Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 20:00

Ik zal vandaag in plaats van 'met mn handen in het haar' verhaal, eens een positief verhaal vetellen. Ik heb de afgelopen twee weken weer intensief les gehad. Ik ben enorm blij met deze hulp. Na vorige week donderdag zat mn angst weer tot het hoogte punt en kwam ik er niet zelfstandig doorheen. Vrijdag had ik weer les en na een half uur strijd met mijzelf (een keer afgestapt te zijn, tranen in mn ogen) er toch doorheen gekomen.. Uiteindelijk best lekker gereden (dressuurmatig veel te verbeteren, maar hij liep best wel aardig, liet lengte en ontspanning zien en dat was belangrijk (stap/draf). Ik had de dag erna weer les.. Hierbij had ik toen het eerste kwartier iets spanning (maar minder als de dag ervoor).. Hij liep als een krant, maar er was wel ontspanning.. Vandaag weer gereden, wel met hulp.. Ik voelde weinig spanning, alleen toen er door de instructrice mijn grenzen opgezocht werden door toch langs de spiegels te gaan.. Dit hebben we wel gedaan maar met haar ernaast. Daarna hebben we alsnog gedraafd en midden in de bak gereden ipv voorin.. Mn pony was vandaag extreem braaf en best wel ontspannen, omdat ik ook vrij ontspannen was.. Er zit dus wel verbetering in..

Ik denk dat het wel zoeken is nog hoor.. Ene moment zal t beter gaan dan t andere moment. En ik denk dat ik de doelen klein moet houden..

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:03

Ik heb nog niet je hele topic gelezen. Even kort en snel.

Ik heb (had) ook extreme angst. Maar ook op andere paarden. Ik ben nu 2 jaar bezig. Sinds vorig jaar augustus een instructeur hiervoor gezocht. Want lukt mij echt niet. Gaat allemaal goed, tot mijn paard schrikt, of zelfs maar een misstap maakte.
Nu een jaar les en ik maak buitenritten. Zelfstandig (wel met ander paard erbij of als ik alleen ga iemand die meeloopt). We draven zelfs.

Mijn tip is dan ook: zoek een goede instructeur.

Ik heb daarnaast ook hypno therapie gedaan. Om die angst in mijn onderbewuste om te buigen. Ik denk dat dat wel geholpen heeft. Ik heb wel spanning (die snel afvloeit) maar echt angst niet meer!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:05

WesternWay schreef:
Je bent terecht bang. Het is gevaarlijk om op een paard te stappen die als hij in paniek raakt aan de kletter gaat.
Paarden zijn weleens bang dat is hun natuur, maar het is de bedoeling dat jij als betrouwbare leider, hen kunt kalmeren op zo’n moment.
Dus het is helemaal niet raar om angst te hebben; het is bewezen dat jouw angst terecht is.

Ik denk dat het paard nog niet klaar was voor het gereden werk. En zou er dan ook niet op stappen tot je hem vertrouwt op alle vlakken, maar bezig gaan vanaf de grond met zijn triggers. Of dat nou wegsjezende paarden zijn of wat dan ook. Desensibiliseren tot je voelt dat je hem zo vertrouwt dat je er 100% angstvrij op durft te stappen.
Hele slimme post! Wees voorzichtig! Je hebt maar 1 lichaam!

Nu rij ik niet meer en heb ik mijn paardjes als gezelschap. Bij mij was en is het wel altijd heel simpel. Als ik bang was/ben van een paard dan stap ik gewoon niet op.
Ik heb 1 keer zo'n paard gehad en die heb ik gewoon verkocht. Ik heb er nooit spijt van gehad want het paard dat in de plaats kwam was een topper voor mij! Zalig NH dier, zalige buitenritten mee gedaan, heerlijk western mee gereden, af en toe een heerlijk sprongetje genomen, af en toe een endurance wedstrijd, af en toe een wandeling aan de hand, een zaaaalig diertje!
Het andere dier was bij zijn volgende ruiter heel braaf! Had gewoon meer uitdaging nodig! Die andere ruiter gaf hem de nodige uitdaging want die nam hem regelmatig mee naar crosswedstrijden en/of springwedstrijden.

Op elk potje past een dekseltje :-)
Laatst bijgewerkt door Riel op 19-10-18 20:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 20:05

Nessa schreef:
Ik heb nog niet je hele topic gelezen. Even kort en snel.

Ik heb (had) ook extreme angst. Maar ook op andere paarden. Ik ben nu 2 jaar bezig. Sinds vorig jaar augustus een instructeur hiervoor gezocht. Want lukt mij echt niet. Gaat allemaal goed, tot mijn paard schrikt, of zelfs maar een misstap maakte.
Nu een jaar les en ik maak buitenritten. Zelfstandig (wel met ander paard erbij of als ik alleen ga iemand die meeloopt). We draven zelfs.

Mijn tip is dan ook: zoek een goede instructeur.

Ik heb daarnaast ook hypno therapie gedaan. Om die angst in mijn onderbewuste om te buigen. Ik denk dat dat wel geholpen heeft. Ik heb wel spanning (die snel afvloeit) maar echt angst niet meer!


Dankje voor je bericht! Ik heb idd nu veel hulp!

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:18

Gizeppie schreef:
Rongyos schreef:
Ben 2 jaar geleden hard gevallen van mijn verzorgpaard; bij het opstappen had ie ineens de kolder in zijn kop en viel ik er voorover schuin hard af... Ik merk dat ik nu nog steeds het opstappen 'spannend' vind bij hem. Daarvoor ben ik er nl. ook al 3x zo afgelanceerd. Elk ander paard waar ik daarna op heb gereden stap ik zo op.

Wat bij mij enorm helpt is de hulp van mijn paardrijmaatje. Ze is altijd zo geduldig en kalm en houdt hem altijd vast bij opstappen en loopt ook gewoon een stukkie mee te voet met pony. Soms heeft ie dan nog even fratsen, geen idee waar het vandaan komt, meneer is al 24, maar vindt zichzelf een 5 jarige denk ik weleens, en dan is het na een minuut of 10 relaxed.
Ik merk dat de spanning nu slijt bij mij. 100% vertrouwen zal ik hem nooit, simpelweg omdat ik hem niet dagelijks zie/rijdt en het er 1 met een wisselende gebruiksaanwijzing is. Blijft het interessant door denk ik dan maar...


Haha, jou manier van schrijven is grappig.. Dat is niet vervelend bedoelt, maar het leest wel prettig.. Flynn schoot ook altijd weg met opstappen, maar dit heb ik door grondwerk eruit gekregen.. Ik denk idd dat ik er ook niet vanaf ga komen volledig. Maar ontspannen rijden, wat ik eerder deed verlang ik wel naar..


Dank je. Ik probeer er ook gewoon de lol van in te blijven zien, ik wil nl. graag rijden. Het is een schat van een beest, maar af en toe }> ...Hij schiet dus niet weg met opstappen, maar begint ter plekke een bokpartij, dat is het vervelende. Maar goed, hij is nu (heeeel hard afkloppen) alweer een paar weken braaf en relaxed.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:15

Kun je voorlopig niet alleen rijden met hulp in de bak erbij? In het begin reed ik ons paard eigenlijk alleen in de les, later durfde ik het wel aan als mijn man maar in de buurt was en inmiddels stap ik ook in mijn eentje op, maar dat heeft wel even tijd nodig gehad. Al ben ik op dit paard eigenlijk nooit echt bang geweest, ik was wel altijd een angstige ruiter. Mijn huidige instructrice heeft me daar langzaam maar zeker overheen geholpen door me nooit op een paard te zetten waarvan ze dacht dat ik het niet aan zou kunnen en door me te leren hoe belangrijk ademhalen en eigen ontspanning is.
Toen we per ongeluk ons eigen (huidige) paard tegen het lijf liepen zat ik nog in het gips vanwege een val van een ander paard, maar mijn instructrice zei dat het wel goed zou komen, als ik maar de tijd zou nemen en geen dingen zou doen waar ik niet klaar voor was. Zo heeft het 2 jaar geduurd voor ik ontspannen rond galoppeerde. Tsja, waarom iets doen waar je spanning van krijgt?
Ik had wel 1 groot voordeel, mijn man rijdt ook en het paard kreeg zo dus ook genoeg beweging en training in braver worden. En toen ik een ander meisje van stal met hem een proef zag rijden waarin hij de hele proef braaf was, besloot ik te geloven dat hij me er niet zonder meer af zou bokken.

En sindsdien ben ik echt nog wel een paar keer gevallen, maar dat doet Paard ook niet expres. En zoals mijn instructrice zegt: 'vallen kan gebeuren, opstaan en weer verder'. En dat verder hoeft echt niet meteen. Als door een val je spieren een optater krijgen kan je beter even een paar dagen wachten, want als je zelf niet soepel en ontspannen kunt zitten, dan kan je paard ook niet ontspannen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:41

Dreamybol schreef:
Kun je voorlopig niet alleen rijden met hulp in de bak erbij? In het begin reed ik ons paard eigenlijk alleen in de les, later durfde ik het wel aan als mijn man maar in de buurt was en inmiddels stap ik ook in mijn eentje op, maar dat heeft wel even tijd nodig gehad. Al ben ik op dit paard eigenlijk nooit echt bang geweest, ik was wel altijd een angstige ruiter. Mijn huidige instructrice heeft me daar langzaam maar zeker overheen geholpen door me nooit op een paard te zetten waarvan ze dacht dat ik het niet aan zou kunnen en door me te leren hoe belangrijk ademhalen en eigen ontspanning is.
Toen we per ongeluk ons eigen (huidige) paard tegen het lijf liepen zat ik nog in het gips vanwege een val van een ander paard, maar mijn instructrice zei dat het wel goed zou komen, als ik maar de tijd zou nemen en geen dingen zou doen waar ik niet klaar voor was. Zo heeft het 2 jaar geduurd voor ik ontspannen rond galoppeerde. Tsja, waarom iets doen waar je spanning van krijgt?
Ik had wel 1 groot voordeel, mijn man rijdt ook en het paard kreeg zo dus ook genoeg beweging en training in braver worden. En toen ik een ander meisje van stal met hem een proef zag rijden waarin hij de hele proef braaf was, besloot ik te geloven dat hij me er niet zonder meer af zou bokken.

En sindsdien ben ik echt nog wel een paar keer gevallen, maar dat doet Paard ook niet expres. En zoals mijn instructrice zegt: 'vallen kan gebeuren, opstaan en weer verder'. En dat verder hoeft echt niet meteen. Als door een val je spieren een optater krijgen kan je beter even een paar dagen wachten, want als je zelf niet soepel en ontspannen kunt zitten, dan kan je paard ook niet ontspannen.


Ja ik rijd nu alleen nog onder begeleiding.. ;)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:08

Soms moet je je angst ook gewoon serieus nemen. Blijkbaar is het paard niet geheel voorspelbaar in zijn reactie en ben jij een ruiter die zijn escepades niet goed kan tackelen.
Ik heb ook een paard gehad die weken en soms zelfs maanden braaf kon zijn en dan opeens echt giga kon ontploffen. 8 van de 10 keer kon ik dit opvangen, de andere 2 keer niet en dan lag je er gegarandeedd naast. Ik heb hem toch 3 jaar gehad omdat ik wel ook een klik voelde met dit paard. De drippel kwam nadat ik verkeerd terecht kwam toen ik eraf viel en mijn bovenbeen brak. Conclusie, ik was gewoon net niet handig en snel genoeg voor dit paard die meestal braaf was, maar dus soms ook echt giga kon ontploffen.

De combi van zo’n paard met een niet zo handige ruiter is gewoon gevaarlijk. Hij is verkocht aan een professional die dit wel altijd kon oovangen en ik heb nu een super braaf paard gekocht waar ik ecgt alles mee kan en durf.
Ook dit paard heeft wel eens zijj dingetjes, maar echt niet op het niveau van mijn vorige paard. Hij blijft altijd voor mij hanteerbaar.
Achteraf gezien vraag ik mij ook af waarom ik zo lang door ben blijven gaan (ik had ook professionele begeleiding).
Het paard wat ik nu heb is zoveel relaxter en daarmee fijner om te rijden.

Een “project paard” kopen vind ik sowieso echt alleen iets voor een professionele ruiter.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:11

Dus wat ik eigenlijk bedoel te zeggen.... soms is angst iets wat overwonnen moet worden, maar dat geldt alleen voor irreeele angsten. Bij reele angsten is het zaak dit gewoon heel serieus te nemen en er goed naar te luisteren.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 15:29

Swanzie schreef:
Soms moet je je angst ook gewoon serieus nemen. Blijkbaar is het paard niet geheel voorspelbaar in zijn reactie en ben jij een ruiter die zijn escepades niet goed kan tackelen.
Ik heb ook een paard gehad die weken en soms zelfs maanden braaf kon zijn en dan opeens echt giga kon ontploffen. 8 van de 10 keer kon ik dit opvangen, de andere 2 keer niet en dan lag je er gegarandeedd naast. Ik heb hem toch 3 jaar gehad omdat ik wel ook een klik voelde met dit paard. De drippel kwam nadat ik verkeerd terecht kwam toen ik eraf viel en mijn bovenbeen brak. Conclusie, ik was gewoon net niet handig en snel genoeg voor dit paard die meestal braaf was, maar dus soms ook echt giga kon ontploffen.

De combi van zo’n paard met een niet zo handige ruiter is gewoon gevaarlijk. Hij is verkocht aan een professional die dit wel altijd kon oovangen en ik heb nu een super braaf paard gekocht waar ik ecgt alles mee kan en durf.
Ook dit paard heeft wel eens zijj dingetjes, maar echt niet op het niveau van mijn vorige paard. Hij blijft altijd voor mij hanteerbaar.
Achteraf gezien vraag ik mij ook af waarom ik zo lang door ben blijven gaan (ik had ook professionele begeleiding).
Het paard wat ik nu heb is zoveel relaxter en daarmee fijner om te rijden.

Een “project paard” kopen vind ik sowieso echt alleen iets voor een professionele ruiter.


Ik denk dat een professionele ruiter niet eens gaat beginnen aan een pony.. ;) Hij heeft hiervoor gestaan bij een springruiter (van beroep). Daarvan heb ik hem gekocht.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:01

Hoe gaat het nu?
Ik herken t wel hoor.
Luister tegenwoordig heel sterk naar mijzelf.
Angst of twijfel : niet opstappen of ik stijg af en ga een stukje wandelen..

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:29

Ik ben ook heel benieuwd hoe het nu gaat. En wat darkchrystal zegt. Dwing jezelf niet om op te stappen als het niet lekker aanvoelt.

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:35

Bij mij is t ook een kwestie van vertrouwen dat moet groeien.
Mijn vorige pony kende ik door en door, maar ook bij hem heb ik in t begin wel angst gehad.
Na 7 jaar reden we soms met een touwhalster rond, lekker ontspannen maar zelfs toen waren er momenten dat ik toch echt even afsteeg.
Geen schande.
En met m’n nieuwe moet ik ook echt helemaal weer opbouwen.
Das een enorme introverte die dan spanning opbouwt en ook “ knalt”.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 01:20

Hoi allemaal,

Nou het wisselt dus heel erg hoe het gaat. Van de week heb ik er drie keer zelfstandig opgezeten. Goed aangevoeld als ik spanning opbouwde en af laten glijden door ademhaling. Ik was over het algemeen best tevreden, vooral over de laatste keer. Ik schrijf elke keer een positief ding op en een tip voor de volgende keer voor mijzelf. Maar helaas de les vandaag ging echt niet.. Er reden twee mensen in de bak, waarvan ik kriebels kreeg. De shovel reed elke twee seconde heen en weer om zand te halen. En mijn pony was met uit de weide halen en opzadelen al niet helemaal zichzelf (hij is normaal vrij zen en houdt van tutten). Ze waren achter de stallen aan het lassen en dat maakte en kabaal. Dan bouw ik dus al spanning op. Ik vertrouwde t niet en heb hem van te voren gelongeerd. En daar kwam de explosie. Daarna heb ik wel gereden, maar aan de longe. Ik bouwde spanning op, waardoor hij gespannen werd en zo hielden we elkaar in stand. Ik heb wel gedraafd, maar ben niet positief afgestapt en dat is jammer. Het ging van de week wel goed. Door de prikkels om mij heen kon ik mij niet focussen en werd mijn angst erger.. Ik baal er enorm van en kan dan wel janken.. Maar krijg mezelf er dan niet doorheen, omdat er te veel om mij heen gebeurd. En mijn instructrice helaas ook niet..

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:29

Je moet jezelf niet zo straffen. Soms heb je een off-day, jammer dan en volgende keer weer beter! Work with the horse you have today vind ik een mooi motto, ik bedenk weleens van te voren waar ik aan wil werken in mn training maar als ik dan op stal kom en merk dat ik dingetjes tegenkom dan ga ik daar aan werken en soms stap ik dan dus geeneens op.dan laat ik mn eerdere plan varen.
Als je niet relaxt en zeker op kunt stappen kan kun je beter niet op stappen.
Oja en het is al knap dat je zon doorzetter bent. Veel mensen die hun paard snel de deur uit doen Als het niet loopt zoals ze willen.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:53

Het geeft niks als je 2 stappen vooruit doet en dan weer 1 achteruit.
Tenminste dat probeer ik mezelf ook maar voor te houden, dat het hoort bij het proces.
Maar ik snap dus helemaal wat je bedoelt....

Het is toch onwijs knap dat je er 3 x op hebt gezeten!
Daar ben ik jaloers op hoor, ik rij nu alleen maar met de les 1x in de week.

Dat je op een gegeven moment een hoogtepunt bereikt in je angst ken ik helaas ook. En het zijn meestal prikkels van buiten waar je geen controle over hebt.
Bij mij waren het gister de plassen water in de bak die uiteindelijk de das om deden. Slaat nergens op! Maar op dat moment kan ik daar niet doorheen, letterlijk en figuurlijk.

Ik kan wel zeggen dat je met stil moet staan bij de dingen die goed gingen en dat je op de goede weg bent. Maar ik gok zo dat je dat zelf wel weet maar dat het net zoals bij mij geen ene moer helpt...
12 november ga ik onder hypnose hiervoor. Misschien is dat interessant om eens over na te denken?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:04

Ik ben daarvoor naar een sport psycholoog geweest. Samen met haar gelest en therapie gehad. Helemaal over nu!

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:16

Hoi Gizeppi,
Ik denk dat je je verwachtingen naar je zelf toe fors omlaag moet halen...
Je merkte al dat je pony gespannen was terwijl je hem uit de wei haalde...
Je weet ook wat dat kan betekenen... dat hij daardoor onvoorspelbaar uit de hoek kan komen...
Als paarden erg gespannen zijn, dan reageren ze ook sneller op prikkels uit de omgeving... dus logisch dat jij daar ook gespannen van werd...
Je weet nl dat, als hij ontploft, jij het vaak niet geregeld krijgt.... dus gewoon heel goed dat je voorzichtig aam hebt gedaan...

De meeste ruiters zijn gewone recreatie ruiters die ontplof gedrag niet goed kunnen uitzitten.... helemaal niet erg.... zaak is dat gewoon te weten van jezelf en je hieraan aan te passen... niet eisen dat je iets kunt wat boven je capaciteit ligt...

Ik liet vroeger gewoon altijd eerst mijn instructeur rijden als ik voelde dat mijn paard erg gespannen was

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:18

Ik zou ervoor gekozen hebben niet te gaan rijden..

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:20

Je moet jezelf eerder de vraag stellen waarom je eist van jezelf dat je iets doorzet, terwijl je weet dat je op dat moment een serieus risico loopt...
Waarom mag je niet vertrouwen op je niet pluis gevoel?

Waarom stel je eisen aan jezelf waarvan je diep van binnen weet dat je er nooit aan kunt voldoen?
(Eisen dat je deze pony, hoe hij ook aanvoelt, altijd kunt rijden)

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:02

Vergeet niet ook te kijken naar de dingen die wel goed gingen he. Je had door dat jij en je pony spanning op bouwden, dus je hebt hem heel verstandig eerst de kans gegeven dat eruit te gooien aan de longe en daarna heb je toch nog gereden. Oke, anders dan jij gewild zou hebben, maar je hebt het wel gedaan!
Focus houden als er zo veel om je heen gebeurd is ook lastig, ik zou, tegen de tijd dat je daar aan toe bent, daar rustig mee gaan oefenen en als je het tot die tijd uit de weg gaat is dat toch prima?

Zelfs mijn onwijs brave merrie heeft heel soms nog wel eens een dag dat ik er niet op ga zitten, niet meer omdat ik heel bang ben, maar omdat ik gedrag wat ik op dat moment niet op kan lossen niet op wil zoeken. Is bij ons inmiddels zeldzaam, maar gebeurde laatst wel toen ik eigenlijk les had, ze was extreem hengstig en dan is ze heel anders dan anders. Dan denk ik gelijk, laat maar zitten die les, was mijn instructrice het niet mee eens, dus heeft zij eerst gereden en ik alleen de laatste paar minuten, in stap, aan de longe. Kan ik heel erg van gaan balen, maar aan de andere kant; onder mijn instructrice (en daarna ook met mij) was ze voor haar doen zeer pittig, maar ze hield nog steeds rekening met mij en deed geen gekke dingen. Ik heb zelfs nog gereden, terwijl ik dat helemaal niet meer van plan was en twee dagen later was haar bui weer redelijk over en (na eerst longeren) stapte ik zo weer zelf op. Allemaal stapjes voorwaarts en dat ik die dag eigenlijk andere trainigsdoelen had, ach, die pakken we dan wel weer op als de extreme hengstigheid voorbij is.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:31

Gizeppie schreef:
Hoi allemaal,

Nou het wisselt dus heel erg hoe het gaat. Van de week heb ik er drie keer zelfstandig opgezeten. Goed aangevoeld als ik spanning opbouwde en af laten glijden door ademhaling.

+:)+ +:)+ +:)+

Citaat:
(...) Door de prikkels om mij heen kon ik mij niet focussen en werd mijn angst erger.. Ik baal er enorm van en kan dan wel janken.. Maar krijg mezelf er dan niet doorheen, omdat er te veel om mij heen gebeurd. En mijn instructrice helaas ook niet..
[/quote]
Er is angst en angst: zogezegd terechte en onterechte angst.
Ook bekend als gezond verstand en vergaller van vreugde.

En er is focus en focus.
We roepen als ruiters 'dat wij de baas zijn': nou, dan moet je niet totaal afgesloten zijn voor de buitenwereld. Alleen is het zaak dat je niet reageert op die geluiden. (Daar zijn technieken voor, van gespecialiseerde kinesiologie tot emdr.)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 11:47

WesternWay schreef:
Je moet jezelf niet zo straffen. Soms heb je een off-day, jammer dan en volgende keer weer beter! Work with the horse you have today vind ik een mooi motto, ik bedenk weleens van te voren waar ik aan wil werken in mn training maar als ik dan op stal kom en merk dat ik dingetjes tegenkom dan ga ik daar aan werken en soms stap ik dan dus geeneens op.dan laat ik mn eerdere plan varen.
Als je niet relaxt en zeker op kunt stappen kan kun je beter niet op stappen.
Oja en het is al knap dat je zon doorzetter bent. Veel mensen die hun paard snel de deur uit doen Als het niet loopt zoals ze willen.


Als ik gister geen les had gehad, was ik er niet opgestapt. Dan had ik wat anders met hem gedaan.. Achteraf denk ik dat ik dat beter ook had kunnen doen.

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:49

Maar van “”” fouten””” leer je.
Ik vind dat je goed bezig bent hoor.
En herken me echt behoorlijk in jou.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:55

Swanzie schreef:
Je moet jezelf eerder de vraag stellen waarom je eist van jezelf dat je iets doorzet, terwijl je weet dat je op dat moment een serieus risico loopt...
Waarom mag je niet vertrouwen op je niet pluis gevoel?

Waarom stel je eisen aan jezelf waarvan je diep van binnen weet dat je er nooit aan kunt voldoen?
(Eisen dat je deze pony, hoe hij ook aanvoelt, altijd kunt rijden)


Knap van jou dat je nu al weet dat TS nooit aan die eis zal kunnen voldoen. Erg motiverend joh...

TS, ik vind het heel knap van je dat je tóch geprobeerd hebt! Heel veel angsthazen zouden dat niet gedaan hebben.

Ik heb een tijdje terug iets soortgelijk gehad: paard was al gespannen bij het zadelen en ik kon niet eerst longeren want de bak was bezet. Opgestapt, kwartiertje gereden in stap en draf maar het voelde niet lekker dus weer afgestapt. Wat baalde ik van mezelf... Tot mijn man me zei dat hij het knap vond van me, dat ik ondanks mijn gevoel toch ben opgestapt en het geprobeerd heb. Dat zou ik vroeger nooit gedaan hebben. Ben daar toen over gaan denken en ja, hij heeft gelijk, ondanks dat ik toch ben afgestapt is het wel weer een stap vooruit.
Dat is bij jou ook zo! Je hebt het geprobeerd, en ookal was het dan aan de longe en was de spanning er wel bij jullie beiden, het is toch weer een stap vooruit! Je kunt niet verwachten dat alles ineens koek en ei is, gewoon babysteps nemen :)

En zoveel geluiden zijn ook gewoon spannend als er normaal stilte en rust op stal is. Meer ruiters dan je denkt rijden niet graag in zulk kabaal, ook zij die minder angstig aangelegd zijn.
Is het misschien een idee om wat schriktrainingsessies te doen met hem? Paraplu's openen, met plastic zakjes naast hem wapperen, een grasmaaier (eender welke lawaaierige machine je in de buurt hebt) aanzetten, over een zeil lopen en hem daarin inpakken, ... Je kan daarin zo ver gaan als je wilt. Ik heb het allemaal gedaan met mijn merrie en het geeft mij héél veel rust dat ik weet dat zij nooit van zulke dingen zal schrikken. Ik kan op buitenrit bvb met een gerust hart een wapperende baal plastic voorbijrijden, ze doet niks (terwijl mijn man zijn paard dan wel iets heeft van ENG!!!).