pony moet afvallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

pony moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:58

Hallo
Ik heb een 2,5 jarige hengst (shetlander) en die heeft best wel een buikje, ik heb hem nu op de paddock staan als ik hem in de wei zet is hij helemaal tonnetje rond. Ik doe hem ong 2 a 3 keer in de week 10 a 20 minutjes longeren meer wil ik eigenlijk nog niet doen met hem, wil het een beetje rustig aan doen. Hebben jullie nog tips?
Hij krijgt 3 x per dag kuil wat hij met mijn andere pony moet delen en een 2 x per dag een beetje biks meer omdat de ander biks krijgt dan dat hij het echt nodig heeft. Hebben jullie tips om hem af te laten vallen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: pony moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:04

Je kan grondwerk doen, dan beweegt hij waarschijnlijk toch meer dan wanneer hij verder in de paddock staat en is minder intensief. Ik zou minimaal biks geven omdat hij dat niet nodig heeft. Hij kan het beste afvallen door te bewegen en daar kan grondwerk dus bij helpen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 16:06

Biks krijgt hij al minimaal tis alleen zodat hij zich niet achter gesteld voelt. En grondwerk daar heb ik niet echt ervaring mee kun je me daar wat van uitleggen??

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:09

Ik zou nog niet 3x longeren dit is best heftig voor een pony van 2.5 jaar. Koop een graasmasker voor op het land en dan krijgt pony minder binnen valt vanzelf af als dit je zo stoort. En anders komt het er wel af als het winter wordt.
Ik vind in de paddock wel een oplossing maar 3x per dag kuil en biks is dan weer veel denk ik om aftevallen. Dus op t land met graasmasker en handje bix meer niet Knipoog
En wandelen kun je ook doen ipv. longeren.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:10

geef hem dan iets anders een paar penen ofzo in plaats van biks. je kan met hem wandelen niet intensief leert hij ook nog van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:12

Je kan daar heel veel topics over vinden op bokt. Ook heb je meerdere boeken en oefeningen op google.
Deze is van bokt; [LO] wat bedoel je nou precies met grondwerk?
Misschien heb je daardoor een betere beeld van grondwerk.
En heel goed dat je minimaal geeft.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:15

Is het niet mogelijk om het (oud) hooi te geven ipv kuil?
Zo niet dan zou ik proberen het kuil zo te geven dat hij er moeite voor moet doen om het te eten, zodat hij er uiteindelijk minder van binnen krijgt.
Edit: zoiets [VSW] Komt dat zien: onze superhooiruif!
Verder is wandelen altijd goed, gewoon in een stevige pas doorlopen. Dat zou ik trouwens verkiezen boven het longeren. Continue rondjes lopen is een flinke belasting voor de benen en zeker voor zo;n jong dier niet goed.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 16:16

Sanniej: Het land op in nu nog geen optie want moet ook rekening houden met mijn andere pony en die vind de pony's waar mee ze normaal het land op gaan niet altijd even leuk. Vanaf morgen ga ik ze verhuizen na een andere pensionstalling waar ze een eigen weitje krijgen dus dan krijgen ze zo wie zo minder kuil of hooi net wat ze daar hebben. Biks weet ik nog niet misschien krijgen ze daar 1 x per dag biks.
sharir: wandelen doe ik idd ook al met hem maar bij hem is dat meer slakkengang dan dat hij een beetje doorloopt zijn we ook mee bezig.
C_arola okee dank je wel zal ik eens gaan kijken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:19

Je zou de biks kunnen vervangen door een vitaminen supplement, dan krijgt hij geen krachtvoer binnen maar wel alles wat ie nodig heeft, doordat het nu kouder wordt zal hij zijn vetjes aan gaan spreken om warm te blijven, dus wel hooi blijven geven. Ik heb zelf mijn paard af laten vallen met Marstall Force, daarin zit alles wat ze nodig hebben zonder troep. Ik heb het eerst geprobeerd met die Pavo koeken, maar dat is voor 1/3 suiker dus dat schiet niet op, daar viel ze dus ook niet van af. Met de Marstall wel, hooi en weidegang is het een mooi paardje geworden.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 16:26

Breghje: die marstall force hoe duur is dat ong?
Hooi krijgen ze zo wie zo maar dan waarschijnlijk niet meer drie keer per dag dat krijgen ze nu omdat ze op de paddock staan en anders niks te doen hebben en vervelend worden.
Lieke: ja ik zit er over te denken om een hooinet te gaan kopen ligt het ook niet meer zo over de grond te slingeren

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:28

een shetlander groeit van lucht!, die van ons krijg zomers sóchtends een oplakje hooi en sávonds, verder niks. en hij is nog tonnetje rond. en er ligt een liksteen in het land, en speeltjes, daarmee mag hij zich zoet houden

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 16:29

ja daar ben ik ook achter terwijl me andere shetlander nergens geen last van heb Haha!

heartlandamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:56

ik zou afventou is een stukje wandelen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:08

laura22 schreef:
Breghje: die marstall force hoe duur is dat ong?
Hooi krijgen ze zo wie zo maar dan waarschijnlijk niet meer drie keer per dag dat krijgen ze nu omdat ze op de paddock staan en anders niks te doen hebben en vervelend worden.
Lieke: ja ik zit er over te denken om een hooinet te gaan kopen ligt het ook niet meer zo over de grond te slingeren

Goede vraag! Het is van vorig jaar, dus dat weet ik echt niet meer Haha! . Als je Googled op Marstall kom je op hun site en kan je bellen. Ze zullen daar ongeveer wel een richtprijs weten, en waar je het kunt kopen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:38

Mijn pony staat nu ook op "dieet" in de bak. Hij krijgt 2x per dag hooi en verder krijgt hij
een stuk Pavo-koek (verkrijgbaar in doos waar je wel lang mee doet +- € 13,-) hier zitten alle
vitamines in, zodat hij niet te kort komt. Hij krijgt dat Pianissimo voer, dat is een soort muesli
waar weinig suikers in zitten en voor paarden die niet intensief lopen.

Schetten worden al dik van de wind! Je kan m beter een skippybal of gymbal (is zonder hengsel)
geven tegen de verveling dan eten Knipoog Als ie dat leuk vind gaat ie er mee spelen en beweegt hij
ook gelijk meer! 2 vliegen in 1 KLap!

Pas in ieder geval op dat ie niet hoefbevangen wordt! In wortel zit ook veel suiker. Dan kan
je beter komkommer, bleekselderij of broccoli geven, dat is beter. Vingers aflikken

Succes!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:17

hoi
Bedankt voor je advies ik had al eens een skippybal geprobeerd maar daar doen ze hellaas niets mee Knipoog wortel krijgen ze eigenlijk niet sta er nooit bij stil om dat te geven. Is dat pavo koek wel goed heb een keer ergens gehoord dat het niet het meest ideale voer is om te geven.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:45

Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Als een paard afvalt, dan komt hij
vaak ook vitamines te kort en worden ze depri of humeurig. Die van mij
is al 100 kg (Hij stond op ontploffen) kwijt en zo vrolijk als wat!

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf weten wat je geeft, als hij maar
voldoende vitamines binnen krijgt.

Het gaat om Pavo summerfit (volgens mij zijn er verschillende)

Wat betreft de skippybal; Misschien is ie het niet gewend? Misschien
moet je met m gaan voetballen. Net zo lang de bal tegen zn benen
laten rollen totdat ie m vanzelf terug schopt. Dan gaat ie vanzelf
de lol ervan inzien.... of niet... Haha!

Succes

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:31

je hoeft hem toch niet altijd te longeren maar kan ook lekker een paar rondjes stappen. en dat kan wel elke dag

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:35

je kan met hem gaan stappen elke dag maar niet elke dag longeren... je meot er wel rekening mee houden dat het ook het ras is om dik te worden wij hebben ook een shet maar die is ook dik

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:38

Als je alleen maar stappen saai vind, kan je bijv. een schrik parcourtje maken ofzo

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:52

ik weet niet of je een bal hebt, daar kun je hem ook in los laten en hem laten lopen,
dan zit hij igg. niet heel de tijd op een cirkeltje.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:52

Shetlanders hebben toch sowieso geen biks nodig, dus dat zal al schelen en je kunt ook zo'n kap kopen voor om de neus, dan krijgen ze maar 30% gras binnen van wat ze normaal eten. Die heeft mij fjord ook de hele zomer omgehad. Scheelt echt, als ze hem 1 dag niet om had merkte ik dat gelijk.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:36

Ik heb nu zo'n muilkorf besteld gister binnen gehad dus ik ga daar mee starten kijken of het helpt heb alleen nog maar goede dingen er over gehoord dus ben benieuwd hij krijgt alleen een beetje biks van mij omdat de ander het krijgt want die heeft het wel nodig die staat zeker 4 5 keer in de week intensief voor de kar. en anders vind ik het sneu voor hem dat hij niks krijgt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:43

Een pony die enkel dik is als deze van de weide komt is niet dik. Dit zijn enkel de darmen gevult met gras.
Afvallen kun je hem het beste laten doen door hem op een schaal landje te zetten met graszaadhooi. Hier kunnen ze veel van eten, het vult maar ze worden er niet bagger vet van.
Als je de andere pony's eten geeft hem enkel een handje voor de smaak geven.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:53

Ik zou het kuil vervangen door hooi en ik zou in plaats van biks
geplette gerst gaan geven. Wij hadden ook twee van die dikke shetlanders
in de wei staan en eentje daarvan was hoefbevangen geworden, we hebben
informatie ingewonnen bij onze voerleverancier, die gaf ons deze tip en nu
hebben we twee hele mooie, strak in hun velletje zitten shetlanders en
geen hoefbevangenheid meer Lachen

Die van ons doen zelfs helemaal niks dus zelfs dan kunnen ze mooi slank zijn Knipoog