Paard is 'boos' op me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:31

Heey,

Ik heb sinds midden zomer een hele lieve 2,5 jarige paint merrie gekocht.
Echt een schat van een beestje, altijd lekker knuffelen en hinniken naar je als je langskomt, kortom heel erg aan je gehecht.

Bij ons thuis op stal staan alle paarden op krullen, maar zij at iedere keer haar stal leeg.
Vlas geprobeerd, die eet ze ook op. Stro is geen optie want wij hebben daar geen opslagplaats voor.
Nou ja, wij er rubber matten in gelegd.
Sinds dat ze op de matten staat, doet ze heel vervelend tegen mij.
Ze hinnikt niet meer, wil niet meer knuffelen, pakt geen snoepjes meer aan, draait haar kont naar mij toe en begint te dreigen met schoppen en heeft zelfs al geprobeert te bijten naar mij.

Dat heeft ze nog nooit gedaan!
Maar het rare is, is dat ze dat alleen tegen mij doet en niet tegen mijn vader of moeder.

Ik heb echt hulp nodig! Ik wil niet dat ze 'boos' op mij is.

Splash_

Re: Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:34

Staat ze alleen op rubber matten? Lijkt me nou ook niet een fijne oplossing, paard kan zo niet eens even lekker liggen. Is vlas met azijn er over geen optie? En anders zou ik toch écht voor stro gaan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:42

Een paard kan prima liggen op rubberen matten en als het vlas en zaagsel eet, zal het zeker ook stro eten. Ik kan me niet voorstellen dat het paard vanwege de verandering in bodembedekking 'boos' tegen je doet. Zijn er nog andere zaken veranderd in de afgelopen weken? Meer uren op stal bijvoorbeeld of ben je nieuwe dingen met haar gaan doen?
Ik kan je aanraden om haar in ieder geval ruim voldoende ruwvoer te geven, zodat ze in haar behoefte kan voorzien.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:44

Ze staat alleen op rubber matten.
Ik heb het ook al tegen mijn vader gezegt dat ik het niet wou, maar hij is er (nog steeds) van overtuigd dat rubber matten comfortabel zijn en warmte geven.

Met azijn hebben we geprobeert, ze blijft het eten.
Hooi krijgt ze onbeperkt dus eten zat.

Stro eet ze niet, daar heeft ze bij de vorige eigenaar altijd op gestaan en er nog nooit van gegeten.

Ik heb mijn vader overtuigt om te gaan informeren over stro-korrels.
Maar een kennis van mij zegt dat die niet op rubber matten kunnen liggen

Er is niet veel verandert.
Sinds eind oktober staat ze wel weer op stal, maar toen was alles gewoon normaal.
Ze staan bij ons de hele dag op stal omdat onze weiden pas geslepen zijn en door vele regen de weiden ook nog is helemaal blubber zijn.
Ze wordt wel 2x per week 15 minuutjes gelongeerd voor haar beweging en iedere dag even mee over het erf gewandelt en soms even mee het bos in.
Meer kan ik niet doen.
We hebben al een paard met een blesuure op sal staan omdat die gestruikelt was in de blubber en we willen niet nog een paard met een blessure
Laatst bijgewerkt door Doranne op 18-11-08 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:50

Misschien wordt ze wel wat meer happy als je er een plakje stro in gooit voor dr, om te knabbelen? Naast het hooi bedoel ik..

Je zou evt ook nog zand erin kunnen doen om op te liggen..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:55

Wat vreemd dat ze dan geen stro eet (wel prettig voor jou natuurlijk!). Is er geen mogelijkheid om eventueel stro bij buren op te slaan? Wij hebben onze hooibalen ook bij de buurman opgeslagen en halen een paar keer per week een aantal balen op. Probeer anders in ieder geval uit of ze met een bodembedekking van stro weer haar oude gedrag terug krijgt. Als dat niet zo is, dan zou ze op de rubberen matten kunnen blijven staan.
Weet je zeker dat er niets anders is voorgevallen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:57

Ik weet niet of een paard boosheid kent maar ik kan me wel voorstellen dat als je paard zich niet prettig voelt met rubber matten in de stal (en ik heb hier geen ervaring mee dus ik zou niet weten of dat vaak voorkomt) ze flink sjacherijnig kan worden..Ik zou toch een oplossing gaan zoeken. Hoe onmogelijk is het om stro te hebben, is het mogelijk telkens een kleine voorraad halen (bijvoorbeeld elke maand)? Want dan heb je natuurlijk niet zoveel opslagruimte nodig. Je wilt toch ook een gelukkig paard hebben..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:58

Buiten dat ze op matten prima kan liggen, zou ik ook (en helemaal voor zo´n jong paard) chagerijnig worden als ik de hele dag op stal zou moeten staan.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:01

Er is helaas geen mogelijkheid om bij de buren iets op te slaan, die zijn namelijk anti-paarden.
En hebben trouwens ook helemaal geen schuur ofzo Tong uitsteken

En dan is er nog een probleem, mijn vader vind de stro op het moment te duur.
Valk bij ons in de buurt kost een pak van 300 kg 40 eurie en een klein pak (hooi formaat) 2,50 eurie.
En moet mijn vader nou eens een echte amstersammer zijn die zeer zuinig is op zijn geld.

Ik weet 100% zeker dat er niks anders gebeurt is.
Zaterdag ochtend was ze zoals altijd super vrolijk en knuffelig enzo, 's avonds komt ze op de matten te staan en zondag ochtend moet ze niks meer van me hebben.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:03

Ik lees nu de edit en denk dat je jouw probleem eerder moet zoeken in het gebrek aan beweging en sociale contacten dan in de verandering van bodembedekking. Over het erf wandelen voldoet niet aan zijn bewegingsbehoefte. Als je een gelukkig paard wil, zou ik toch naar een andere oplossing zoeken dan bodembedekking...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:04

Die matten zijn misschien iets te hard waardoor ze pijn in haar benen krijgt?
Is er echt geen mogelijkheid om stro op te slaan? Als je er een zeil over heen trekt kan het makkelijk buiten liggen. En dan, zoals al gezegd is, 1 of 2 keer per maand ergens gaan halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:06

Tja, de hele dag op stal.. Daar zou ik ook bloedje sjacherijnig van worden.. Zelfs met een 2.5 jarige kun je flinke wandelingen maken hoor! Ik zou dan toch echt elke dag minstens drie kwartier met haar gaan wandelen..

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:08

Over de beweging heb ik ook bij de oude eigenaar geinformeerd.
Daar stond ze de hele dag in een stal waar ze niks kon zien.
Hij had haar namelijk achter het huis staan en had geen weide of geen mogelijkheid daarvoor.

Bij ons staan de stallen in een vierkant en kunnen ze elkaar allemaal zien.
Als de buitenbak droog is gooi ik haar daarin los.
Ik probeer haar echt zoveel mogelijk los te gooien, maar ik heb ook nog andere 9 paarden die los moeten en dan nog is een druk schoolleven.

De weide beginnen nu alwat te drogen, waarschijnkijk zijn ze vrijdag weer beloopbaar.
Dan blijft ze samen met haar vriendinnetje lekker buiten staan zolang het nog mogelijk is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:09

Een paard kan toch niet de hele dag op stal staan en zo weinig beweging is gewoon niet goed hoor, lijkt me..
Is er geen bak of paddock waar je hem elke dag een paar uur met eventueel wat vriendjes in kan zetten? Lachen

Of wat dacht je van een andere stal waar de paarden vaker buiten komen? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 18-11-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:09

ik zou ook chagrijnig worden als ik 23.45 uur per dag binnen zou moeten staan in een hok van 3 bij 3.
Bij de vorige stal waar ik stond met mijn pony stond hij ook TEVEEL binnen. (hij is 3) Hij mocht daar maar 2 uur per dag naar buiten...VEEEL TE WEINIG. Ik wist niet hoe snel ik daar weg moest komen hoor. hij werd toen ook wat 'bozer' drammerig, happen...
Nu hij bij zijn nieuwe stal de hele dag buiten staat (in het zand, in de zomer weer op het weiland) is hij stukken vrolijker! hij is weer helemaal zichzelf. Een paard moet kunnen bewegen!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:13

Ik kan moeilijk naar een ander stal gaan, want dan hebben we de stallen bij ons huis voor niks gekocht en gebouwd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:16

Lief............ het paard is niet boos op je.......... het paard is aan het puberen en gaat nou kijken waar jouw grenzen van het toelaatbare liggen Lachen

Jouw paard doet nu naar, en jij denkt dat ze boos op je is omdat ze rubbermatten in haar stal heeft Haha! Haha! Haha!

echt, zo tikt een paard niet, sorrie!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:19

Maar als je binnenkort je paardje vaker naar buiten kan gooien is dat probleem dus grotendeels opgelost! Ben zeer benieuwd hoe zijn/haar gedrag zich dan verder ontwikkeld.

De situatie bij de oude eigenaar klinkt al helemaal beroerd.. Maar als een situatie iets beter wordt wil dat natuurlijk niet zeggen dat alles dan maar ok is..
Is trouwens wel opvallend dat je zei dat je paard dit gedrag niet vertoond bij je ouders, klinkt alsof er ook een element van dominantie in het spel is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:19

En niet hinniken zegt ook niks, net als niet willen knuffelen. Er zijn heel veel paarden die niet gek zijn van knuffelen.
Beestje is gewoon inderdaad volop aan het puberen en een dominantiespelletje met je aan het spelen Knipoog

Edit: ik zie dat ze op kaal rubber staat omdat ze voorheen haar stal leegvrat en ik zie nergens dat je het beest voorziet van onbeperkt ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:23

Ik ben het compleet met Jet_Joey eens Knipoog Paarden horen niet de hele dag in een hokje, maak dan een paddock al is hij maar klein.
Paarden zijn kudde/steppe dieren en moeten kunnen bewegen, en anders dan alleen wandelen. Ik snap dat ze niet op de wei kunnen, dat doen wij ook niet, maar wij zetten ze de hele dag in e paddock.
En dan vermaken ze zich ook prima, ze hebben elkaar, ze vliegen wat, ze eten hooi, ze rollen lekker, gaan even lekker liggen.
Frisse lucht en vrijheid dat hebben ze nodig.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:23

Ok, heb het nog nooit meegemaakt dat paarden op deze leeftijd aan het puberen zijn.
We hebben namelijk nog een paar 2,5 jarige gehad die helemaal niet in 1 keer zo veranderde.
Ik ga het wel even in de gaten houden en hoop dat ze snel weer een beetje normaal doet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:24

het ene paard is het andere paard niet Lachen Lachen

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:25

Paddock is ook geen mogelijkheid.
Wij hebben maar een klein erf dat helemaal geklinkerd is.
Daar staan 7 stallen op + het hooi + krullen + een kleine tractor.
Het staat helemaal vol.
Onze weide liggen anderhalve km verderop tegen de bossen.
Mijn moeder wil niet dat ik 's morgens om half 7 de paarden in de wei ga zetten in het donker bij het bos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:27

Maar waarom kunnen je paarden niet samen in de bak? Ze staan in de zomer toch ook samen in de wei? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:27

Tjonge jonge, nergens ruimte voor zelfs niet een paddock of stro-opslag en dan zeven stallen??
Ik vind het niet gek dat een paard dan enigszins gaat ouwehoeren Knipoog
Verder adviseer ik je gewoon om het dier zoveel ruwvoer te geven als het opkan, goed tegen de verveling.