Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:22

Irisjeeh1999 schreef:
Wellicht dat je haar te veel vraagt? Dat je ze het wel wil, maar haar lichaam het nog niet kan? Dan kan een paard ook best gaan protesteren omdat ze het simpelweg niet snappen of kunnen..


Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben.. Een vier jarige is natuurlijk nog vrij jong.. Zelfs mijn pony van 10 jaar kan ik niet elke dag rijden, omdat hij het simpelweg niet mentaal aan kan..

Mijn advies ga aan de slag met een professional. Pak misschien ook andere manieren erbij, zoals grondwerk of doe veel afwisseling.. Geef je merrie ruimte om ook na te denken over wat het geleerd heeft..

Marley22
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:03

Hoi,
Heb je al eens een rubber bit geprobeerd, sommige paarden hebben een hekel aan de ijzerwinkel in de mond vooral als dit tegen de tanden aankomt.
Ik heb daar zelf positieve ervaringen mee.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:12

Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? .


Hier ga je zo ongekend de mist in. Een 5 jarig paard is niet te vergelijken met een 5 jarig kind.

Paarden zijn bijv. al op 2 jarige leeftijd vruchtbaar, een 2 jarig kind niet.

Dat vermenselijken maakt een heleboel kapot. En vol aan het werk? Een L parcours? Omdat jij dat als mens moeilijk vind, dat is bepaald geen vol aan het werk voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:15

Flipper11 schreef:
Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? .


Hier ga je zo ongekend de mist in. Een 5 jarig paard is niet te vergelijken met een 5 jarig kind.

Paarden zijn bijv. al op 2 jarige leeftijd vruchtbaar, een 2 jarig kind niet.

Dat vermenselijken maakt een heleboel kapot. En vol aan het werk? Een L parcours? Omdat jij dat als mens moeilijk vind, dat is bepaald geen vol aan het werk voor een paard.


Maar voor dit paard blijkbaar wel. En voor deze is het teveel...

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:19

Die cijfers van de gemiddelde leeftijd van 7 jaar kloppen niet, die zijn vanuit de verzekering gekomen, naast inderdaad zoals genoemd enorme uitval bij jonge paarden in de opfok, paarden die op een bepaalde leeftijd uit de verzekering worden gegooid of gehaald, is er ook nog een hele grote groep die zijn paard uberhaupt niet verzekerd.

Dekt de lading in de verste verte niet dus.

Ik veel uitval van verkeerd trainen en de oorzaak overal zoeken behalve bij de wijze van rijden. Maar zeker niet bij met 3 jaar met beleid zadelmak maken en met beleid voorbereiden op de sport.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:57

Flipper11 schreef:
Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? .


Hier ga je zo ongekend de mist in. Een 5 jarig paard is niet te vergelijken met een 5 jarig kind.

Dat vermenselijken maakt een heleboel kapot. En vol aan het werk? Een L parcours? Omdat jij dat als mens moeilijk vind, dat is bepaald geen vol aan het werk voor een paard.


We praten hier over de springtrainingen van een 5 jarig sportpaard.
het paard wordt gereden door een 16 jarige ervaren ruiter die onder begeleiding van internationale sport ruiters traint. Er wordt niet aangegeven wat het paard doet onder het zadel van een internationale spring ruiter alleen dat het staakt en gevaarlijk wordt.

TS heeft lichamelijke klachten uitgesloten.

Als Flipper zegt dat het paard niet vol aan het werk is, moet ik concluderen dat de fundatie om dat beetje werk te doen niet aanwezig is.
het paard staakt en komt in verzet omdat er gaten in de opleiding zitten.
Gaten die een bijna volwassen meisje van 16 niet ziet. Die de internationale springruiter ook niet ziet.

Persoonlijk denk ik dat dit geen springtopper gaat worden waarbij ik graag in het midden laat of we het over paard of TS hebben.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:06

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen BMHP, dat is voor ons achter de pc lastig/niet te beoordelen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:22

Flipper11 schreef:
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen BMHP, dat is voor ons achter de pc lastig/niet te beoordelen.


mee eens dat gaat niet lukken

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:58

Tjonge wat een aannames.....

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:37

Nikass schreef:
Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? Nee. En zeker veel training met springen is onwijs zwaar voor een jong dier... het moet allemaal maar heel snel. Genoeg paarden met vervroegd pensioen die het niet doen of paarden die niks laten zien en gewoon doorlopen.
Daarbij zijn er wel wetenschappelijke onderzoeken die het aantonen.
Daarbij nogmaals, paarden staken niet voor niks. Zij kunnen niet op een andere manier communiceren naar de mens dus dan maar zo.


Ik heb hier helemaal geen verstand van. Ik vraag me af hoe dat dan zit met paarden die in de top sport lopen. Met 6 jaar springen ze dan z.
Is er bekend (cijfers?) óf en hoeveel paarden daar dan problemen mee krijgen? Ik ken toevallig wat mensen uit de springsport en ik heb nog nooit gehoord dat door het vroeg starten met belasten problemen ontstaan. Dat ik het nog nooit gehoord heb wil uiteraard niet zeggen dat het ook niet zo is, dus vandaar mijn oprechte vraag. Is hier onderzoek naar gedaan?



De meeste paarden zijn al met 15 klaar en oud in de topsport.
Zelf vind ik de topsport helemaal niks om deze reden
Ze moeten allemaal zo snel hoog rijden die paarden. Krijgen niet de tijd om rustig op te groeien. Maar dat is weer een andere discussie denk ik, die tegenwoordig gewoonweg is geaccepteerd vanuit vroeger. Gelukkig denken steeds meer mensen over hoe paarden het beste gehouden moeten worden en dat vroeg inrijden funest is voor het skelet van het paard.

Er zou zeker meer onderzoek naar moeten komen, verwacht dat het schrikbarend gaat zijn. Een paard is natuurlijk van nature niet gebouwd om op te rijden.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:41

Flipper11 schreef:
Texas8 schreef:
Denk zelf even na, ga jij een kleuter ook vol in het werk zetten? .


Hier ga je zo ongekend de mist in. Een 5 jarig paard is niet te vergelijken met een 5 jarig kind.

Paarden zijn bijv. al op 2 jarige leeftijd vruchtbaar, een 2 jarig kind niet.

Dat vermenselijken maakt een heleboel kapot. En vol aan het werk? Een L parcours? Omdat jij dat als mens moeilijk vind, dat is bepaald geen vol aan het werk voor een paard.



Jij vermenselijkt een paard. Een paard wordt gedwongen om te springen. In de natuur doet hij dat niet zo hoog en zo vaak achter elkaar en zo vaak per week...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:05

Ik denk niet dat TS verder gaat reageren op dit topic!

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:09

Texas8 schreef:
Jij vermenselijkt een paard. Een paard wordt gedwongen om te springen. In de natuur doet hij dat niet zo hoog en zo vaak achter elkaar en zo vaak per week...

Ten eerste maak jij aannames dat er veel en vaak gesprongen wordt. Ten tweede worden paarden in de huidige tijd ook gefokt op het goed kunnen springen.

En 3: Paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd, niet te vergelijken met de steppedieren die destijds in de natuur leefden. De eerste bewijzen dat paarden gereden werden zijn gevonden uit de tijd van 1300 voor Christus. Het lijf is er dus allang op gebouwd/gefokt om een mens te kunnen dragen.

En nu ga ik genieten van het springen van het WEG op Eurosport.
Laatst bijgewerkt door Flipper11 op 20-09-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:09

Bralindy schreef:
Ik denk niet dat TS verder gaat reageren op dit topic!


Nee, dat denk ik ook niet....
Het kapen van een topic, door de groeischijfmaffia.....

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:10

A3a1 schreef:
Bralindy schreef:
Ik denk niet dat TS verder gaat reageren op dit topic!


Nee, dat denk ik ook niet....
Het kapen van een topic, door de groeischijfmaffia.....


Je vergeet de dierenactivisten die vinden dat je helemaal niet op een paard moet zitten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:14

Hoe kon ik die nou vergeten.... *D

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 23:56

Texas8 schreef:
Er zou zeker meer onderzoek naar moeten komen, verwacht dat het schrikbarend gaat zijn. Een paard is natuurlijk van nature niet gebouwd om op te rijden.

Nou ja, een paar 1000 jaar selectie doet toch wel iets hoor :+ .....

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 00:46

Gizeppie schreef:
Irisjeeh1999 schreef:
Wellicht dat je haar te veel vraagt? Dat je ze het wel wil, maar haar lichaam het nog niet kan? Dan kan een paard ook best gaan protesteren omdat ze het simpelweg niet snappen of kunnen..


Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben.. Een vier jarige is natuurlijk nog vrij jong.. Zelfs mijn pony van 10 jaar kan ik niet elke dag rijden, omdat hij het simpelweg niet mentaal aan kan..

Mijn advies ga aan de slag met een professional. Pak misschien ook andere manieren erbij, zoals grondwerk of doe veel afwisseling.. Geef je merrie ruimte om ook na te denken over wat het geleerd heeft..

Denk dat je geen enkel paard iedere dag moet willen rijden, spieren hebben (heb ik gelezen, weet zo niet meer waar) 48 uur de tijd nodig om te herstellen. Ga je elke dag rijden, dan is dat iig gewoon niet heilzaam, en je kunt je afvragen of het schadelijk kan zijn.

Dan is er idd het ding dat het paard nog maar 5 is, wat gewoon idd een jong paard is. Ik ga me niet mengen in de groeischijven discussie, maar het paard kan last hebben van het lijf. En dat kan leiden tot problemen met rijden.

Verder vind het het hormonale verhaal ook reëel. Een paard wat last heeft van de hormonen, van de baarmoeder, krampen heeft, zal idd niet heel vrolijk reageren op een ruiter op de rug, die dan ook nog van alles wil.

En dan kan het ook nog gewoon een rijtechnisch issue zijn, van een ruiter die het paard met rijden niet begrijpt, 'nee' niet accepteert (en sommige paarden worden daar heel beledigd om, en terecht, in mijn opinie), en er goed aan zou doen, professionele hulp daarin te zoeken.

Hoe dan ook, vraag ik me idd af of de TS nog terugkomt...... we zullen het zien.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:23

Avalanche81 schreef:
Gizeppie schreef:
Denk dat je geen enkel paard iedere dag moet willen rijden, spieren hebben (heb ik gelezen, weet zo niet meer waar) 48 uur de tijd nodig om te herstellen. Ga je elke dag rijden, dan is dat iig gewoon niet heilzaam, en je kunt je afvragen of het schadelijk kan zijn.


Dat heb je goed gelezen. je hebt alleen een stuk overgeslagen. Na en echte inspanning hebben spieren de tijd nodig om te herstellen om echt beter te kunnen worden. MAAR dan moet je wel een 'trainingsprikkel' gehad hebben. Dan duurt het alles van 24-96 uur voor je weer een echte trainingsprikkel effectief toe kunt dienen.
In de tussentijd kun je die spieren prima nog iets laten doen. Alleen met mate.
En als je geen trainingsprikkel toe dient (dus niet de spieren net iets harder laat werken dan ze op dat moment kunnen) heeft wachten helemaal geen zin.....
Wanneer die spieren aan het werk gaan is paard en trainingsniveau afhankelijk.

Dus om nu maar gewoon te concluderen dat het niet goed zou zijn om een paard elke dag te rijden is te kort door de bocht.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:50

Texas8 schreef:
Nikass schreef:

Ik heb hier helemaal geen verstand van. Ik vraag me af hoe dat dan zit met paarden die in de top sport lopen. Met 6 jaar springen ze dan z.
Is er bekend (cijfers?) óf en hoeveel paarden daar dan problemen mee krijgen? Ik ken toevallig wat mensen uit de springsport en ik heb nog nooit gehoord dat door het vroeg starten met belasten problemen ontstaan. Dat ik het nog nooit gehoord heb wil uiteraard niet zeggen dat het ook niet zo is, dus vandaar mijn oprechte vraag. Is hier onderzoek naar gedaan?


De meeste paarden zijn al met 15 klaar en oud in de topsport.
Zelf vind ik de topsport helemaal niks om deze reden
Ze moeten allemaal zo snel hoog rijden die paarden. Krijgen niet de tijd om rustig op te groeien. Maar dat is weer een andere discussie denk ik, die tegenwoordig gewoonweg is geaccepteerd vanuit vroeger. Gelukkig denken steeds meer mensen over hoe paarden het beste gehouden moeten worden en dat vroeg inrijden funest is voor het skelet van het paard.

Er zou zeker meer onderzoek naar moeten komen, verwacht dat het schrikbarend gaat zijn. Een paard is natuurlijk van nature niet gebouwd om op te rijden.


Ik snap dat jij het allemaal niks vind, maar ik was op zoek naar meer objectieve informatie.
De meeste menselijke topsporters zijn rond hun 30e ook uitgepresteerd, is dat erg?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:02

Dat een paard rond die leeftijd klaar is met topsport heeft niets te maken met vroeg inrijden maar gewoon met zijn leeftijd.
Je hoort mensen boven de 40 ook wel zeggen, nou ik merk dat ik geen 20 meer ben :)
Dat heeft niets met topsport te maken met gewoon het ouder worden.
Wat een paard ook gebeurt natuurlijk.
Wil niet zeggen dat er na die topsport geen leven als recreatie paard meer bestaat.

Angie_Uresca
Berichten: 171
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:32

Dit klinkt exact hetzelfde als een merrie die ik vroeger gehad heb. Het bleek een hormonale kwestie te zijn, het eitje kwam na de hengstigheid niet los. Uiteindelijk hebben ze haar laten dekken en toen veranderde ze in een super lief paard maar je moest haar wel drachtig houden

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:55

met 15 jaar zijn de meeste paarden al op, hm ik zie zeer zeer regelmatig spring dressuur en andere takken van paardensport voorbij komen op tv waarbij de paarden toch echt wel ouder zijn.....koetswerk, reining,etc

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:59

pol013 schreef:
Avalanche81 schreef:
Denk dat je geen enkel paard iedere dag moet willen rijden, spieren hebben (heb ik gelezen, weet zo niet meer waar) 48 uur de tijd nodig om te herstellen. Ga je elke dag rijden, dan is dat iig gewoon niet heilzaam, en je kunt je afvragen of het schadelijk kan zijn.


Dat heb je goed gelezen. je hebt alleen een stuk overgeslagen. Na en echte inspanning hebben spieren de tijd nodig om te herstellen om echt beter te kunnen worden. MAAR dan moet je wel een 'trainingsprikkel' gehad hebben. Dan duurt het alles van 24-96 uur voor je weer een echte trainingsprikkel effectief toe kunt dienen.
In de tussentijd kun je die spieren prima nog iets laten doen. Alleen met mate.
En als je geen trainingsprikkel toe dient (dus niet de spieren net iets harder laat werken dan ze op dat moment kunnen) heeft wachten helemaal geen zin.....
Wanneer die spieren aan het werk gaan is paard en trainingsniveau afhankelijk.

Dus om nu maar gewoon te concluderen dat het niet goed zou zijn om een paard elke dag te rijden is te kort door de bocht.

Dank voor de aanvulling, overigens schreef ik het volgens mij redelijk genuanceerd. Er moet idd een trainingsprikkel aanwezig zijn, anders gebeurt er niets.



connie64 schreef:
met 15 jaar zijn de meeste paarden al op, hm ik zie zeer zeer regelmatig spring dressuur en andere takken van paardensport voorbij komen op tv waarbij de paarden toch echt wel ouder zijn.....koetswerk, reining,etc
Ik zie de tegenstelling niet?
't Is toch niet omdat je regelmatig paarden voorbij ziet komen, die het nog gewoon doen, dat de meeste paarden met die leeftijd niet op zijn?

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:22

Over een gemiddelde leeftijd van paarden is niets zinnigs te zeggen omdat er gewoon geen juiste sluitende registratie is.