Is mijn paard dominant aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Is mijn paard dominant aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:25

Hallo,

Ik ben met mijn 2 1/2 jarig paard al een tijdje aan het grondwerken (freestyle).

Eerder wilde hij nooit met mij meedraven, maar sinds vandaag wel.. Helaas is onze bak niet afgesloten dus doe ik veel met hem aan een los touwtje, zo ook het meedraven.

Nu mijn vraag. Als wij gaan draven komt hij met zijn schouder voor mij, op dat moment is wel zijn hoofd naar mij gericht. Als ik stop stopt hij ook gewoon, zonder dat het touwtje aangespannen wordt (hij draait wel om me heen). Maar is hij op dat moment dominant aan mij, omdat hij voor me komt?

En als dat niet zo is, kan ik dit gedrag dan tollereren? Of moet ik hem daarvoor straffen? En welke manier is dan het beste?

Alvast heel erg bedankt..

LetsgoKelly

Re: Is mijn paard dominant aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:28

Vind ik een goede vraag, hier zit ik ook mee met onze 2,5 jarige merries. Ik denk dat zodra ze hun hoofd naar je toe draaien dat ze op je letten dus dat dit goed is.

Het zou niet goed zijn als ze juist de andere kant op kijken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:29

volgens mij is hij nu wel dominant aan jou Ja zowaar weet ik het niet zeker omdat hij nog wel op jou gericht is.

ik lees even mee Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:30

als je touwtje lang genoeg is, is er niet echt een rede om voorbij je te lopen,
maar ik denk eigenlijk niet dat het dominantie is als ik het zo hoor!
je kunt proberen hem tijdens het rennen een beetje te remmen met je houding/touw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:31

Och jemig, die beestjes zijn pas twee en een half, ben je nu al zo bezig met het dominantie spelletje? Een dier van die leeftijd is vaak gewoon haastig met meelopen en dan volstaat een "Ho" meestal prima.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:32

Elin doet dit ook, aandraven met de oren in de nek, en iets voor me uit lopen. Maar ik hoef geen dwang te tonen oid, ze draaft mee aan een los lijntje. Vraag me dit ook wel af dus.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:33

Een twee en half jarig paard moet je toch wel aan de hand kunnen laten lopen.
Als hij dan dominant is is het geen pretje, ik denk dat je daar vanaf veulen al mee bezig bent. Daarin speelt leeftijd geen rol

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:37

Die van mij is juist harstikke blij dat we gaan draven.. Hij zette z'n nek erop en daar ging hij.. Alleen als hij dus te hard wilde, moest hij mij afsnijden, want dan moet hij dus een rondje om me heen.. (Ook dit wel weer zonder spanning van het touwtje)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:46

hoe lang is je lijn?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:23

Gewoon een hastertouw.. Maar er staat nooit druk op.. Tenzij hij iets doet wat niet mag..

Dus als hij er wat langer over doet om mee te komen, dan laat ik mn lijn langer worden..

De afstand tussen ons is vrij groot, omdat ik dit zelf aangeef.. Hij kan nog wel eens ergens van schrikken en op die manier springt hij dan niet meteen bovenop mij..

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:57

suleilitha schreef:
Och jemig, die beestjes zijn pas twee en een half, ben je nu al zo bezig met het dominantie spelletje? Een dier van die leeftijd is vaak gewoon haastig met meelopen en dan volstaat een "Ho" meestal prima.

Wat een onzin zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:16

Ja Troela zeg dat wel, je hebt volkomen gelijk.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:21

Het Topic gaat niet over wat te doen met je 2 jarige.. Ik heb deze beslissing nu eenmaal genomen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:39

Echt, waar komt al die wijsheid toch vandaan? Zeker uit een boek NH....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

Klopt Zammie, ik dacht dat ook al. Bij ons lopen ze gewoon mee, punt. Knipoog En of ze nou tien centimeter meer of minder naar voren lopen interesseert me niet zoveel Haha!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:09

als ik tege mijn 2,5 jarige haf ho zeg dan blijft hij echt wel staan.
in het begin niet maar dat had hij heel snel afgeleerd nadat hij wist als hij gewoon stil bleef staan een snoepje kreeg.
ik begon met 10 sec en da een snoepje er in.
nu kan hij makkelijk 10 min blijven staan zonder dat ik wat zeg .
paar weken terug was ik hem vergeten,
ik wilde even wat uit de stal pakken en ik zei ho en staan blijven en was binnen in stal aan de praat geraakt en na 15 min had ik echt van oliebol he me knol staat nog buiten. en ja hoor en hij stond rustig te slapen of er niks aan de hand was.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:12

Die van mij loopt altijd achter.

Met een schouder langs je heb je niks meer te zeggen ''als'' ie ECHT door zou lopen als je stil staat.. Vind het dan altijd een beetje tussen in overkomen. En ik acsepteer geen tussen in.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:17

De leider loopt voorop hoor.. En niet achteraan.. Heb je geen NH boekje voor nodig om dat te begrijpen..

Het maakt me verder ook niet uit waar hij loopt, soms sukkelt hij achter me aan en soms loopt ie vlot naast me..

Alleen nu dus de vraag wat als je paard voor je loopt..

En ik vind het nogal belangrijk om dat wel te weten..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:11

Dat de leider altijd voorop loopt is niet waar! Leiders drijven vaak de kudde van achteren op, waarbij een pair-bond paard aan de voorkant leid.

Waar jij loopt ten opzichte van je paard maakt dus voor dominantie niet zoveel uit. Als je echter merkt dat je paard jou persoonlijke ruimte niet respecteert dan heb je een probleem. Bijvoorbeeld als hij jou met z'n schouder opzij duwt als je wat verder naar achteren loopt, of je met z'n hoofd een duw geeft. dat doen dominantie paarden namelijk bij ondergeschikte paarden.

Zorg dat je duidelijke grenzen stelt tov je persoonlijke ruimte en dan zal je weinig problemen hebben met dominant gedrag.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:14

Ik vind het juist heerlijk als mijn driejarige met zijn schouder naast mij loopt. Hij laat op die momenten zien dat hij zelfvertrouwen heeft om zelfstandig de wereld te gaan. Als hij dan stopt zonder dat er druk op het touwtje komt, laat hij zien dat hij gehoorzaam is aan mijn lichaamstaal en dus absoluut niet dominant is. Naar mijn inziens in ieder geval Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:50

Elke87 schreef:
Gewoon een hastertouw.. Maar er staat nooit druk op.. Tenzij hij iets doet wat niet mag..

Dus als hij er wat langer over doet om mee te komen, dan laat ik mn lijn langer worden..

De afstand tussen ons is vrij groot, omdat ik dit zelf aangeef.. Hij kan nog wel eens ergens van schrikken en op die manier springt hij dan niet meteen bovenop mij..

mijn touw is zo'n 4 meter lang, dit zorgt ervoor dat je je paard nog meer ruimte kan geven zodat hij ook niet tegen je op hoeft te lopen.
wat is vrij groot?
als ik zonder lijn mn paarden achter me aan laat lopen/rennen zit er al gauw 6 meter tussen!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:57

mijn veulen is ook dominant maar vaak als ze met de schouder na JOU toe komen dus jou als ware weg drukken ! dat is tegen van dominantie !
wat je hieraan kunt doen is veel wijken voor druk.. als je paardje na jou toekomt zet je hem opzij waar zij plek is !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:05

suleilitha schreef:
Klopt Zammie, ik dacht dat ook al. Bij ons lopen ze gewoon mee, punt. Knipoog En of ze nou tien centimeter meer of minder naar voren lopen interesseert me niet zoveel Haha!

Klopt, zolang je paard netjes bij je blijft zonder dat er druk op het touw komt te staan is er helemaal geen sprake van dominantie.. en of dat nou achter je is, of naast je..

Mijn paard bv.. zou ik zo los mee kunnen laten lopen.. stopt wanneer ik stop, gaat draven als ik ga rennen, ga ik links of rechts, hij zal me altijd volgen.. soms loopt hij iets meer voor me, soms wat meer achter me, maar nooit, NOOIT enig teken van dominantie..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:39

Ha, gelukkig zijn er nu een paar echte goede uitleggen geweest over dominantie. Daar heeft TS hopelijk wat aan. De onzin van dat een paard perse op die plek moet lopen heeft dus echt niets met dominantie te maken. Jouw je plek niet gunnen en je van de benen lopen, dan heb je pas een probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:00

Tuurlijk, er is pas sprake van dominantie als ze je ondersteboven hobbelen.