Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:47

Hallo.

Iedereen heeft wel eens dingen waar hij of zij bij zijn paard tegenaan loopt.
Soms lukt het trailerladen niet meer, soms is het iets rijtechnisch; allerlei oorzaken kunnen het gedrag van paarden doen verergeren, veranderen of doen ontstaan...

Ik heb zelf inmiddels verschillende paarden gehad, en met het ene dier was mijn band sterker dan met het andere.

Bij een merrie zag ik het gewoonweg niet meer zitten omdat ze vaak in de kreukels lag op stal, soms ging rugzwemmen( zich achterover gooide) en eigenlijk heel weinig toestand of terug gaf.

Los van het feit of ik daarin tekort kwam of niet, merkte ik aan mezelf dat ze me heel veel geld kostte en dat ik niet zo veel vertrouwen had in een toekomst met haar, ik zag mezelf het niet oplossen a.h.w. en vond het het ook niet waard om door te "klooien". Bloos

Zij heeft inmiddels een super tehuis, ik heb haar anderhalf jaar gehad. Ach gut
men zei wel eens:"Houdt vol, ze gaat het echt voor je doen", maar daar geloofde ik niet echt meer in..

Ze heeft me een geweldige dochter na gelaten en voor geen goud gaat deze weg. Pling

Echter weet ik nu heel duidelijk voor mezelf:
Paarden die achterover slaan, ik durf dit gewoon niet meer aan.

vroeger ging ik tot het einde door met een dier, maar nu ik ouder wordt, meer nadenk en het lef iets meer begint te verdwijnen, plus meer verantwoordelijkheidsgevoel voel ik me minder rot als ik zo'n stap overweeg..

Echter zoek ik wel een goed tehuis in zo'n geval. Ach gut

Waar ligt bij jullie de grens? Ach gut

Alicia2u

Re: Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:17

Als het vertrouwen weg is, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik rij paard voor mijn plezier, dus het moet wel leuk blijven.
Als het niet meer klikt, als we een ernstig ongeluk hebben gehad of als het paard gevaarlijk gedrag vertoond (ernstig bokken of steigeren, agressief gedrag, extreem vluchtgedrag etc.) en ik het echt niet zelf (meer) aandurf om het op te lossen, lijkt het me voor paard en ruiter allebei beter dat het paard naar een andere plek gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:28

Ook voor je paard he? MIsschien staat een ander dan meer open voor het dier; toen ik gevoelsmatig de knoop door hakte nam ik wat afstand en vond dat eigenlijk ook wel sneu voor d'r..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:31

Idd, zodra ik geen vertrouwen heb, ga ik er iig niet meer op. Dan zou ik het nog een tijdje op de grond proberen, maar als ik daar merk dat het vertrouwen niet terug komt, of dat de klik er niet is, dan zou ik toch een beter thuis voor mn paard zoeken.

Vroeger heb ik een verzorgpaard gehad wat onwijs gemeen was. (bijten, trappen, stil gaan staan en niet meer verder lopen etc.) Ik heb (geprobeerd) erdoorheen te kijken en het ging ook steeds beter, maar ik kon maar 3 dagen per week aandacht erin stoppen. De rest van de week stond hij de hele dag in een afgesloten stal en liep hij 's avonds een lesje.
Omdat het steeds beter ging, wilde ik er toch mee doorgaan, maar ik moest wel heel erg op mn hoede blijven. En dat wil ik niet meer.
Ik wil gewoon normaal een stal in kunnen lopen, zonder dat ik eerst moet bedenken, owjee, hij gaat me nu aanvallen. Of dat je lekker aan het poetsen bent en je paard haalt ineens uit. Dat soort fratsen zouden mij ook doen besluiten een paard niet te houden.

Ik wil wel even heel duidelijk stellen dat ik het eerst zou gaan proberen op te lossen, maar als ik merk dat het niet werkt is het gewoon klaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:33

Ik zou mijn paard nooit meer weg doen. Ik ken zijn karakter ondertussen, weet dat er geen kwaad in zit, alleen kattekwaad, dus ook al zou hij ineens helemaal beginnen te flippen, dan nog zou ik hem niet wegdoen omdat ik weet dat er dan iets anders aan de hand moet zijn. En stel dat ik hem op een dag niet meer kan rijden, dan blijft hij toch als grasmaaier bij mij Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:02

Ik denk dat het niet zozeer om je eigen paard gaat maar om een paard hebben in z'n algemeen. Ik bedoel; je bent tevreden met je paard met stel je voor dat hij dingen zou doen zoals bijvoorbeeld zichzelf op de rug laten vallen als je er op zit...

Voor mij is vertrouwen ook vereiste nummer 1, op het moment dat ik bang zou zijn voor m'n eigen paard dan gaat ie morgen nog de deur uit. Als ik een paard zou hebben waar ik geen klik mee had deed ik 'm ook weg, alhoewel ik een paard waar ik geen klik mee heb überhaupt niet zou kopen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:10

Toch kan het veranderen door omstandigheden, die band met je paard...

Daarom vind ik proeftijd ook wel iets heel moois. Maar ik heb me dus wel eens vergist...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:13

Bij mij gaat een paard weg als hij een gevaar is voor mij of zijn weidegenoten. Tuurlijk kijk je wel naar de oorzaak. Mijn minipaardje, heb ik verkocht omdat hij mijn minishet in elkaar sloeg en beet. Mijn haflinger merrie heeft door alle lichamelijke klachten een gedragsverandering ondergaan en bij haar heb ik ook besloten dat het nu genoeg is geweest. Ik heb veel over voor mijn dieren maar ga er zelf geen grote risico's mee lopen, die niet nodig zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:13

Tuurlijk, mensen veranderen, paarden veranderen. Maar als je op een gegeven moment niks meer met zo'n dier hebt, waarom zou je hem dan niet kunnen verkopen naar iemand die er weer helemaal voor gaat?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:17

Kymalin schreef:
Tuurlijk, mensen veranderen, paarden veranderen. Maar als je op een gegeven moment niks meer met zo'n dier hebt, waarom zou je hem dan niet kunnen verkopen naar iemand die er weer helemaal voor gaat?

precies, en vroeger zag ik het als zwakte als het niet meer lukte of neit lukte, maar nu ben ik daar wat nuchterder in geworden.
Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:18

Als het paard vals gaat lopen doen naar mij! Dat zou de enige reden zijn, om hem of haar weg te doen.
Maar gelukkig heb ik nu met al mijn paardjes een hele goede band. Dus die gaan nooit meer weg. Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:25

Zodra ik of anderen serieus in gevaar zouden komen door mijn paard.. Ik hou veel van paarden, maar nog veel meer van mensen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:35

Zodra ik geen plezier heb aan een paard gaat het weg. Klinkt hard maar een paard kost heel veel geld en tijd en ik wil er graag plezier aan beleven.
Als een paard mij niet ligt met rijden, kan hij beter een ander adresje krijgen. Maar het is niet zo dat ik een paard heel snel en makkelijk wegdoe (voor het geval dat zo overkwam). Ik kan heel veel tijd en moeite stoppen in een paard waar ik in geloof, ook als het een moeilijk karakter heb. Als ik daar zelf maar wel lol in heb en daar plezier en een uitdaging in zie.
Echt onacceptabel gedrag heb ik niet maar het moet dan wel uitzicht bieden op beter gedrag.
Echt vuile stakers of bokkers hoef ik niet, daar mag een ander lol mee hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:42

Ik heb een keer op het punt gestaan een paard te verkopen. datw as omdat ik en hij er allebei geen lol in hadden en ik dacht dat hij het leuker zou hebben bij een ander. Uiteindelijk kon ik het toch niet en heb ik ons nog een kans gegeven. Dat heeft gewerkt. Blijkbaar was mijninstelling toe zo anders dat het wel wou. Daar heb ik van geleerd en een paard zal dus in het vervolg nog minder snel weg moeten. Moeilijk gedrag vind ik geen probleem zolang het niet onverantwoord is om mee om te gaan (en dat is het dus ook echt niet snel). Ik vind dat het heel erg afhankelijk is van de situatie. Als een paard heel moeilijk is in een rustige omgeving zonder kinderen zou ik hem meer tijd geven dan dat ik met zo'n paard op eend rukke manege zou staan.
Maarw at voor mij de grootste reden zou zijn om een paard weg te doen is als het paard het niet leuk meer vind en het ergens anders fijner kan hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:55

Als ik bang voor het paard wordt, is het voor mij een reden om ermee te stoppen. Tot die tijd wil ik een eind gaan, maar als de angst er eenmaal inzit, dan vind ik het genoeg. Een paard merkt zoiets, en ook al wil je jezelf eroverheen zetten, ik denk dat de angst altijd op de achtergrond blijft.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:58

Mijn pony gaat weg als ik niet meer datgene met mijn pony kan doen wat ik wil doen.

Mijn pony = mijn hobby en kost een hoop geld en dus moet ik er plezier in hebben. Nu ben ik geen fanatiek wedstrijdruiter, maar als ik wedstrijden zou rijden en ik rijd voor prestatie dan wil ik wel een pony hebben die dat kan. Lukt het niet meer op de één of andere manier dan zou ze weggaan.

Ik heb mijn pony overigens wel om mee te rijden (en te tutten natuurlijk Tong uitsteken) en als mijn pony niet meer te berijden is, zou ze ook weggaan Ja. En dat is zowel door blessure of door onacceptabel gedrag.

Ik wil veel proberen, maar er is een grens en als die overschreden is is het klaar..maar dan moet ze wel heel ver gaan Haha!.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Ik denk dat als ik het lichamelijk niet meer op kan brengen om voor mijn paard te zorgen of als hij gevaarlijk doet/word of als hij niet te vertrouwen is.

Ik heb een paard waar ik mee kan lezen en schrijven. Zo een als deze krijg ik echt nooit, maar dan ook nooit meer! Ik heb een diepe band met hem en ik hoop nog lang van hem te genieten.

Ik vertrouw hem 100% ook al is een val van dit dier mij op een gebroken enkel komen te staan een goede 4 jaar terug. Dat was een miscommunicatie en dat is helemaal goedgekomen. Had ik echter bang gebleven na die val, dan had ik hem niet meer gehad.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:30

5½ jaar geleden heb ik een merrie gekocht bij een handelaar ik heb haar een week of 8 uitgeprobeerd (ik reed toendertijd bij die handelaar). Het was een heel gevoelig paardje schrok van het minste of geringste, mijn eerste kennismaking met haar had mijn ogen al open moeten maken.
Ze ging als een stuiterbal door de stal alleen omdat ik haar probeerde te poetsen.
Nadat ik eenmaal opgezadeld had en op haar zat, had ik gelijk wou dat paardje wil ik hebben. Met rijden heel gevoelig ik moest zoveel anders rijden dan dat ik gewend was. En toch had ik het gevoel dit zit goed.
Eenmaal thuis gekomen helemaal lyrisch over die merrie met mijn man erover gepraat. Uiteindelijk met die handelaar erover gepraat mijn twijfels en mijn kunnen uitgebreid met hem (en zijn vrouw) besproken. We hebben toen afgesproken dat ik haar een aantal weken mocht uitproberen, ik moest bellen als ik wou rijden maar ik kon bijna altijd terecht als ik wou rijden. Tot zover niks aan de hand.
Totdat ik haar thuis had, eerste dag niets gedaan om te laten wennen aan de omgeving. De volgende dag aan de longe, ik kon nog niet bij mijn bak komen (5 m van de stal af) zo hieper was ze. Om een lang verhaal kort te maken ze schrok bij het minste of geringste een blaadje wat opwaaide was al genoeg om haar door het lint te zien gaan. Uit angst sprong ze weg, meestal boven op mij. Hoe vaak ik wel niet thuis ben gekomen bont en blauw omdat zij letterlijk op me was gesprongen wil je niet weten. Nadat ik er op een gegeven moment zonder aanleiding met opstappen er ben afgevallen. En onder haar heb moeten wegkruipen omdat ze boven me bleef staan te steigeren, mijn zoontje toen 8 jaar oud heeft haar moeten wegjagen zodat ik weg kon komen. Was voor mij de doorslag om haar weg te doen..
Eenmaal van de schrik bekomen heb ik de vorige eigenaar (die op het papier stond) gebeld. Wat bleek de merrie was ong 8 maanden bij hem weg, was bij hun als 3 jarige ingereden. Maar verder nooit iets mee gedaan dan gefokt.
Ik kocht de merrie als 11 jarige die dubbel L had gelopen..
Maar goed ik s middags met mijn man naar die handelaar toe, beloofde het paard terug te nemen, maar kwam iedere keer met een ander smoesje aan zetten waarom hij niet kon komen.
Naar een half jaar zei hij doodleuk stik maar met je paard, ik heb liever dat jij je poten en je nek breekt dan ik..
Na dit voorval heb ik nog een jaar met deze merrie "aangemodderd" want zo kon ik haar niet verkopen. Want te vertrouwen was ze niet.
Na 1½ jaar modderen heb ik besloten haar niet meer te rijden en mee te gaan fokken. Een liever paard kan ik me niet meer wensen, ze is zo veranderd. Ze is volgzamer dan mijn hond. haha
Ze is rustiger in haar doen en laten, schrikt nog wel maar springt niet meer boven op me als ik zeg dat het goed is vind ze het ook goed.
Ik heb haar nu ruim 5½ jaar en heb dit jaar besloten om haar te verkopen, haar veulen van dit jaar heb ik gehouden en is inmiddels afgespeend en de merrie gaat binnenkort weg. De nieuwe eigenaar heeft haar al laten insimineren, het is nu wachten totdat hij haar komt halen. Ik heb zo vaak geroepen nu is het genoeg, weg met haar voor mijn part gaat ze naar de slacht, en toch heb ik haar gehouden, met veel geduld en liefde is het een super lief paard geworden, ik heb haar nooit geslagen. Maar als je een 11 jarige nog moet beleren is het vragen om problemen..is mijn ervaring. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:34

Maakt niet uit, vind het juist en boeiend verhaal!
Mijn exdraakje werd heel aanhankelijk toen ze wanger werd en ben dolgelukkig met haar kind!

Deze merrie was geheel groen en na twee en halve week lag ze vast in de box, sloeg dr been kapot, en daarna heeft ze meer arts dan gewoon mens mee gemaakt, in combi met haar dominante gesloten en kamikaze achtige karakter heb ik het op een gegeven moment opgegeven (wel verpleegd, want artsen zagen het niet meer zo zitten met haar en ze is kerngezond prachtig vertrokken0..

Ik Vind het heel dapper wat je hebt gedaan, hoor!
Al denk ik dat het je goedrecht was geweest je dier van je af te meppen als ze bovenop je dook, angst of geen angst; respect voro jouw ruimte mogen ze best hebben!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:39

Alleen als ik de paarden ( of andere dieren die ik heb) niet meer zou kunnen geven wat ze verdienen. Dus ik zou ze b.v niet voldoende eten kunnen geven, of ( de paarden) niet meer naar buiten kunnen doen overdag. Maar ik heb wel al div. paarden en pony's weggegeven en binnenkort gaat er weer een naar een klant, een die ik al zeker 15 jaar in bezit heb.
De combinatie amazone/paard is zo goed dat ik dat met een gerust hart doe.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:41

aerdenhout1 schreef:
Alleen als ik de paarden ( of andere dieren die ik heb) niet meer zou kunnen geven wat ze verdienen. Dus ik zou ze b.v niet voldoende eten kunnen geven, of ( de paarden) niet meer naar buiten kunnen doen overdag. Maar ik heb wel al div. paarden en pony's weggegeven en binnenkort gaat er weer een naar een klant, een die ik al zeker 15 jaar in bezit heb.
De combinatie amazone/paard is zo goed dat ik dat met een gerust hart doe.

Geef je ze liever weg aan iemand die je kent dan dat je ze verkoopt aan een vreemde?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:47

Ja inderdaad! Is al meerdere keren gebeurd. Verkopen aan een vreemde heb ik in mijn hele paardenloopbaan dan ook nog nooit gedaan en zal dat ook nooit doen ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:49

Ik heb al een aantal keer geroepen dat ik mijn paard verkoop/naar de slacht breng.

Aan de hand is het t liefste wezentje op aarde. Ze knuffelt graag, komt vanachter uit het land heelhard aan gegallopeerd als k roep, ze kan kunstjes. Helaas heeft ze de vervelende eigenschap met het rijden echt een walgelijke draak te zijn. Mevrouw staat stil, loopt achteruit, komt omhoog, draait zich om, laat zich opzij vallen, gallopeerd ervandoor, bokt en stijgert daarbij. Het is gebeurd dat ze met opstijgen weggallopeerd. Hele periodes gaat het goed, en dan ineens is het weer mis. Mensen verklaren me voor gek dat ik haar niet verkoop. Ik heb besloten dat als ik er niet meer op kan rijden door dit gedrag, dat ik dan de rest van haar leven vanaf de grond met haar werk en vanaf daar blijf kijken hoe mooi ze is. Ik zou daar denk ik pas verkopen als ze ook aan de hand vervelend wordt..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:50

Ik zou voor eigenlijk alles een oplossing zoeken. De enige reden waarom ik een paard misschien toch zou besluiten te verkopen is wanneer blijkt dat het ECHT niet klikt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:15

DE klik en vertrouwen in het paard.
Maar ook zeker het vertrouwen dat het paard in jou moet hebben.