Echt probleem, paard wil niet uit de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Echt probleem, paard wil niet uit de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:54

Sinds de zomer heb ik een nieuw paard, en vanaf het begin is het uit de weide gaan al een probleem.

Het is nu zover dat overdag rijden geen optie meer is, je loopt de weide in en als je op korte afstand bent loopt hij voor je weg. Soms neem ik wortel/koekjes mee en geef dat ook aan de andere paarden (eerst werkte dat nog wel eens, maar tegenwoordig laat hij zich daar niet meer voor pakken). Op een gegeven moment in de bak bezig geweest met achter ons aanlopen etc. dat doet hij allemaal keurig.. Maar in het weiland niet.. En nu wil hij zelfs s'avonds ook niet meer zijn stal in, zoals begrijpelijk de staleigenaar is not amused! Wat het nog erger is dat er een jong hengstveulen bij de groep is gekomen die mijn paard als adoptiemoeder heeft aangesteld en dus geen 5 stappen naast hem zet.. (dus 1/2 paarden constant niet op stal te krijgen).

Wie heeft er een goede oplossing (graag serieuze reacties met duidelijke onderbouwing gevraagd!)

bergkraai

Re: Echt probleem, paard wil niet uit de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:59

ter info:

de paarden hebben altijd ruime weidegang zowel zomer/winter staan ze van 8/8.30 tot een uur of 16/17u op het land!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:03

Wil ze ook niet mee als ze als aller laatste uit het land gehaald word?
Ik heb ook zo'n paard dat niet echt om te kopen is met koekjes, maar zij wil echt wel mee als ze als enige achter blijft.
(en dan vooral dat hengstenveulen binnen zetten, want daar zal ze het liefst bij willen blijve)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:04

opties om het paard te kunnen pakken weet ik ook niet zo dadelijk, ik heb het nooit met m'n paarden aan de hand gehad. ze komen meteen naar me toe als ik roep, met of zonder snoepje.
Maar ik zou jou paard dan een tijdje niet meer op in de wei zetten, ofwel s' nachts buiten zetten en s' morgens terug binnen proberen te halen. Nagelbijten / Gniffelen ofwel een kleiner stukje wei afmaken?
Als dat niet mogelijk is heb ik geen tips voor je.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:07

zo 1 hebben wij hier ook gehad, toen we het echt zat waren, hebben we er een 20 meter lijn met een enorme knoop aan het eind aan vast gemaakt, ik kon altijd wel binnen die 20 meter komen, voet op de knoop, touw oppakken en helaas voor het paard, ik heb je Nagelbijten / Gniffelen
uiteindelijk heeft ze het opggegeven en komt ze nu gewoon naar je toe Ja

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:08

misschien een optie.
ik heb het wel een met een paard gehad van iemand anders.
ik deed dan een draad spannen vanaf de poort, liep achter de paarden door, en dreef ze zo naar voren.
het was stroomdraad zonder stroom.
als ze dan bij de poort zijn en jij staat aan de andere kant, kunnen ze geen kant meer op.
en dan kan jij ze pakken

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:12

ThaGirl schreef:
Wil ze ook niet mee als ze als aller laatste uit het land gehaald word?
Ik heb ook zo'n paard dat niet echt om te kopen is met koekjes, maar zij wil echt wel mee als ze als enige achter blijft.
(en dan vooral dat hengstenveulen binnen zetten, want daar zal ze het liefst bij willen blijve)

nee hij geeft niet zoveel om het veulen als het veulen om hem.. en hij is altijd de laatste die buiten staat!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:12

vrouwke schreef:
misschien een optie.
ik heb het wel een met een paard gehad van iemand anders.
ik deed dan een draad spannen vanaf de poort, liep achter de paarden door, en dreef ze zo naar voren.
het was stroomdraad zonder stroom.
als ze dan bij de poort zijn en jij staat aan de andere kant, kunnen ze geen kant meer op.
en dan kan jij ze pakken

op zich een prima idee, het land is wel erg groot dus zal wel lastig zijn.. en het is alleen een optie als er maar 2 paarden denk ik in het land staan... Maar ik ga ze een x apart zetten en dan proberen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:14

Ik heb door de jaren heen veel van zulke paarden meegemaakt.

Lokken met brokken werkt tijdelijk,maar ze hebben al snel door dat ze ff snel kunnen eten en dan weer weghollen.

Wat mijn remedie is, met de longeerzweep de wei in, jaag ze maar op! Als ze zonodig weg willen hollen, ga je gang, hol dan maar !

Dit hoef ik maar een paar dagen te doen, en ze zijn het kats beu.
Ook zou ik hem gerust een nacht buiten laten staan, hij wil toch zonodig blijven staan?

Pure verwennerij die knollen die niet willen komen.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:16

Passionata schreef:
opties om het paard te kunnen pakken weet ik ook niet zo dadelijk, ik heb het nooit met m'n paarden aan de hand gehad. ze komen meteen naar me toe als ik roep, met of zonder snoepje.
Maar ik zou jou paard dan een tijdje niet meer op in de wei zetten, ofwel s' nachts buiten zetten en s' morgens terug binnen proberen te halen. Nagelbijten / Gniffelen ofwel een kleiner stukje wei afmaken?

s'nachts op de weide lijkt me niet echt een goed idee, ik vroeg om serieuze reacties.. daar valt dit dus niet echt onder he>!

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:21

bergkraai mijn reacties die ik plaats meen ik heel serieus Vork
En waarom zou dat geen goed idee zijn ??

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:26

met een bak biks schudden helpt meestal wel
mijn pony heeft dit ook soms wel eens

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:27

prow schreef:

als het zo makkelijk was.... Verdrietig

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:30

bergkraai schreef:
prow schreef:

als het zo makkelijk was.... Verdrietig

doet die het dan ook niet mischien voelt die zich niet veilig bij jouw en durft die niet bij jou te zijn
ik weet nu niks wat helpt mischien als je hem eindelijk te pakken krijgt dat je moet laten zien dat je niet gevaarlijk voor hem bent

(konde we maat paarden begreipen Verdrietig )

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:34

misschien kan je eens de wei ingaan, en gewoon met de andere paarden gaan knuffelen, het duurt misschien een tijdje, maar uiteindelijk zal je paard waarschijnlijk jaloers worden, en uit zichzelf naar je toe komen, dan gelijk belonen, halster om, en uit de wei. dan gewoon poetsen, en weer terug brengen, misschien is het uit de wei halen nu gewoon een link voor hem, dat hij moet werken. gewoon een paar x dit herhalen, en het gaat vanzelf beter. succes ermee!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:39

Crossmonster: dat werkte bij die van mij niet met de zweep opjagen. Hij ging zo door het lint dat ie alle draden van de wei door is gegaan. En vervolgens een week niet te benaderen is geweest.
Ik heb nog steeds geen goede oplossing gevonden. Iedereen heeft zich er al mee bemoeit en technieken er op los gelaten.
Ze werken allemaal tijdelijk en dan krijgt ie het door en moet je weer wat nieuws verzinnen.
Heb hem al 8 jaar en nog steeds speelt het. Gaat al wel beter want we hebben hem nu zover dat ie eigenlijk altijd wel komt als alles binnen staat. Soms een uur of 2 later pas maar hij staat nog maar zelden een nacht op de wei.
Gelukkig liggen de staleigenaren er niet wakker van.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:44

Waarschijnlijk heeft hij inderdaad de link gelegd: uit de wei » werken..
Ga eens wat vaker iets leuks met 'm doen.
En dan bedoel ik niet iets leuks voor jou,
maar iets wat hij echt leuk vind Lachen

Wat ik heb gemerkt is dat mijn verzorgpony het geweldig vind om 'uitgelaten' te worden,
gewoon aan een halstertje...
Hij heeft een periode gehad dat ie écht niet uit de wei was te krijgen,
maar als ik weer eens met m had gewandeld dan stormde hij de volgende keer op me af... Clown

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:48

Krijgt ie z'n eten (ruw en krachtvoer) op de wei of in de stal? In het eerste geval zou ik dat alleen nog in de stal gaan voeren. Dan zou je zeggen dat ie weinig reden heeft tot moeilijk doen. De twee dingen waar paarden oa waarde aan hechten zijn dan weg uit de wei: zijn kudde en zijn eten. Wat heeft ie dan nog voor goede reden om dwars te doen?
Wat ik me wel afvraag (en hierboven ook al iemand geloof ik): haal je hem alleen uit de wei om te werken? Of ook om hem soms gewoon even op stal te laten eten, of om een stukje te wandelen, of om hem maar even eruit te krijgen, rondje lopen, stukkie wortel en weer terug? Ik denk dat dat op den duur de beste remedie is... maarja... voordat je iets leuks kunt gaan doen moet je hem natuurlijk wel eerst te pakken krijgen...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:54

Hier precies hetzelfde probleem gehad.
Pony was niet te vangen en ook meerdere dingen geprobeert.
Heb een tijdje een klein stukje touw aan haar halster gehangen en haar op de dagen zelf binnen gehaald eten gegeven en weer op het land gezet.
Dit dus zonder dat ze hoefde te werken.
Het was even balen voor mij maar werkte prima want nu komt ze gewoon ten alle tijden.
Succes
ik vind je reactie richting Passionata niet erg vriendelijk overkomen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:04

Hij krijgt enkel eten op stal... Ook haal ik hem niet alleen uit de weide als er gewerkt moet worden.. gewoon ff een borstel een koekje erin en weer op de weide...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:32

bergkraai schreef:
Hij krijgt enkel eten op stal... Ook haal ik hem niet alleen uit de weide als er gewerkt moet worden.. gewoon ff een borstel een koekje erin en weer op de weide...

Maar blijkbaar vind hij dat toch niet interessant genoeg om er uit te komen, lijkt mij...
Hoe reageert hij meestal als je m dan toch te pakken hebt gekregen?
Is er iets 'engs' waar je langs moet uit de wei, of iets anders waarbij hij aangeeft het niet leuk te vinden?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:46

bergkraai schreef:
Passionata schreef:

s'nachts op de weide lijkt me niet echt een goed idee, ik vroeg om serieuze reacties.. daar valt dit dus niet echt onder he>!

Dan is je probleem niet groot genoeg.
Als je het echt zat bent, dan laat je ze met alle plezier een nachtje (of meerdere) lekker buiten staan.

Maar ik meen dit totaal niet serieus hoor, er zullen vast vele enge ziektes zijn die je paard oploopt door een nachtje buiten te blijven. Gelukkig zijn die mij onbekent, en dat wil ik graag zo houden.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:04

TE5 schreef:
bergkraai schreef:

Maar blijkbaar vind hij dat toch niet interessant genoeg om er uit te komen, lijkt mij...
Hoe reageert hij meestal als je m dan toch te pakken hebt gekregen?
Is er iets 'engs' waar je langs moet uit de wei, of iets anders waarbij hij aangeeft het niet leuk te vinden?

Als je hem wel hebt krijgt hij een koekje en loopt hij relaxed mee naar stal...

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:05

[/quote]

s'nachts op de weide lijkt me niet echt een goed idee, ik vroeg om serieuze reacties.. daar valt dit dus niet echt onder he>![/quote]

Dan is je probleem niet groot genoeg.
Als je het echt zat bent, dan laat je ze met alle plezier een nachtje (of meerdere) lekker buiten staan.

Maar ik meen dit totaal niet serieus hoor, er zullen vast vele enge ziektes zijn die je paard oploopt door een nachtje buiten te blijven. Gelukkig zijn die mij onbekent, en dat wil ik graag zo houden.[/quote]

Nou ja, zo ieder zijn gedachten over hoe paarden te verzorgen. Maar ikzelf vind het geen goed gevoel als een paard dat altijd snachts binnen staat in de winter in 1keer buiten te zetten,,,

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:09

Maar als het overdag heel koud is, blijft hij dan ook binnen staan? Het enige verschil is dat het `s nachts donker is. Knipoog

Mijn worden idd erg slecht verzorgd hoor, heb je hele maal gelijk in. Ja