Ineens bang voor de voerbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Golan

Ineens bang voor de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:14

Sinds gisterochtend is m'n pony ineens doodbang voor z'n voerbak, hij draait er de hele tijd z'n billen naartoe en als je de stal open maakt rent ie er kei hard uit. Als ik er brokken in doe, probeert hij heel voorzichtig een hapje te nemen, maar schrikt dan steeds. Ik heb geprobeerd hem met een halster er naartoe te leiden, hij probeerde een hapje te nemen, maar het ijzer van het halster kwam er tegenaan (het zelfde geluid als je de voerbak open doet, waar hij normaal alleen heel blij van wordt) en hij schrok zich dood, normaal zou hij wegrennen, maar hij bleef op de plaats staan huppelen....
Toen ik het halster afdeed rende hij als nog kei hard weg.....
Nou is het gekke, dat er nog een shetlandpony op stal staat, en die is dus ook bang voor mijn pony's voerbak... Ik kan er niks raars aan zien.... En nog iets geks, gisteravond leek er niks aan de hand hij heeft toen gewoon eruit gegeten, maar die ochtend ervoor niet en deze ochtend dus ook niet...
Heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen?
sorry als het verkeerd staat Bloos

ellepel

Re: Ineens bang voor de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:20

het kan zijn............dat er ene muisje in heeft gezeten en hij zich helemaal suf geschrokken is.

of......ijzeren voerbak?
misschien was hij statisch en heeft hij een schokje gehad.
zou heel goed kunnen.

geef dan tijdelijk even voer in een emmer, ik zou eigenlijk niet goed weten wat je tegen statische voerbakken zou moeten doen

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:23

Oh dat zou idd goed kunnen dat ie een schokje heeft gehad,
ik heb er niet zoveel verstand van, maar kan de voerbak statisch zijn geworden doordat hij er tegenaan heeft geschuurt?
Dat doet ie namelijk welleens...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:30

ja dat denk ik dan wel,daar kunnen ze dan best van schrikken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:32

Kan ook goed zijn dat er een rat in heeft gezeten, ratten maken een akelig geluid als ze in nood zijn.

Ik zou ook een tijdje uit een andere bak voeren, en gewoon wat brokjes in de voerbak gooien, dan word de verleiding vanzelf groot genoeg om er weer uit te eten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:33

Golan schreef:
hij probeerde een hapje te nemen, maar het ijzer van het halster kwam er tegenaan (het zelfde geluid als je de voerbak open doet, waar hij normaal alleen heel blij van wordt) en hij schrok zich dood,

Heb je een deksel op de voerbak?? omdat je zegt dat je hem open doet.
Ik zou er geen aandacht meer aan geven. Je gooit er een paar wortels in de bak en laat die er lekker in liggen.Wie weet overwint de lekkere trek zijn angst Knipoog .
Zijn voer geef je hem gewoon op de grond of in een emmer.
In een paar dagen tijd verplaats je de voerplek naar de voerbak toe maar forceer het niet.
Pas als hij weer iets lekkers uit de voerbak durft te eten begin je weer met gewoon voer.
Over het waarom zijn voerbak ineens eng is zul je waarschijnlijk nooit achter komen.
Succes.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:41

@Aukelizzy: nee wij hebben een voerbak die je van buitenaf open kan maken en weer dicht, bedankt voor de tips
@crossmonster: bedankt voor de tips.
Ik ga nu gewoon uit een emmer voeren en ik laat wat voer in de voerbak liggen, dan kan ie er zelf weer rustig aan wennen Lachen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:47

Is het een voerbak met deksel begrijp ik? Misschien heeft hij letterlijk de deksel op zijn neusgekregen, of er met zijn halster achter blijven hangen? Of inderdaad een statische ontlading, en dat voelt niet zo prettig op de neus.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:49

MyrtheNH schreef:
Is het een voerbak met deksel begrijp ik? Misschien heeft hij letterlijk de deksel op zijn neusgekregen, of er met zijn halster achter blijven hangen? Of inderdaad een statische ontlading, en dat voelt niet zo prettig op de neus.

Nee, er zit geen deksel op en hij heeft geen halster om op stal...
Ik denk dat het idd een statische ontlading was of een muis/rat/vogel....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:52

Wat een vervelend probleem. Probeer zelf het gedrag te negeren, want als je hem bevestigd in zijn angst gedrag dan zal die het alleen maar enger gaan vinden.

Daarbij ga ik mee met de voertips. Voer zijn voer in een emmer en zorg dat er wat lekkers ligt in de voerbak, zodat de voerbak niet met wat engs maar met lekker eten wordt geassocieerd Knipoog

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:12

hey dit klinkt bekend mn paardje heeft precies hetzelfde en meestal duurt dat een aantal weken en dan gaat het even goed en ineens is die angst er weer.
Echt vervelend maar over die schrokjes had ik nog niet nagedacht.

nou moet ik er wel bij zeggen als ze die angsten heeft dan is ze ook ineens echt bang van alles ,bvb van haar deken in stal omdoen , buiten vast staan op sommige plekken,en dan wil ze steeds op haar kont gaan zitten en hangen.

En in de stal springt ze naarachteren maar de boxen zijn vrij laag dus doors=dat gedrag springt ze iets omhoog en daar zit een steunbalk en dan klapt ze er ook weer gelijk met haar kop tegen aan.

Dus al met al word het dan steeds erger en durft ze alleen heel voorzichtig hapjes te nemen.

Vervelend hoor

nou wens jou ook sterkte ermee en hoop dat t gauw beter gaat met je pony..

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:25

Mijn pony is wel drukker dan normaal, maar zo gauw ik erop zit is het over. Ben net met hem naar de manege geweest en omdat het zo regende ging ik even schuilen in een stal, een daar dook hij wel meteen een voerbak in, dus ik denk dat het niet lang duurt voordat het over is. Er ligt nu trouwens een appeltje in z'n voerbak, hoop dat ie eruit is als ik terug kom Lachen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:29

het kan goed zijn dat er iets geks gebeurt is bij de voerbak toen jij er niet was.
zou me er geen zorgen over maken zodra hij weet dat er weer lekker eten in ligt gaat eht langzaam aan vanzelf weer over

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:43

Videocamera er op zetten? (We worden allemaal nieuwsgierig waarom je paard zo bang is!;) )

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:29

Beter nieuws, had gister muesli in de voerbak gedaan, en vanochtend was het er uit Haha!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:55

Wat een gekkerd Tong uitsteken
Maar serieus:
Misschien heeft hij zich gestoten aan zijn voerbak? Kan hij er met zijn hoofd onder zijn gekomen, toen op willen kijken en zo zijn hoofd hard gestoten? Of is hij steigerend in vast komen te zitten? Dat weet je helaas niet, maar het zijn mogelijkheden....

Tipje: een paar van de allerlekkerste traktaties in zijn voerbak leggen, en 'm belonen als hij het durft te eten. Ook rustig 'm proberen te poetsen in de box, misschien wordt ie dan wat kalmer?

Beeer92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:09

Ik denk dat het heel goed kan dat hij een schokje heeft gehad Ja.

En anders heeft hij misschien zijn hoofd er tegenaan gestoten?

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:27

Steefjevos schreef:
Wat een gekkerd Tong uitsteken
Maar serieus:
Misschien heeft hij zich gestoten aan zijn voerbak? Kan hij er met zijn hoofd onder zijn gekomen, toen op willen kijken en zo zijn hoofd hard gestoten? Of is hij steigerend in vast komen te zitten? Dat weet je helaas niet, maar het zijn mogelijkheden....

Tipje: een paar van de allerlekkerste traktaties in zijn voerbak leggen, en 'm belonen als hij het durft te eten. Ook rustig 'm proberen te poetsen in de box, misschien wordt ie dan wat kalmer?

Hij heeft zich wel vaker gestoten aan z'n voerbak, dan is ie de brokjes die op de grond zijn gevallen op aan het eten en dan hoort ie iets en dan bemm Gestoord Dus kan me niet voorstellen dat ie daar nu zo van geschrokken zou zijn. Hij staat verder gelukkig wel rustig in z'n box, alleen durft ie z'n hoofd niet in de voerbak te doen. Ik heb net geprobeert met een emmer in de voerbak, maar dan haalt ie de emmer eruit Clown Er zitten nu weer brokjes in dus ik kijk morgenochtend of ze weg zijn Lachen
En verder denk ik dat ie het zelf maar op moet lossen, ik leg er elke avond wat eten in tot ie het niet meer eng vindt om het er zo uit te pakken...

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 12:03

Het wordt alleen maar erger, hij durft nu zelfs z'n stal niet meer in, ik krijg hem uiteindelijk wel z'n stal in, maar dan lijkt het net of ik hem op de trailer aan het zetten ben, zo moeilijk doet ie dan. Normaal als ik kwam rende hij meteen hinnikend z'n box in en ging wachten op brokjes, nu blijft ie heel zielig buiten staan kijken (inloopstal). Hij wilt ook niet in andere boxen, daar is hij ook bang. Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, voeren uit de emmer gaat goed, maar het is natuurlijk niet goed als je paard bang is om in z'n eigen stal te gaan........

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:35

haal de metalen voerbak weg ,hang een plastic voerbak neer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:55

ja dat zou ik ook doen.
maak op een andere plek een plastic voerbakmof voer hem gewoon uit een emmer op de grond.
wel apart dat hij nu al niet eens meer de stal in wil/

komen er ook andere mensen bij zijn stal?
van wat voor materiaal is de stal gemaakt?.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:53

Fijn dat jullie nog gerageerd hebben.
Het is al iets minder, hij probeert er iedere keer uit te eten, maar het lukt nog niet heel goed. Hij gaat al wel z'n stal weer in, maar verder doet ie soms nog wel raar. Eerst hinnikte hij altijd als hij voer kreeg, nu niet meer.
@ellepel: er komen geen andere mensen op stal, en waardoor hij bang is geworden is ook 's nachts gebeurd.
De stal is van hout met een ijzer frame zegmaar.
Ik hoop dat het nu alleen maar verder de goeie kant op gaat en anders ga ik er idd een andere voerbak in hangen.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:37

Jeej Go jij! Go jij!
hij eet er weer uit, nog wel heel voorzichtig, maar hij doet 't Haha!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:43

Goed dat hij er weer uit eet Haha!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:56

Laat de voerbak en het ijzer van de stal eens doormeten of er geen spanning opstaat. Een hele kleine lading door het electriciteitsnet dat door een los draadje ofzo op de stal of de vloer komt te staan kan een paard wel voelen en wij niet.