Luchtzuigen... hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoopje

Luchtzuigen... hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:09

Mijn paard staat op een leuke pensionstal waar de paarden veel contact hebben met mekaar als ze op stal staan. Ze kunnen mekaar altijd zien en ook 'neuzen'.

Tot daar het goede nieuws.

Er is een nieuw paard bijgekomen van de week. Dat dier zuigt lucht en niet zo'n beetje ook. Hij doet het echt 'all day, every day'. Zijn staldeur is na een week al afgesleten en zn tanden zien er niet veel beter uit. Door het rotweer gaan ze niet meer naar buiten nu, en mijn paard staat daar dus nu de hele dag tegenaan te kijken.

Is luchtzuigen 'besmettelijk'? Mijn paard heeft dit nog nooit gedaan, zal hij ermee beginnen als hij het ziet doen? Wat kan ik doen? Moet ik bij de stalhuoder gaan vragen dat hij het dier verplaatst, of is het genoeg om zo'n band om te doen om helm te laten ophouden?

Ik heb er geen ervaring mee en wil graag horen van mensen die het al meegemaakt hebben.

CM_

Re: Luchtzuigen... hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:13

Hier is een centraal topic over

[MD] centraal topic over luchtzuigen

Mijn mening is dat sommige paarden het op den duur wel overnemen. Het is een storende kwaal, net als weven, andere paarden worden onrustig van het constante geluid dat dergelijke paarden maken.
De meeste stallen zullen dergelijke paarden ook netjes in een box zetten die wat apart staat van de rest.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:17

Ja maar of dat nou de oplossing is! Een paard dat luchtzuigt alleen zetten zal zijn luchtzuigen alleen maar erger maken omdat hij geen afleiding heeft. Altijd lastig hoor, want je wilt inderdaad ook niet dat andere paarden het gaan overnemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:18

Veeeeeel weidegang voor zo'n paard.
Liefst 24/7

Ik heb ook een zuiger gehad, die stond ook 24/7 buiten, maar wel met inloopstallen.
Zo werd het zuigen drastisch minder.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:18

Of het besmettelijk is lopen de nodige discussies dus daar wil ik het niet over hebben.

MAAR je wil nooit het risico lopen dat je paard het krijgt hij wordt vaak toch onverkoopbaar (niet altijd voor ze zeurders onder ons ligt ook aan de prijs).
Ik zou er melding van maken voor hetzelfde geldt weet de stalhouder er niets van (gebeurt helaas vaak).

Als jij wil dat het dier verplaatst wordt dan zal dat ook moeten of jij gaat naar een andere stalruimte. Een band om doen heeft niet altijd het juiste effect bij sommige werkt het bij sommige niet. Ik ben meer voorstander van de stal zo aan te passen dat hij het bijna niet meer kan. Een stalgenoot van mij heeft dat idd gedaan nu zuigt hij alleen nog als hij buiten zijn stal de kans krijgt.

Ik vind dit een probleem van de stalhouder die moet dit ook signaleren en op reageren ook had de betreffende eigenaar dit moeten melden zodat de stalhouder jou kan informeren.

Ik zou hem niet tegenover mijn paard willen hebben.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:19

Dus vragen om hem te verzetten is al een goed idee. Er zijn boxen die dichte wanden hebben ipv tralies, dan moeten ze hem maar omwisselen.

En zo'n band, is dat nog wat als oplossing?

@Babel: je hebt gelijk dat apart zetten zielig is, maar van 5 andere paarden die nu niks mankeren ook luchtzuigers maken, is ook geen goed plan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:24

luchtzuigen is niet besmettelijk
als veel paarden op 1 stal het (gaan) doen is dat meer een teken dat de stal een slecht leefklimaat heeft ,. veel stress en waarschijnlijk een fout voer schema

een paard wat luchtzuigt heeft vaak maag problemen, die moeten aangepakt worden , dier moet juiste voeding krijgen
en het leefklimaat moet ge-optimaliseerd worden
eenzame opsluiting in een boc achteraf met dichte wanden maakt het probleem alleen maar erger in de meeste gevallen

band en dergelijk martelwerktuigen zijn geen oplossing, is symptoombestrijding en paarden leren snel genoeg door zo een band heen te zuigen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:28

Zo'n band is funest voor je paard, hij kan er over het algemeen prima omheen luchtzuigen, maar de wervels en de luchtpijp gaan helemaal kapot.

Een luchtzuigend paard moet het liefst zo veel mogelijk buiten, het is niet voor niks dat luchtzuigers op stal wel vaak doen, maar buiten vaak niet.

Zorg voor veel afleiding in de stal, en als hij het eenmaal doet, tja dan is het maar zo vind ik.
Door het luchtzuigen maakt een paard endorfine aan en word dus high, het is een soort van overspronggedrag als hij zich geen raad meer weet met de situatie. In angst, stress, eenzaamheid, ongelukkigheid, totale blijheid gaan ze luchtzuigen om iets vertrouwts te hebben waar ze zich aan vast kunnen houden.
Mensen kunnen afkicken wanneer ze het erkennen, maar hoe wil je een paard laten erkennen dat wat hij doet niet goed is? Tong uitsteken
Voorkomen is beter dan genezen, want dat kan je niet, je kan het wel verminderen, maar niet door een band om te doen.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:30

Sonja: het paard staat pas een week bij ons op stal, en is de enige luchtzuiger hier. We willen dat graag zo houden.
Jouw mening staat recht tegenover die van de andere posters, die zeggen wel dat het besmettelijk is.

Ik vind het ook de taak van de eigenaar van het paard om ervoor te zorgen dat hij op een weidepension terecht komt en niet op een stal zoals hier. We hebben wel weidegang, maar als het buiten glad en nat is zet de baas de paarden niet buiten. Dus ze staan nu al een week op stal. Als een box met dichte wanden niet goed is voor het dier, moet zijn eigenares hem maar verplaatsen naar ergens met 24 uur weidegang. Het klinkt hard, maar ik denk eerst aan de gezondheid van mijn eigen paard.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:31

BrittKitt schreef:
Zo'n band is funest voor je paard, hij kan er over het algemeen prima omheen luchtzuigen, maar de wervels en de luchtpijp gaan helemaal kapot.

Een luchtzuigend paard moet het liefst zo veel mogelijk buiten, het is niet voor niks dat luchtzuigers op stal wel vaak doen, maar buiten vaak niet.

Zorg voor veel afleiding in de stal, en als hij het eenmaal doet, tja dan is het maar zo vind ik.
Door het luchtzuigen maakt een paard endorfine aan en word dus high, het is een soort van overspronggedrag als hij zich geen raad meer weet met de situatie. In angst, stress, eenzaamheid, ongelukkigheid, totale blijheid gaan ze luchtzuigen om iets vertrouwts te hebben waar ze zich aan vast kunnen houden.
Mensen kunnen afkicken wanneer ze het erkennen, maar hoe wil je een paard laten erkennen dat wat hij doet niet goed is? Tong uitsteken
Voorkomen is beter dan genezen, want dat kan je niet, je kan het wel verminderen, maar niet door een band om te doen.

Inderdaad, voorkomen is veel beter dan genezen. Is luchtzuigen volgens jou dan ook 'besmettelijk'? Want voor alle duidelijkheid: mijn paard doet het dus (nog) niet! Vandaar dat ik de luchtzuiger zo snel mogelijk uit het zicht wil hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:34

Ik zou niet zeggen dat het besmettelijk is van paard op paard, als jou paard het gaat doen betekent dat alleen maar dat hij aangeeft dat een leven op stal niet voor hem is weggelegd.

Mijn pony heeft een half jaar naast een luchtzuiger gestaan (die deed het vooral voor en na etenstijd) maar heeft niks overgenomen hoor

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:41

Scoopy: Wat een vooroordelen zeg. Wij hebben 2 jaar lang een luchtzuiger gehad, en daar stonden 3 paarden naast/tegenover en hebben NOOIT iets gedaan wat er ook maar op leek. Alleen al dat je het hebt over 'besmettelijk'.

Heel bokt valt over die paarden uit Nietap, maar jij wilt doodleuk zon dier tussen vier dichte wanden zetten. En dan ook nog met zo'n vreselijke band om.

Ik kan je één ding zeggen: lees het bestaande topic eens goed door, dan zal je wel van mening veranderen.

Het is te hopen dat die afschuwelijke vooroordelen eens stoppen, want van de helft wat je hier verkondigt heb je geen eens weet.

Britkit + Sonja: ben het volledig met jullie eens

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:52

Wanted: ik verkondig helemaal niks. Ik zeg in mijn eerste post duidelijk dat ik niks van luchtzuigen afweet. Er zijn heel veel mensen die beweren dat het wel overgaat van het ene paard op het andere. Liegen die dan?

Ik weet alleen dat het een gebrek is dat gezondheidsrisico's heeft en de commerciele waarde van een paard flink vermindert. Dus ik wil absoluut vermijden dat mijn paard ermee begint.

Dat een ander haar luchtzuiger stalt op een ongezonde manier moeten ze zelf weten. Ik ben het volmondig met je eens dat dat dier 24/7 op de wei hoort. Maar het is niet mijn paard en dus ook niet mijn verantwoordelijkheid. Ik wil alleen de mijne gezond houden. En als dat inhoudt dat dat andere paard een dichte box moet krijgen (aan 3 kanten dicht bedoel ik dus, met halve deur), dan is dat maar zo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:12

Buiten de discussie of het wel of niet overdraagbaar is,als pensionhouder dien je je klanten tevreden te houden.

En ik weet zeker dat er meer mensen zijn die problemen met een zuiger op stal, dan dat er mensen zijn die er geen problemen mee hebben.
Dus probeer oplossingen te vinden, zet het paard in een hoekstal, en veeel weidegang, liefst 24/7 met inloopstal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:24

Wanted2003 schreef:
Scoopy: Wat een vooroordelen zeg. Wij hebben 2 jaar lang een luchtzuiger gehad, en daar stonden 3 paarden naast/tegenover en hebben NOOIT iets gedaan wat er ook maar op leek. Alleen al dat je het hebt over 'besmettelijk'.

Heel bokt valt over die paarden uit Nietap, maar jij wilt doodleuk zon dier tussen vier dichte wanden zetten. En dan ook nog met zo'n vreselijke band om.

Ik kan je één ding zeggen: lees het bestaande topic eens goed door, dan zal je wel van mening veranderen.

Het is te hopen dat die afschuwelijke vooroordelen eens stoppen, want van de helft wat je hier verkondigt heb je geen eens weet.

Britkit + Sonja: ben het volledig met jullie eens

Ik heb zelf een luchtzuiger gehad en dat was een ramp slecht te verkopen en veel gezeur mensen willen gewoon geen risico nemen en terecht. Ik WIL er geen meer en ik zal 300% voorkomen dat die van mij het krijgt DUS ik wil GEEN luchtzuiger naast of voor mij.
En wel ik heb wel meegemaakt dat een paard het had en later bleken er 2 ook te gaan doen waarom??. Ze liepen veel buiten maar toch deden ze het. Ik laat in het midden of het "besmettelijk"maar ja voorkomen is beter dan genezen.

Tja Nietap paarden?. Als iemand slachtpaarden koopt om te redden denk ik dat die zelf een beul is. Laat deze paarden niet langer meer pijn hebben.

Discussie over 24/7 is al in diverse andere topics geweest. Mijn paard staat op stal en ik wil GEEN luchtzuiger of wever tegenover of naast mij. Hoe de stalhouder dat oplost moeten ze zelf weten. Maar dit soort paarden moeten toch zodanig apart staan dat je eventuele mogelijkheden uitsluit.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:40

Ik snap dat je niet wilt dat jouw paard het ook gaat doen maar om dat andere paard dan maar weg te stoppen gaat me wel ver. Ik zou eerst eens gaan praten met de pension eigenaar en de eigenaar van het paard.
Als jouw paard zou luchtzuigen zou je ook een goede oplossing willen en niet willen dat je paard alleen ergens weggezet wordt waardoor het dier zich nog erger verveelt en nog erger gaat zuigen.
Ik denk dat er vast wel een oplossing is als je met zn drieen even gaat overleggen. Succes!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:55

babel: wegstoppen is veel gezegd. gewoon verplaatsen naareen andere gang waar er muren tussen de boxen zijn ipv tralies. Dan zien de buren al niet wat hij doet.
Het paard dat er net naast staat is trouwens van de stalhouder zelf dus ik denk dat hij er wel oren naar zal hebben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:04

luchtzuigen is NIET besmettelijk. Als er meerdere paarden op een stal het doen is het over het algemeen een teken dat het management niet goed is waardoor de paarden teveel stress hebben. Luchtzuigen is stereotyp gedrag en dat wordt veroorzaakt doordat het dier stress heeft waar het niet aan kan ontkomen en dan een andere uitweg zoekt om er mee om te gaan. Bij dit gedrag komen endorphines vrij en het dier voelt zich daardoor weer happy. Besmettelijk is echt onzin maar omdat het vaak op een stalling bij meerdere paarden voorkomt, denkt men dit wel. Het is jammergenoeg een gigantisch misverstand dat nog steeds de wereld niet uit is, terwijl de bewijzen er genoeg zijn!!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:05

Ik sluit me ook bij Sonja en Brittkitt aan! Luchtzuigen is een teken van verveling of dus een huisvesting die niet aan de behoeften van je paard voldoen. Paard is ongelukkig, gaat luchtzuigen of weven etc om endorfine vrij te maken om zich nog enigzins happy te kunnen voelen. Ga je hier een band omheen doen of paard apart zetten dan straf je hem voor iets waar hij niets aan kan doen en zal hij zich alleen nog maar ellendiger voelen. Misschien is het zo dat men denkt dat het besmettelijk is omdat meerdere paarden het zijn gaan doen. Imo zal dit zijn omdat deze paarden het dan ook niet naar de zin hebben. Paarden hebben buitenlucht en contact met soortgenoten nodig, niet alleen door de tralies!
Maar goed, om tot een oplossing te komen denk ik ook dat je het beste met eigenaar paard en pensionhouder kunt praten.
Succes in ieder geval!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:18

Babel schreef:
Ik snap dat je niet wilt dat jouw paard het ook gaat doen maar om dat andere paard dan maar weg te stoppen gaat me wel ver. Ik zou eerst eens gaan praten met de pension eigenaar en de eigenaar van het paard.
Als jouw paard zou luchtzuigen zou je ook een goede oplossing willen en niet willen dat je paard alleen ergens weggezet wordt waardoor het dier zich nog erger verveelt en nog erger gaat zuigen.
Ik denk dat er vast wel een oplossing is als je met zn drieen even gaat overleggen. Succes!

Of het nu besmettelijk is ja of nee denk dat niemand zijn jonge paard er tegenover wil hebben. Ik neem het risico gewoon niet.

Volgens mij heb ik het niet over wegstoppen?. Wat is er mis mee dat deze apart staat?. Dat hoeft niet perse slechter te zijn.
Op mijn vorige stal stonden de luchtzuigers en wevers in een ander soort stal een stal waar ze niet tegenover elkaar of niet met elkaar konden neuzen.
De paarden stonden daar net zo goed als in een andere box.
Op mijn huidige stal is het lastiger aangezien we een lange gang hebben en alles tegenover elkaar.

Gaan nu niet de discussie omdraaien zodat het over weidegang gaat?. Ook in een weiland kan een paard zich vervelen en die ik de meest vervelende gewoontes onder andere ook weven voo rhet hek. Want echt luchtzuigers doen het ook in het weiland en ook daar zou ik mijn paard niet bij willen hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:12

Tja, het is net als bij mensen, sommige paarden zullen verslavingsgevoeliger zijn dan anderen. Ik ben ook nooit gaan roken ondanks soms aandringen van anderen, anderen roken wel om die reden. Misschien kan ik wel een glas alcohol per dag drinken zonder verslaafd te raken terwijl iemand anders dat niet moet doen want die zit over 3 maanden bij de AA bij wijze van spreken.

Maar je weet nooit hoe je paard er op reageert en ik snap prima dat iemand dat ook niet wil gaan uitproberen. Een PH heeft iedereen tevreden te houden en hoogstwaarschijnlijk snapt de eigenaar van de luchtzuiger zijn argumenten prima.
Ook al betekent dat dat het luchtzuigen alleen maar in de hand word gewerkt door het afzonderen van het paard...

Ik zou ook nooit een luchtzuiger kopen, gebits-, luchtweg- en maagproblemen krijg je er gratis bij Nagelbijten / Gniffelen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:57

Wij hebben (zonder dat we het wisten) een luchtzuiger (ruin)gekocht. Heerlijk dier, heeft er totaal geen last van, dus wij ook niet. Omdat dit ons zo is meegevallen, hebben we ja gezegd toen iemand ons een luchtzuiger merrie aanboodt.
Dito een heerlijk paard, zij heeft er dito geen last van, wij dus wederom niet. Sterker nog, sinds ze bij ons staat, is het enorm vermindert. M.i. juist mn door de vele weidegang en contact met andere paarden (ook op stal). Dit weekend overigens nog te horen gekregen dat dit paard alles in huis heeft voor dressuur op GP nivo. Ze is er dus alles behalve minder om. Onze ruin is overigens M1+8. Er doen zoveel vooroordelen de ronde mbt luchtzuigen, ik word er soms moedeloos van, bah. Alle paarden die in de afgelopen tijd bij hun hebben gestaan, hebben dit gedrag niet overgenomen. M.i. is het absoluut niet 'besmettelijk'. Op de manege waar wij eens per week trainen, heeft jarenlang een luchtzuiger gestaan. Geen enkel ander paard die er naast stond, heeft het overgenomen. Voordat je zo'n paard 'veroordeelt' of apart wilt zetten etc., bedenk dan eerst eens dat de oorzaak bij de mens ligt en niet bij het paard. Hele dagen op stal, zo nu en dan wat ruwvoer, vaak veel krachtvoer, tja en dan vindt men het raar dat een paard 'stalondeugden' ontwikkeld.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:04

scoopje schreef:
Jouw mening staat recht tegenover die van de andere posters, die zeggen wel dat het besmettelijk is.

Omdat die wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt?

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:12

Mijn paard heeft bijna zijn hele leven naast een luchtzuiger gestaan en is het nooit gaan doen. Nu heb ik paard bij huis. En er eentje bij gekocht. Dit is ook een zuiger. Ik durfde dat wel te gokken. Goede merrie mooie bloedlijnen e.d. En weet zeker dat m'n oude merrie het niet over neemt. Nu ik haar op stal heb heb ik het haar 1x zien doen en daarna nooit meer. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en gaan overdag samen in de paddock.
En ze staan samen in een groete stal. Dus veel contact en er is altijd wat te doen. Ze heeft het aangeleerd tijdens het zadelmak maken. Veel stress en in een vreemde stal. En niet naar buiten. denk dat dat de oorzaak is. Denk inderdaad wel dat het ene paard er gevoeliger voor is om het te gaan doen als een ander.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:16

mijn luchtzuiger deelt al 3 jaar een stal met een andere ruin,en die zuigt echt niet,terwijl de luchtzuiger echt heel erg luchtzuigt...en hij staat nu 4 jaar met/bij andere paarden en nog geen paard die ook lucht is gaan zuigen,of er neigingen toe heeft,nu ben ik daar ook niet mee bezig...heb echt nog nooit gehoord dat andere paarden gaan luchtzuigen door een luchtzuiger die bij hun staat

overigens zuigt mijn luchtzuiger in de wei 100x erger lucht als op stal,dus 24/7 op de wei gaat ook weer niet in alle gevallen op..

ip is het absoluut niet "besmettelijk" een paard moet er aanleg voor hebben,of bv maagklachten hebben/krijgen.

een band is echt zo slecht voor een luchtzuiger,echt zou nog veel liever hebben dat ze mijn luchtzuiger op een meer rustige plek zouden zetten(zou die ergens op een pensionstalling gestald staan),of naast/tegenover iemand die er geen probleem van zou maken,als dat ik hem zo'n vreselijke band om zou doen...