Personal Space

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Personal Space

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 18:03

Hallo,

Sinds kort aan de slag met een rustige Fries. Is een ontzettend braaf en mak paard; doet geen vlieg kwaad. Vermoedelijk daardoor het probleem bij haar vorige eigenaars ontstaan dat het begrip 'personal space' haar weinig doet. Nu vind ik dit toch wel heel belangrijk om soepel met haar om te gaan. In principe geef ik paarden mijn ruimte aan door met een touwtje te zwiepen en de druk op te voeren, tot ze reageren. Als het touw hen raakt is dat aan henzelf te wijten. Dit lieve Friesje reageert er echter nauwelijks op. Zelfs niet als het touw haar raakt. Ik heb al rondgelezen op bokt, maar heb toch niet het antwoord dat ik graag wil.

Als ik geen reactie krijg maak ik mezelf groter en stap ik op haar af. Maar is het eigenlijk wel de bedoeling dat ik een stap verzet of moet ik op mijn plaats blijven staan tot zij zelf beweegt?
Ze reageert wel wanneer ik haar druk op de borst geef, maar dat vind ik niet praktisch. Is het een tactiek om haar met het touw achteruit te zetten en dit te combineren met druk op de borst, waardoor ze gaat leren hier sneller op te reageren? Dit afbouwen tot het touwtje genoeg is.
Af en toe bij het halthouden loopt ze over me heen. Nu verplaats ik me in een mede-paard: zou ik haar dan met opbouwende druk laten weten dat ik daar niet van gediend ben, of is een directe tik met het touw op de borst terecht, waarop ik haar meteen achteruit zet? Hier zullen de meningen nogal over verschillen, en nee ik werk niet met onterecht slaan oid ;)

Een redelijk gedetailleerde vraag, maar ik ben benieuwd naar de reacties

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:13

D_M_L schreef:
Hallo,

Sinds kort aan de slag met een rustige Fries. Is een ontzettend braaf en mak paard; doet geen vlieg kwaad. Vermoedelijk daardoor het probleem bij haar vorige eigenaars ontstaan dat het begrip 'personal space' haar weinig doet. Nu vind ik dit toch wel heel belangrijk om soepel met haar om te gaan. In principe geef ik paarden mijn ruimte aan door met een touwtje te zwiepen en de druk op te voeren, tot ze reageren. Als het touw hen raakt is dat aan henzelf te wijten. Dit lieve Friesje reageert er echter nauwelijks op. Zelfs niet als het touw haar raakt. Ik heb al rondgelezen op bokt, maar heb toch niet het antwoord dat ik graag wil.

Als ik geen reactie krijg maak ik mezelf groter en stap ik op haar af. Maar is het eigenlijk wel de bedoeling dat ik een stap verzet of moet ik op mijn plaats blijven staan tot zij zelf beweegt?
Ze reageert wel wanneer ik haar druk op de borst geef, maar dat vind ik niet praktisch. Is het een tactiek om haar met het touw achteruit te zetten en dit te combineren met druk op de borst, waardoor ze gaat leren hier sneller op te reageren? Dit afbouwen tot het touwtje genoeg is.
Af en toe bij het halthouden loopt ze over me heen. Nu verplaats ik me in een mede-paard: zou ik haar dan met opbouwende druk laten weten dat ik daar niet van gediend ben, of is een directe tik met het touw op de borst terecht, waarop ik haar meteen achteruit zet? Hier zullen de meningen nogal over verschillen, en nee ik werk niet met onterecht slaan oid ;)

Een redelijk gedetailleerde vraag, maar ik ben benieuwd naar de reacties



Ik zou mezelf eerst eens afvragen waarom ze zo... Low energy is. Ze klinkt alsof ze zich enorm afsluit voor de prikkels om haar heen.

Die van mij kan het ook relatief weinig boeien als die een keer een zwiepert van het touw krijgt op zich. Maar hij reageert wel met een stapje naar achteren als ik 'm echt doelbewust aangeeft dat ie naar achteren moet.

Hoe is ze met rijden? Heeft ze dan wel de motor aanstaan? Of moet je stiekem toch bij elke pas drijven of zelfs regelmatig de zweep er bij gebruiken om haar überhaupt in draf oid te houden?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:15

Tijdens het lopen elke keer dat ze in je ruimte komt achterwaarts zetten. Dit heel consequent blijven doen. Sommige paarden snappen het na 3 x corrigeren en sommige moet je het dagelijks blijven doen een poos. Eventueel een dually of touwhalster gebruiken. Je hand op de clip houden en richting de borst duwend naar achteren vragen. Als ze achteruit gaat meteen releasen en verder gaan lopen.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:17

MyChoice schreef:
Tijdens het lopen elke keer dat ze in je ruimte komt achterwaarts zetten. Dit heel consequent blijven doen. Sommige paarden snappen het na 3 x corrigeren en sommige moet je het dagelijks blijven doen een poos.


Denk inderdaad dat dit een goede tip is om te proberen. Als het touw je paard niet zo boeit zal de oplossing hem daar niet in zitten, en je paard hardhandig een 'harde les' leren lijkt me al helemaal niet de bedoeling. Denk dat het hem voornamelijk zit in de herhaling van de handeling; consequent terugzetten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Personal Space

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:02

Bij de 'doorlopers' en in je ruimte kruipers ligt het probleem meestal op dezelfde plek: ze hebben niet geleerd wat die 'personal space' is óf hebben geleerd dat ze het formaat van die space zelf mogen bepalen.

Bij de doorlopers kun je een aantal tactieken gebruiken. Ik kijk meestal eerst wat een paard doet als ik gewoon stil ga staan. Loopt ie door? Hoe ver dan?
Afhankelijk van het soort paard (al vrij gevoelig van zichzelf of juist zo een die gewoon doordendert) ga ik óf m'n hulpen opbouwen van klein naar groot (gevoelig paard) óf ik zet ze één keer heel duidelijk op hun plek (doordenderpaard).
Gevoelig paard:
- één hand gebruiken om het touw vanaf het hoofd vast te houden. Deze hand houd ik als een presenteerblaadje wat naast mijn lichaam. Ik vraag het paard deze hand te volgen (ik hou er niet van als ze recht achter me lopen). Met mijn andere hand houd ik de rest van de leadrope vast (incl uiteinde met zo'n zwiepeindje); met deze hand ga ik een afremmend gebaar maken boven mijn eerste hand. Ik steek mijn hand uit, kan er mee omhoog en omlaag bewegen, en ik kan het touwtje ronddraaien. In de tussentijd ben ik zelf langzamer gaan lopen. Ik kan dan al zien hoe het paard daarop reageert. Aan de hand van die reactie pas ik mijn hulp met mijn hand aan; reageert het paard goed op het optillen van mijn hand, dan hoef ik niet meer met het touw te gaan zwiepen. Reageert het paard niet op hand optillen, dan ga ik 'm omhoog-omlaag bewegen etc
Uiteindelijk stop ik en wil ik dat het paard ook stopt.

Paard dat doorloopt en niet gevoelig lijkt op de hulpen:
- ik bedenk dat ik wil halthouden
- ik draai 180 graden met een korte bocht, waardoor ik dus in tegenovergestelde richting loop als het paard. Omdat ik sneller ben met omdraaien, geef ik ruimte in de leadrope. Nadat het paard is omgedraaid, is er (als het goed is) meer ruimte tussen mij en het paard.
- ik stop en maak me groot, handen omhoog, zwiep met het touw, desnoods spring ik omhoog. Alles om heel duidelijk aan het paard te maken dat ik écht de grens ben. Zodra ze stoppen, word ik weer klein en zacht en loop ik naar het paard toe (niet andersom!) om te belonen (meestal doe ik dat door op het voorhoofd te wrijven).
Meestal is het voldoende om dit één keer te doen en schrikken ze hierdoor als het ware wakker. De eerstvolgende keer als ik me omdraai, zijn ze gelijk alert en stoppen veel sneller op mijn lichaamstaal (groot maken, evt handen nog omhoog).

Het afstand houden kun je doen door hem aan het eind van je leadrope stil te zetten (dan moet bovenstaande oefening dus lukken), hem dan een stukje naar je toe te vragen (let hierbij op je lichaamshouding) en dan weer stil te zetten. Dan weer een stukje naar je toe, stilzetten en een pas achterwaarts vragen door met het touw te wiebelen. Bij geen (correcte) reactie maak je jezelf groot en loop je actief naar voren om hem uit de ruimte de 'duwen' die jij wilde hebben.

Heel verhaal ;) een lesje grondwerk is wellicht handig :)