Radeloos..paarden accepteren elkaar niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samneman

Radeloos..paarden accepteren elkaar niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:50

Ik heb sinds 10 september er een nieuw paard bij, een 5 jarige ruin(erg onderdanig en aanhankelijk), maar hij wordt niet geaccepteerd door de rest van de paarden in de wei, ik weet niet meer wat ik moet doen en voordat ik drastische (en wat ik eigelijks niet wil) maatregelen in de omheining aanpak vraag ik hier om eventuele tips..

Ik heb al 4 jaar in mijn (grote!) land staan:
* M'n 8 jarige ruin, die 'zijn' merries als eigendom ziet (hij staat bovenaan)
* M'n 8 jarige nu drachtige merrie, erg dominant, jaagd vaak anderen weg
* Een 16 jarige merrie, staat bij deze paarden onderaan de rangorde.
Oftewel een groepje dat al 4 jaar met zn drieen staat, dus erg hecht..

Nu heb ik het eindelijk zo ver dat mn 8 jarige ruin alleen met de nieuwe in het land staat, maar zodra er ook maar 1 merrie bij in het land komt pakt hij de nieuwe dus. En ik snap dat het 1 en ander uitgevochten mag/moet worden, maar dit gaat erg ver, de 8 jarige rent zo 200 meter achter de nieuwe aan en bijt en trapt hem waar hij maar kan, ik heb hem weleens onder de wonden uit het land gehaalt, en hij (de nieuwe) is al verscheidende keren in de bak gesprongen (hoge omheining!) om te vluchten. Daarbij heb ik hem zelfs al uit een droge sloot moeten halen, waar hij 100 meter door de braamstruiken gelopen was, dus paarden onder de schrammen en bloed. Dus dit is geen gevalletje van uitvechten lijkt mij.

Heb het ook al een paar keer voorzichtig geprobeerd, ruinen aan elkaar laten wennen en paar dagen later 1 merrie erbij, maar telkens gaat het mis. Ik heb niet het gevoel dat het nog wel gaat komen.
Hebben jullie misschien tips? Nieuwe eerst met de merries? of zal die ander toch kwaad blijven, denk het wel nml...
Ik heb mn paarden nml al jaren samen in 1 land, wat me erg veel tijd bespaard in de winter met binnenhalen, gewoon hek open en paarden na binnen. Wanneer de paarden gesplits zullen worden, moeten er 2 na de overkant van de weg (moet nog omheining om, drukke weg om over te steken 2x per dag, kost veel tijd etc).

Wanneer het moet, moet het!! Dan is het niet anders, maar wanneer het toch anders kan, is het voor mij zooooveel handiger.
Ik hoop dat iemand die gouden tip heeft!!

aerdenhout1

Re: Radeloos..paarden accepteren elkaar niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:02

2 ruinen en 1 merrie gaat niet. 2 merrie's en 1 ruin gaat daar in tegen weer wel.Als je meerdere merrie's zou hebben zou het al een stukje rustiger worden in je groep, maar de leider...je oude paard dus, zal alles in het werk stellen om "zijn" groep onder zijn leiding te houden. M.A.W het gaat denk ik nooit lukken en je nieuwe paard zal altijd het onderspit delven.Alleen als je oude paard iets zou gaan mankeren ( ziek word, kreupel) zal de jonge het leiderschap proberen over te nemen.
Wat je wel kan doen is de 2 ruinen bij elkaar zetten en de merrie's. Vaak gaat dat een stuk beter en gaan na verloop van tijd de ruinen zelf spelen met elkaar. Zet er in dat geval dan ook noiit meer 1 merrie tussen, want dan begint de ellende opnieuw en gaan de ruinen vechten voor het leiderschap.Mannen...breek me de bek niet open!!!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:43

ik heb 5 ruinen en 1 merrie staan .De 5e is er pas bijgekomen en heb ik eerst apart gezet met de ruinen 1 voor 1.
Toen bij de groep gezet, 2 dagen werd hij aangevallen door het vriendje van de merrie, maar heeft genoeg ruimte om weg te komen.
Daar na was het klaar en nu gaat het super.

Vorig jaar had ik 2 merries en een zooi ruinen bij elkaar.
Ging ook goed.
Wat ik zou proberen is de dominante merrie bij de 5 jarige zetten en die 2 een band laten krijgen.
Je kan het in ieder geval proberen.Ik zou alle opties proberen, het is wel even puzzelen.
het is in ieder geval heel lastig als het niet klikt.
Succes ermee!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:17

Samen in de bak rijden? (jij en iemand anders Tong uitsteken) Dan kan je ze bij elkaar vandaan sturen, maar kunnen ze er toch aan wennen dat ze bij elkaar in de buurt zijn enzo aan elkaar laten snuffelen..

Tsja.. wat kan je nog meer doen? Ja.... het hek verzetten.. maar dat is ook niet dé oplossing, je nieuwe paard zal waarschijnlijk zo ver mogelijk bij het draad vandaan blijven en uiteindelijk wennen ze dan nog niet aan elkaar Knipoog
Naast elkaar in de stal, met spijlen waardooor ze elkaar niet kunnen bijten?

Hoop dat je er wat aan hebt! Groetejs!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:28

waarom zou het niet gaan 2 ruinen en 1 merrie?

zo is het bij mij op stal ook, mijn merrie staat bij de 2 ruinen van de eigenaar in de wei
van de grote fries is ze niet echt onder de indruk maar hij is wel de baas
en de knapstrupper daar is ze wel bang van nu ze met z`n 3en staan
heel de zomer heeft ze met de knapstrupper in de wei gestaan en de laatste maand in de groep met de fries en nog een merrie
nu staan ze overdag in de wei met z`n 3en en dat gaat prima,zelfs hooi bijvoeren in de wei gaat goed.

maar als ze elkaar echt niet accepteren word dat erg lastig.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:35

Bij ons gaat 4 ruinen met 1 merrie prima hoor Clown Staan ook al 3 jaar samen.

Maar is het niet misschien een idee om je nieuwe paard eerst een weekje of zo met het minst dominante paard te zetten, zodat die twee het eerst onderling kunnen uitvechten met elkaar en zo langzaam naar boven werken?
Span misschien tijdelijk een draadje in het weiland zodat de paarden elkaar nog wel kunnen zien en als het moet aan elkaar zitten, maar als de 1 naar de ander uit wil halen, kunnen ze toch niet bij elkaar komen. Het lijkt me wel handig dat ze eerst zo aan elkaar wennen en elkaar leren te accepteren voordat je ze weer bij elkaar gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:56

Zet die boze ruin samen met de nieuwe op de trailer, ga minimaal een uur met ze rijden en zet ze dan ergens een paar dagen op een vreemde plek. Laat ze dus samen iets "doormaken", waardoor ze gaan "bonden".
Paarden kunnen heel lelijk tegen elkaar doen, totdat er een stress-situatie van buitenaf verschijnt. Dan worden rangorde dingetjes aan de kant gezet en vormen ze ineens een kudde Knipoog . Zorg dat je zo'n situatie dus creëert Duivel Grz Els

PS 1: zeker niet de nieuwe met de merries zetten. Dan maak je de "leidruin" alleen maar bozer en gefrustreerder...
PS2: Wij hebben ook 5 ruinen met een merrie staan. Kristalliseert zich vanzelf uit (bij voldoende ruimte!). Duurt alleen even

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:59

Pff mijn pony kon niet wennen aan zijn nieuwe groep. Was een compleet drama! Dus hem toch eruit gehaald en 1 paard uit de kudde gehaald en die samen gezet.
Dus... groep tijdelijk splitsen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:21

Splitsen kan ook anders : schriklijntje tussen nieuwe ruin en de rest van de groep.
Kunnen ze elkaar wel opzoeken over de schrikdraad om kennis te maken en aan elkaar wennen, maar dat is het dan.

Het idee van ezanden is creatief en erg direct voor paarden. Cool Je moet er alleen wel de mogelijkheid voor hebben...
Ik vind het een goede tip!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:39

Ik zou de drachtige merrie samen met de nieuwe ruin een tijdje apart zetten en na een week of twee nog eens kijken wat er gebeurt als je ze samen in de groep zet.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:50

Ruinen en 1 merrie moet kunnen. Wij hebben 3 ruinen en 2 merrie's lopen in 1 weide. Wel heeft de mijne eerst een tijdje met een andere samengelopen (uiteindelijk bleek dat dus de leider van het hele zooitje te zijn) en daarna met de rest!

Hopelijk komt het goed! En anders toch maar de groep splitsen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:01

Anne_GTI schreef:
Ik zou de drachtige merrie samen met de nieuwe ruin een tijdje apart zetten en na een week of twee nog eens kijken wat er gebeurt als je ze samen in de groep zet.

Dat is al een felle dame, dus dat lijkt mij ook niets.
Dan beter met de 16-jarige merrie, laagst in rang. En dan kijken of dat gaat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:22

Dan komt ie nog onderaan te staan in de rang en schiet je er nog niets mee op.
Door hem op te laten trekken met die merrie kan ie stijgen in de rangorde. Dikke kans trouwens dat die merrie de "oude" ruin aanstuurt en stiekem toch de baas is in de wei maar een ander het vuile werk laat opknappen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:45

Niet de ruinen samen zetten.
Beter kun je de merrie die het laagste in rangorde is apart zetten met de nieuwe ruin, laat ze gewoon 2 weken bij elkaar staan, als het kan de eerste week helemaal apart en de tweede week alleen een draadje tussen hen en de anderen.
De ruin zal eerder vrienden worden met de laagste in rangorde dan met de hoogste, die zal zich altijd de baas blijven voelen en dus blijft het misgaan zodra er andere paarden bij komen. Als de nieuwe ruin eerst vrienden kan worden met de laagste in rangorde heeft hij een paard waar hij op terug kan vallen en op die manier zelfverzekerder worden.

Edit; maak je niet te druk, zolang je weiland groot genoeg is redden ze zich wel. Het opjagen gaat vanzelf vervelen en op den duur komt de bazige ruin er wel achter dat de nieuwe ook een heel leuk speelkameraadje is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 18-10-08 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:46

Ieder zo zijn of haar gedachte daarover, maar een nieuw en al opgejaagd paard door de gevestigde orde, moet je ook een plek gunnen. Dat ie de laagste blijkt te zijn, is al duidelijk.
Maar dat nieuwe paard moet zich ook goed kunnen voelen op z'n nieuwe plek. Dan maar onderaan beginnen met de meest vriendelijk merrie van de gevestigde orde.
Als dat een setje kan worden, wordt het voor hem een stuk makkelijker om een leuk leven te kunnen leiden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 06:12

Of ruinen met merries samen gaan heeft ook met het hengstengedrag van de ruin te maken. Als een ruin nog veel hengsten gedrag heeft, heeft hij de behoefte de merries te verdedigen als "zijn kudde" en ziet hij de andere ruin als een bedreiging. Ik heb hier vaak genoeg twee ruinen met één merrie samengehad, geen enkel probleem. Maar momenteel hebben wij ook twee ruinen die al vanaf veulen bij elkaar zijn, ze zijn normaal onafscheidelijk. Maar komt er een merrie in de wei dan begint één ruin op de andere in te meppen, puur omdat hij dat chickie voor zichzelf wil Bloos

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:04

Bij ons staan ook 2 ruinen met 1 merrie samen, maar ik was eerlijk gezegd wel opgelucht dat dat zo goed gaat! Want meestal gaat 2 ruinen en een merrie gewoon NIET omdat de dominante ruin bezig zal blijven de onderdanige weg te jagen.

Ik denk dat je beter eerst 2 bij 2 doet, dus elke ruin een merrie. En dat gewoon een jaar laten staan. Na een jaar nog eens proberen, dan zijn ze een bepaalde situatie weer gewend (welke merrie bij welke ruin hoort).

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:59

Pff zoveel reacties, zoveel verschillende meningen, dit wordt inderdaad puzzelen, het zal natuurlijk ook wel per kudde verschillen welke aanpak het beste is.
De nieuwe ruin heb ik trouwens al een anderhalve week samengehad, dat ging prima, vooral omdat ze toen flink hengstig was in het begin, aan de andere kant van de wei stonden de oudere ruin en de hogere merrie, maar ik heb vaak genoeg snachts of overdag mee gemaakt dat het lint er tussen dus stuk was, en zelfs de palen uit de grond! Wat er dan gebeurt is, ik weet het niet, wel viel de oudere de jongere weleens aan door het draad.
Het was trouwens ook een hoge omheining, met 3 lagen lint en dikke houten palen, niet niets dus...
We zijn al samen met de ruinen op buitenrit geweest, hierbij zijn ze onder appél en was dit geen probleem, wel was de oudere erg gestresst maar zocht geen steun bij de jongere die wel rustig was, en vluchte ook gewoon bij hem weg..
We hebben de ruinen naast elkaar op stal gehad, ook hier geen probleem...
De ruinen lopen nu samen in het land, geen probleem hier, ze kunnen in de buurt van elkaar voer eten, soms wat weggejaag enz maar geen aanvallen, het heeft dus puur met het verdedigen van de merries te maken.
anneliesdj schreef:
Edit; maak je niet te druk, zolang je weiland groot genoeg is redden ze zich wel. Het opjagen gaat vanzelf vervelen en op den duur komt de bazige ruin er wel achter dat de nieuwe ook een heel leuk speelkameraadje is.

Ik maak me ook zeker niet té druk, ben het wel gewend dat paarden elkaar opjagen, of een keer bijten of een keer een trap geven, maar zoals dit gaat is niet normaal, we hebben een goede omheining, maar het is zo angstaanjagend voor de nieuwe dat ie overal overheen gaat, zelfs de sloot in duikt, dat lijkt me dus niet normaal, of moet ik dit wel doorzetten? Ben bang dat me nieuwe paard straks kreupel uit het land komt, zal me niets verbazen trouwens. Hij gaat er ook echt aan onderdoor, hij is zooo mager geworden, straalt echt niets meer uit, zielige blik in z'n ogen, hij is echt zo'n allemans vriendje, dus snapt ook niet wat hem overkomt..

ezanden schreef:
Zet die boze ruin samen met de nieuwe op de trailer, ga minimaal een uur met ze rijden en zet ze dan ergens een paar dagen op een vreemde plek. Laat ze dus samen iets "doormaken", waardoor ze gaan "bonden".
Paarden kunnen heel lelijk tegen elkaar doen, totdat er een stress-situatie van buitenaf verschijnt. Dan worden rangorde dingetjes aan de kant gezet en vormen ze ineens een kudde Knipoog . Zorg dat je zo'n situatie dus creëert Duivel Grz Els

PS 1: zeker niet de nieuwe met de merries zetten. Dan maak je de "leidruin" alleen maar bozer en gefrustreerder...
PS2: Wij hebben ook 5 ruinen met een merrie staan. Kristalliseert zich vanzelf uit (bij voldoende ruimte!). Duurt alleen even

Goede tip, zal het ook zeker als laatste redmiddel gebruiken, wel moeilijk om een stress-situatie te verzinnen, ik kan ze best beide een uur op de trailer zetten en rondrijden, maar een plek vinden waar ze 'even' 2 dagen kunnen staan en zogezegt nog stress hebben is natuurlijk een ander verhaal, maar zal het onthouden.

We hebben ook genoeg ruimte, tis een groot land, ze kunnen 2 a 300 meter naar achteren rennen, maar als de ruin hem dan daadwerkelijk 300 meter achterna rent is het land alweer gauw te klein...

Bah wat is dit ontzettend frustrerend allemaal, denk je ook leuk een nieuw paardje erbij te kopen, had dit er zeker niet achter verwacht..

Het klopt idd dat de oudste ruin nog veel hengstengedrag vertoont, laat gecastreerd en springt nog geregeld op de merries.

Dus nu: de ruinen alleen zetten helpt nu verder niets meer? Dus ik moet iig elke ruin met een merrie zetten? Weet nu echt niet welke merrie ik bij de nieuwe moet zetten, ik kan wel zeggen dat de oudere ruin en de drachtige merrie echt dikke maatjes zijn, misschien dat iemand daar conclusies uit kan trekken?
Dus, de nieuwe met de oudere merrie die laag in de rangorde staat zetten, of met de drachtige dominanterder merrie zetten (die tweede staat in de rangorde, ruin staan nog bovenaan)?

Ik hoop echt dat jullie kunnen helpen, ben echt al heel erg blij met de vele reacties!!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:20

Jij kent je paarden het beste.
Wij zien niet hoe het er aan toe gaat.
Je moet je gevoel volgen met wie je bij elkaar zet.
Ik maak van te voren ook altijd een plan, alleen als ik dan bezig ben dan denk, nee nu dit of nu dat.
Gebaseerd op wat je ziet.
je krijgt hier zoveel verschillende meningen, maar je moet gewoon dingen gaan proberen.
Dan kom je vanzelf de oplossing tegen.
Vergeet ook niet dat wij bepaald gedrag al snel vervelend vinden, ik haat het als 1 paard de ander steeds aanvalt, dan zou ik er wel tussen willen springen.
Maar je kan ze beter laten gaan, zij spreken de paardentaal en zullen het zelf best regelen.(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:04

Anita1987 schreef:
Dus nu: de ruinen alleen zetten helpt nu verder niets meer? Dus ik moet iig elke ruin met een merrie zetten? Weet nu echt niet welke merrie ik bij de nieuwe moet zetten, ik kan wel zeggen dat de oudere ruin en de drachtige merrie echt dikke maatjes zijn, misschien dat iemand daar conclusies uit kan trekken?
Dus, de nieuwe met de oudere merrie die laag in de rangorde staat zetten, of met de drachtige dominanterder merrie zetten (die tweede staat in de rangorde, ruin staan nog bovenaan)?

Ik hoop echt dat jullie kunnen helpen, ben echt al heel erg blij met de vele reacties!!

De bazige ruin zet je samen met zijn maatje, de dominante merrie.
De nieuwe ruin zet je samen met de merrie die het laagste in rangorde is, die valt waarschijnlijk toch een beetje buiten de groep dus zal het wel fijn vinden als de nieuwe ruin haar maatje wordt. Laat ze lekker een paar weken apart staan, liefst zonder dat ze de andere paarden kunnen zien en daarna zet je ze nog een keer bij elkaar. Grote kans dat de oudere merrie de nieuwe ruin zal steunen en bij hem blijft staan, daardoor zal hij wat zelfverzekerder worden en meer van zich af durven bijten.

Maar je weiland is 300 meter lang en je nieuwe ruin jaagt hem helemaal tot het eind? Of blijft de nieuwe in de buurt van de groep waardoor hij op den duur door het lint moet?

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 23:44

De nieuwe is zeg maar heel onzeker, kan heel moeilijk alleen zijn, wordt op stal bijv ook helemaal gek als ik er 1 uit de box haal, beetje verlatingsangst zeg maar. Dus in het land blijft hij ook echt bij de rest plakken en wordt steeds weer weggejaagt, maar blijft terugkomen, maar de oudere jaagt hem ook af en toe het hele land door, gaat ongelovelijk hard...

Maar goed, de rust is hier even wat teruggekeerd, tis niet optimaal, maar ik vind het voor nu allemaal beter dan hoe het was (overdag ruinen na buiten, 's nachts merrie's naar buiten met het rotweer) Nu kunnen alle paarden overdag naar buiten, zo lang mogelijk en 's nachts lekker warm op stal
Ik heb de oudere ruin met zn merriemaatje in het grote land gezet, en de nieuwe en de oudere merrie samen in de bak, ze kunnen elkaar wel zien af en toe, maar dat is niet anders. Dit lijkt zo goed te gaan, de oudere merrie heeft hem wel geaccepteerd volgens mij, ze laat hem gewoon bij zich. Nu ga ik het gewoon af en toe omwisselen, dus dan die twee in het land, dan de andere keer in de bak, zodat niet 2 steeds maar in de 'saaie' buitenbak lopen. (hoop dat het slim is..)
Heb nog even een draadje gespannen zodat de paarden in het land niet al voor de bak staan te ouwehoeren.
Verder is het even lastig met rijden, dat de paarden uit de bak naar binnen moeten, maar tis even water bij de wijn, tot het nieuwe land omheint is..dus toch apart maar hopelijk voor (een lange tijd Tong uitsteken) tijdelijk...

Bedankt!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:02

Lijkt me een goede oplossing. Als je het zo laat, minimaal een week of twee zorgt dat ze zo min mogelijk contact met elkaar hebben dan kun je nog eens proberen om ze bij elkaar te zetten.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:07

ik volg het even wij hebben precies hetzelfde probleem 1tje word er ook niet geaccepteert......

wij hebben zenu gesplits 4 om 4 maar dat gaat ook niet goed

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:44

Ik herken het probleem! Ik maak het thuis ook mee.
(zowat hier sylaine4ever boven ook zegt, staat by my op stal)
Wij hebben een wei met bijna alleen maar merrie's en 2 ruinen.
Eerst was er niks aan de hand toen waren ze beste maatjes.
Maar opeens ging het verkeerd die van mij had in 2 dagen 2 dekens kapot,
wou door afrastering heen etc.
Maar we hebben het ook nog aan de dieren arts gevraagt want die kwam toe vallig voor de tanden. Die zij dat je het gewoon moet uit laten vechten. Hoe moeilijk het ook is. Of degene die achter je pony / paard aan zit keer met de longeerzweep slaan. gewoon een keer bij in de wei staan dan leren ze het wel af. Maar nu is het over, we zijn op ander voer gegaan. Heel raar maar die van mij is veel rustiger daar door geworden en nu is er echt niks meer aan de hand.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:16

Heb thuis ook 2 merries (1 oudere 1 4 jarige) en 2 ruinen (1 oudere en 1 3 jarige) de 2 merries kunnen wel bij elkaar en ook met mijn oudere ruin maar het jonge beestje kan alleen nog samen met de oudere ruin die spelen de hele dag door dus dat is een leuker gezicht. Met z'n 4en bij elkaar is echt geen optie dan wordt t 1 groot gevecht en we hebben land zat dus dat risico ga ik niet lopen met een draadje ertussen kunnen ze elkaar ook zien/horen/ruiken maar niet bijten/schoppen/aanvallen enzenzenz..