Mijn paard hangt i.h halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:05

WesternWay schreef:
Een vluchtdier klem zetten om iets te leren is sowieso onlogisch is mijn mening. Je wil dat ze zelf niet weg willen. Niet dat ze maar blijven staan met innerlijke spanning omdat ze geen kant op kunnen.
Jij kent haar het beste en jij zegt dat ze paniek uitstraalt. Paarden liegen niet. Ze doen zulke dingen niet om jou lekker een hak te zetten.
Grondwerk zou er voor moeten zorgen dat je paard vertrouwt op jou, en niet van je wegvlucht in angstige situaties. Zou daar nog wel even verder aan werken (oke eigenlijk is niemand ooit ‘klaar’ met grondwerk maar ik bedoel aan dit specifieke doel aandacht besteden)
Idd lange lijn door een ring/over buis zodat je zelf release kunt geven op het moment dat zij het goed doet.

Edit: even in je berichten gekeken. Ik lees dat ze zich al bezeerd heeft hierbij. Voor haar een nare ervaring met vaststaan, voor jou een goede kans om hier aan te werken. Ik zou niet beginnen met vast zetten, maar trainen dat je haar weer overal aan kunt gaan raken. Nek hoofd etc. Vast zetten is 3 stappen te ver nu. Als ze elke keer weer pijn ervaart is het logisch dat ze paniek krijgt.

Berichten terug lezen kan informatief en handig zijn, maar niet altijd up-to-date, sommige dingen kunnen een aantal dagen later er wat anders bij liggen ;-)
Vandaag ben ik even bij haar geweest en mocht haar oren, voorpluk e.d aanraken en onder haar halster vandaan halen. Wel met enig argwaan, maar vond dit al een hele stap vooruit. Dus dat viel gelukkig mee.

Een paard is en blijft een vluchtdier en daar heb ik in mijn achterhoofd gewoon rekening mee te houden. Ik vind persoonlijk dat een angstsituatie en een panieksituatie wel het verschil maakt. Bij angst blijft zij bij mij, bij echte paniek weet ik niet zeker wat zij gaat doen.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:08

RianneH schreef:
Levensgevaarlijk om ze aan een halsband vast te zetten of aan iets wat niet breekt. Grote kans dat als de paniek wel uit breekt en het paard wel blijft hangen en (nog) meer beschadigd. Ze zullen het ongetwijfeld afleren, maar tegen welke prijs.

Ik zou ook die clip proberen om het patroon te doorbreken. Het is niet zo dat ze plots veel ruimte krijgen, er is nog tegendruk doordat het touw er langzaam doorheen glijdt, maar het is niet een vaste druk van een touw vast op één punt totdat er iets breekt. Ontspannen ze, dan komt het touw weer los te hangen en is de druk weg = beloning. Op die manier leer je het af.

Je kan het ook eerst zelf doen door een longeerlijn aan het halster vast te klippen, die een slag over een buis te slaan en als ze naar achter gaan met iets tegendruk langzaam het touw door je hand laten glijden. Je kan eventueel ook nog achter iets druk geven zodat ze stopt met hangen en dus de 'release' ervaart.

Maar daarnaast denk ik ook dat er iets is. De vraag is natuurlijk, wat... maar gezien ze al een tijdje hangt is eens na laten kijken ook geen overbodige luxe.



Tot je een paard treft die het spel door gaat krijgen en zo stukje voor stukje meer lengte pakt om toch even bij die hooibaal te kunnen komen. :Y)

TS, hoe staat je paard verder vast? Enkel of dubbel? En met dubbel aan welke ringen? Wat voor halster? Blijft het bij een enkele keer of gebeurt het opnieuw achter elkaar?

Mijn eigen paard kan slecht aan 1 touw vast staan, veel onrust, draaien en vooral het geklier aan het touw zelf, hangen kwam sporadisch voor. Tussen 2 lijnen in ging het al veel beter, echter kon hij regelmatig nog bij zijn lijnen die hij gerust gebruikte om zijn tanden te flossen. Hier staat hij tegenwoordig op de poetsplaats vast aan 2 lijnen die aan de bovenste ringen worden vast gemaakt, sinds dien kan hij heel goed rustig op de poetsplaats staan.

Echter als ik zo je verhaal lees, neig ik toch naar iets met zenuwen etc. en zullen alle oplossingen behalve daar naar laten kijken symptoom bestrijdingen zijn. Want nu is het bij poetsen, wassen en zadelen en kan je met wat aanpassingen best wel een oplossing vinden om niet te hoeven vastzetten. Maar wat als ze in een trailer zo zou gaan hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:24

Elisa2 schreef:
Ik heb jarenlang prof in de paarden gewerkt en juist meer gevaarlijke situaties meegemaakt met paarden die gaan hangen en gewend zijn een drukrelease te krijgen.

Juist door even hard en duidelijk te zijn als ze gaan hangen leren ze het zichzelf af. (wel echt zorgen voor onbreekbaar spul) Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is mijn ervaring in deze.

Het zal bij een aantal paarden prima werken, dat geloof ik gelijk. Echter ben ik er wel van overtuigt dat dit (harde aanpak) geen passende optie voor mijn merrie is. Ik ben het met je eens dat zachte heelmeesters stinkende wonden kunnen maken. Even zo goed kunnen harde heelmeesters dat ook :)
Ik vind dat je hierbij de aard van het beestje niet mag vergeten.
Een brutaal paard zal bv meer kunnen verdragen en gebaat zijn bij een hardere aanpak dan een sensibel type. Ze hoeven ook niet in watten verpakt te worden hoor, begrijp mij niet verkeerd. Naar mijn inziens kijk je naar welk type paard je in handen hebt. Aan de hand daarvan stel je een passend plan van aanpak op.
Bij de één zal een ferme tik op de kanis afdoende zijn, bij de ander zal dit totaal averechts gaan werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:43

miss_lizje schreef:
TS, hoe staat je paard verder vast? Enkel of dubbel? En met dubbel aan welke ringen? Wat voor halster? Blijft het bij een enkele keer of gebeurt het opnieuw achter elkaar?

Mijn eigen paard kan slecht aan 1 touw vast staan, veel onrust, draaien en vooral het geklier aan het touw zelf, hangen kwam sporadisch voor. Tussen 2 lijnen in ging het al veel beter, echter kon hij regelmatig nog bij zijn lijnen die hij gerust gebruikte om zijn tanden te flossen. Hier staat hij tegenwoordig op de poetsplaats vast aan 2 lijnen die aan de bovenste ringen worden vast gemaakt, sinds dien kan hij heel goed rustig op de poetsplaats staan.

Echter als ik zo je verhaal lees, neig ik toch naar iets met zenuwen etc. en zullen alle oplossingen behalve daar naar laten kijken symptoom bestrijdingen zijn. Want nu is het bij poetsen, wassen en zadelen en kan je met wat aanpassingen best wel een oplossing vinden om niet te hoeven vastzetten. Maar wat als ze in een trailer zo zou gaan hangen?

Zij staat enkel vast bij het poetsen en zadelen, op de wasplaats staat zij dubbel. Beide situatie's hangt zij.

Nou weet je? Ik ga er vanuit dat dit hangen van tijdelijke aard is. Het herstel kan misschien wat langer duren, maar kan ook met wat training en geduld na twee weken overgewaaid zijn bv.
Ik bekijk het positief en beschouw het, ondanks dat het voor nu erg vervelend is, als een leermoment voor beide :)
Zolang zij deze kuren behoudt komt zij niet in een trailer, mocht vervoer nodig zijn zal daar vast en zeker ook een oplossing voor zijn.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:50

Inxs schreef:
WesternWay schreef:
Een vluchtdier klem zetten om iets te leren is sowieso onlogisch is mijn mening. Je wil dat ze zelf niet weg willen. Niet dat ze maar blijven staan met innerlijke spanning omdat ze geen kant op kunnen.
Jij kent haar het beste en jij zegt dat ze paniek uitstraalt. Paarden liegen niet. Ze doen zulke dingen niet om jou lekker een hak te zetten.
Grondwerk zou er voor moeten zorgen dat je paard vertrouwt op jou, en niet van je wegvlucht in angstige situaties. Zou daar nog wel even verder aan werken (oke eigenlijk is niemand ooit ‘klaar’ met grondwerk maar ik bedoel aan dit specifieke doel aandacht besteden)
Idd lange lijn door een ring/over buis zodat je zelf release kunt geven op het moment dat zij het goed doet.

Edit: even in je berichten gekeken. Ik lees dat ze zich al bezeerd heeft hierbij. Voor haar een nare ervaring met vaststaan, voor jou een goede kans om hier aan te werken. Ik zou niet beginnen met vast zetten, maar trainen dat je haar weer overal aan kunt gaan raken. Nek hoofd etc. Vast zetten is 3 stappen te ver nu. Als ze elke keer weer pijn ervaart is het logisch dat ze paniek krijgt.

Berichten terug lezen kan informatief en handig zijn, maar niet altijd up-to-date, sommige dingen kunnen een aantal dagen later er wat anders bij liggen ;-)
Vandaag ben ik even bij haar geweest en mocht haar oren, voorpluk e.d aanraken en onder haar halster vandaan halen. Wel met enig argwaan, maar vond dit al een hele stap vooruit. Dus dat viel gelukkig mee.

Een paard is en blijft een vluchtdier en daar heb ik in mijn achterhoofd gewoon rekening mee te houden. Ik vind persoonlijk dat een angstsituatie en een panieksituatie wel het verschil maakt. Bij angst blijft zij bij mij, bij echte paniek weet ik niet zeker wat zij gaat doen.


Dat je haar hoofd en oren nauwlijks (meer?) kuntaanraken en ze contact met het rijden ineens niet als prettig ervoer doet erg ter zake als achtergrondinformatie, maar heb ik hier niet gelezen. Het verandert de zaak nogal vind ik. Daarom vermeldde ik dat ik dat in je berichten heb teruggelezen :)
Ik ben overigens nog steeds van mening dat je dat eerst moet fixen en dus bij stap 1 beginnen, voor je weer aan vastzetten gaat werken. Het een vloeit voor uit het ander, ik denk als je de basis als in desensibiliseren weer helemaal in orde hebt, je vastzet-probleem al verdwenen is voor je aan vastzetten toekomt!

Citaat:
Zolang zij deze kuren behoudt komt zij niet in een trailer, mocht vervoer nodig zijn zal daar vast en zeker ook een oplossing voor zijn.


Dit vind ik trouwens top, wou dat meer mensen zo dachten +:)+

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:16

Gedeelte eens maar dit paard doet het al jaren goed en nu ineens in paniek! Dan zou ik kijken waar het vandaan komt

Daarnaast eens dat ik soms paarden ook even flink toespreek maar laten hangen of aan halsband vraagt enige ervaring want paarden zijn slim.. Maar dom genoeg om zich op te hangen aan zo n band!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:01

@ WesternWay,
1. Mijn merrie liep minder omdat ik met het reinigen van het hoofdstel het verkeerde bit van de haak had gepakt. Ik heb namelijk 2 identieke bitten, alleen de maat verschilt. Dit had effect op het rijden met de contactteugel en dwars gedrag.
2. Is de kwestie met het krukje in een bepaalde hoek opgelost. Naar alle waarschijnlijkheid heeft daar iets gelegen (geur) waar ze minder gecharmeerd van was. Wij staan aan de rand van bos en heide, hierdoor zijn s'ochtens allerlei sporen zichtbaar van bezoekers (wild) in de buitenbak incl dassen.
3. Heb ik haar vandaag gesmeerd voor haar eczeem en dit liet ze toe. Zoals al eerder vermeld met enig argwaan, maar wel een stuk beter dan eerdere melding in het ander topic.

Het hangen in het halster is van iets later.

Met die reden zie ik het nut er niet van in om het in dit topic te melden omdat ik vind dat het zaken zijn welke afgehandeld zijn en in mijn optiek los staan van haar hangen.
Ik begrijp je samensmelting en goede bedoelingen van eerder genoemde zaken in een ander topic :)

Het vast zetten laat ik voor nu eerst achterwege en zal stapsgewijs op en uitgebouwd worden zodat zij in de toekomst normaal en ontspannen vast kan staan. Jouw tip met het matje zal daarbij zeker een rol gaan spelen +:)+

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:33

De tip welke Elisa2 geeft heeft niets te maken met de door U veronderstelde "harde aanpak" dan wel met consequent optreden. Ik heb ook zeer veel ervaring met paarden en zonder afbreuk te doen aan de tips van anderen weet ik dat de door Elisa2 geopperde manier effectief werkt zonder dat er veel brutaliteit of geweld aan te pas komt. En bedenk dat in de vrije natuur paarden ook niet altijd watjes zijn voor elkaar, dat maken wij ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:43

En hoe moet ik mij jullie aanpak voorstellen? Zou jij of Elisa2 dat uit willen leggen?
Even hard en duidelijk zijn kan op verschillende manieren uitgelegd en gelezen worden namelijk :-)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18167
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:20

De tip met het matje kwam van mij. Niet dat dat er heel veel toe doet eigenlijk maar ik wil je gerust verder helpen met waar mogelijk ‘anders’ denken mocht je blijven steken.

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:28

Ipv een longeerlijn kan je ook wrijving creëren door een HMS karabiner in een ring te hangen en hier met een stuk afgekeurd klimtouw een HMS worp in te leggen. Afbeelding

Zo creër je wrijving zonder te veel blaren op je handen. (Als het goed is. 500kg is iets anders dan 80kg. Maar die 80kg kan een flinke "vrije" val maken voordat het in contact komt met het touw. Deze klap is makkelijk op te vangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:33

balance schreef:
De tip met het matje kwam van mij. Niet dat dat er heel veel toe doet eigenlijk maar ik wil je gerust verder helpen met waar mogelijk ‘anders’ denken mocht je blijven steken.

Och nee toch! :oo Sorry Balance Y;( Jouw tip ga ik zeker mee aan de slag morgen. Thnx voor je aanbod, dit wordt zeer gewaardeerd :)

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:38

Mijn paard heeft claustrofobie. Toen ik haar net had kon ze niet vast staan, zo bang, hangen en gedrag date jij beschrijft. Heb uit Duitsland een paniekhalster gekocht. Dat glijdt bij hangen over haar hoofd zodat ze vrij is bij hangen. Zodra ze vrij was, deed ze normaal en liep echt niet weg. Ik heb nooit bestraft, werkt averrechts. Nu staat ze al jaren keurig vast. Wel altijd met paniekhalster, ook in de trailer.
Enne ik ben geen softie, want de ruin die graag zijn touw lostrok heeft echt wel eens een peut gehad waarmee het gelijkt over was. Maar de merrie krijgt echt geen een tik want ze was zo bang en dat is helemaal over.
Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Succes want is lastig probleem.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:38

Even opgezocht en ik gebruik deze en vind dit ideaal!

Afbeelding

Een ander paard van mij wil nog wel een trekken als ze een pluk hooi ziet liggen, die krijgt een stevig halster en een por onder haar gat, maar dat heeft dan ook helemaal niks met angst te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:37

pien_2010 schreef:
Mijn paard heeft claustrofobie. Toen ik haar net had kon ze niet vast staan, zo bang, hangen en gedrag date jij beschrijft. Heb uit Duitsland een paniekhalster gekocht. Dat glijdt bij hangen over haar hoofd zodat ze vrij is bij hangen. Zodra ze vrij was, deed ze normaal en liep echt niet weg. Ik heb nooit bestraft, werkt averrechts. Nu staat ze al jaren keurig vast. Wel altijd met paniekhalster, ook in de trailer.
Enne ik ben geen softie, want de ruin die graag zijn touw lostrok heeft echt wel eens een peut gehad waarmee het gelijkt over was. Maar de merrie krijgt echt geen een tik want ze was zo bang en dat is helemaal over.
Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Succes want is lastig probleem.

Paniekhalster! Dat zou ook nog een optie zijn als zij voor't eerst weer vast komt te staan. Het hangen opzich ben ik niet bang voor, wel de beschadiging welke zij daar mee op kan lopen. Daar zit hem bij mij ook de meeste vrees.
Een paard bestraffen omdat ze bang/paniekerig zijn is not-done in mijn beleving. Dat is olie op het vuur, bij mijn merrie zo wie zo. En nee, ze wordt echt niet in de watten gelegd als sommigen dit mochten denken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:50

Zoals gister al vermeld ben ik vanmorgen aan de slag gegaan met het trainen op de mat. Matjes in dit geval, ik was de mat vergeten van huis mee te nemen, dus lang leve de automatten! :D
Ik heb het op film gezet, ik was zelf namelijk ook erg benieuwd hoe ze het op zou pakken. Nou, weinig spektakel hoor. Natuurlijk keek ze even vreemd op, maar hielt zich verder prima en gedroeg haar voorbeeldig! Ze verzette geen stap, braaf dier! +:)+
We zijn op ons gemakje aan de slag gegaan en de grote lijnen zijn uitgezet, kijk mee zou ik zeggen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-23 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:36

Inxs schreef:
pien_2010 schreef:
Mijn paard heeft claustrofobie. Toen ik haar net had kon ze niet vast staan, zo bang, hangen en gedrag date jij beschrijft. Heb uit Duitsland een paniekhalster gekocht. Dat glijdt bij hangen over haar hoofd zodat ze vrij is bij hangen. Zodra ze vrij was, deed ze normaal en liep echt niet weg. Ik heb nooit bestraft, werkt averrechts. Nu staat ze al jaren keurig vast. Wel altijd met paniekhalster, ook in de trailer.
Enne ik ben geen softie, want de ruin die graag zijn touw lostrok heeft echt wel eens een peut gehad waarmee het gelijkt over was. Maar de merrie krijgt echt geen een tik want ze was zo bang en dat is helemaal over.
Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Succes want is lastig probleem.

Paniekhalster! Dat zou ook nog een optie zijn als zij voor't eerst weer vast komt te staan. Het hangen opzich ben ik niet bang voor, wel de beschadiging welke zij daar mee op kan lopen. Daar zit hem bij mij ook de meeste vrees.
Een paard bestraffen omdat ze bang/paniekerig zijn is not-done in mijn beleving. Dat is olie op het vuur, bij mijn merrie zo wie zo. En nee, ze wordt echt niet in de watten gelegd als sommigen dit mochten denken :D


Jedenkt er hetzelfde over als ik. Zoiets heb ik : https://www.amazon.de/Kavalkade-KAVALAS ... th=1&psc=1

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18167
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:33

Inxs schreef:
Zoals gister al vermeld ben ik vanmorgen aan de slag gegaan met het trainen op de mat. Matjes in dit geval, ik was de mat vergeten van huis mee te nemen, dus lang leve de automatten! :D
Ik heb het op film gezet, ik was zelf namelijk ook erg benieuwd hoe ze het op zou pakken. Nou, weinig spektakel hoor. Natuurlijk keek ze even vreemd op, maar hielt zich verder prima en gedroeg haar voorbeeldig! Ze verzette geen stap, braaf dier! +:)+
We zijn op ons gemakje aan de slag gegaan en de grote lijnen zijn uitgezet, kijk mee zou ik zeggen :)
https://youtu.be/fLAxCcqR8uY


Niet slecht?! Jullie gaan bere-goed zo! Ze is zich duidelijk bewust van haar voeten en het contact met de matjes. Die lijken me overigens hartstikke geschikt voor dit doel. Probeer vooral in het begin dit soort rustige momenten op te zoeken, niet teveel ‘ruis’ om jullie heen. Als ik zie hoe je dit aanpakt gaat het helemaal goedkomen zo.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:36

Wou zeggen, niet mijn tip! Maar zie dat balance zelf al heeft gereageerd. Ik denk dat je het goed aanpakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:30

Thnx Balance en WesternWay :) Fijn om even een bevestiging te krijgen dat we op de goede weg zitten :j

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:20

Inxs schreef:
boeflover schreef:
Ik heb goede ervaringen met “the clip” van smart tie products. Een vastzetclip waar het touw een stukje door getrokken kan worden. Het scheelt een heleboel paniek, kapotte halsters en evt verwondingen als je je paard controle geeft over 50 cm touw. Wil ze gaan hangen trekken ze het touw een stukje losser en staan ze eigenlijk direct weer rustig, zo ook als ze bv het hoofd onder het touw doen en in paniek raken, touw gaat gewoon losser dus ze kunnen zichzelf, zonder paniek, bevrijden.

Wat ik mij dan afvraag Boeflover, als een paard paniekerig hangt en ze meer ruimte krijgen, krijg je dan niet te maken met het vluchtgedrag van het dier?
Het zou mij namelijk niks verbazen dat als mijn merrie de ruimte zou krijgen, doordat zij losbreekt -of meer ruimte zou krijgen, zij in haar overstuur zijn weg rent. Dan zou de 50cm ruimte wel eens een raar struikelblok kunnen worden. Snap je wat ik bedoel?
Ik wil daarmee niet stellig zeggen dat zij het zo zou doen, maar zie haar er wel voor aan :j


Hoi,
Sorry voor de late respons. Zoals al gezegd is er wel tegendruk, mijn ervaring is niet dat ze blijven panieken tot het einde vh touw. Dit wordt ook veel in Amerika gebruikt bij Mustangs, zoek naar op op YouTube, zijn heel veel filmpjes over het gebruik.
Zag ook een opmerking van iemand die bang is voor misbruik. Valt bij mij wel mee, aan het einde vh touw zit sowieso een knoop dus op=op. Maar je kunt ook de tegendruk nog op 3 standen instellen dus als je merkt dat je paard hem zelf uitrekt om ergens te komen kun je het touw langzamer laten vieren (op de lichtste stand moet je er overigens al aardig aan trekken om hem losser te krijgen, is niet net als bv een longeerlijn dubbel door een oog! Maar ik kan hem ook zo “vast” zetten dat mijn pony’s hem in paniek niet meer losser krijgen (dus zeg maar op “grote/zware paarden”-paniekstand)

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mijn paard hangt i.h halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:35

De halsband krijt in dit topic een beetje een zware/nare klank.

Ik heb daar juist heel fijne ervaringen mee. En zet er thuis juist standaard de paarden mee vast. Ze hebben een veel vrijer gevoel waardoor ze minder snel geneigd zijn om iets kapot te maken. Daarbij kan ik zo veel beter bij het hoofd met poetsen, wassen en zadelen.

Één van mijn paarden heeft een hele fase dagelijks het halster/touw/gesp kapot getrokken. Vast zetten, kop naar boven klappen en iets ging er gelijk kapot.
Toen aan de band en het feit dat niets knelde en 'knap' zei als hij dat deed was genoeg reden om de rest van zijn leven weer normaal vast te staan.
Schade hoeft ook niet groter te zijn dan bij een halster bij dezelfde truc. Sterker nog. De band kun je verder over de hals schuiven waardoor hij op een punt komt waar minder druk op komt. Daarbij is de band breder dan een gemiddeld halster dus de drukverdeling ook beter.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:33

pol013 schreef:
De halsband krijt in dit topic een beetje een zware/nare klank.

Ik heb daar juist heel fijne ervaringen mee. En zet er thuis juist standaard de paarden mee vast. Ze hebben een veel vrijer gevoel waardoor ze minder snel geneigd zijn om iets kapot te maken. Daarbij kan ik zo veel beter bij het hoofd met poetsen, wassen en zadelen.

Één van mijn paarden heeft een hele fase dagelijks het halster/touw/gesp kapot getrokken. Vast zetten, kop naar boven klappen en iets ging er gelijk kapot.
Toen aan de band en het feit dat niets knelde en 'knap' zei als hij dat deed was genoeg reden om de rest van zijn leven weer normaal vast te staan.
Schade hoeft ook niet groter te zijn dan bij een halster bij dezelfde truc. Sterker nog. De band kun je verder over de hals schuiven waardoor hij op een punt komt waar minder druk op komt. Daarbij is de band breder dan een gemiddeld halster dus de drukverdeling ook beter.

Die ervaring heb ik ook, met optuigen/ opzadelen is het ook ideaal. Niets vervelender dan een paard dat net schrikt als je het hoofstel aan wil doen en het op een lopen zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:03

Misschien is het leuk om even een up-date te plaatsen mbt het hangen in het halster.

Het gaat zo langzaamaan best goed kan ik melden. Afgelopen week heeft ze aan twee touwen vast gestaan tijdens het wassen van haar staart en dit ging vlekkeloos! *\o/*
Uiteraard wel met de nodige voorzichtigheid en met een scheef oog haar houding in de gaten houdend zodat ik eventueel tijdig in kon grijpen.
Tijdens het poetsen en opzadelen staat zij nu ook 'vast'. Vast in die zin dat ze aan het touw staat, maar niet echt vast. Ik heb het touw gewoon een paar losse slagen om de spijl van de boxdeur heen geslagen.
Ze staat keurig stil, maakt ook geen enkele indruk dat ze wil gaan hangen en staat er relaxed bij. Dus al met al, al een heel end op de goede weg.
Braaf dier! _/-\o_

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18167
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:44

Hartstikke goed ;). Ik denk dat het voor haar belangrijk is om te weten dat jij naar haar luisterd en dat ze je kan vertrouwen.