Veel mensen zien het als gebrek aan respekt, bewijs dat je paard je als ranglagere ziet, minachting... enz.
Anderen vinden het wel snoezig.
Een mening gerelateerd aan de optie ' gebrek aan respekt' is dat een paard zich nooit aan een ranghoger/dominant paard zal schuren.
Een andere mening die ik heb gelezen is dat paarden zich graag aan andere paarden en mensen schuren omdat de kans op verwondingen dan veel lager is, vooral bij gevoelige delen zoals ogen.
Omdat ik zelf een dominante (maar voor mij superlieve) haflinger heb, die zijn ogen aan mij (en aan de merrie die bij hem in de wei staat) schuurt besloot ik vandaag maar eens de proef op de som te nemen. (als overtuigd NH-er met veel interesse in paardengedrag
)Ik ben grieperig en van werken met het paard komt toch geen hout, maar ik wil er wel altijd minstens een half uurtje mee doorbrengen... dus dat leek mij een zinvolle tijdsvulling.
Mijn paarden staan altijd buiten, maar hebben vrije toegang tot een grote stal, waar ze twee keer per dag een hapje lijnzaadbrokjes en een appeltje krijgen. Ze staan nl in een erg groot gebied en op die manier weet ik zeker dat ik ze bij de stal aantref rond de tijd dat ik kom en kan ik hen controleren.
Zoals vaker als ik niet met mijn paardje werk (het andere paard is van mij man) blijf ik een poos in de stal rondhangen. Vooral mijn haf blijft dan ook in de stal. Het paard van mijn man gaat altijd weg, maar komt na vijf minuten paniekerig teruggehold omdat mijn haf in de stal is gebleven. Mijn haf is ranghoogste. HIj stond voorheen in een grote kudde met ondermeer hengsten en was ook daar de leider. Een dier wat dus zeer hoog in rang staat.
Goed... nadat ik een tijd in de stal had doorgebracht, volledig was onderzocht (lippen die over je hele lichaam wiebelen), zijn oogjes aan mij waren geschuurd (ik geef dan altijd tegendruk... vind hij heerlijk) en ik volledig ben schoongewassen (zal nodig zijn geweest
) ging ik zijn gedrag spiegelen. Hem volledig onderzoeken (gebruikte niet echt mijn lippen, want dat is zo harig, maar deed net alsof) Het schoonlikken verving ik dan maar ff met mijn handen
en ging ik daarna uitgebreid mijn kop aan hem schuren. Als hij zich als ranghogere ziet en een ranghogere dat nooit toestaat van een ranglagere, zou hij het dus niet moeten accepteren, was mijn gedachte. Maar hij deed precies hetzelfde wat ik altijd doe. HIj gaf wat tegendruk en liet het allemaal met een tevreden blik in zijn ogen/oortjes naar voren toe. Volgens mij vond hij het wel grappig. Mijn conclusie... Hij doet het niet uit minachting, maar gewoon omdat hij het lekker vind en blijkbaar van mening is dat hij dat bij mij veilig kan doen.
Nu doch even een waarschuwing: Voordat we dadelijk allemaal ruitertjes van de stalwand moeten krabben die door mijn verhaal denken dat het allemaal vriendelijkheid is.... Ik geloof zeker dat er wel degelijk paarden zijn die dit tegen iemand kunnen gebruiken en idd op die wijze iemand wegduwen/tegen de wand plakken om hun plaats duidelijk te maken. Je ziet uiteindelijk ook duidelijk een dominant paard een ander paard gewoon aan de kant duwen (mijn haf doet het in elk geval vaak bij andere paarden... lekker lomp wegduwen... weg daar... ik ga hier staan)
Maar het hoeft dus zeker geen dominantie of minachting te zijn. Een paard kan het ook doen omdat het gewoon zo lekker is en omdat hij zich aan mens of andere paard niet kan bezeren. Maar het kan wel dominantie zijn... het is dus erg verstandig om voor jezelf zeker te weten dat je goed in staat bent om gedrag in te schatten (paard kunnen lezen) en te weten wanneer je met dominantie te maken hebt.
Verder kan ik mij ook voorstellen dat iemand niet gecharmeerd is van een hoofdstel met gespen, die je huid open halen. Maar schrob dan je paard lekker met een doek op de zweterige plekjes of geef hem een andere lekkere veilige plek om eens lekker te krabben. Ik weet zeker dat hij daar dan blij mee is.
Want laten we eerlijk zijn... wat is nu lekkerder dan eens stevig te krabben bij jeuk?

Moet je eens gaan spiegelen als ze met de lippen over je heen flapperen... harig hoor.....
schuren vind ik prima, maar duwen niet. Van mij mag mijn paard aangeven dat ze graag gekriebelt wil worden en dan beslis ik of ik daar op in ga. Als ze een hoofdstel inheeft, ga ik daar bijvoorbeeld niet op in. Dan doe ik eerst het hoofdstel af, pak ik zo'n lekkere handros en dan mag ze zich helemaal uitleven met haar hoofd tegen de handros