Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
avensis schreef:het kan zijn dat hij het vervelend vindt dat het zadel iets naar links schuift bij het opstappen. Probeer het eens met een baal stro bv..

Anya schreef:opstappen en bij geringe beweging vooruit (of soms opzij of achteruit) paard weer terugzetten op de plek en overnieuw beginnen. Ook als je al bijna zit, toch afstappen, paard terug zeggen en opnieuw beginnen.
Anya schreef:opstappen en bij geringe beweging vooruit (of soms opzij of achteruit) paard weer terugzetten op de plek en overnieuw beginnen. Ook als je al bijna zit, toch afstappen, paard terug zeggen en opnieuw beginnen.
kensha schreef:Anya schreef:opstappen en bij geringe beweging vooruit (of soms opzij of achteruit) paard weer terugzetten op de plek en overnieuw beginnen. Ook als je al bijna zit, toch afstappen, paard terug zeggen en opnieuw beginnen.
Dit doe ik ook wel eens en het werk, niet altijd maar Now gaat toch vrijwel altijd lopen de moment ik er opzit. Ik denk bij haar meer ongeduldigheid is
Vast laten houden werkt ook niet, hij loopt even hard achteruit, en anders opzij (en hou hem maar eens tegen
). Tegenwoordig gaat het wel wat beter, ik zit er nu binnen de 5 minuten op, maar hij doet het nu ook als ik zonder krukje op wil stappen. Ik heb het idee dat hij me meer in de maling neemt (voor zover paarden dat kunnen) dan dat hij ergens last van heeft.
Ik ben consequent geweest met terug op zijn plek zetten, ho zeggen en weer doorgaan. Goed gedrag belonen. Ook een paar extra rondjes laten draaien en extra in de achteruit gezet als hij dat deed, zorgen dat ik de controle had. Dat was op zich vrij snel klaar en kon ik ter hoogte van het zadel staan zonder dat hij bewoog. De teugels oppakken was reden om weer te bewegen, oppakken, niet korter maken. Uiteindelijk ging ook dat goed. Even het erf af gereden, na 50 meter omgedraaid, beloond en weer opnieuw gedaan. Nu van de linkerkant, wat voor hem nog moeilijker is. Hij was hier iets heftiger in zijn reacties en kostte ook weet 10 minuten. Weer uitgebreid beloond toen hij het goed deed, klein stukje gereden, gevoerd en in de wei gezet. Volgende keer weer oefenen. Erg frustrerend, maar als ik het nu niet aan pak dan blijft het een probleem.