Pony breekt door verdoving heen tijdens scheren!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Pony breekt door verdoving heen tijdens scheren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:47

Gisteren hebben we de pony van onze dochter geschoren, ik had het eerst niet willen doen want ik weet dat ze het heel erg vind!
maar aangezien ze de vacht zo ontzettend dik heeft en zo ontzettend zweet bij de training hebben we toch besloten haar te scheren!
Elk jaar moeten we haar scheren met een verdoving van de DA, want ze is echt heel panische, er is niets aan te houden.
Dit jaar ook weer gebeld met de DA, bij binnenkomst van de DA begon de pony al te flippen, ze voelde dat er iets ging gebeuren!
Na een worsteling is ze uiteindelijk verdoofd voor een gewicht van 300 kilo!
dat moest genoeg zijn, volgens de DA.
Maar de pony bleef strak en op haar hoede, we konden er niet bij komen met de machine!
DA moest haar bijspuiten, om haar suf te krijgen!
Uiteindelijk zijn we voorzichtig begonnen met scheren, maar toen na een min of 10 brak ze weer door de verdoving heen!
Ik wilde ermee stoppen, dit was echt niet leuk meer!
Maar ze was niet klaar en had op allerlei plekken nog vacht, dus ik moest wel doorgaan.. dit was natuurlijk geen gezicht!
het uiteindelijke resultaat was een pony die verdoofd is geweest voor 800 kilo en nog op haar hoede was!
Ik scheer haar nooit meer.. dit is toch niet normaal hoeveel verdoving deze pony nodig heeft om geschoren te worden!!
DA vertelde me, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt!! wat een sterk karakter, en wilskracht!!
Maar dat had ik hem ook wel kunnen vertellen... Haha!
Kent iemand dit probleem, de pony is anders altijd zeer mak en relax!!

Oakland1990

Re: Pony breekt door verdoving heen tijdens scheren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:49

Machine regelmatig laten aanstaan als je iets totaal anders doet, zodat ze went aan het geluid. En soms stukje langer of korter, tot ze ontspant, terwijl je poetst ofzo.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:50

Het is heel simpel.. Je zegt dat de ponyal begon te flippen toen Da er was.. Dan maken ze adrenaline aan.. Daar kun jij niet met je verdoving tegen spuiten.. Rust rust en nog eens rust.. Kun je haar zelf niet proberen te spuiten?

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:50

Zo eah!
Dat is niet niks zeg
Ik begrijp wel als je m niet meer wilt scheren , want zo is het gevaarlijk voor jezelf en de pony.
Maar is t niet gevaarlijk als een pony zoveel verdoving binnen krijgt ??

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:52

Oakland1990 schreef:
Machine regelmatig laten aanstaan als je iets totaal anders doet, zodat ze went aan het geluid. En soms stukje langer of korter, tot ze ontspant, terwijl je poetst ofzo.

Als ik de machine alleen maar aanzet buiten de stal dan verzet ze geen stap meer en kan haar niet lokken met iets lekkers hoor..
Maar goed ik heb nu nog evt. een jaar de tijd haar te laten wennen aan het geluid, als ze volgend jaar nog zo panische is, scheer ik haar niet meer...
Bestaan er ook machines die geen geluid maken?? Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:54

Idd laten wennen aan de machine door hem gewoon aan te laten staan als je niks doet, als ze ontspant mag hij uit.
Ook als ze gewoon op stal staat, leg je dat ding gewoon op de grond neer oid, of je houdt hem vast. Je hoeft niet in de buurt te komen met het apparaat, als ze het geluid maar hoort. Dat bouw je steeds iets meer op.

Waarom begin je niet gewoon op tijd met dekens zodat je de aanmaak van wintervacht inperkt? Dan hoef je ook niet te scheren hoogstwaarschijnlijk, stuk prettiger voor beide partijen Haha!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:54

esthertjuh_ schreef:
Zo eah!
Dat is niet niks zeg
Ik begrijp wel als je m niet meer wilt scheren , want zo is het gevaarlijk voor jezelf en de pony.
Maar is t niet gevaarlijk als een pony zoveel verdoving binnen krijgt ??

nou ze schop niet of zo.. ze blijft na ons toe erg braaf.. maar ze vlucht en draai enz.
Ik heb natuurlijk enkele keren gevraagd aan de DA of het niet gevaarlijk was, waarop hij zei:
Nee, is niet gevaarlijk, ze zou hooguit kunnen gaan liggen!
Nou dat heeft ze niet gedaan.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:56

BrittKitt schreef:
Idd laten wennen aan de machine door hem gewoon aan te laten staan als je niks doet, als ze ontspant mag hij uit.
Ook als ze gewoon op stal staat, leg je dat ding gewoon op de grond neer oid, of je houdt hem vast. Je hoeft niet in de buurt te komen met het apparaat, als ze het geluid maar hoort. Dat bouw je steeds iets meer op.

Waarom begin je niet gewoon op tijd met dekens zodat je de aanmaak van wintervacht inperkt? Dan hoef je ook niet te scheren hoogstwaarschijnlijk, stuk prettiger voor beide partijen Haha!

Ik begin dus al heel vroeg met dekens!
Maar ik denk dat het komt dat er fjordenbloed in zit, ze maakt gewoon heel veel en dik haar aan..
Ik probeer dit jaar haar te laten wennen aan het geluid.. hopelijk komt het goed!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:59

je paard maakt door de stress adrenalin aan daardoor moet de da meer bijspuiten.
gewoon laten wenne aan het geluid van het scheermachien.
je hebt er ook 1 als beltoon. zet die op je telefoon en laat het horen aan haar. gaat het goed ga je met je telefoon langs je paardje. die van mij is er ook zo aan gewend

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:59

Je moet je pony aan zoveel mogelijk aan allerlei geluiden laten wennen , rustig opbouwen allemaal en dan kun jij volgend jaar jou pony scheren....

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:02

ikke20 schreef:
je paard maakt door de stress adrenalin aan daardoor moet de da meer bijspuiten.
je hebt er ook 1 als beltoon. zet die op je telefoon en laat het horen aan haar. gaat het goed ga je met je telefoon langs je paardje. die van mij is er ook zo aan gewend

Hahaha als beltoon? die moet ik ook hebben..
Ik hoop dat het helpt..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:04

Mija schreef:
Je moet je pony aan zoveel mogelijk aan allerlei geluiden laten wennen , rustig opbouwen allemaal en dan kun jij volgend jaar jou pony scheren....

Ze is normaal zo mak als een lammetje, mijn dochter kan er zo het dorp mee in.. vrachtwagen enge andere geluiden doen haar niets, maar die scheermachine is een ramp!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:04

bestaan er machines die stil zijn???

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:06

hoe duurder hoe stiller, ik ga met joto mee; spuiten als de adrenaline al door haar aderen giert heeft idd totaal geen zin en is ook nog eens gevaarlijk

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:10

ja dat had ik inderdaad gemerkt!
Ze voelt op één of andere manier aan wanner er word geschoren.. bij enten of een ander bezoek aan de DA is er niets aan de hand.. maar als ze verdoofd word voor het scheren dan is ze al op haar hoede en wil vluchten!
Maar goed, ik ga dit jaar bezig haar te laten wennen aan het geluid.. als dat niet lukt dan laten we de pony maar lang in het vacht, want dit is niet leuk maar!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:12

Evt zou je dan zelfs kunnen proberen om alleen een strook te scheren onder op de hals tot aan de boeg. Hierdoor kunnen ze toch goed de warmte kwijt ook al staan ze dik in het haar. Dan hoeven ze ook geen deken op. Dan hoef je minder te scheren en is het minder onprettig voor haar.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:13

Een erg herkenbaar probleem. Ik heb mijn paardje gisteren geschoren en ook zij is altijd erg moeilijk met scheren. Een verschil; die van mij vindt het niet zozeer heel eng (scheer haar al zeker 6 jaar) maar heeft ook een heel sterke wil, en scheren dat is iets wat ze niet wilt.
Ik heb haar dus gister ook door DA laten "platspuiten" en opzich ging het redelijk, wel dubbele dosis. Na twee uur hebben we moeten stoppen omdat ze 1; heel erg ging zweten van die verdoving waardoor scheren geen mogelijkheid meer was. en 2; omdat de verdoving "uitgewerkt" was. Heb haar toen anderhalf uur laten "drogen" op stal en toen zelf nog een spuit opgehaald bij de DA. In haar spier ingespoten en lekker rustig op stal laten staan.

Misschien helpt het bij jou ook om zelf te spuiten. Wat ik ook soms doe is er een praam opzetten. Wordt ze rustiger door en vooral veel tegen haar praten. Ik blijf zelf altijd bij haar hoofd staan en praat en aai haar. Zodra ik wegga wordt ze echt onrustig.

Veel suc-6! Ik weet dat het heel moeilijk is als je moet scheren voor de vacht maar zo'n ellende is!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:16

Ik zag op een Monty Roberts dvd'tje dat hij paarden aan het geluid laat wennen door een föhn te gebruiken. Eerst paard nat maken (of wachten tot het regent Haha!), dan heel rustig en voorzichtig de föhn erop. Paard vindt die warmte best lekker en gaat het langzaam zelfs opzoeken en leert zo dat het best comfortabel kan zijn om zo'n herrieding in de buurt van je lijf te hebben.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, kan je dus ook niet beloven dat het helpt, maar op de een of andere manier kan ik de logica er wel van inzien om op die manier de stress-spiraal te doorbreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:19

Ik herken het volkomen. Wij hebben een super lieve shet, maar zodra de machine aan gaat is het foute boel. Ik heb van alles geprobeerd. Behalve door de VA laten spuiten.
Hij komt ook door de sedatie heen. Hij lijkt te reageren en is duidelijk verdoofd, maar zodra de machine aan gaat begint ie te hangen en te beven, niet normaal.
De shet wordt volledig gereden en zweet ook zo erg. Ik ben echt op tijd met dekens begonnen, maar dat heeft niks geholpen. Ook bouw ik dat op in gewichten, maar helaas........Het is ook te donker geweest op veel dagen.

Alle keren heb ik het afgemaakt door zelf met de hand praam te spelen. Dat gaat moeizaam, maar is te doen.

Mijn pony en de shet stonden naast elkaar laatst toen ik met de kleine tondeuse wat dingen deed bij de pony en heb bij hem toen toch even het 3e oor gedaan. Eerst beven, maar daarna gaf ie iets op en ik was klaar. Die maakt minder lawaai, maar was eerst nog een groter probleem, dus het is al ietsje beter...

Nu heb ik vorige week geschoren. Ik heb de pony voor hem gezet, maar het hielp niks. Ook met hand als praam was soms niet te doen, maar je bent bezig, dus moet even door.

Hij wordt nooit gemeen, maar is echt bang. Ik stop af en toe om te olieen, maar daarna is het steeds moeilijker om hem te pakken.

Ik heb vorig jaar zo alleen een strook gedaan en nu dus lijf zonder pad, hoofd en benen.

Geen idee wat je dan nog kan doen. Idd kleine stukjes oefenen en met z'n 2en. Er zijn wel tondeuses die minder lawaai maken, maar vaak nog iets meer dan een kleintje. Uit het kappersvak weet ik dat moser erg stil was. Als je het bijhoudt, kom je met een lichtere misschien wel door de baan waar hij zweet. Als ze eenmaal dik in het vacht zitten is het steeds moeilijker en dat gaat snel bij die pony's, bij de mijne ook...... De Moser voor paarden heeft er eentje met een lader die je aan je broek kan doen ofzo? Dn ben je ook nog vrij van een draad.....

En anders zijn er nog ouderwetse handtondeuses die voor de extreme paarden nog te koop zijn. dan moet je als het ware door de vacht knippen. Zal minder mooi worden, maar voor alleen een baan tegen het zweet beter dan niks.

laatste optie is helemaal zonder dekens. Na het rijden op temperatuur laten komen met zweetdeken en daarna zo weg. Haren mogen dan nog wel wat nat zijn, als paard maar op temp is. Is vast niet leuk voor je dochter, maar op een nat paard een deken leggen is ook niks, zeker als het straks nog kouder wordt.

Succes, want het is wel vervelend. Ben blij dat mijn pony het heerlijk vindt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:25

Het hele jaar door gaan oefenen. Neem bijv. een klein massage apparaatje. Dat maakt geluid (als je tenminste zo'n slechte neemt) en trilt. Daar ga je mee oefenen tot de pony het helemaal accepteert. Gaat dat goed, dan zet je tijdens het masseren ook het scheerapparaat aan. Gaat ook dat goed, dan kun je proberen te gaan scheren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:26

Als het geluid het probleem is moet je dat geluid overstemmen.
Ik heb weleens een paard geschoren met alleen een praam en een tractor voor de stal. Als de tractor uit was groot probleem. Met tractor aan makkelijk te scheren.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:26

je bent echt niet de enigste hoor met dit probleem.
zou heel veel oefenen hiermee. desnoods proberen om om de twee maand de voetjes te scheren.
en heel erg laten wennen geef haar de tijd.
als je haar wil spuiten maakt ze zoveel adrenaline aan dat de verdoving niet meer werkt.

succes ermee

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:36

Angela schreef:
Het hele jaar door gaan oefenen. Neem bijv. een klein massage apparaatje.

neem je vibrator mee naar je pony Haha! Clown

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:18

jentel schreef:
ikke20 schreef:

Hahaha als beltoon? die moet ik ook hebben..
Ik hoop dat het helpt..

Dan hoop ik niet dat je telefoon af gaat als je erop zit Knipoog (haha nee grapje hoor).
Wel een vervelend probleem! Ik zou 'm ook langzaam aan het geluid leren wennen.

Dat van Anne-GTI is ook een goed tip, het valt wellicht te proberen! Of misschien de radio kei hard aan ofzo als je geen tractor hebt. (Dikke hardcore muziek.. what ever).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:42

Dan zouden die proppen van dravers misschien ook een optie kunnen zijn? ik weet niet hoeveel geluid die dempen? En in combinatie met tranquigel bijv?

Maar op mp staan ook die hand dingen, niet duur en waard om te proberen. Niet vanwege het uiterlijk, maar voor het zweten dan.....