Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:02

Nou,
tegenwoordig krijgt een paard niet meer vaak een klap/pets/tik, want respect moet je niet afdwingen, nee dit is zielig.
maar als mijn paard bijv niet wilt stilstaan dan dan corrigeer ik hem 2x en luistert die dan nog niet, krijgt die een tik.
Ik blijf niet oneindig doorgaan, als mijn paard een standje heeft gekregen luistert hij wel, staat hij stil en blijft niet steeds doordrammen.
Van de ene kant kun je denken ; respect moet je niet afdwingen maar winnen, maar als je gaat nadenken hoe het in de natuur gaat, dan worden er ook klappen uitgedeeld om de rangorde uit te maken.

hoe denken jullie hierover .. ? Lachen
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 31-10-08 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:07

Tja...het ligt er natuurlijk wel aan of je zeker weet of het paard de oefening snapt en hem anders netjes doet. Als je een jong paard dat net word beleerd na 2 keer vragen al een mep verkoopt doe je iets verkeerd. Rangorde bepalen is trouwens heel iets anders dan stil staan onder de man, dus dat kan en mag je niet vergelijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:10

ik vraag het altijd vriendelijk, daarna eis ik gehoorzaamheid. Dit bij een gezond, volleerd paard........

Is het paard nog in de leerfase, dan leg ik uit, vraag vriendelijk, leg nog een keer uit, vraag iets dwingender...... leg het desnoods nog een keer uit, vraag het dwingend..... en daarna is de eis er....... Bij het doorsnee jonkie Knipoog

Uiteraard zijn nuanceverschillen aangepast aan het paard Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:13

Ik ben in al mijn signalen zo duidelijk mogelijk. Is het een bekend signaal wat het paard kent en normaal gehoorzaamt maar nu niet, dan is het meteen raak. Dan ga ik dat niet eerst gewoon corrigeren, duurt te lang en geeft te veel vrijheid om het de vogende keer weer te proberen. Sommige dingen mogen niet / sommige dingen moeten direct gehoorzaamd worden en dat weet ze dondersgoed.
Is het iets nieuws en/of iets moeilijks dan probeer is zo emotieloos (dus niet boos of geergerd) consequent te corrigeren na een duidelijke herhaling van het signaal, soms ook overdreven corrigeren. 1 ongeoorloofde pas naar voren is 3 achteruit (bijvoorbeeld)
Ik ben behoorlijk streng, maar probeer ook zo rechtvaardig mogelijk te handelen.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 31-10-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:15

Precies Qimm Lachen

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:19

Ik ben er zo eentje die het echt niet fijn vind om mijn paard te slaan. Laat ik nou net een draak van een paard hebben. Ze krijg alleen een tik met de zweep als ze om wil draaien. En als ze over me heen probeert te lopen laat ik haar 3 passen achteruit lopen. In de natuur zal een kudde leider in het algemeen de enige zijn die dit bij een paard voor elkaar krijgt. Dus een natuurlijk hint zeg maar. Verder probeer ik heel consequent te zijn al vind ik dat vaak heel moeilijk. Die van mij wil bijvoorbeeld veel harder lopen dan de afspraak is en 4 van haar 5 gangen laten zien terwijl ik nou net die andere wil. Dan geef ik heel soms een ruk aan de teugels, wel altijd met 2 handen tegelijk en kort en krachtig. En gelijk weer los laten. Oefenen oefenen oefenen.
Ze wilde bijvoorbeeld niet stil staan, maar na een paar keer boos geworden te zijn staat mevrouw nu wel stil. Boos worden wil neit zeggen dat ik ga slaan of trekken. Maar duidelijk in mijn stem en als zij voorbij het punt loopt waar ze van mij stil moest staan achteruit terug laten lopen ookal is dat 10 meter of meer. Echt waar ze leren het dan snel wel af.

Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:20

Precies..groot verschil in een paard beleren of een paard dat de oefening al snapt en hem al vele malen heeft uitgevoerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:22

voor een paard is een tik duidelijker dan een schreeuw Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:30

Niet als ik mijn scheur opentrek hoor! ! Bloos Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:34

hahahha maar ik denk dat jij net als ik er een welgemeende HEEEI!! uitgooi en dan klaar zijn ........... en geen @!(*$&)(@*&POKKEKNOL JE GAAT NAAR DE MARKT)(*@$&!(*&(*&#)(*&

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:36

KiWiKo schreef:
voor een paard is een tik duidelijker dan een schreeuw Lachen Lachen

ik combineer een tik vaak met een duidelijke 'uh' of 'nee' (zelfde toon) Waardoor vaak alleen een 'uh' of een 'nee' al werkt (handig op afstand, wanneer het paard vaststaat en op dingen in de buurt wil gaan kauwen wat niet mag)

als ik aan het mopperen ben vanwege dwarsigheid dan dreig ik vaak met de frikandellenfabriek Clown

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:25

KiWiKo schreef:
hahahha maar ik denk dat jij net als ik er een welgemeende HEEEI!! uitgooi en dan klaar zijn ........... en geen @!(*$&)(@*&POKKEKNOL JE GAAT NAAR DE MARKT)(*@$&!(*&(*&#)(*&

haha Huilen van het lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:22

Ik kan me best voorstelle ndat de tactiek van spinet wel werkt, maar is denk wel een stuk omslachtiger en duurt veel langer.. Is maar net wat je wilt en wat je belangrijker vindt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:27

Je moest eens weten KiWiKo wat ik mijn paarden soms toewens!
Helemaal s'morgens met voeren als ze de tent staan af te breken. Dan gaan ze niet naar de markt, maar direkt door naar de slager. Pak er heel af en toe ook een longeerzweep bij en mep dan even tegen de deuren om ze te laten weten dat er ook nog zoiets als geduld is. ( helpt dan weer een paar dagen en dan zijn die stomme beetsten het alweer vergeten hoor!)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:29

Een tijdje geleden reed ik twee bokkende pony's, dus niet een keer bokken uit norrigheid maar gewoon alleen maar bokken of stilstaan. Er was lichamelijk niets met hun aan de hand, dus het moest altijd voorwaarts van mij opgelost worden en na een tijdje had ik al snel door dat ze helemaal niet op het been wouden reageren, waarna ik het een paar dagen grofweg met de zweep heb opgelost, ze hadden totaal geen respect voor de ruiter en tsja, liefweg ging het niet dus dan maar voelen hoor..

Nu rij ik een jonge pony, nog niet volledig doorgereden en snel op zijn teentjes getrapt. Snel zet hij zijn speknek erop waarneer je er dan niets meer aan hebt, bij hem doe ik het wel een stuk voorzichtiger maar nog steeds onder het motto. Voorwaarts en ík ben de leider. Waarneer hij iets niet begrijpt begrijp ik het natuurlijk wel, dat hij eens onder mij vandaan loopt en dan ben ik ook gewoon rustig. Maar als hij niet wil aandraven of wat is het gewoon een por.. Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:29

aerdenhout1 schreef:
Je moest eens weten KiWiKo wat ik mijn paarden soms toewens!
Helemaal s'morgens met voeren als ze de tent staan af te breken. Dan gaan ze niet naar de markt, maar direkt door naar de slager. Pak er heel af en toe ook een longeerzweep bij en mep dan even tegen de deuren om ze te laten weten dat er ook nog zoiets als geduld is. ( helpt dan weer een paar dagen en dan zijn die stomme beetsten het alweer vergeten hoor!)

dit vind ik dan wel weer een beetje overdreven..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:43

Ik krijg altijd te horen dat ik een zachte hand heb en "lief" met paarden omga. Maar als ze ronduit vervelend zijn krijgen ze een waarschuwing en daarna toch echt een tik of schop of wat toevallig uitkomt (al dan niet met geweld, soms is het genoeg ze even goed achter hun vodden aan te zitten). Er zijn er dan ook weinig die het lef hebben zich consequent te misdragen bij mij. Het maakt mij trouwens niet uit of er publiek bij is, ik kan mijn acties altijd verklaren op een paardvriendelijke manier.

Mensen staan er wel eens van te kijken dat "bekende etters" zo mak als een lammetje met me meelopen zonder problemen. Ik zorg er wel grondig voor dat een paard niet bang wordt van me, dat is iets waar ik zorgvuldig op let.

We mogen niet vergeten dat paarden onderling ook niet altijd lief en aardig zijn en flink kunnen uithalen en bijten. Waarom zouden wij als mens, mits goed toegepast, niet op z'n paards mogen communiceren met een paard? Dus af en toe flink optreden? Dat begrijpen ze tenminste beter dan als je fluistert van "dat vind ik niet lief hoor, mag je niet meer doen!". Heb mijn miep wel eens een rotschop gegeven tijdens een buitenrit, net toen ik vlakbij een kerk was die net uitliep. Stonden mensen me ook uit te jouwen voor dierenbeul. Maar het was op dat moment de enige goede oplossing en madam is niet bepaald bang voor me geworden. Ze wist hooguit haar plaats weer eventjes en dat lijkt me voor iedereen de beste oplossing. Sindsdien is ze nog steeds blij me te zien en heeft ook niet meer gestaakt om het staken. (angst is iets heel anders, dat moet je natuurlijk ook anders aanpakken en dan is geweld uit den boze).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:16

Charlottte schreef:
maar als je gaat nadenken hoe het in de natuur gaat, dan worden er ook klappen uitgedeeld om de rangorde uit te maken.

hoe denken jullie hierover .. ? Lachen

Als je echt goed kijkt zie je dat er heel spaarzaam klappen worden uitgedeeld onderling.
Er wordt wel gedreigd, achterhand wordt toegedraaid, oren naar achteren en vaak druipt het 'stoute' ( Knipoog ) paard dan al af.
In de natuur wordt in roedels of kuddes niet veel gevochten.... strength in numbers, dus gewonden in je eigen troepen zijn niet wenselijk.
Enfin, een tik wanneer een subtielere correctie niet werkt lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Een paard hoeft van mij echter geen slaafs kostschoolgedrag te vertonen... mijn hond ook niet trouwens.
Soms vind ik mensen wel overdreven met eindeloze regeltjes voor zo'n dier.... vind ik teveel gedoe en een beetje sneu soms.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 02:26

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Het blijf aftasten of een paard de spreekwoordelijke middelvinger uitsteekt als je een oefening van hem vraagt, maar als er angst of onbegrip bij komt kijken (en dan is het serieus de vraag of dat echt angst of onbegrip is, of aangeleerd gedrag) kun je toch beter wat harder overkomen dan te soft. Mijn ervaring is dat paarden heel veel vergeven, en je om de spreekwoordelijke vinger kunnen wikkelen als je de reacties niet goed weet te interpreteren...

Dus blijf ik een paard corrigeren? Nee. Want moeten blijven corrigeren betekend dat je de eerste paar correcties niet in de sterkte hebt toegepast die het paard duidelijk nodig heeft. Iedere correctie moet in een intensiteit worden toegepast dat het paard ervan onder de indruk is. Ieder correctie die dat niet is, is een correctie die je niet had hoeven geven. Dat stompt een paard alleen maar af.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:28

VivaLaVida schreef:
ehmmm ja Huilen van het lachen zou ik niet bij al dezxe mishandelende mensen neerzetten Huilen van het lachen

Zou ik ook niet doen...wij mishandelen de paarden verschrikkelijk!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:44

ik zou hier geen standaard maat voor durven noemen, het ene paard vindt een tik geen ramp en reageert er goed op, het andere gaat compleet over de zeik.

mijn eigen dieren krijgen zowiezo nooit een tik, die weten wat 'nee' betekent. maar goed dat zijn paarden die ik door en door ken. een vreemd dier tast ik eerst af, eerst kijken wat voor vlees je in de kuip hebt, tenslotte heeft ieder paard een eigen karakter en de eigenaar een eigen manier van doen. dat vind ik zaken om rekening mee te houden. zo kom je er ook tegen die pas reageren als je een knal uitdeelt. over het algemeen zijn dat paarden die niet anders gewend zijn en behoorlijk afgestompt zijn. mijn paarden gaan echt over de zeik als het zover zou komen.

het is bij mij wel heel simpel, als er een correctie uitgedeeld wordt is dat niet omdat ik boos ben of omdat mijn geduld op is, maar emotieloos, omdat het op dat moment nodig is, en hoe het op dat moment nodig is. daarbij vind ik dat één correctie genoeg moet zijn, natuurlijk is niet alles in één keer afgeleerd maar ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die constant hele verhalen tegen hun paard mopperen omdat het dier stout is, waarbij het paard er geen drol van begrijpt. hou het simpel en duidelijk.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:03

Ligt eraan.

Als Polly onder het werk wilt eten, dan corrigeer met mijn stem, dan probeer ik haar op te trekken, en dan krijgt ze een tik. Als ze echt geen zin heeft, reageert ze hier ook niet op, en dan kun je doortikken, maar dan beweegt die achterhand wel, maar die mond blijft van het gras.

Maar als het bijvoorbeeld bij halthouden is. Dan vraag ik he gewoon steeds opnieuw. Maar daar zit natuurlijk ook een grens aan. Want als ze maar vervelend blijft doen word ik het ookwel zat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:06

Juist die simpele dingen als halthouden behoren gewoon opgevolgd te worden. Als je paard door een commando om halt te houden heendendert, denk je dan echt dat ze je nog serieus neemt bij een andere opdracht?
Ho of Halt (of wat voor commando je er ook aan verbindt) behoort ten allen tijde onvoorwaardelijk gerespecteerd te worden. Iedere keer opnieuw vragen zonder dat je EIST dat het paard luisterd, zal uiteindelijk resulteren dat ze het gewoon NIET meer voor je wil doen.

Omgang met paarden betekend gewoon konsekwent zijn. En de aanwijzing versterking tot er gereageerd wordt. Ga je door in je aanwijzing in een intensiteit die het paard respecteerd (en dat hoeft maar 1 keer) hoef je de volgende keer niet meer zo ver te gaan.

A horse knows what happens, before what happens happens.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:31

Als ik wil dat een paard stilstaat, aan de hand of onder zadel..
Dan is het aan de hand corrigeren door stemhulp o.i.d. en daarna nog eens een paar keer halthouden erna.
Het heeft dus ook geen zin om snel ongeduldig door te willen stieren als paard zijnde, dan sta je daar als paard alleen maar langer stil. Vork
Zo is de boodschap tot nu toe altijd duidelijk geworden.

Evenals onder zadel: snel een hoek doorspurten omdat iets ''eng'' is? (aanstelleritis.)
Doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, op een volte zetten en erlangs tot het normaal gebeurt. Werkt altijd eigenlijk wel tot nu toe en dan hoef ik niet eens boos te worden. Vork

Onder zadel is het zo: als een paard braaf is dan zijn ze snel klaar, zijn ze niet braaf dan ga ik door
(in beperkte mate natuurlijk!) tot er wel een netjes/braaf stuk tussen zit om het goed af te sluiten.
Zo word de link gelegd: als ik goed luister dan ben ik snel klaar.
(Als het een paard betreft wat het principe wat je vraagt al lang dondersgoed weet natuurlijk.
Een jong paard of een paard wat iets nooit geleerd heeft kan je het het dier ook niet kwalijk nemen.)

Elk paard is anders, je moet gewoon kijken wat het beste werkt..
En zoals cassidy zegt: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:42

consequent zijn is het allerbelangrijktste.
Na 2x zeggen een tik.
Wat nu niet mag mag morgen ook niet en volgend jaar ook niet.