Ik dacht ook altijd dat het niet kon. Totdat ik twee jaar geleden mijn eigen paard hartstikke verliefd heb gezien. Liefde op het eerste gezicht nog wel.
Er kwam een merrie bij ons op stal in de box naast mijn paard. Vanaf het moment dat ze binnenkwam was er een 'klik'. Als ze allebei op stal stonden, stond mijn paard voortdurend dromerig met zijn hoofd over haar boxrand te hangen (we hebben open boxen). Hij roept altijd naar zijn stalgenoten als hij ze niet kan zien, maar met deze merrie was het nog tien keer erger. Ik had het idee dat het van haar kant minder heftig was, maar ze voelde zich wel prettig bij mijn paard, ze stonden vaak neus aan neus te grazen, kroelen met de andere paarden deed hij niet of nauwelijks meer, alles nu met haar. Wel werd het op het laatst vervelend, hij ging 'zijn' merrie overdreven lopen beschermen tegen de andere paarden en daar heeft hij waarschijnlijk die schiefel op zijn rechter voorbeen aan overgehouden (ik weet het niet precies, ik was niet bij het gedonder, was toen op vakantie).
Het heeft allemaal een dikke maand geduurd, toen werd ze verkocht en hij is er nog een week van van slag geweest: slecht eten, lusteloos, continu hinniken. Trok gelukkig wel weer bij.
Met een van de andere merries (die er al langere tijd staat) heeft hij ook een hechte band. Maar wat hij met die ene merrie had, had ik nooit eerder bij hem gezien.
Nee, ik dacht altijd dat paarden niet verliefd kunnen worden. Maar door die blik in de ogen van mijn paard als hij Haar zag, weet ik wel beter.