niet verkeerd...

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:07

@iedereen : Inderdaad jullie hebben ook echt allemaal gelijk. Ikzou dit paard ook zo graag willen kopen maar heb er gewoon echt geen geld voor, en geen stalling etc etc. Dat vind ik echt zo jammer want dit paard is het enigste paard waar ik ook echt geduld voor heb

@Mik_ : Inderdaad jij zal ook wel weten hoe die is, ik bedoel je hebt hem vast al wel eens zien rijden..

@Essie_blue : Ja estelle, je hebt groot gelijk.

@Sientje: Ik weet het wel zeker dat hij iets onder de leden heeft zitten, en ik kan er alleen met veel gedult uit komen, maar zoals Essie_blue al zei, op een manege krijg je daar geen eigen tijd voor, want er zijn velen anderen die dit paard ook graag rijdt.

Niet iemand in de omgeving Arnhem die hem voor me wilt kopen ? (A)
hahah, dat zou toch een wonder zijn..

@Mik_ : ik zou beter nog naar Wilbert kunnen gaan en het dan zeggen dan tegen T, want die is laatste jaar nog aardig tekeer gegaan tegen wat meisjes..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-12-08 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 post plaatsen of gebruik de edit knop.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:20

Regelmatig zien lopen ja. Vriendin die toen op mijn paard reed ging in de zomer ook eens een uurtje op schimmel. paard had toen ook zo'n opstapdillemma, PRECIES hetzelfde wat de schimmel deed. Als je hem strak vasthield ging ie flippen, maar als je hem los liet en er alleen iemand voor liet staan was er niks aan de hand. En dan met rijden superfijn he.. Knipoog

Beestje komt er we lmet een hoop geduld, want met rijden was ie toen echt top. Echt eentje waar je flink mee showt in de ring Ja

Ik zou ook eerder naar W. gaan als T. Al ligt het er erg aan op de manier waarop je het brengt, bij de hele familie trouwens. Gewoon eens vragen of hij tijd voor je heeft, dus niet tussen neus en lippen door, en VOORAL met oplossingen komen. Of sterke argumenten waarmo die trol er niet meer op mag. En dan argumenten waar ZIJ ook iets aan hebben, dus niet van, dat is zielig voor het paard. Maar meer als; dan gaat ie niet lang meer mee, kan niemand er meer op en zo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:24

Kun je hem niet leasen dan?
In elk geval zodat er geen anderen meer op rijden?

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:26

@Mik_Ja precies daar heb je ook gelijk in, ik ga zaterdag eens aankloppen denk ik, gewoon even wat argumenten gaan bedenken van de week.

En precies, met rijden was het helemaal oke, lekker losjes, heerlijk nageeflijk en toch ook aardig voorwaarts.
Alleen toen ik de proef ging oefenen voor de 4-daagse, ging die er telkens vandoor, waarschijnlijk is een proef teveel te gelijk voor hem, en is die daar nog nooit op getraint, want heb ook gehoord, dat hij nog nooit heeft leren wijken e.d.

Ik moet maar weer eens van de pc af gaan, ben al veels te lang bezigg.
Ik zie je hopelijk nog wel een x op stal!

Liefsx,

@griebels: Nou een vriendin van mij gaat hem in 2009 huren, leasen is geloof ik niet mogelijk met dit paard.

x
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-12-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] verwijderd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:03

Huren of leasen maakt verder niet uit. Als er maar geen andere ruiters meer op komen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:13

Tja...het zoveelste manegepaard probleem. Ook in dit geval weinig aan te doen, mits de manege eigenaar ziet dat het fout gaat met het paard. ( jammer genoeg is het dan vaak al te laat!)
Tips kan ik je niet geven in dit geval, alleen maar sterkte.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:19

x_Marr schreef:
Dit paard is gewoon niet geschikt als manegepaard, en de manege mag ook heel wat strenger worden als ik dat zo hoor dat dat meisje dat allemaal maar zo kan doen

Ik denk inderdaad dat dat het is. Hij heeft 1 vaste ruiter nodig. Sommige paarden zijn gewoon heel gevoelig voor dat soort dingen, en vinden het snel verwarrend als ze van iedereen andere hulpen en andere omgaansmethoden krijgen. En op een gegeven moment wordt dat gewoon echt te veel voor zo'n beestje ..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:27

Onzin! Elk paard kan een manege paard zijn...jammer genoeg kan niet elke manege eigenaar met paarden en/of ruiters omgaan en heeft geld de voorrang op het welzijn van het paard dus staat de betalende klant nr. 1 en komt paard op nr 2!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:28

aerdenhout1 schreef:
Onzin! Elk paard kan een manege paard zijn...jammer genoeg kan niet elke manege eigenaar met paarden en/of ruiters omgaan en heeft geld de voorrang op het welzijn van het paard dus staat de betalende klant nr. 1 en komt paard op nr 2!

Niet elk paard kan een manegepaard zijn hoor
Natuurlijk ligt het er óók aan hoe er mee om wordt gegaan, maar voor sommige paarden is het gewoon te verwarrend om verschillende ruiters op zich te hebben..