Hengst laten wennen aan andere paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:52

Niet wat je wilt horen, maar heel eerlijk, als ik de foto's van het paard zie zou ik zeggen castreren... die word niet goedgekeurd voor de dekdienst.
Helaas is het paard niet van jou en heb je daar waarschijnlijk weinig over te zeggen.

Dus wat overblijft is ook hier het advies om hem in training te zetten, of door laten rijden door iemand die aan huis kan komen, als de eigenaar hem niet ergens anders wil stallen.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:58

Libera schreef:
Niet wat je wilt horen, maar heel eerlijk, als ik de foto's van het paard zie zou ik zeggen castreren... die word niet goedgekeurd voor de dekdienst.
Helaas is het paard niet van jou en heb je daar waarschijnlijk weinig over te zeggen.

Dus wat overblijft is ook hier het advies om hem in training te zetten, of door laten rijden door iemand die aan huis kan komen, als de eigenaar hem niet ergens anders wil stallen.


Ik dacht in eerste instantie hetzelfde, maar de foto's zijn niet heel voordelig.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:28

Ik weet dat je het niet leuk vind om te horen maar ik ben het wel eens met de reacties die je hier krijgt. Het zijn goede adviezen want klap een hengst niet weg. Je hebt er goedzakken bij zitten waarvan je niet eens merkt dat ze hengst zijn maar je hebt er ook een aantal tussen zitten waar ik mijn handen niet aan wil branden.

Dus mijn advies is ook; breng hem naar een hengstenhouder en vraag of die met hem aan de gang wil. Dan heb je daarbij ook twee vliegen in een klap. Ze nemen hem mee onder het zadel en maken hem keuringsklaar. Want heel eerlijk denk ik dat hij wel een keuringsklaar-training kan gebruiken. Ik vind hem nou nog niet echt de wauw factor hebben op de foto, dit kan nog komen maar daar gaat dan wel heel erg veel werk in zitten. Of het dekhengst waardig gaat zijn dat kan ik niet beslissen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:22

Een paard keuringsklaar maken is werk voor professionals. Ik zou hem ook lekker paar maanden uitbesteden en zien hoe het loopt. Als hij dan afgekeurd wordt heeft hij wel bakken ervaring opgedaan.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:23

Als de ruiters er tijd voor hebben bij de Nieuwe Heuvel zullen ze hem heus wel een keer in de week rijden voor je, als je de prijs er voor wil betalen...zijn ervaren ruiters en ze zullen dan meteen ook advies geven of jullie hengst goed genoeg is voor een keuring...en dat zijn echte kanjers hoor die daar mee lopen, en die paarden zullen ook echt wel,wat onder het zadel moeten latn zien...ik denk,dat jullie te veel verwachten...goed advies van proffs is nooit weg....heeft hij geen kans, laat hem dan ruinen dan heb je een leuk paard voor buitenritten, die overigens ook opgevoed moet worden! Een ruin kan vele malen moeilijker zijn dan een hengst, alles is opvoeding en weten wat je doet.

tengeltje11
Berichten: 7151
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:30

Maar TS,is het jouw paard?
Of ben je niet de eigenaar?

Paardenfann4
Berichten: 1355
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:56

Het staat toch duidelijk in de openingspost dat zij niet de eigenaar is? Zij mag hem rijden van de eigenaar.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:24

Kabayo schreef:
Bartele staat niet op de nieuwe heuvel maar oke

Ik zou hem inderdaad door laten rijden door een ervaren persoon. Maar ook al is de hengst straks ervaren en braaf tussen andere paarden, hou in je achterhoofd dat ze erg onvoorspelbaar zijn. Iemand verteld mij altijd , zodra jij ze vertrouwd gaat het altijd mis. Dan word je onvoorzichtig.



Juist.

Dus blijf altijd opletten, het zijn en blijven dieren / hengsten.

Hoe vaak heb je dat niet al vernomen: doet ie nooit

Als er na jaren braafheid, betrouwbaarheid ineens iets gebeurd wat niet zo leuk is........

En verder ben ik het eens met wat poes hierboven zegt: Een paard keuringsklaar maken is werk voor professionals. Ik zou hem ook lekker paar maanden uitbesteden en zien hoe het loopt. Als hij dan afgekeurd wordt heeft hij wel bakken ervaring opgedaan.

En ik ga ook mee in wat anderen zeggen, hij ziet er niet echt wauw geweldig uit.........daar zit nog veel werk in. En niet geheel onbelangrijk.........zijn hoeven slijt scheef dus is er ergens niet correct.
Een correcte been en hoef stand slijt niet van nature scheef af...


Ik weet niet precies wat deze hengstenkeuring inhoudt en wat de eigenaar van deze hengst van hem verwacht.