happen/bijten afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brnc

happen/bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:42

ik ken een paard.
twee keer per week rijd en verzorg ik hem
alleen hij hapt de hele tijd met zijn lippen en soms geeft hij ineens een bijt in je hand of jas.
Hoe kan je dit het beste afleren?

(ook met aansingelen bijt hij naar achter)

aslo

Re: happen/bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:39

Is het een ruin? Zoja, kan het 'hengstengedrag' zijn wat niet goed is afgeleerd tijdens het opvoeden. Vwb het aansingelen: kan een indicatie zijn dat het zadel niet goed past, er is te ruw mee omgegaan tijdens opzadelen waardoor hij er een hekel aan gekregen heeft, te snel/te strak ineens aansingelen kan dito een oorzaak zijn.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:41

Oke. ja het is een ruin..
Heb geen idee over het zadel waarom hij dat doet..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:44

Geef je hem vaak wat lekkers?
Zit er wat eetbaars in je zakken?

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:46

uhm nou nee hij krijgt tijdens het werk of tussendoor nooit iets lekkers, heb het ook niet in mijn zak.. Hij krijgt eignlijk aleen als hij weer op stal staat wat lekkers..
ik ken het paard ook nog niet zo goed.. misschien dat het na een poos minder wordt maar ik weetniet

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:47

Wanneer er geen reden is dat hij jou zou moeten bijten, bijt hem dan een keer in zijn oor.
Klinkt best zielig maar hij zal het nooit weer doen. Ik heb het in totaal al 2x toegepast en werkt perfect !! Haha!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:48

oke :p maar ik denk dat dat moeilijk zou gaan omdat hij namelijk een schofthoogte van 1.80 heeft en ik dan nooit bij zn hoofd zou kunnen Tong uitsteken maar het idee is grappig

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:50

Hij is je waarschijnlijk aan het testen.Daar moet je even doorheen,dus streng zijn!
(ik heb ook wel eens in een oor gebeten,maar dat levert wel een bek vol haar op Clown )

Laat hem maar 'per ongeluk' zijn neus stoten aan je elleboog als je hem aan ziet komen.
Laatst bijgewerkt door jodi op 27-10-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:52

oke, dankjullie voor de tips Tong uitsteken
maar wat moet ik dan doen als hij me bijt qua streng zijn ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:07

Echt wel streng zijn. Als ik zeker weet dat bijten door een gebrek aan opvoeding komt, krijgen ze van mij een 'knal'. Betreft het een sensibel paard, dat kan ik het veelal af met een flinke brul en ff groot maken.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:21

Okee bedankt voor de tips

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:04

Je hebt happen en happen.
De ene hap is lief bedoeld de "hey ik wil met je knuffelen kriebel mij eens lekker terug" en je heb de "ik ben hier niet van gedient" hap.
Het is denk ik belangrijk om te kijken op welke manier je paard naar je hapt, een van mijn verzorgshetjes hapte ook heel erg veel, ik strafde haar altijd gelijk maar daar werd het gehap alleen maar erger van, later ging ik eens goed kijken op welke momenten ze dat nou deed, vaak was het als ik de voorbenen poetste.
Ik heb daarna de boel omgegooid en ben eerst gaan knuffelen terwijl ik langzaam steeds meer de benen ging poetsen, ze wou dus gewoon weten wat ik ging doen en was er niet van gediend dat ik haar opeens daar ging poetsen.
Nu weet ze als ik op mijn hurken zit naast haar voorbenen dat we eventje knuffelen, daarna kijkt ze zelf weer vooruit en kan ik in alle rust haar benen borstelen.

Je zei al dat jouw verzorgpaard het met aansingelen doet, als hij singel angst heeft zou ik hem geen tik geven daardoor kunnen sommige paarden alleen nog maar vervelender worden.
Paard op mijn oude manege hapte namelijk ook heel vaak met aansingelen en opzadelen, veel gaven hem een tik waardoor hij steeds vervelender is gaan worden.
Als ik op hem reed legde ik het zadel er heel voorzichtig op, dan liet ik het zadel even liggen en beloonde ik hem juist als hij braaf was (als zadel er op lag hapte hij niet meer), daarna deed ik de singel, en dan ging hij weer happen maar ik negeerde dat gewoon en als de singel vast zat en hij weer vooruit keen knuffelde ik nog even met hem.
Als hij echt met tanden ging bijten jah dan gaf ik wel een waarschuwing natuurlijk dat dat echt niet mocht.

Als ze iets vervelend vinden kan je proberen er wat aangenaams van te maken, ik doe dat dus doormiddel van knuffelen, aaien, kriebelen waar het paard dat lekker vind enz.
Succes er mee! Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:09

aslo schreef:
Echt wel streng zijn. Als ik zeker weet dat bijten door een gebrek aan opvoeding komt, krijgen ze van mij een 'knal'. Betreft het een sensibel paard, dat kan ik het veelal af met een flinke brul en ff groot maken.

Dit is de tegenhanger van de 'paardenfluisteraar' Haha!

Als het op een knal aankomt,zorg dan wel voor een echte en niet een 'tikje'.Paarden maken hier snel een spelletje van als ze er niet van onder de indruk zijn.Hij bijten,jij tikken,hij snel genoeg z'n neus aan de kant doen en ergens anders bijten....etc.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:25

Ha jodi klop idd wel wat je zegt Tong uitsteken

Ik heb op mijn nieuwe manege geleerd als een paard wat doet wat niet door de beugel kan dan doe je wat een paard zal doen.
Paarden geven elkaar geen klappen, klopjes of wat dan ook Tong uitsteken als je doet of je hand je mond is en op die manier "terug bijt" en ook echt even een stuk vel vastpakt (wat paarden dus bij elkaar ook doen) dan is dat naar mij idee veel duidelijker voor het paard dan een klap.
Kan TS mooi uitproberen welke manier het beste werkt bij haar vzpaardje Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:35

jodi schreef:

Na, weet ik niet. Ik maak gewoon verschil in opvoeden en iets aanleren bijv. Vwb dit laatste heb ik heel veel geduld en zal ik ook wel eens van bijv. clicker training gebruik maken. Hierbij kun je denken aan leren voetjes geven, netjes stilstaan bij op- en afstappen etc. Maar bijv. het happen/bijten wat ruinen (hengsten) nogal eens doen is gewoon veelal een kwestie van opvoeden en ja dan idd liever éénmaal een flinke correctie dan 10x een foei of tikje. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:57

Dat ben ik helemaal met je eens!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:16

Hee okee erg bedankt voor al die reacties Haha! kan ik wel wat mee
Ik denk toch dat hij erg veel hapt omdat hij snoepjes wil
sommige andere mensen geven hem namelijk wel zomaar snoepjes dus hij nu constant op jacht, aleen soms zonder reden bijt hij ineens in je jas ofzo best vervelend..
Maar dinsdag ga ik rijden, zal eens kijken hoe het gaat Lachen

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:46

mijn ervaring met bijtende paarden is dat je meerder dingen kan doen en het uit meerdere dingen voor kan komen.

een paard kan bijten als hij te weinig aandacht krijgt, in dat geval negeren (leuker gezegd dan gedaan).
Of omdat hij last heeft met aansingelen, in dat geval het zadel controleren, singel controleren langzaamaan aansingelen, rug controleren.
Uit angst, hoewel ik het niet vaak heb gezien, gerust stellen.
Als spelletje, dat is zeer onwenselijk doch voor hun vermakelijk, afstraffen. Ik stuur mijn paard in dat geval bij voorkeur 3 stappen achteruit.

In ieder geval is altijd consequent erop reageren en erachter proberen te komen waarom hij het doet.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:54

Oke is goed
De eigenaar denkt dat het aansingelen komt omdat hij wat last heeft van zijn buik.. Dus ik hoop dat het morgen wel over is, hij heeft het de laatste twee keer namelijk gedaan heeft ze verteld. Kijken hoehet morgen is dus.
En dus ik ga uitvinden waarom hij zo happerig is enz Haha! Haha! dankje

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:54

mijn merrie is van het type: happen in alles was interessant lijkt. Zolang het enkel met haar lip is, oke. Maar als ze bijt met haar tanden, dan krijgt ze een tik. En dan kan ze wat verontwaardigd kijken... Ze is 2,5 jaar en ik wil niet dat mijn paard denkt dat ze alles mag en kan. Vorige week nog in mijn teen gebeten verdorrie! (Gelukkig had ik schoenen aan!)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:56

Vraag de snoepjes-uitdelers of ze daar even mee willen ophouden.Leg ze het probleem maar uit dan gaan ze daar mischien wel in mee.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:43

Mijn jaarlinger bijt ook vaak. echt iedere dag pakt ie je een keer flink beet. Echt gemeen bijten, iedere keer blauwe plekken waar ik niet op zit te wachten. Ieder keer krijgt hij een flinke tik maar dit haalt niks uit, behalve dat hij dan alleen nog maar vaker bijt. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik hoor hier al een keer terug bijten? Zou het dan ook over zijn? Hij is nog hengst maar toont geen enkel hengstengedrag behalve dit bijten.
Iemand tips?

Groetjes Milou

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:46

jodi schreef:
aslo schreef:

Als het op een knal aankomt,zorg dan wel voor een echte en niet een 'tikje'.Paarden maken hier snel een spelletje van als ze er niet van onder de indruk zijn.Hij bijten,jij tikken,hij snel genoeg z'n neus aan de kant doen en ergens anders bijten....etc.

MarissaZami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:07

Mijn paard hapt ook naar alles wat hij ziet. Het is wel duidelijk dat hij niet gemeen is en niet echt wil bijten.
Hij wil gewoon alles opeten Tong uitsteken Het is vervelend maar ik heb geleerd er mee om te gaan.
Afleren heb ik na tevergeefse pogingen opgegeven..
Mijn moeder is heel eigenwijs en wil hem zo veel mogelijk met lekkers verwennen vandaar zijn gehap..

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:15

Intussen het terug bijten geprobeerd maar dit haalde niks uit, behalve mijn mond vol haren! Ik heb nu een nieuwe techniek.. zodra hij bijt trek ik aan zijn oor... hoeft niet eens hard, dit vind ie nogal vervelend. hoop dat hij de link legt met het bijten en het vervelende gevoel aan zijn oor!