Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:34

Nee, juist korter... zodat je makkelijker kunt gaan staan in de beugels

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:31

Prima dat je het helemaal bij jezelf legt ts. Uiteindelijk ligt het natuurlijk altijd aan de ruiter.
Ik hoop dat je er komt samen met je paard.
1 tip wil ik je aansluitend op mijn eerdere post nog meegeven: ga minder nadenken en analyseren, en meer doen. Doen in de zin van rijden, rijden, rijden. Kilometers maken in het zadel. Dat gaat je meer brengen dan allerlei trainingen on the side. Te paard, daar is waar je jouw angst op moet lossen, en nergens anders.

Realiseer je dat er ook zoiets bestaat als het cultiveren van je eigen angst (vaak genoeg gezien bij ruiters, en dat zijn eerlijk gezegd vaak diegenen die uiteindelijk geen steek verder komen).

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:55

Het is juist goed om voor je angst uit te komen, dat is de eerste stap. Je ziet veel mensen die heus ook bang zijn, maar het verstoppen of ontkennen en dat werkt uiteindelijk ook niet. Niemand weet ook of angst ooit helemaal over zal gaan, het is meer een kwestie om er mee te leren leven en genoeg vertrouwen op te doen om er weer plezier in te hebben om op een paard te zitten. Want dat is wel de sleutel: het moet weer leuk worden op een gegeven moment.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 19:56

12rebel schreef:
Hoi gizeppie.

Wij hebben inderdaad een website. Ook staat er in de laatste bit nr.260 een artikel over de opleiding. Monya spijkhoven is de oprichter en ook aardig bekend binnen paardenland op dit gebied. Er is ook een Facebook pagina waar je tips en vragen kunt stellen. Wij als instructeurs reageren daar ook op vragen. Website en fb-pagina kun je vinden onder de gelukkige ruiter academie. Kort de Gra genoemd.

Kan je nog aangeven waar je in gelderland zit, dan kan ik je misschien ook de website geven van degene die bij jou in de buurt zit.

Groetjes rebel


O thanks! Ga ik daar eens op kijken!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 19:59

Swanzie schreef:
Jup. Het leuke is dat hij niet reageerde op de prikkels in de omgeving.. Hij reageerde niet, maar omdat ik ging reageren op van alles en nog wat reageert hij op mij.. Die shovel boeit hem helemaal niet.. Het is dat ik er een probleem van maak.. En daardoor reageert hij op mij! Jup ik ben een recreatie ruiter.. Hij is afgelopen week ook twee keer weggeschoten, maar heb t toen uit kunnen zitten. Mijn instructeur stapt er niet op. Daarnaast heb ik een pony, wat dus betekent dat er niet veel andere opkunnen ivm gewicht. Daarnaast is er maar 1 iemand op stal die hem naast mij ook kan rijden.. Ik heb het wel eens vaker geprobeerd iemand anders erop te laten rijden, maar die lagen er allemaal af (op dat ene meisje na). Daarnaast vind ik dat ik er mee overweg moet kunnen en het moet leren te regulieren. Ik vind t leuk of fijn om te zien als iemand anders er op kan rijden, maar ik moet dat zelf ook leren om het te regulieren..

Mn doelen bijstellen is idd wel iets wat ik moet doen









Hier schrijf je zelf dat iedereen die er ook op gereden heeft eraf lag, op 1 meisje na....


Ja in de tijd dat ik erop reed kon er maar 1 iemand anders naast mij er op stappen. De rest lag eraf.. Maar voor dat ik hem kocht hebben er wel andere op gereden.. Ik heb verder niet geprobeerd om andere erop te zetten, omdat mijn pony er elke keer van over de zeik was als het niet goed af liep. Veel mensen pakken hem aan de voorkant vast en dan gaat hij rennen, daarnaast is hij eenkennig. Het is een lastige pony, maar als je zijn vertrouwen hebt is hij goud waard. Alleen nu zit ik mijzelf enorm in de weg en daarom reageert hij momenteel op mij. Hiervoor had ik daar GEEN problemen mee..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:03

Swanzie schreef:
Ik wil niet zeggsn dat je pony gevaarlijk is, wel dat hij blijkbaar niet makkelijk is....

De vraag blijft bij mij staan of hij niet te hoog gegrepen is voor je capaciteiten als ruiter?
En dat is niet vervelend bedoeld....

Een sensibel paard moet leren om spanning af te vloeien...hij moet leren om er niet vandoor te gaan als de spanning te extreem wordt...
Je kunt het nl niet altijd voor zijn... dat betekent dat je erg goed moet kunnen rijden en een stevige zit moet hebben...

Als je dat niet kunt dan is het toch geen ramp om dit door een kundige ruiter te laten corrigeren?
Je faalt dan echt niet hoor.... je bent dan gewoon eerlijk naar jezelf toe in wat je wel en niet kunt.

Verder zou het goed zijn in de les on juist aandacht te besteden aan hoe te rijden als je paard gespannen is... hoe beter jij weet hoe je dit moet corrigeren, hoe minder bang je wordt


Nou en daarom heb ik elke week les! Soms rijd ik ook alleen als ik les heb. Nu de laatste tijd ook weer zelfstandig, maar daarom heb ik les. Om hier mee om te gaan.. Het is een wisselwerking tussen ons.. Ik moet leren ermee om te gaan. Hij is wel vaker weggeschoten, maar de afgelopen tijd weet ik hier beter mee om te gaan.. Ook door de les en te letten op mijn eigen ademhaling, lichaamsonderdelen die ik moet ontspannen.. En vooral NIET vastpakken aan de voorkant.

Een vriendin van mij heeft er wel weer eens opgezeten. Die kan rijtechnisch erg goed rijden..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:04

Swanzie schreef:
Verder helpt het ook om je beugels een paar gaatjes korter te maken. Als hij er vandoor schiet en hij zet zijn rug daarbij vast waardoor jij niet lekker zit... ga je staan in de beugels... voordeel is ook dat als hij daarbij bokt... hij onder je door bokt..
Daarna proberen hem zo snel mogelijk op de volte te zetten en volte langzaam verkleinen


Flynn bokt nooit.. Hij gaat alleen hard.. Beugels gaat je korter maken trek je mij uit balans mee.. Ik kan mij dan niet lang maken.. Dan ga ik voorover zitten en geef ik hem de gelegenheid juist te rennen. Op de volte trekken heb ik wel eens gedaan..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:09

Askja schreef:
Prima dat je het helemaal bij jezelf legt ts. Uiteindelijk ligt het natuurlijk altijd aan de ruiter.
Ik hoop dat je er komt samen met je paard.
1 tip wil ik je aansluitend op mijn eerdere post nog meegeven: ga minder nadenken en analyseren, en meer doen. Doen in de zin van rijden, rijden, rijden. Kilometers maken in het zadel. Dat gaat je meer brengen dan allerlei trainingen on the side. Te paard, daar is waar je jouw angst op moet lossen, en nergens anders.

Realiseer je dat er ook zoiets bestaat als het cultiveren van je eigen angst (vaak genoeg gezien bij ruiters, en dat zijn eerlijk gezegd vaak diegenen die uiteindelijk geen steek verder komen).


Haha, dankjewel voor te tip! Ja ik ben er mee aan de slag. Ik heb vandaag alweer gereden, dat ging goed. Ondanks vier andere paarden in de bak, zowel stap als draf.. Heb komende week ook les dus dan hoop ik ook weer wat nuttige dingen te horen te krijgen en stapjes te maken..

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:48

Gizeppie schreef:
Swanzie schreef:
Verder helpt het ook om je beugels een paar gaatjes korter te maken. Als hij er vandoor schiet en hij zet zijn rug daarbij vast waardoor jij niet lekker zit... ga je staan in de beugels... voordeel is ook dat als hij daarbij bokt... hij onder je door bokt..
Daarna proberen hem zo snel mogelijk op de volte te zetten en volte langzaam verkleinen


Flynn bokt nooit.. Hij gaat alleen hard.. Beugels gaat je korter maken trek je mij uit balans mee.. Ik kan mij dan niet lang maken.. Dan ga ik voorover zitten en geef ik hem de gelegenheid juist te rennen. Op de volte trekken heb ik wel eens gedaan..



je moet altijd lang zitten, nooit kort . geld ook voor dressuur.
Je lengte van je arm plus 2 gaatjes dan zit je goed, en zit je diep in het zadel,
Ik weet niet hoever jij in de dressuur bent en je paardje .
Ga in de winter maanden je meer richten op dressuur.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:21

Goed om te horen ts, succes verder!

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:46

pompadour schreef:
je moet altijd lang zitten, nooit kort . geld ook voor dressuur.
Je lengte van je arm plus 2 gaatjes dan zit je goed, en zit je diep in het zadel,
Ik weet niet hoever jij in de dressuur bent en je paardje .
Ga in de winter maanden je meer richten op dressuur.


Dit is zo’n manegewijsheid in de categorie “je hoort altijd links op te stijgen” denk dat TS in haar zoektocht wel al nuttigere info op heeft gedaan dan dit.
Toch kan ik me Swanzie’s tip wel voorstellen, veel mensen zitten graag ook weer té lang, wat met een wegsprintend paard inhoudt dat ze achterop het zadel belanden omdat ze de acceleratie niet op hun voeten op kunnen vangen. Verder zie je dan vaak naar beneden wijzende tenen, wat vaak met zich meebrengt dat de ruiter klemt met zijn bovenbenen om erop te kunnen blijven. Voor veel paarden dé reden om te denken dat er echt brand is.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:46

@wittepit

Volgens mij heb je het verkeerd begrepen.. Ik zit altijd heel lang.. Ik houd niet van korte beugels, omdat ik mijzelf dan niet langer kan maken.. Dat bedoelde ik te zeggen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:48

wittepit schreef:
pompadour schreef:
je moet altijd lang zitten, nooit kort . geld ook voor dressuur.
Je lengte van je arm plus 2 gaatjes dan zit je goed, en zit je diep in het zadel,
Ik weet niet hoever jij in de dressuur bent en je paardje .
Ga in de winter maanden je meer richten op dressuur.


Dit is zo’n manegewijsheid in de categorie “je hoort altijd links op te stijgen” denk dat TS in haar zoektocht wel al nuttigere info op heeft gedaan dan dit.
Toch kan ik me Swanzie’s tip wel voorstellen, veel mensen zitten graag ook weer té lang, wat met een wegsprintend paard inhoudt dat ze achterop het zadel belanden omdat ze de acceleratie niet op hun voeten op kunnen vangen. Verder zie je dan vaak naar beneden wijzende tenen, wat vaak met zich meebrengt dat de ruiter klemt met zijn bovenbenen om erop te kunnen blijven. Voor veel paarden dé reden om te denken dat er echt brand is.


Als jij je tenen naar beneden doet klem je niet met je bovenbenen. Je kan ze dan ontspannen. Als jij je hakken naar beneden doet gebeurd dit dus wel, als je zonder beugels zou zitten.. Het beste zou zijn onafhankelijk kunnen bewegen, maar angst zet je spanning op spieren, dus onbewust ook op je benen/armen/bovenlijf..

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:20

Ik krijg de indruk dat je teveel denkt en te weinig doet/voelt tijdens het rijden (en ook daarbuiten maar daar heeft je pony niet zo’n last van ...).

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:51

Een aantal professionele ruiters die ik ken, rijden juist bij jonge paarden die ze inrijden met kortere beugels....

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:55

Ik denk dat je je niet alleen moet richten op ontspaning bij jezelf... maar ook op rijkunstige vaardigheden waarmee je hem weer snel bij je gepakt hebt als hij er vandoor schiet..
Als je door krijgt dat je het opgevangen krijgt, ondanks het wegschieten, wordt je minder bang omdat je gevoel van controle toeneemt...

Dus in de les ook juist voor je pony moeilijke situaties opzoeken waarbij hij erg gespannen wordt en dan extra tips van je instructeur hoe je dit goed opvangt.
Je pony moet leren bij extreme spanning anders te gaan reageren...

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:56

Hey,
Geen tips of tricks hier ;) wel blij met de eerlijke (en herkenbare) posts in dit topic.

Mijn paardje is een uit duizend en superrustig, hier is het ook de ruiter die haar angst overzet (te wijten aan gebroken pols na katapultval in rengalop, hematoom in bekken na U-turn, in volle galop neergaan met paard en geklemd zitten tussen paard en zijwand binnenpiste voor 2 minuten waardoor gebroken en geplette knie, half uur geheugenverlies na neerkomen, .... niet met dit paard welteverstaan) waardoor paardje reageert onder zadel terwijl aan de hand alles lukt.

Ik stap nog altijd op, maar de onbevangenheid ben ik al heel lang kwijt en ik begrijp de frustratie van enerzijds vooruit te willen en anderzijds de blokkade door de schrik.

Mijn nieuw motto en doel is dat we beide plezier hebben in wat we ook aan het doen zijn en dat werkt toch (meestal :D ).

Veel succes verder.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 17:25

Swanzie schreef:
Ik denk dat je je niet alleen moet richten op ontspaning bij jezelf... maar ook op rijkunstige vaardigheden waarmee je hem weer snel bij je gepakt hebt als hij er vandoor schiet..
Als je door krijgt dat je het opgevangen krijgt, ondanks het wegschieten, wordt je minder bang omdat je gevoel van controle toeneemt...

Dus in de les ook juist voor je pony moeilijke situaties opzoeken waarbij hij erg gespannen wordt en dan extra tips van je instructeur hoe je dit goed opvangt.
Je pony moet leren bij extreme spanning anders te gaan reageren...


Thanks voor je tips! Heb as zaterdag weer les.. Dus dat is fijn! :) Ik zoek de spiegels wel steeds meer op hoor.. En als ik mijzelf er niet op focus (op die spiegels, dan reageert hij er ook niet op)..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:01

Citaat:
je moet altijd lang zitten, nooit kort . geld ook voor dressuur.
Je lengte van je arm plus 2 gaatjes dan zit je goed, en zit je diep in het zadel,
Ik weet niet hoever jij in de dressuur bent en je paardje .
Ga in de winter maanden je meer richten op dressuur.


Nee hoor, nix geen "manegewijsheid", gewoon fout.

Er is een trucje met je armen, dat is ongeveer de juiste maat.
Wellicht zijn er mensen voor wie geldt "trucje doen, 2 gaten erbij".


Te lange beugels maken niet dat je diep gaat zitten, in tegendeel.
(Zonder beugels geeft ook niet altijd dit effect.)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 21:09

Even een update;

Vandaag voor het eerst les gehad van een nieuwe instructeur. Die ook aansluit op mijn grondwerk. Hij trekt het grondwerk door naar het rijden. We hebben het eerste half uur grondwerk gedaan en daarna mocht ik erop. Ik heb echt een fijne les gehad.. Was zo gefocust op wat hij vertelde dat ik de rest helemaal niet meer gezien heb.. Ik heb een heel fijn gevoel gehad vandaag..

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:19

Yay, wat een fijne update. Een mooi begin zo te lezen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:18

Super zeg

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:22

Janneke2 schreef:
Puck0429 schreef:
Mijn huidige leasepaard had ook een probleem met eksters. Elke keer als zij begonnen te schetteren, schrok zij. Ook hier werd het rijden niet leuker van, want vaak durfde ik niet meer door de hele bak te rijden, uit angst dat ze schrikt van een ekster. Ook galopperen deed ik niet meer. Ik had te veel spanning door de angst en dat voelde zij. Hierdoor ging ze alleen nog maar harder, waardoor ik weer angstiger werd en zo kwamen we in een kringetje.
Op één dag was ik dit helemaal zat. Ik wilde weer gewoon kunnen rijden en die ekster zou mij daar niet van weerhouden. Op die dag begon de ekster weer en mijn paard werd weer onrustig. Maar inplaats van te denken: oh als ze maar niet schrikt! Dacht ik nu: Ze schrikt niet. Hierdoor kreeg ik veel meer rust in mijn lichaam. Alsnog schrok ze een keer en normaal sus ik dan altijd het paard met lieve woordjes. Ik had echter gemerkt dat zij hierdoor alleen nog onrustiger werd. Ik was het schrikken helemaal zat, dus besloot ik elke keer dat ze schrok, hard 'eh!' te roepen. Zij weet dondersgoed dat ze dan iets fout doet. En het werkte: ze schrok niet meer. In de afgelopen weken is ze maar 1 keer geschrokken en toen stapte ze alleen opzij. Eerder schrok ze elke keer dat ik reed. Normaal zou dit niet werken bij paarden, straffen maakt de angst alleen maar erger. Maar bij haar werkte het, elkekeer dat ze nu een ekster hoort, schrikt ze niet meer. Doe dus wat het beste bij je paard past en niet wat in theorie zou helpen.

De theorie klopt als een bus, dit was dus geen "echte" schrik. Alleen iets irritants oid. Of een aanleiding om wat leven in de brouwerij te brengen.
En dan helpt 'stevigheid' beter dan vriendelijkheid.
Het kringetje is ondertussen wel een feit: een paard dat is opgezadeld met een steeds banger wordend mens zal teruggrijpen op zijn schrikreflex en weghollen.
Citaat:
Houd je paard de hele tijd met rijden bezig, dan heeft hij geen tijd om te schrikken. Doe zelf ook oefeningen, hierdoor ben jij ook ergens anders met je gedachten en wordt je lichaam rustig. Rij veel voltes en overgangen met je paard. 1 lange zijde rijden zonder figuren, is 1 zijde te veel. Zorg ondertussen dat ook jij druk bezig bent. Ga een keer in verlichte zit, probeer je tenen aan te raken of de oren van je paard. Zo wordt jij ook rustiger en het paard uiteindelijk ook.

6) WIL HARDER GAAN DAN JE PAARD
Voor mensen die nog een beetje zelfvertrouwen hebben is dit een goede tip. Wil harder gaan dan je paard. Als je paard hard draaft, spoor jij hem nog meer aan. Zo heb jij het gevoel dat je controle hebt over het paard en daar wordt je rustiger van. Elke keer als je paard schrikt en gaat galopperen, drijf je hem aan in rengalop. Je paard gaat dan uiteindelijk het harde rennen met schrikken associëren en zal dan niet meer wegrennen als hij schrikt


Woorden zijn ingewikkeld en achter dat schermpje zie je niet wat er gebeurt....

Maar ik vraag mij af of dit echt schrikken is, een spelletje spelen, jou wat plagen, etc.

Wegrennen bij gevaar is botweg een reflex, dat verander je NIET.
Welmkun je er beleid op maken, van zitles tot schrik/ vertrouwensparcours tot het heel precies lezen van lichaamstaal.

"Hij heeft geen tijd om te schrikken" - een paard in de vrije natuur is dan gewoon lunch. Of ontbijt.
Feit is wel: als jij hem bezighoudt, leiderschap toont, interessante dingen aanbiedt hoeft hij het zelf niet interessant te maken. Is het duidelijk dat jij de leider bent en rekent het dier er op dat jij wel op het gevaar zal letten, wat voor je dier lekker rustig is.


"Oh, als ik schrik moet ik 5 rondjes rengalop, laat ik dat maar niet doen" is dus onzin.
Maar tegen plagen, uittesten en spelletjes spelen zou het kunnen werken.
Tenzij hij die rengalop ervaart als beloning... <<)


Bijna helemaal waar. Ze rent soms ook inderdaad om even te kijken of ze dat mag of gewoon voor de leuk. Het is zeker een donderstraal die duidelijk laat merken wanneer het saai is. De voorbeelden die ik hier echter heb gebruikt zijn de momenten dat ze echt schrok, dan heeft ze ook een totaal andere houding dan wanneer ze ondeugend/speels is. Dat 5 rondjes rennen werkt volgens jou niet, toch wel. Als ze begint te rennen en ik haar harder laat gaan is ze snel moe. Dan is de lol van het rennen er toch wel snel af. Dit gebruik ik echter alleen als ze rent voor de lol, als ze schrikt stuur ik haar gewoon op een volte tot ze rustig is. Voor de rest ben ik het hartstikke met je eens. Bedankt voor je reactie :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:03

Je hebt Flynn te koop gezet, zag ik. Wat is er gebeurd na je laatste update over je nieuwe instructeur?

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:44

Och....