help mijn paard heeft gedragdproblemen bij de smid/veearts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reni92

help mijn paard heeft gedragdproblemen bij de smid/veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:31

Wie o wie kan mij helpen? Ik heb een merrie die niet normaal naar de hoefsmit/veearts enz kan! Ze meot eerst een verdoving door de veearts zelf anders is er geen houden aan. Ze steiger en trekt alle halstertouwen stuk. Bij de hoefsmit gaat ze ook nog eens gericht op zijn voeten staan en trapt ze naar zijn gezicht:S Ik kan wel gewoon haar hoeven pakken. Wat moet ik hier nu aan doen? De veearts er elke keer bij halen kost een hoop geld. Het is wel een vreselijk dominante merrie soms ook tegen mij en tijdens het rijden, als mevrouw haar zin niet krijgt laat ze dat duidelijk merken. We zijn in utrecht naar de kliniek geweest en ze heeft verder geen pijn en alle buigproeven doorstond ze goed dus daar kan het niet aan liggen. Zijn hier misschien mensen die gedrags therapie doen?

siskeh

Re: help mijn paard heeft gedragdproblemen bij de smid/veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:38

ik herken het probleem alleen bij mij is het zo dat meneer gewoon weigerd om voor andere mensen dan mij wat te doen.
dus nu ben ik aan het oefenen om andere mensen met hem bezig te laten gaan.
ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast wel mensen bij je in de buurt die kunnen helpen!
het hangt er een beetje van af of je er open voor staat of niet maar anders zou je je eens kunnen verdiepen in natural horsemanship en daar misschien ook een cursus in gaan doen.
is al gauw goedkoper dan steeds de veearts bellen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:56

ik zou zeggen, kom zelf een keer niet mee als de smid komt, laat je stalhouder het samen met je smid doen........... zeker als je een goede smid hebt dan is het vaak wel in een keer klaar

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 11:25

Asiskeh Ik woon in uitgeest (vlakbij amsterdam) Ik sta zeker wel voor alle dingen open, want ik wil echt graag dat dit opgelost word! Worden er ook cursussen aan stal gegeven? aangezien madame ook de trailer niet in gaat..
@KiWiKo het heeft geen zin als ik er niet bij ben, ben ook al een keer weg gelopen maar ze blijft gewoon vechten

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:33

oh ik heb ook zon draak .
De mijne heeft sinds zondag een dik been en moest antibotica ik een keer een andere dierenarts gebeld omdat mijn eigen zoiezo al niet meer mag spuiten .
Nou eerste keer werd ze dus overdondert en ging het redelijk ze kende de man niet .
gister moest ze weer gespoten worden want poedervorm trimsulfa legt haar darmen stil en krijgt ze koliek .
nou for get it lukte mooi niet we hebben alle hoeken van stal en paddock gezien ze heeft zelfs gericht naar de dierenarts geklauwd gelukkig niet raak .
En nu heeft ze dr antibiotica niet gehad . Huilen
Dus hoop dat het been toch nog wel dunner word .

Mijne doet het overigens wel goed bij mijn smid .
Hij heeft respect voor haar en word ook niet zo snel boos .
Deze man heb ik al 10 jaar en mag van mij nooit met pensieon want dan hebben we wel een probleem .

Ik kijk dus even mee voor de nodige tips als je dat goed vind . Bloos

Er zijn ook geen dierenartsen meer over die de jaarlijkse enting kunnen en willen komen geven .
Dus heb best een groot probleem nu .

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 11:42

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:53

als je op het nh forum een berichtje plaatst kun je misschien wel iemand vinden die er mee bezig is, ik kom zelf bij equixantos,
maar die geeft geen cursus aan huis, maar je kunt wel met een paard van hun werken om de basis te leren

tuurlijk geeft ie niet op als je er niet bij bent Clown
gaat ie alleen maar harder van vechten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:01

Smid en veearts zijn vakmensen en vooral ook echte paardenmensen, lijkt me stug dat die er geen weg mee weten.

Laat eens wat andere mensen dan jijzelf (mannen?) je paard eens aanraken en de hoeven optillen. Misschien is je paard te eenkennig.

En wat Kiwiko zegt, loop zelf maar eens weg, het kan zijn dat je zelf de paniek in de hand werkt.

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:52

volgende week donderdag komt de hoefsmit (+veearts) weer en zal ik het het weer proberen om weg te gaan. Mocht het nog niet gaan kan ze meteen een spuitje krijgen aangezien der hoeven nu wel even gedaan moeten worden. Zal idd is op zoek gaan naar mannen die haar hoeven willen optillen! Want als mijn vriendinnen het doen is er ook geen probleem. bdankt voor de tips Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:55

Leer vooral zelf hoe dit aan te pakken en schuif niet alles af op het paard. Misschien begrijpt ze eenvoudigweg niet wat er bedoeld en gevraagd wordt omdat niemand het fatsoenlijk heeft uitgelegd.

Je hebt geen gedragstherapeut nodig voor dit paard, wel is het aan te raden om zelf trainingen te volgen in het opvoeden van je paard! Knipoog

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:04

ik schuif het ook niet op haar af en zou dan ook een cursus SAMEN willen doen maar dat ze het niet snapt geloof ik niet. Tis echt puur bij de smid dat ze zo dwars is en als ik haar hoef pak is er niets aan de hand

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:08

EN de va toch?

Ik maak vaak mee dat paarden een stuk "vervelender" zijn als de eigenaar in de buurt is.......... ga gewoon eens een keer helemaal niet als de smid komt........ en laat de smid het maar uitzoeken met bijvoorbeeld je stalbaas.....

dan is het vaak in een keer gepiept, paarden zijn slimmer dan je denkt hoor Lachen Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:09

ben ik misschien heel simpel..maar kan jij dan niet de voet pakken? En hem daarna overgeven? Of desnoods vast blijven houden?

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:24

donderdag zal ik er niet bij zijn! Knipoog ja dat zei ik ookal tegen de smid maar dat mocht niet want dan het ze geen tegen druk omdat ik de hoef niet tussen mijn benen mag doen. En overgeven werkt niet ze is veelste slim

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:58

Ik hoorde laatst van een hoefsmid dat het probleem met veel paarden is dat er teveel vrouwen met paarden bezig zijn waardoor ze geen mannen (da, hoefmid, die over het algemeen een stuk duidelijker zijn) accepteren. Vrouwen zijn tegenwoordig te tr*ttig met hun paard waardoor dit soort gedrag in de hand gewerkt wordt. Daar bedoelde hij niet mee dat er maar op los geslagen moet worden, maar de duidelijkheid ontbreekt nogal eens. Niet allemaal reageren met ja maar, ik vertel wat er mij verteld is. (al denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit)

Reni92, hopelijk vind je iemand die je kan helpen dit probleem op te lossen!

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 09:42

Ik denk dat je hoefsmid zeker gelijk heeft en ik weet van mij zelf ook dat ik een hele tijd de zacht aardig ben geweest maar nu word ik strenger en gaat zij in de strijd. Ben nu een afspraak aan het maken met iemand die mij gaat helpen dus ben benieuwd!

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:54

Die van mij krijgt dan een praam op (1 x gehad bij de DA en ook 1 keer bij de hoefsmid). Daar wordt hij echt wel rustig van...

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:15

haha nou heb ik ookal geprobeerd maar dan is het helemaal oorlog Tong uitsteken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:21

jahh ben ook geen voorstander van praam

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:25

Reni........... hoe ging het toen je er niet bij was, gewoon helemaal niet op het hele stalterrein niet?

Weet je, ik loop al heel lang mee.......... en je wil niet weten hoe braaf paarden zijn als ze alleen met de smid zijn, en diezelfde paarden veranderen in de grootste etters als het vrouwtje erbij is.

Waarom, simpelweg omdat de smid dan niet ingrijpt als het paard loopt te trutten, want dat mag namelijk niet van het vrouwtje.

Daarom zeg ik, laat het dier een keer alleen met de smid, zal die een keer een trap onder zn hol krijgen omdat hij gewoonweg onbeleefd is....... hoef jij het niet te zien, maar weet je paard gelijk waar die staat

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:46

mijn hoefsmid geeft mijn paard wel gewoon op zn kop als ik er bij ben hoor, en ik zou naar een andere hoefsmid gaan als mijn hoefsmid zich anders gaat gedragen als ik er niet bij ben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:48

omdat jij het accepteerd...... maar je wil niet weten hoeveel paardeneigenaren hun my little pownie als zodanig zien terwijl het gewoonweg de grootste verwende draak van de wereld is

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:52

maar het hangt er van af hoe de hoefsmid mn paard zou behandelen hoor!
een trap voor zn hol ben ik sowieso tegen, maar streng toespreken wat ook wel werk en dat vind ik geen probleem!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:55

als mijn paard het er naar maakt mag die van mij een trap onder zijn hol krijgen......... hij is niet van suiker, en kan dat best hebben hoor!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:59

jahh tuurlijk is hij niet van suiker en als hij echt dingen uit gaat halen zijn er ook echt wel gevolgen