Vluchten, Steigeren en totale paniek.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JesjeS

Vluchten, Steigeren en totale paniek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:13

Ik heb Ravy ( 5 jaar) mijn Tinker nu een jaar , hij komt uit een kudde waarschijnlijk uit Engeland toen was hij nog hengst en ik heb hem direct laten ruinen.
Ik ben elke dag met hem bezig, grondwerk, wandelen, en sinds 4 maanden ben ik hem met hulp aan het beleren voor de wagen.

Inmiddels heb ik een sterke band met hem, door het vele trainen is hij verkeersmak, een bulldozer, kermis, een rammelende kar achter zijn kont, plastic zakken, aanrakingen aan zijn lijf het doet hem niets, ik heb hem aan al deze situatie,s laten wennen.

Maar.......elke keer ben ik weer terug bij af, deze week stond hij voor de wagen ( in de bak) en het ging prima, wel heeft hij bepaalde punten in de bak waar hij niet langs wil, in verzet, steigeren, en vluchten
Gister was ik hem in aan spannen en ineens de kolder in de kop, 1 streng zat al vast, en hoppa steigeren, schoppen en niet meer te houden.....aan de kletter, tuig brak gelukkig en de wagen liet los.
Zo door een tuinset heen, door het schrikdraad en een houten hek heen de wei in aan de kletter.

Als ik alles op rij zet zijn het vooral situatie,s waarbij zijn vertrouwen ineens weg lijkt te zijn.
Ineens schrikken van een bezem, (vreemde) stemmen en mensen die op het terrein van stal zijn.
De ene dag lijkt het alsof ik hem compleet in mijn zak heb kan ik alles met hem, en ineens lijkt alles weg te zijn, is hij vol angst, steigeren en vluchten!
Zijn vertrouwen in mensen is 0, ik ben de enige die hem uit de wei kan halen, hem kan kalmeren.

Wat kan ik nu nog doen met Ravy, ik word er moedeloos van.
Ik ga wel Dinsdag naar Harry Hoevers in de hoop dat hij me meer kan vertellen.

Palmera

Re: Vluchten, Steigeren en totale paniek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:39

O, wat lijkt dit me erg om mee te maken! Ik kan je hier helaas ook geen advies in geven. Het lijkt me heel beangstigend als je paard een soort tijdbom is en ieder moment kan ontploffen. Zonder dat je er echt iets aan kunt doen.
Ik hoop voor je dat je zijn vertrouwen kunt winnen en houden, en dat het allemaal goed komt. Doe wel voorzichtig en denk om je eigen veiligheid!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:44

Das geen kattepis om dat zo te zien!! Als hij verder helemaal gezond is, zou je kunnen denken als je het iets vind om voor je iets met hem gaat doen waarvan je nu ongeveer kunt inschatten dat ie het eng zou kunnen vinden, Bach Rescue kunnen geven. Ook zou je iemand die ervoor geleerd heeft een remedie speciaal voor hem kunnen laten samenstellen. Desnoods een reading als je er voor voelt, zodat je wat handvaten krijgt. De ellende is dat je natuurlijk niet weet wat ie in zijn leventje tot nu toe al meegemaakt heeft waardoor ie zo ineens af en toe omslaat. Zal her en der nog eens rond vragen, maar weet zo 1 2 3 ook geen oplossing, want grondwerk ed. doe je al.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:49

En even helemaal rust? Stoppen met de kar en even back to basic grondwerk, vertrouwen krijgen en hem vertrouwen geven. Dingen doen waar zijn zelfvertrouwen van groeit?
Nu doorduwen en doorgaan me frustreren lijkt mij averechts gaan werken.

Met ons shetje doe ik LL. Zodra ik te veel druk op hem lag gat ie steigeren. Dan weet ik dat ik fout bezig ben. Dus stop ik, terug naar wat ie wel kan: stappen zonder druk erop.
Jouw Tinker laat het in het groot zien. Dat zegt voor mij dat hij heel veel druk ervaart, veel angst heeft.

Daarom zeg ik: even alle druk wegnemen. Rust en Vertrouwen aan beide kanten! Want hij zal aanvoelen dat jij ook gespannen bent (gaat ie vandaag wel of niet ontploffen?)
eerst dus weer even op de prettige manier leuke momenten opbouwen.
Dat jullie elkaar vertrouwen.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:56

Ik laat hem nu een paar dagen met rust, ik ga met mijn mentrainer dit weekend grondwerk doen met Ravy, en ik heb zelf ook al gedacht aan Bach Bloesem

Ik vraag me af of hij niet getraumatiseerd is, de transporten vanuit het buitenland met Tinkers verloopt meestal niet zo diervriendelijk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:02

Ik heb dit 20 jaar geleden ook gehad met een paard.
Dit dier bleek helaas een tumor in zijn kop te hebben, waardoor ze zo onberekenbaar werd.
Het werd op den duur steeds erger, en op een gegeven moment is die tumor dus ontdekt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:06

Het zou inderdaad een trauma kunnen zijn. En jij doet hem daar helaas af en toe aan denken dan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:45

Best mogelijk dat hij een trauma heeft en hoewel dat zeker door kan spelen, moet je proberen om daar niet te veel mee bezig te zijn. Een paard leeft in het heden en dat moet je ook doen.

Wat je wel kunt doen, en dat is al geopperd, helemaal teruggaan naar het begin, grondwerk, wandelen, veel met hem bezig zijn etc en dat liefst langere tijd. Doe grondwerk in alle mogelijke situaties, dus niet alleen in de bak, maar overal als het eenmaal beter gaat. Dus in het bos, op de hei, in het parkje etc totdat je 100 % zeker weet dat hij in elke situatie kalm is en begin dan pas met lange teugelwerk

Het is niet zo dat hij dan niet kan flippen, maar de risico's op beschadiging en ongelukken is dan kleiner en je kan beter ingrijpen.

Wat het flippen betreft, zou het volgende aan de hand kunnen zijn. Ik ken je paard natuurlijk niet en het is moeilijk zo te beoordelen, maar ik werk al een leven lang met koudbloedjes en ken wel een beetje de aard van veel van deze dieren

Koudbloedjes komen over het algemeen heel tolerant en rustig over (uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Dat kunnen ze ook zijn, maar een eerste indruk kan bedrieglijk zijn. Wat veel paarden, en zeker koudbloeds, aan de dag leggen is introvert gedrag. Ze laten nauwelijks merken als ze pijn hebben of als ze overvraagd worden of als ze onzeker zijn. Ze wekken de indruk rustig een braaf te zijn, terwijl zich binnenin de ene frustratie na de andere ophoopt. Een zeer goed paardenkenner herkent dan vaak de signalen, maar die zijn zeker bij een koudbloed vaak minimaal. iets gespannen lippen, gespannen oren (ff tipje oor voelen om dat te controleren) ietsjes starende blik in de ogen, terwijl ze wel nog gewoon braaf hun werk doen.

Maar het ophopen van die spanning maakt van zo'n paard een kruidvat en uitgerekend dit verschijnsel zie je dus bij getraumatiseerde paarden. Op een bepaald moment is het emmertje dus vol en ontploft het paard. Dan lijkt het dus inderdaad alsof het uit het niets gebeurd, maar dat is niet zo. Het is gewoon het gevolg van het opkroppen van spanningen. (Tumor natuurlijk daargelaten)

Vandaar mijn advies om helemaal terug te gaan naar de basis en verschrikkelijk goed op hem te letten. Heeft hij nergens pijn? Wordt de druk misschien te veel (hij heeft op korte tijd heel veel geleerd) Leer heel goed zijn uitdrukkingen kennen, let op zijn mond, kaak, oren, ogen, spieren in het lijf... ontstaat op een bepaald moment ergens spanning? Enz. Dan meteen de druk eraf halen. Als hij spanning (al is het nog zo gering) toont bij optomen, kan hij ergens pijn hebben. Maar het kan ook te maken hebben met zijn verleden. (Tinkers worden in ierland ook in races gebruikt en dat gebeurt niet altijd zachtzinnig)

Kortom... zorg dat je hem door en door leert kennen en iedere geringe uiting van spanning herkent (en dat is bij een koudbloed echt moeilijk, omdat ze zo goed zijn in het verbergen ervan) en gebruik daarbij grondwerk, waar je ook kriebelsessies ed inbouwt, zodat je ook totale ontspanning herkent.

En bouw dan heel erg langzaam op. Ik vrees dat dit nu eenmaal niet snel te verhelpen is, maar als het je lukt, is het een geweldige investering in de toekomst.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:19

Dank je wel voor je uitleg.

Terug naar het begin is veel gevraagd, ik let heel erg op zijn gedrag, en zijn manier van uitdrukkingen.
Ik kan me er wel in vinden dat het opgehoopt is bij hem en er dan een ontploffing volgt.
Buiten het beleren wandel ik heel veel met hem, in het bos/de hei en dat gaat allemaal super.....totaal relaxed.
Ook betuig ik hem af en toe en loop achter hem in het bos, de wei, de bak en de hei, gaat Super, nooit geen problemen.
Ook het trekken van een autoband gaat heel goed ook buiten stal.

Maar dan is het ineens weer mis, dan haalt mijn vriend hem uit de wei, loopt naar de poetsplek en er valt een nootje uit de boom op het dak en sleurt mijn vriend het terrein over.
En de volgende dag doen die vallende nootjes hem helemaal niets.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:41

Jammer dat je niet terug wilt naar het begin. Vaak kun je daar heel veel in herstellen. Maar goed... je schrijft over zijn verzet in de bak op bepaalde punten. Hoe los je dat op/Hoe ga je daarmee om?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:00

JesjeS schreef:
Dank je wel voor je uitleg.

Terug naar het begin is veel gevraagd, ik let heel erg op zijn gedrag, en zijn manier van uitdrukkingen.
Ik kan me er wel in vinden dat het opgehoopt is bij hem en er dan een ontploffing volgt.
Buiten het beleren wandel ik heel veel met hem, in het bos/de hei en dat gaat allemaal super.....totaal relaxed.
Ook betuig ik hem af en toe en loop achter hem in het bos, de wei, de bak en de hei, gaat Super, nooit geen problemen.
Ook het trekken van een autoband gaat heel goed ook buiten stal.

Maar dan is het ineens weer mis, dan haalt mijn vriend hem uit de wei, loopt naar de poetsplek en er valt een nootje uit de boom op het dak en sleurt mijn vriend het terrein over.
En de volgende dag doen die vallende nootjes hem helemaal niets.

Je zegt zelf al dat JIJ degene bent die hij vertrouwt. Als andere mensen ook met hem moeten werken zullen die ook eerst moeten investeren in vertrouwen van hem krijgen. Als hij een trauma heeft en iemand anders haalt hem ineens uit de wei, weet hij veel wat er dan kan gebeuren? Klinkt echt als een paard die maar moeilijk zijn vertrouwen zal geven.

Ik ga effe leker zwart wit hier iets neer gooien. Zeg niet dat het zo gegaan is maar stel nou...
Stel dat jij dat paard bent. Je loopt lekker in je kudde en opeens wordt je op een dag uit die vertrouwde omgeving geplukt door rare vreemde wezens op 2 poten. Die je wrs nog pijn doen ook. Die met geweld een halster om je kop knopen. Die je het transport in duwen en als je dan steigert omdat je neit weet wat er voor je staat en je durft er niet in, krijg je slaag. Je gaat een hele reis maken, komt ergens anders weer aan land. je weet me goed niet hoe en wat. Komt dan bij weer zo'n vreemd wezen. mag even tot rust komen en dan gaat die met je wandelen (huh?) en borstelen etc. Nou dat is dan allemaal wel leuk enzo. maar dan krijg je ook allemaal riemen om en een bit in je bek en dat moet je dan allemaal goed vinden. En zo af en toe wordt dat je allemaal even helemaal teveel en weet je neit meer wat je moet doen. je wilt weg daar, uit die riemen, niks geen rare dingen slepen en dan GAAA ja gewoon... Of ineens komt iemand anders je uit de wei halen dan dat vertrouwde vrouwsmens. en dan moet je daar ineens mee gaan lopen. Weet jij veel of je dan weer op transport geslagen wordt???

Jammer dat je terug naar het begin te veel gevraagd vind. Komt een beetje over (niet als aanval) alsof je dat als stilstand ervaart. En dat jij door wil, niet treuzelen maar hup: Hij moet het nu leren om voor die kar te lopen. Maar misschien gaat dat voor hem wel allemaal even te snel!

Kijk: mijn zoon gaat nu net naar groep 3. Er zitten kinderen in de klas die al kunnen lezen. Hij nog niet. Begint er net aan. Dat is op ZIJN tijd. maar ik heb er net zoveel vertrouwen in dat hij straks ook gewoon kan lezen. Maar dan op ZIJN tijd.
Dit kan toch ook voor jouw paard gelden? Probeer toch te kijken of je wat rekening kan houden met zijn wensen, zijn tempo en zijn ontwikkeling. De 1 is daar sneller in dan de ander.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 14:05

Terug naar het begin wil ik in principe wel, maar hoe moet ik dat doen?

Het verzet in de bak uit zich door een bepaalde hoek niet inwillen en als je hem er toch heen stuurt, loopt hij door het bit heen en gaat steigeren.

Ik bewaar mijn geduld en loop met hem aan de hand naar de hoek toe en dan loopt hij er later wel langs, maar de dag daarop weer het zelfde liedje.
Mijn mentrainer gaf hem op zijn mieter met de zweep, maar dat heb ik hem verboden, ik wil alleen met geduld ,beleid en rust wat bereiken
Als ik zelf de zweep gebruik geef ik een knal op de grond of in de lucht, dat is nl genoeg om hem weer allert te krijgen.
Vaak als ik hem toespreek en hem kalmeer met mijn stem doet hij de dingen wel die ik wil.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat hij geen pijn heeft, pijn uit Ravy heel anders, hij is nl in het begin behoorlijk ziek geweest, ontstoken castratiewond, mijt, schimmel te mager etc.
En het is ook een paard die wil werken, hij is lekker voorwaarts, oortjes naar voren, en leert snel.

Hij heeft tijden gehad als hij dingen niet bereep of het hem te veel werd, dat hij dat aangaf met verzet, steigeren, proberen te vluchten, maar ik heb niet meer het idee dat hij dingen niet snapt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:36

JesjeS schreef:

Het verzet in de bak uit zich door een bepaalde hoek niet inwillen en als je hem er toch heen stuurt, loopt hij door het bit heen en gaat steigeren.

Ik bewaar mijn geduld en loop met hem aan de hand naar de hoek toe en dan loopt hij er later wel langs, maar de dag daarop weer het zelfde liedje.
Mijn mentrainer gaf hem op zijn mieter met de zweep, maar dat heb ik hem verboden, ik wil alleen met geduld ,beleid en rust wat bereiken
Als ik zelf de zweep gebruik geef ik een knal op de grond of in de lucht, dat is nl genoeg om hem weer allert te krijgen.
Vaak als ik hem toespreek en hem kalmeer met mijn stem doet hij de dingen wel die ik wil.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat hij geen pijn heeft, pijn uit Ravy heel anders, hij is nl in het begin behoorlijk ziek geweest, ontstoken castratiewond, mijt, schimmel te mager etc.
En het is ook een paard die wil werken, hij is lekker voorwaarts, oortjes naar voren, en leert snel.

Hij heeft tijden gehad als hij dingen niet bereep of het hem te veel werd, dat hij dat aangaf met verzet, steigeren, proberen te vluchten, maar ik heb niet meer het idee dat hij dingen niet snapt.

Hij snapt het ook allemaal wel wrs, maar de druk wordt hem dus te veel. Hij MOET teveel snappen en goed doen en goed vinden. Zie het als een burn out ( Knipoog ).
Hij is aan het staken! Het wordt hem allemaal te veel! JA ik ben ervan overtuigd dat ook een paard overspannen kan raken.

Terug naar het begin? Ja zoals we al zeggen: terug naar het begin dus.
Eerst maar eens rust. Lekker in de wei. Even een week of langer niets hoeven, behalve dan op zijn tijd naar jou toekomen. Grondwerk in superlichte mate. Ga lekker bij hem in de wei zitten. Laat hem naar je toe komen. Laat hem merken dat je niks van hem wil, vraagt of eist. En bouw dat rustig op. Ga zonder hem vast te houden in de wei wandelen. Zodat hij merkt dat ie niet altijd moet doen wat jij wil. En komt ie naar je toe is dan fijn, braaf en geweldig. Beloon hem en eis niks van hem. Speel met hem, wandel, praat knuffel. Wel natuurlijk zo dat jij de leider bent, maar zonder dwang, moeten of wat dan ook. Vrij. DAT is terug naar het begin. Krijg dat vertrouwen nou eerst maar eens. Duurt het een week, dan duurt het een week. Duurt het een maand, nou dan duurt het een maand. En dan als je merkt dat hij overal naar toe gaat met je, dat hij je volgt in de wei, dat ie je vertrouwt, dan bouw je het op met wandelen aan het halster. Ga dan eens grondwerk met hem oppakken, hem overal aanraken, gewoon in de wei zodat hij altijd weg kan als het hem te wordt. Rustig opbouwen met grondwerk in de bak. Loop zelf die hoek in die hij niet durft. Nodig hem uit bij je te komen. (wie weet heeft hij een trauma aan hoeken, is het te opgesloten voor hem). Leer hem zonder dwang en zweep dat hij daarbij kan komen en weer weg kan gaan. Dat het niet eng is. Dat jij niet eng bent.

Het is nog een jong paard. Hij heeft heel veel meegemaakt als ik het zo lees: uit de kudde, op transport, geruind worden met ziekte erna met ongetwijfeld allerlei vervelende handelingen door mensen(handen). Geef hem dus eerst eens de tijd alles te verwerken wat hem overkomen is. Geef hem de tijd en alle reden om weer vertrouwen te krijgen in de mens. En geef hem de tijd bij jou te komen. Als hij er weer open voor staat. Tsja, meer kan ik zo niet uitleggen. Het kan een tijdje duren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:21

JesjeS schreef:

Wellicht weer even alleen grondwerk, lange teugelwerk en wandelingen... ook in de bak (misschien zelfs vooral in de bak, totdat je zijn signalen goed herkent)

Heel goed dat je je geduld bewaart. Je merkt aan hem als hij onzeker wordt (strak mondje, spierspanning, staren, hoofd omhoog) Op dat moment kun je hem laten halthouden en wacht je af. Laat hem zelf moed verzamelen. Zonder wagen kun je het oplossen door hem in de achteruit zetten en dan weer voorwaarts. Niet over het moeilijke punt heenduwen, maar voorwaarts en dan het aan hem overlaten. Stopt hij, dan weer achterwaarts (dit is niet bedoeld als straf, maar als terugtrekken en opnieuw benaderen... vergelijk het met het gedrag van een paard wat in de wei iets nieuws ziet... die staat heel lang te staren, trekt zich terug, gaat er weer heen enz... op die manier overwinnen ze angst) Dit kost tijd en die tijd moet je dan echt nemen. Uiteindelijk loopt hij door, maar het moet zijn idee zijn. (vlgs parelli duurt het nooit langer dan 2 dagen Clown ) Als je met de wagen in de bak rijdt, is achterwaarts misschien moeilijker. Daarom zou ik het eerst zonder wagen doen. Mocht je later met wagen doen en hij raakt daar weer gespannen, dan halt laten houden en hem zelf de kans geven om moed te verzamelen en door te lopen. Niet pushen.

De manier van de trainer is de beste manier om van een introvert paard een tijdbom te maken. Dat hij dat heeft gedaan heeft het probleem waarschijnlijk flink vergroot en zijn wantrouwen tegenover andere mensen. En geef hem maar eens ongelijk.

Hij heeft dus geen prettige achtergrond... nog meer verklaring voor zijn introvert gedrag. Paarden keren zich in zichzelf als ze het allemaal niet meer verdragen.

Met de juiste aanpak kan het dus een heel erg prettig paard worden. Als hij maar begrip krijgt en mensen zien wanneer hij zich in zichzelf opsluit,Hij heeft tijden gehad als hij dingen niet bereep of het hem te veel werd, dat hij dat aangaf met verzet, steigeren, proberen te vluchten, maar ik heb niet meer het idee dat hij dingen niet snapt.

Het is gewoon zijn manier van verzet. En dat gebeurt dus niet alleen met dingen niet snappen, maar ook met gebrek aan zelfvertrouwen (in het begin van de opleiding zoals nu komt dat veelvuldig voor) en met onzekerheid en angst.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 20:40

Ben zo ongelofelijk blij met jullie antwoorden, mijn gevoel is toch al die tijd goed geweest, als hij de hoeken niet inwilde, wilde ik naast hem lopen en hem begeleiden en dan is het ook vaak goed voor Ravy als ik maar in de buurt ben en naast hem loop, hij leunt verschrikkelijk op mij.
Ik ben tegen slaan en de zweep heeft mij altijd al verafschuwd bij mijn paard, ik heb het idee dat het alleen maar averechts werkt.

Ravy heeft ook nog steeds problemen met voetjes geven, kom niet aan zijn voeten daar is ook iets mee gebeurd dat weet ik zeker, ik kan het wel maar een vreemde geeft hij echt geen voet.

Ik ga een goed gesprek aan met mijn mentrainer, die daar zeker wel voor open staat, en we gaan weer back to basic
Vanavond heb ik hem in de wei gelaten, ze waren net in een volle wei gezet, dus dan al heeft hij al helemaal geen intresse in me, ik merkte en voelde zijn angst, onder zijn lange manen kijkt hij schuin mijn richting op en doet net of hij me niet ziet maar ik weet wel beter
Ik ben in de weide gaan zitten en hij was toch zo nieuwsgierig dat hij af en toe vrijwillig naar me toe kwam voor een pepermuntje.
Morgen wacht ik zijn bui gewoon af en ga weer in de wei zitten en misschien een poetsbeurtje......als ik hem te pakken krijg want vandaag had ik heb echt niet te pakken gekregen als ik al zou willen.

Ik kan wel janken om zo,n beschadigd dier, het gaat me heel erg aan mijn hart.
Het is vermoedelijk een dier die veel meegemaakt heeft, na uit het buitenland gekomen te zijn is hij ook nog verhandeld onder 4 handelaren en toen bij de man terecht gekomen waar ik hem gekocht heb.
Het is een totaal ongesocialiseerd paard met een behoorlijk verleden......maar ik laat dit heerlijke dier niet zakken.

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 05:41

Ik denk dat het paard erg boft met jou. Complimentje dat je het voor hem over hebt om de tijd te nemen en hem te begrijpen.

Met jouw houding komt het zeker goed met je paard.

Een prachtig paard, overigens.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:48

liljebo schreef:
Ik denk dat het paard erg boft met jou. Complimentje dat je het voor hem over hebt om de tijd te nemen en hem te begrijpen.

Ja het is een plaatje om te zien qua uiterlijk, maar zijn karakter is minstens zo mooi

Ravy is niet voor niets bij mij terecht gekomen, zal het lot wel zijn.
Ik moet ook weer in de paarden groeien, 20 jaar geleden is mijn schoonzus van mijn paard afgevallen en overleden, ik heb na die tijd geen paard meer aangeraakt.
En ik neem de tijd om Ravy zijn vertrouwen te winnen, ik heb waarschijnlijk ook die tijd nodig om het vertrouwen in paarden weer helemaaal terug te krijgen.
We zijn een goed stel bij elkaar dat weet ik zeker, en we komen er ook wel.......al kost het tijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:02

Wat dapper van je. Ik weet hoe moeilijk het dan kan zijn. Ik heb zelf een ruggewervel gebroken bij een val met paard en de man van mijn vriendin heeft een aantal jaren geleden zijn rug gebroken. Niemand is gestorven, zoals bij jou, maar de angst was er zeker.

Ik dacht ook niet dat ik ooit weer zou rijden. Maar dan kruist een bepaald paard je weg en leer je om weer te vechten. Voor jezelf en voor je paard.

En ik weet wel zeker dat jullie er komen. Er zullen zeker momenten komen waarop je het even niet meer ziet zitten... maar als je dan naar hulp zoekt, komt die er zeker. En dan kom je daar ook doorheen *spreekt uit ervaring Tong uitsteken *

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:55

Nou zo dapper ben ik niet hoor......ik kruip nooit meer op een paard, ik ben begin dit jaar van een Fjord gevallen, en 2 uur later pas gevonden in het bos met een gescheurde nier en veel bloedverlies......was op het nippertje.
Maar mennen dat is momenteel mijn grootste passie, volgende week koetsiersexamen mennen en hopelijk ooit Ravy voor de wagen en lekker het bos in, woon niet voor niets midden op de Veluwe.

Maar Ravy is er niet voor niets gekomen hij heeft inderdaad mijn pad gekruist.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:49

Toch wel dapper... want je hebt de paarden niet opgegeven en je doet je best voor Ravy...
Dat je er niet opkruipt na zo'n ongeluk is zeer zeer zeer begrijpelijk. Maar mennen is ook een prachtige sport.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:52

liljebo schreef:

hier kan ik me helemaal bij aansluiten! petje af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:57

Komt mij bekend voor, ik ken ook een tinker die geïmporteerd is met deze kuren. een superlief paard en hij is ook meerdere malen beleerd, dus van het begin af aan alles overnieuw.
Maar er kan zo een moment zijn dat hij zo uit het niets in paniek raakt en blind overal doorheen raced.
Hoop dat het bij jouw paard wel goed komt, bij deze hebben ze het opgegeven en hij funcioneerd als gezelschaps- en wandelpaard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:19

Elinaa schreef:
Komt mij bekend voor, ik ken ook een tinker die geïmporteerd is met deze kuren. een superlief paard en hij is ook meerdere malen beleerd, dus van het begin af aan alles overnieuw.
Maar er kan zo een moment zijn dat hij zo uit het niets in paniek raakt en blind overal doorheen raced.
Hoop dat het bij jouw paard wel goed komt, bij deze hebben ze het opgegeven en hij funcioneerd als gezelschaps- en wandelpaard.

Nou hij functioneert tenminste! En is misschien voor dit paard gewoon het beste. wel mooi hoor dat ze dus zijn gestopt met datgene wat hem angst aanjaagt en iets hebben gevonden wat wel bij hem past. net zoaqls je paarden hebt die gek zijn van springen of juist liever dressuren of een buiten ritje maken heb je paarden die het prima vinden een ruiter op hun rug te krijgen en paarden die voorbestemd zijn om niet gereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:26

ik bedoel er verder ook niks raars mee hoor, vind het goed dat ze m niet verkoopt Lachen

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:34

Ik blijf geloven in Ravy, ik denk dat de tijd alle wonden gaat helen, ik heb al zoveel aan zijn vertrouwen gewonnen dat ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt

Misschien zal het een paard blijven die altijd onbetrouwbaar zal zijn en de kolder in zijn kop krijgt maar dat is voor mij geen reden om hem weg te doen!