Oud mishandeld paard die nu erg gemeen is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi109

Oud mishandeld paard die nu erg gemeen is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:50

Hallo,
Op de manegelessen bij ons op stal rijdt al jaren Franco mee. Hij een super paard om op te rijden en hij heeft hoog in de dressuur gereden (zz licht). Maar hij is vroeger in zijn jongere jaren erg mishandeld (toen hij nog niet bij ons op stal stond).
Nu kan je hem niet meer normaal poetsen. Hij trapt, slaat, bijt zo vaak als hij kan om je weg te krijgen. Ook als je op/af stapt valt hij je aan. En de instructriese die les staat les tegeven moet oppassen, want als hij je in het visier heeft is hij écht niet meer te stoppen.
maar als je doorzet geeft hij er uiteindelijk wel op. Toch vind ik dit erg zielig want hij zal nooit de liefde krijgen die hij verdient.

Overigens is het enige moment dat je hem redelijk kan aaien in de wei. Ik denk zelf dat dat is omdat als je hem gaat 'slaan' zo als de mensen vroeger deden hij weg kan rennen.

Ik hoop dat jullie tips hebben want hij is eigelijk zo een lieverd, en hij is al over de 20 dus ik zou niet willen dat hij zo als hij nu is dood gaat.
Huilen
alvast bedankt!

Cassidy

Re: Oud mishandeld paard die nu erg gemeen is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:08

Misschien is Franco wel een paard die er helemaal niet tegen kan dat er zoveel verschillende mensen op hem rijden? Mijn tip zou zijn om hem uit de lessen te halen en even tot rust te laten komen, en daarna voorzichtig met grondwerk aan de gang te gaan.
Ik vrees alleen dat jij weinig aan dat gedrag kunt gaan veranderen. Niet zolang er verschillende mensen met hem omgaan.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:12

Ben het met bovenstaande eens.
Niet alle paarden vinden het fijn dat er elke keer iemand anders rijd.

Je zegt trouwens dat hij al jaren mee rijd in de lessen.
Vertoonde hij dit gedrag al bij de eerste dag of is dit nu pas begonnen.
Dat kan ik uit de tekst niet helemaal opmaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:15

Trappen en bijten bij het poetsen kan ook een teken zijn dat hij poetsen niet lekker vindt. Sommige paarden vinden die borstel maar kriebelen. En als hij ergens pijn heeft, bijv. op zijn rug, denk je niet dat hij dan gaat protesteren als hij daar geborsteld wordt ?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:16

Ik ben het helemaal eens met Cassidy.
Ik zou hem idd uit de les halen en grondwerk met hem doen.
Heeft hij dit al jaren gedaan?
In dat geval zou ik even overleggen met je instructrice hoe je hem het beste kunt poetsen enz en medisch helemaal laten controleren. Als hij pijn heeft dan moet eerst uitgevonden wat er lichamelijk mis is en dan pas kijken naar een oplossing.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:19

toen mijn paard nog manegepaard was kan ze ook erg lelijk doen met van alles en nog wat.
Inmiddels is ze zo'n 1 1/2 jaar privépaard en is dit gedrag verdwenen als sneeuw voor de zon.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:22

Tja, dit komt doordat het dier steeds andere mensen onmoet, dit zou pas overgaan zodra het een eigen paard zal zijn. Een dier heeft vaak ook de behoefte om zich te binden....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:20

ben het met voorgaande eens. IN de manege zal dit gedrag niet beter worden. Het tegendeel is eerder waar. De enige kans voor dit paard is een rustig thuis met een paardkunnig eigenaar, waar hij de hele dag de wei in kan met soortgenoten. Ik denk dat het dan een heel ander paard wordt.
Helaas krijgen lang niet alle paarden zo'n kans en loopt het, triest genoeg, voor deze paarden vaak heel anders af als de situatie escaleert (wat niet ondenkbaar is)

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:43

Cassidy schreef:
Trappen en bijten bij het poetsen kan ook een teken zijn dat hij poetsen niet lekker vindt. Sommige paarden vinden die borstel maar kriebelen. En als hij ergens pijn heeft, bijv. op zijn rug, denk je niet dat hij dan gaat protesteren als hij daar geborsteld wordt ?

Ja hij heeft nu al een paar keer medische controles gehad. maar er komt nog steeds niets uit,
ik dacht ook eerst dat hij borstelen niet lekker vond, toch als je doorzet houd hij na 5 min. op met trappen en vindt hij het heerlijk Clown

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:45

akci schreef:
Ben het met bovenstaande eens.
Niet alle paarden vinden het fijn dat er elke keer iemand anders rijd.

Je zegt trouwens dat hij al jaren mee rijd in de lessen.
Vertoonde hij dit gedrag al bij de eerste dag of is dit nu pas begonnen.
Dat kan ik uit de tekst niet helemaal opmaken.

nou onze manege heeft hem gekocht via een of andere handelaar. Daar kregen ze alleen maar te zien hoe hij reed. Al vanaf dat moment gedraagt hij zich zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:50

Hoe kom je er dan bij dat hij is mishandeld? De manege heeft hem dus gekocht van een handelaar en ze kregen alleen maar te zien hoe hij reed, jaja, het zal allemaal wel weer.......
Ik denk, dat het een paard is wat het maar niks vind, om steeds door anderen te worden bereden.
Verder schrijf je in je beginpost dat hij ZZ-licht heeft gelopen en laat paarden van dit kaliber nou net het soort zijn, die eigenlijk niet op hun plek zijn in manegelessen. Een paard van dergelijk nivo is namelijk vaak juist niet makkelijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:51

ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk om zo'n paard als manegepaard in te zetten.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:53

Een van mijn paarden is een Ararbier van nu 19 jaar jong; 6 jaar geleden hij stond op de nominatie om geslacht te worden omdat de manege-houder en niets meer mee kon aanvangen; hij was ronduit gevaarlijk Duivel Door omstandigheden die ik niet allemaal zal vertellen hebben mijn man en ik besloten hem te kopen. Nu, en dat ging echt stapje voor stapje, is hij voor ons verschrikkelijk lief en staat je kin af te likken als je bij hem op stal staat, alleen als niemand het ziet Bloos Bloos , hij is vreselijk verlegen. Staan er mensen voor zn box en wij zijn er niet bij, stuift hij met zn oren plat en zn tanden bloot naar voren en kan je beter maken dat je wegkomt. Hij haat vreemden en gaat gewoon meteen in de aanval. Sommige dieren willen gewoon één baas en geen tig verschillende.

Als hij door één persoon behandeld en bereden zal worden, heb je kans dat het beter gaat worden, het kan wel in ieder geval! Heel veel succes ermee! Ach gut

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:10

suleilitha schreef:
Hoe kom je er dan bij dat hij is mishandeld? De manege heeft hem dus gekocht van een handelaar en ze kregen alleen maar te zien hoe hij reed, jaja, het zal allemaal wel weer.......
Ik denk, dat het een paard is wat het maar niks vind, om steeds door anderen te worden bereden.
Verder schrijf je in je beginpost dat hij ZZ-licht heeft gelopen en laat paarden van dit kaliber nou net het soort zijn, die eigenlijk niet op hun plek zijn in manegelessen. Een paard van dergelijk nivo is namelijk vaak juist niet makkelijk.

ja weet ik ook niet hoor. Ik ben een manegeklant, geen expert.
En ik vroeg om hulp, niet om afgekat te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:50

Ik denk dat Suleilitha over het feit valt dat er allemaal verhalen rond het gedrag van een paard verzonnen worden zonder dat je echt zeker weet wat er gebeurt is.

Zo doen ook de verhalen de ronde dat paarden die bang zijn voor de zweep, daar in het verleden ontzettend mee geslagen zijn. En dat hoeft per definitie niet zo te zijn. Paarden zijn van nature bang voor dingen, die bewegen en die geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een ding, en als hij in handen is van een persoon, beweegt hij ook en maakt geluid.

Je wilt niet weten hoeveel paarden de stempel gekregen hebben van "mishandeld" omdat ze een beetje paniekerig op die zweep reageerden.

Dus als dit paard van een handelaar komt, kan het gedrag wat hij vertoond er altijd al in hebben gezeten. Dat kun jij niet weten, want niemand kent het verleden van dit paard. Dan klakkeloos een verhaal er omhjeen te verzinnen en dat braaf te herhalen, dat is waar men hier over valt...

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 07:41

Cassidy schreef:
Ik denk dat Suleilitha over het feit valt dat er allemaal verhalen rond het gedrag van een paard verzonnen worden zonder dat je echt zeker weet wat er gebeurt is.

Zo doen ook de verhalen de ronde dat paarden die bang zijn voor de zweep, daar in het verleden ontzettend mee geslagen zijn. En dat hoeft per definitie niet zo te zijn. Paarden zijn van nature bang voor dingen, die bewegen en die geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een ding, en als hij in handen is van een persoon, beweegt hij ook en maakt geluid.

Je wilt niet weten hoeveel paarden de stempel gekregen hebben van "mishandeld" omdat ze een beetje paniekerig op die zweep reageerden.

Dus als dit paard van een handelaar komt, kan het gedrag wat hij vertoond er altijd al in hebben gezeten. Dat kun jij niet weten, want niemand kent het verleden van dit paard. Dan klakkeloos een verhaal er omhjeen te verzinnen en dat braaf te herhalen, dat is waar men hier over valt...

Ja dat is waar! en daar frustreer ik mij dus ook zo aan. niemand weet wat er precies met em gebeurt is. Eigenlijk zou je em een keer "reallife'' moeten zien maarja Haha!

ik zal wel een foto van hem op mijn profiel zetten okee? maar dan moet ik even achterhalen hoe dat ookal weer werkt Tong uitsteken
wel bedankt voor al je hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:54

Kom op Naomi, je frusteert je er aan maar je opent wel een topic met de kop: Oud mishandeld paard.... etc.
Het hoeft echt niet zo te zijn dat dit paard allemaal trauma's heeft. Er zijn zat paarden die totaal ongeschikt zijn als manegepaard en het als privépaard vele malen beter zouden doen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:02

Mijn oude pony was ook geen lieverdje toen hij nog in de manege liep. Hij was braaf onder het zadel maar als hij iets kon doen om onder het werk uit te komen deed hij het. Een half jaar nadat ik hem kocht was dit gedrag bijna weg. Nog maar een uurtje rijden ipv 3 etc. Een dressuurpony is het nooit geworden, maar vele ruiters op zijn rug deden er iig ook geen goed aan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:00

Op de manege waar ik als kind reed hadden ze een Fjord, dat was ook gewoon een secreet, een vals kreng. Vangen kon je met 4 man een uur voor uittrekken, bij het poetsen en hoevenkrabben sloeg ze en beet ze waar ze je maar kon raken en als je met het zadel in de buurt kwam begon het "feest" pas echt. Hangen, steigeren, slaan. De singel aantrekken kon alleen als iemand anders met haar ging lopen. Wel gaf ze zich gewonnen als je het voor elkaar had gekregen erop te klimmen, dan was het een schat. Al moest de lesgever bij de net-niet beginners wel altijd uitkijken.

Zodra zij verkocht was aan iemand die alle tijd en geduld had voor haar veranderde ze in recordtempo. Na drie maanden wist niemand nog dat het om hetzelfde kreng ging als toen ze nog manegepony was. Ze liep zo naar haar eigenaar toe in de wei, een touw had zij niet eens nodig. Ze heeft nooit meer geslagen of gebeten bij poetsen en zo en heeft uiteindelijk zelfs nog M gelopen en was de liefste pony denkbaar. Voor haar eigenares dan.

Denk dus eigenlijk dat het paard gewoon niet geschikt is voor een manege, helemaal doordraait van het telkens verschillende ruiters te hebben, telkens door anderen aangeraakt te worden en in feite nooit weten waar ze aan toe was. Met een vaste eigenaar/ ruiter wist ze waar ze aan toe was, er was duidelijkheid voor haar en de rust die ze zo nodig had.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 06:54

Oakland1990 schreef:
Mijn oude pony was ook geen lieverdje toen hij nog in de manege liep. Hij was braaf onder het zadel maar als hij iets kon doen om onder het werk uit te komen deed hij het. Een half jaar nadat ik hem kocht was dit gedrag bijna weg. Nog maar een uurtje rijden ipv 3 etc. Een dressuurpony is het nooit geworden, maar vele ruiters op zijn rug deden er iig ook geen goed aan.

ja dat zou perfect zijn als hij verkocht wordt natuurlijk.. maar dan heb je weer, wie wil er nou een paard overde 20 die erg gemeen is?!
Tong uitsteken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:10

naomi109 schreef:
Oakland1990 schreef:

ja dat zou perfect zijn als hij verkocht wordt natuurlijk.. maar dan heb je weer, wie wil er nou een paard overde 20 die erg gemeen is?!
Tong uitsteken

Er zijn zat mensen die daar tijd en geduld in willen steken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:13

Inderdaad zat mensen, maar wie zegt dat hij mishandeld is.Gewoon lekker op het land zetten en 1 persoon er mee aan de gang laten gaan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:27

marleen_usar schreef:
Inderdaad zat mensen, maar wie zegt dat hij mishandeld is.Gewoon lekker op het land zetten en 1 persoon er mee aan de gang laten gaan.

Ze had niet meer geschreven dat het paard mishandeld was in haar laatste berichtje.
Alleen dat hij gemeen was en ouder dan 20 jaar Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:30

o das wat anders maar er zal toch wel een reden zijn waarom hij zo gemeen is?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:31

marleen_usar schreef:
o das wat anders maar er zal toch wel een reden zijn waarom hij zo gemeen is?

Waarschijnlijk kan hij niet tegen zoveel verschillende ruiters. Tenminste dat is deels naar voren gekomen op deze topic.