Raar gedrag in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

Raar gedrag in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:34

hallo,

als ik mijn pony het halster om doe en hem wil vastbinden om te verzorgen in de stal ( heb helaas binnen geen plaats om hem buiten stal vast te zetten) dan wil ik hem zeg maar een beetje naar achteren duwen omdat hij in de deuropening staat.
ik heb zowieso al een pony die graag bijt en waarbij je dus op je hoede moet zijn maar de laatste tijd (als het richting winter gaat, heel stom, in de zomer gaat alles goed )
als ik hem nu dus langzaam achteruit dum omhem vast te binden gaat hij me proberen te bijten en komt hij lelijk op me af gelopen en heel soms stijgert hij ook nog wel eens.
ik voel me dan niet veilig maar ik laat me niet kennen en bind hem toch snel vast.
als hij vast staat is alles goed en kan ik zoals gewoonlijk alles met hem doen??

kan het zijn dat hij boos is , dat hij minder naar buiten gaat dan in de zomer?
dat ik minder vaak rij dan in de zomer?
ik vind het in ieder geval neit prettig zijn gedrag,
hoe kan ik dit het beste corrigeren??

groetjes jill

KiWiKo

Re: Raar gedrag in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:36

door hem een keer goed op zijn sodemieter te geven, is die besodemieterd!!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:37

Ik ga met kim mee Ja

In 1 keer heel goed duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent...

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:39

hey

ja op zijn sodemieter geven dat heb ik geprobeerd
maar hij is daar echt totaal niet van onder de indruk...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:39

je duwt hem naar achteren??
je kunt je paard ook leren om naar achteren te lopen zonder je paard aan te raken.
dat hij minder naar buiten kan zal er zeker geen goed aan doen!

zelf heb ik het geluk dat mn paarden in de wei staan 24/7 maar als ik iets van poetsen ga oid, zet ik ze nooit vast soms heb ik ze wel aan de lijn maar meestal gewoon los in de wei.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:40

ja hij kent wel de stem hulp terug
dan gaat hij een paar pasjes terug indd
maar dan moet ik hem toch zeg maar leiden naar waar ik hem vast wil zetten
en dat is al een probleem

als ik verder gewoon met hem naar de wei loop aan het halstertouw gaat dit gewoon goed

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:42

waarom bind je hem vast?
gaat het poetsen zelf wel goed?
en op zn mieter geven kan natuurlijk op verschillende manieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:51

Bezem mee in de stal zou ik zeggen, en bij de eerste de beste brute poging van het beest even paal en perk stellen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:10

kun je ook proberen te voorkomen dat hij in de deuropening komt te staan? en mocht dat niet lukken ga ik met de veger mee,, niet om mee te slaan maar om een persoonlijke cirkel te vormen, waar hij niet zomaar in mag stormen.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:25

Nou hier lees ik even mee, want hier heb ik dus ook last van. Alleen mijn verzorgpaardje, doet het gewoon elke keer weer. Ik denk dat het frustratie is ofzo, bij hem dan. En straffen helpt ook niet heb ik gemerkt.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:14

ik bind hem vast omdat hij anders gewoon niet stil blijft staan
ik kan het best eens proberen om hem los te laten staan misschien haalt het wel wat uit!

de persoonlijke cirkel daar heeft hij inderdaad nog nooit van gehoord, al probeer ik die zelf wel altijd te maken door bij zijn gezicht uit de buurt te blijven en te negeren als hij probeert te bijten of met zijn hoofd schudt.

natuurlijk ook verkeerd wat ik doe dan., hij moet toch afstand van mij houden!?
bedankt voor de tips in ieder geval al.
ik ga er mee aan de slag en ik hoop dat het wat uithaalt!
groetjes

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:20

Ik lees ook even mee, mijn ex-verzorgpaardje heeft er ook een handje van om je te bedreigen op stal, ze heeft mijn vriendin zelfs een keer in de hoek gedreven en een trap verkocht... dit kan ook komen door het feit dat ze niet echt waarden en normen kent (ze wordt door de eigenaren niet echt gebruikt en behandelt als rijpaardje, ze wordt enorm vertroeteld en ze nemen haar zoals ze is, met al haar gemene streken), en het is een welshje, die zijn wat pittiger, maar daarom mag ze natuurlijk nog niemand pijn doen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:23

Vraag ik me weer af...hoe lang komt je paard buiten??
Ik zou me ook kwaad maken als ik dagen achter elkaar in de W.C zat opgesloten en er maar een uurtje per dag uit zou mogen. Maar...bijten mag natuurlijk nooit! Dus net wat KiWiKo al zei......is tie nu helemaal besodemieterd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:26

Mach schreef:
hey

ja op zijn sodemieter geven dat heb ik geprobeerd
maar hij is daar echt totaal niet van onder de indruk...

Haha! Haha! Moet ik het een keertje komen doen?? Haha! Haha!
Ik denk dat ie daarna div. nachten merrie's voorbij ziet komen!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:32

Word je pony veel uit de hand gevoerd?? Niet doen.... worden ze happig van.

Pony eens goed op zijn plek zetten....is de enige manier. Wat denkt ie wel niet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:13

bezem mee in de stal?????????????

ik vind sommige methoden hier toch wat middeleeuws! jeetje daar wordt ik echt niet goed van!!!

Ik heb ook zon paard gekend, dat altijd enorm veel deed en met oren plat in de nek naar voren kwam stuiven maar als je dat negeerde hield ie daar mee op. zorg ervoor dat je met een dominante houding tegen over je paard komt te staan. ik ben van mening dat slaan of schoppen (en zeker slaan met een bezem of wat dan ook met die bezem bedoeld is) niet werkt je krijgt dan een soort ping pong effect hij valt aan en jij ook dus een logische reactie? sommige paarden zijn binnen de stal gewoon terrotoriaal en jij moet duidelijk maken dat jij de baas bent met je lichaamstaal met je stem.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:16

Mjay schreef:
bezem mee in de stal?????????????

ik vind sommige methoden hier toch wat middeleeuws! jeetje daar wordt ik echt niet goed van!!!

Ik heb ook zon paard gekend, dat altijd enorm veel deed en met oren plat in de nek naar voren kwam stuiven maar als je dat negeerde hield ie daar mee op. zorg ervoor dat je met een dominante houding tegen over je paard komt te staan. ik ben van mening dat slaan of schoppen (en zeker slaan met een bezem of wat dan ook met die bezem bedoeld is) niet werkt je krijgt dan een soort ping pong effect hij valt aan en jij ook dus een logische reactie? sommige paarden zijn binnen de stal gewoon terrotoriaal en jij moet duidelijk maken dat jij de baas bent met je lichaamstaal met je stem.

hey bedankt voor je duidelijke reactie. Knipoog
alleen jij zegt dat sommige paarden in stal terrotoriaal zijn, kan het zijn dat hij dit ineens wordt?
ja misschien een rare vraag maar het is nog niet zo lang dat hij dat weer doet, zijn echt van die periodes?

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:18

smokey17 schreef:
Word je pony veel uit de hand gevoerd?? Niet doen.... worden ze happig van.

Pony eens goed op zijn plek zetten....is de enige manier. Wat denkt ie wel niet.

deed ik eerst inderdaad, maar toen ik op bokt een keertje las dat dat helemaal niet goed was doe ik dat niet meer, maar toch bedankt.

het bijten/happen doet hij trouwens al sinds ik hem kocht, en heb eigenlijk vanalles geprobeerd maar dat krijg je er denk ik niet meer uit.
het beste wat werkt is het gewoon negeren en bij zijn hoofd uit de buurt blijven

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:20

aerdenhout1 schreef:
Vraag ik me weer af...hoe lang komt je paard buiten??
Ik zou me ook kwaad maken als ik dagen achter elkaar in de W.C zat opgesloten en er maar een uurtje per dag uit zou mogen. Maar...bijten mag natuurlijk nooit! Dus net wat KiWiKo al zei......is tie nu helemaal besodemieterd!

hij komt 3a4 uur per dag buiten. nu in de winter bedoel ik dan he!! als het vies weer is, in de zomer staat hij gewoon smorgensvroeg tot savonds in de wei (wei! als die te nat is gaat hij de bak in) dit doet de staleigenaar al voor mij
ook kom ik zelf nog bijna iedere dag en dan gaat hij ook nog naar buiten ,, gewoon in de bak, rijden, verzorgen, longeren enz
ik hou er ook niet van dat paarden en pony de hele dag binnen staan en dit is ook zeker niet het geval Knipoog

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:31

Misschien dat hij het een keer heeft gedaan (misschien dat je er zelf geen erg in had) en dat heeft resultaat gehad, als het resultaat heeft gehad voor hem of haar zal hij of zij het weer doen. De pony doet zijn oren in de nek en jij gaat aan de kant, hij denkt hey als ik dat doe dat lukt, volgende keer doet hij het weer. Jij gaat uit de weg voor dit gedrag en misschien is dat precies wat de pony wil. Maar probeer uit te zoeken wat de oorzaak is (geweest). Laat je niet over je heen lopen. Maar met slaan bereik je misschien wel iets maar er zijn ook wel andere manieren voor. Mijn paard kon ik soms ook wel achter het behang plakken kon soms behoorlijk lelijk doen maar ze mankeerde iets, ze had haar goede en haar slechte dagen. Bij onze arabier hoef ik maar hey te zeggen en mijn stem te verheffen en weet ze al genoeg, ik heb ze ook nog nooit aangeraakt op zo'n moment, mijn stem is al genoeg.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:33

Mach schreef:
de persoonlijke cirkel daar heeft hij inderdaad nog nooit van gehoord, al probeer ik die zelf wel altijd te maken door bij zijn gezicht uit de buurt te blijven en te negeren als hij probeert te bijten of met zijn hoofd schudt.

zo blijft hij niet uit jou persoolijke cirkel maar jij uit dezijne , denk ik.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:34

Misschien staat ie naast de verkeerde buurman of vrouw. Mijn paard was stuk rustiger toen ze naast ons welshje stond, dat was dikke mik, daar heeft ze nog nooit lelijk tegen gedaan en stonden altijd naast elkaar te slapen. Maar met de andere was het vaak onrust op stal, ze waren mekaar altijd aan het uitdagen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:36

fuego3 schreef:
Mach schreef:

zo blijft hij niet uit jou persoolijke cirkel maar jij uit dezijne , denk ik.

Ik denk niet dat een paard bekent is met het fenomeen persoonlijke cirkel....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:43

Je zou eens moeten overwegen een freestyle cursus te doen (of koop een goede freestyle dvd als je voor een cursus echt geen geld hebt), dan leer je op welke manieren je pony al jouw de baas is terwijl jij het niet merkt. In jouw cirkel binnendringen is ZO fout, en veel mensen merken het niet eens dat het gebeurt. Het zijn zulke kleine dingen, die juist zo'n bijdehandte pony uitspookt die soms niet zo opvallen, maar wel degelijk hem de dominante rol geven. Tja een bezem gebruik je misschien liever niet, maar die is nu wel nodig! Jammer, maar helaas. Je zult vanaf nu heeeel erg consequent moeten zijn, je moet zijn gebijt bijv. niet negeren, maar afstraffen. Mijn merrie is ook weleens wat narrig als ze minder buiten geweest is, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Kijk eens hoe paarden onderling zijn, zo mag jij jezelf dus ook gedragen. Dat gaat er heel wat harder en duidelijker aan toe dan we weleens denken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:04

Ik denk niet dat een paard bekent is met het fenomeen persoonlijke cirkel....[/quote]

hij zal het niet kunnen spellen nee Tong uitsteken , maar een paard die een goede opvoeding begrepen heeft loopt niet door je heen , walst je omver, of erger in dit geval, staat steigerend tegen over je, nee dit paard niet.
maar ben van mening de meeste paarden wel degelijk bewust zijn van een persoonlijke cirkel zowel van hun eigen als die van de onze.

en vraag me af of een paard ineens in een rap tempo terrotoriaal word , wat ik uit het verhaal van de ts opmaak , dit sinds het zomer seizoen ten einde is gekomen.

en de veger mag dan uit het steen tijdperk komen , maar deze is niet om mee te slaan maar gewoon om hem op afstand te houden ,,, dit zou net zo goed een halstertouw kunnen zijn ( gebruik ik dan liever) , als een paard van bijna 1,60 als het om deze pony gaat voor je staat te steigeren zou ik voor mijn eigen veiligheid te kiezen ,, en vaak is zwaaien met een touw genoeg om ze duidelijk te maken , dat ze beter niet over je heen unnen walsen, en jah tuurlijk is je stem erg belanrijk ,, maar neem aan dat je stem al wel verheft als dit gebeurd.