Hengst laten wennen aan andere paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:10

Absolem schreef:
Het is juist bedoeling dat ik dat stukje opvoeding er in krijg en ik mijn hengst dus goed onder controle kan houden.En dat aanleren wil ik zo veilig mogelijk doen. Dus ja dan lijkt me dit me eigenlijk een hele fijne tweede stap. :j. Als ik dit zou doen en andere mensen er niet van op de hoogte stel breng ik ze toch juist in gevaar? Dan is het toch juist fijn als zij mij willen helpen op deze manier?


Oh, anderen vertellen dat ze die van jou een beetje in de gaten houden, prima. Maar verwachten dat ze allemaal op één hand gaan rijden, of niet langs jou mogen gaan?
Nee. Jij bent degene die zijn beest niet onder controle heeft, jij hebt je dus aan te passen. Jij bent degene die moeilijke situaties moet voorkomen, niet anderen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:16

Met iemand afspreken die haar paard goed onder controle heeft.
Iemand bij de uitgang voor het geval het echt verkeerd gaat en dan maar rijden.
Wij doen het altijd in spiegelbeeld,Volte bij A en C wanneer jij rechtuit wil geef je een gil naar de ander en ga je de hoefslag volgen .
Dan weer op de voltes bij C en A en zo steeds figuren gaan rijden.
Je paard goed aan het werk houden en degene die bij je in rijdt moet dan gewoon jou in de gaten houden.
Zo doen wij het de eerste keer.
Gaat dit goed dan kun je een keer gaan passeren in tegenovergestelde richting. Eerst niet te dicht bij elkaar langs en dan kun je voor jezelf gaan rijden.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:17

Ik zou eerst lekker op je eigen erf, terrein of wei gaan oefenen.

Nu vertel je dat je rugproblemen hebt, wat ga jij doen als deze paard flipt op ander terrein waar ook andere paarden zijn?

Geloof mij........je wordt deze situatie niet de baas en kan dan ook niets uitrichten, want je moet ook om je eigen veiligheid denken.


Als voorbeeld: een fjordenhengst doet iets en de andere fjordenhengst schrok ervan en begint meteen te vechten, volgens mij is het zo ongeveer gegaan. En dat waren goed getrainde en brave paarden. Maar die twee gingen met elkaar vechten op een wedstrijdterrein...........daar is hier ergens een filmpje van........heftig hoor.

Dat wil je echt niet meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:23

Dat was idd tijdens een keuring Ragdoll, weet welk filmpje je bedoelt. Dat was idd heel heftig.

Maar Absolem, heb je al eerder wedstrijden gereden? Want met een hengst moet je gestart hebben in het L2.

Even het reglement:
Citaat:
De regeling met betrekking tot het starten met hengsten is bewust opgenomen in het Algemeen
Wedstrijdreglement in verband met de algemene veiligheid. De KNHS hanteert daarom ook strikte eisen
met betrekking tot leeftijd en ervaring alvorens er een startkaart wordt afgegeven om met een hengst te mogen starten op wedstrijden. Bij de ruiter ligt immers de verantwoordelijkheid om de veiligheid van het paard, de ruiters en het publiek op wedstrijden te waarborgen.

Artikel 32.10 van het Algemeen Wedstrijdreglement; “In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing
kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startkaart worden aangevraagd indien de deelnemer
in het kalenderjaar waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen
klasse L of in de discipline Eventing klasse M. Voor een menstartkaart bij een hengst geldt alleen de
bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd.”

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:25

Ik persoonlijk vind, dat als,je hem,voledig onder comtrole aan de hand hebt en met minimale signalen hem meteen weer onder jouw appel hebt en dit met rijden ook hebt, dan pas de stap moet zetten om van het erf te gaan....dan kom je zeker een keer in de situatie dat je hem moet aanspreken, als hij weet dat jij de leider bent en hij weet te gehoorzamen, heb je al een voorsprong, maar ik zou met buiten gaan en andere zeker een meer ervaren iemand meenemen en wellicht ook met een zeer zelfverzekerde merrie die niet van spatjs houdt...

Ik persoonlijk zou dit nl pas doen als ik met hengsten gewend ben te werken en een zeer zelfbewuste, handige en ervaren ruiter ben...

Een hengst kan van lief en mak in een keer omslaan naar een oor jouw onbekend sterk, wendbaar en niet te stuiten bonk geweld....

Mijn advies, ga rijden op terrein waar men met hengsten gewend is om te gaan en neem les van iemand die hier ook mee van wanten weet..

Ik hoop dat je geluk hebt met een beleefde, relaxte en niet dominante hengst die een lage status in de kudde prettig vind en zich laat leiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:28

Dit filmpje, en dat is met een hele ervaren hengstenruiter meen ik.


Niet om je bang te maken of om van het slechtste uit te gaan, maar zo kan het ook zijn...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 17:35

Wolkje schreef:
Absolem schreef:
Het is juist bedoeling dat ik dat stukje opvoeding er in krijg en ik mijn hengst dus goed onder controle kan houden.En dat aanleren wil ik zo veilig mogelijk doen. Dus ja dan lijkt me dit me eigenlijk een hele fijne tweede stap. :j. Als ik dit zou doen en andere mensen er niet van op de hoogte stel breng ik ze toch juist in gevaar? Dan is het toch juist fijn als zij mij willen helpen op deze manier?


Oh, anderen vertellen dat ze die van jou een beetje in de gaten houden, prima. Maar verwachten dat ze allemaal op één hand gaan rijden, of niet langs jou mogen gaan?
Nee. Jij bent degene die zijn beest niet onder controle heeft, jij hebt je dus aan te passen. Jij bent degene die moeilijke situaties moet voorkomen, niet anderen.



Het is toch de bedoeling dat dat 'beest' kan leren hoe hij zich wel moet gedragen? Misschien gedraagt hij zich minder erg als verwacht en langs mij heen gaan zou ik geen probleem vinden. Het ging om het idee dat die personen weten dat er iets kan gebeuren. En daarop kunnen anticiperen als paard besluit zich wel te misdragen.


Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over het feit dat ik dit paard netjes opgevoed wil hebben.

Er wordt maar verwacht dat zo dier het maar allemaal goed doet uit nature.

En als de basis opvoeding wat minder is en er geprobeerd gaat worden om het wel voor elkaar te krijgen de gehoorzaamheid netjes te trainen dan is het kennelijk nog niet goed?


Ik wil de mensen die wel fijne tips adviezen geven waar ik wat mee kan alvast hartelijk bedanken.Zoals dat met eerst een enkel vreemd paard in de bak rijden. Of rijden in m'n eentje in een bak op vreemd terrein . Of met die groep rijden maar wel met afspraken. Dat vind ik echt top en een fijn start punt om mee aan de slag te gaan. Dank jullie wel! :j <3


Maar mensen die alleen maar zeuren over dat zo een hengst een gevaar is en zo een paard maar gewoon weg moet blijven of geruind moet worden. Of gaan lopen zeiken over de basis opvoeding (die is er dus niet goed aanwezig is anders open ik dit topic niet doh!) wordt ik echt helemaal naar van.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 23-06-18 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:37

Ik zou een soort opfok voor iets oudere paarden zoeken en hem daar een jaartje of seizoen neerzetten.
Mijn paard heeft vanaf zn jeugd in de opfok gestaan tot hij ruim 3,5 was. Nu staat hij ook weer 24/7in een kudde in een grote dijkweide met eigen poel om in te zwrmmen. Mijn dier kun je overal bij zettenm hij is zo makkelijk en snapt als geen ander hoe kuddevorming werkt en hoe hij zijn plekje kan veroveren. Het is geen vechter maar hij kan wel leiding nemen. Ook met andere dieren snuffelen, hij zal nooit slaan, andere dieren op de trailer, geen probleem.
Vreemd terrein is spannend maar hij is vier (die van mij, bedoel ik dan) maar met andere dieren op rit zal geen probleem opleveren (nog niet geprobeerd want mn stalgenootjes hebben niet zoveel vrije tijd).

Mijn advies: knal hem zo lang mogelijk lekker naar buiten de weide op met een grote kudde. Laat hem maar leren. Nu kan het nog.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 17:45

Ragdollcat schreef:
Ik zou eerst lekker op je eigen erf, terrein of wei gaan oefenen.

Nu vertel je dat je rugproblemen hebt, wat ga jij doen als deze paard flipt op ander terrein waar ook andere paarden zijn?

Geloof mij........je wordt deze situatie niet de baas en kan dan ook niets uitrichten, want je moet ook om je eigen veiligheid denken.


Als voorbeeld: een fjordenhengst doet iets en de andere fjordenhengst schrok ervan en begint meteen te vechten, volgens mij is het zo ongeveer gegaan. En dat waren goed getrainde en brave paarden. Maar die twee gingen met elkaar vechten op een wedstrijdterrein...........daar is hier ergens een filmpje van........heftig hoor.

Dat wil je echt niet meemaken.



Je moet altijd om je eigen veiligheid denken. Het rugprobleem wat ik heb is dat ik niet zo een beweeglijke onderrug/bekken heb als een regulier persoon. Ik heb geen pijn verder maar ik kan mijn tenen niet recht voorruit steken door mijn bouw. Ik kan dus prima rijden met mijn rug maar het ziet er gewoon minder charmant uit.


Het hele doel van het trainen met andere paarden is dus om te voorkomen dat mijn paard 'flipt'.
En nee ik heb nog geen eerdere wedstrijden gereden ik wil gaan starten bij de barokke en koudbloeden wedstrijden in de B. Vandaar dat ik deze uitgebreide voorbereiding wil treffen en de opvoeding en het goede gedrag met andere paarden er gewoon netjes in wil hebben.

Ik ga pas starten op wedstrijden als ik die opvoeding er helemaal goed in heb zitten. En ja ik ben mij heel goed bewust van het feit dat een hengst een hengst blijft en ik ook als de opvoeding er in zit ongelukken in een klein hoekje kunnen zitten.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 23-06-18 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:47

Absolem schreef:
Het is toch de bedoeling dat dat 'beest' kan leren hoe hij zich wel moet gedragen? Misschien gedraagt hij zich minder erg als verwacht en langs mij heen gaan zou ik geen probleem vinden. Het ging om het idee dat die personen weten dat er iets kan gebeuren. En daarop kunnen anticiperen als paard besluit zich wel te misdragen.

Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over het feit dat ik dit paard netjes opgevoed wil hebben.


Omdat jij dit beest al lang netjes opgevoed had moeten hebben.
Dat had JIJ hem allemaal al lang geleerd moeten hebben.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 17:50

Wolkje schreef:
Absolem schreef:
Het is toch de bedoeling dat dat 'beest' kan leren hoe hij zich wel moet gedragen? Misschien gedraagt hij zich minder erg als verwacht en langs mij heen gaan zou ik geen probleem vinden. Het ging om het idee dat die personen weten dat er iets kan gebeuren. En daarop kunnen anticiperen als paard besluit zich wel te misdragen.

Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over het feit dat ik dit paard netjes opgevoed wil hebben.


Omdat jij dit beest al lang netjes opgevoed had moeten hebben.
Dat had JIJ hem allemaal al lang geleerd moeten hebben.


Wat staat er nou in mijn openings post! Ik train hem net 8 maanden! Hij staat op eigenterrein bij een man aan huis! Ik was er niet de eerste 3,5 jaar van zijn leven. -:(-

Ga lekker ergens anders zeiken.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:07

Absolem schreef:
Wolkje schreef:

Wat staat er nou in mijn openings post! Ik train hem net 8 maanden! Hij staat op eigenterrein bij een man aan huis! Ik was er niet de eerste 3,5 jaar van zijn leven. -:(-


Dan heb je dus 8 maanden de tijd gehad om hem manieren te leren.

Ik werk zelf met warmbloed dekhengsten op een dekstation, en geloof me, nieuwe hengsten luisteren bij mij vanaf de allereerste seconde dat ik ze in handen heb. En ik was er ook niet de eerste jaren van hun leven. Op het moment dat ze ook maar een oor scheef hebben staan corrigeer ik ze.
En dat is ook absoluut noodzakelijk, als ik dat niet doe, worden ze levensgevaarlijk.
Ik weet wat er allemaal fout kan gaan. Bij jou twijfel ik daar nog een beetje aan.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:21

Misschien is het slim om deze hengst even een poosje in training te zetten op een professionele stal? Die mensen doen dagelijks niets anders dan met hengsten omgaan. Die kunnen hem vast wel wegwijs maken met andere paarden en terreinen. Wanneer gaat hij naar de keuring? Misschien is dat samen te combineren.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:27

laten trainen door een stal met ervaring vind ik persoonlijk een heel goed idee.

vooral omdat ik de indruk heb dat jij het enorm licht opneemt.
tuurlijk is hij nu braaf,hij heeft een ruin-vriendje en niets in de omgeving die zijn hormonen de lucht in doet schieten.
jij hebt blijkbaar ook niet de ervaring om zonder twijfel met dit dier op pad te gaan(anders opende je dit topic niet),en net dat is wat een hengst nodig heeft,iemand die gewoon 300% in zijn schoenen staat en weet waar hij mee bezig is.

en wat ik zeker zou aanraden,ga zo vlug mogelijk naar een hengstenkeuring.
iedereen ziet zijn hengst als 'perfect' en 'prachtig'.
mochten ze er op de hk niet zo over denken,kan hij nog zo vlug mogelijk gecastreerd worden en zal het voor iedereen een stuk eenvoudiger zijn.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 23-06-18 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:29

Ik wil je graag vertellen hoe ik dit zou aanpakken maar ik wil wel benadrukken dat het van belang is dat je zelf genoeg ervaring en handigheid moet hebben. Ook ervaring begeleiding is essentieel. Dit is namelijk iets wat je zeker niet alleen kan. Een hengst die weet dat hij hengst is kan best heftig reageren.

Wij hebben als kinderen thuis vroeger 2 hengsten gehad. 1 was niet lief dus die (later) gecrastreerd maar we hebben ze rond dezelfde tijd zadelmak gemaakt en toen ze beide netjes konden sturen zijn we (zoals hier boven ook al iemand uitlegde) in spiegelbeeld gaan rijden met ze. Dit kan je natuurlijk ook beginnen met een ruin erbij. Dit kun je steeds verder uitbreiden (niet meer in spiegelbeeld en ook met een ander paard)
Daarnaast moet je gaan oefenen op vreemd terrein, doe dat eerst zonder andere paarden erbij. Dus huur ergens een rijbaan af voor een uur of vraag iemand die thuis een rijbaan heeft of je mag komen. Als dat beide goed gaat kun je op een rustig moment het combineren. Doe dit allemaal heel consequent en doe net alsof het normaal is, anders gaat je paard hierop reageren. Neem ook iemand mee die er verstand van heeft.
Bij ons heeft het heel erg geholpen om hem flink aan het werk te zetten als hij zich groot wilde maken. Op lagere leeftijd hoefden we alleen maar aan te draven om zijn aandacht terug te krijgen als hij toch afdwaalde.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:34

Ik vraag me ook af of je zelf wel vaardig genoeg bent om dit paard op te voeden. In 8 maanden tijd kan je een blanco paard wel degelijk gehoorzaam en opgevoed krijgen. Een paard dat niet volledig blanco is en misschien door heeft dat bepaalde grenzen over kan gaan, is in 8 maanden ook zeker voor een heel groot deel te corrigeren. Ik weet niet welke van 2 van toepassing is op dit paard, maar je zou nu toch wel een paard moeten hebben dat over het algemeen gehoorzaam is als je zelf juist hebt gehandeld (puntjes op de i zijn misschien nog wel nodig).
Ben je wel kritisch genoeg tegenover jezelf? Een paard is zo braaf of stout als de eigenaar toe laat.
Ik denk dat een tijdje naar een professionele stal om hem te laten opvoeden én jou te leren hoe je juist met hem om moet gaan, geen verkeerd idee is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 18:37

Paardenfann4 schreef:
Misschien is het slim om deze hengst even een poosje in training te zetten op een professionele stal? Die mensen doen dagelijks niets anders dan met hengsten omgaan. Die kunnen hem vast wel wegwijs maken met andere paarden en terreinen. Wanneer gaat hij naar de keuring? Misschien is dat samen te combineren.


Denk niet dat de eigenaar dat zo een tof idee vind om 'm ergens anders te stallen voor een langere tijd ivm die arabier die dan alleen staat. Wat ik eventueel wel zou kunnen overleggen met de eigenaar is om één keer in de week voor een paar weken lang naar de nieuwe heuvel rijden met 'm. Dat is tien minuten met de auto. Zodat zij 'm kunnen rijden tussen andere paarden. Zijn papa staat daar ook gestald dus ze kunnen het karakter wel een beetje inschatten vermoed ik.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 18:50

Weetje ik ga denk ik maar vragen om dit topic te sluiten. Er worden bijna geen adviezen gegeven. Er word alleen maar aangevallen en gezeurd. Zoals kennelijk gebruikelijk is op bokt. Ik word hier alleen maar naar van.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:02

Indestal schreef:
Ik persoonlijk vind, dat als,je hem,voledig onder comtrole aan de hand hebt en met minimale signalen hem meteen weer onder jouw appel hebt en dit met rijden ook hebt, dan pas de stap moet zetten om van het erf te gaan.

Mee eens. Dus mijn advies: ga hier eerst verder mee aan de slag en kijk heel goed naar je eigen aandeel (dus in hoeverre ben jij bekwaam genoeg om een hengst goed te begeleiden en in hoeverre kun je dat leren).


Absolem schreef:
Joolien schreef:
In het rijden is het vooral heel belangrijk dat ie goed aan de hulpen staat en goed aan de hulpen blijft. Dat hij jou niet gaat negeren als er een merrie voorbij komt. Dus ik zou het rijtechnisch goed doortrainen op gehoorzaamheid. Been=been, een ophouding is een ophouding etc. Echt heel consequent blijven. En goed les nemen, want ik zie wat rijfoto's van je en daar schrik ik een beetje van, dus voordat je veel van je paard gaat verlangen, lijkt het me ook slim om zelf goed geschoold te blijven :)
Hier zijn we gelukkig al mee bezig.
Ik kan helaas kwa mijn houding niet alles oplossen omdat mijn rug niet in orde is. Maar ik kijk al een stuk minder naar beneden. En mijn handen draag ik steeds vaker en netjes naast elkaar.

En kwa hulpen gaat hij voorruit hij wordt steeds scherper. Ook begint hij steeds minder met z'n kin op de borst te lopen.

Die basis en gehoormzaamheid probeer ik dus wel zo goed mogelijk goed te ontwikkelen.

Dus die basis en gehoorzaamheid moet er perfect inzitten voordat je andere paarden/mensen blootstelt aan jullie als combinatie. Dat je rug niet in orde is klinkt niet niet echt veilig als je daardoor geen goede houding aan kunt nemen, gaat dat nog verbeteren?

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:09

Joolien schreef:
Dit filmpje, en dat is met een hele ervaren hengstenruiter meen ik.
[ Video ]

Niet om je bang te maken of om van het slechtste uit te gaan, maar zo kan het ook zijn...


Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet eens zo heftig vind... Het enige wat heftig is, is dat mensen als kippen zonder kop erachteraan gaan rennen en jagen.

Dit had die ervaren ruiter ook niet kunnen oplossen. Die drie andere hadden wel iets eerder mogen schakelen en wegrijden.

TS, er zijn al veel adviezen gegeven hier en ik zou die ter harte nemen.

Een hengst is net zoals ieder ander paard een paard, ze reageren soms iets heftiger. Maar aan de hand kun je veel leren. Leer hem een commando aan dat hij echt weet dat hij moet gaan opletten en dat er anders consequenties volgen.

Bij die van mij was dat "Pas op hè!", dan weten ze wel hoelaat het is. Nog een keer 'overtreden' en het is zonder pardon een correctie.

Werkt prima, na drie keer corrigeren valt het kwartje.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:11

Ik heb mijn vorige paard ook moeten leren om met andere paarden in de bak te rijden. Het was wel een iets andere situatie, maar misschien heb je er wat aan. De mijne was gelukkig al wel gecastreerd, hoewel hij altijd wel hengstendingen bleef houden en we soms best onze handen vol aan hem hadden is dat toch een stuk minder heftig, gelukkig.

Wij hebben hem gekocht toen hij zadelmak was en een redelijk gas, stuur en rem had. Hij was niet gewend om met andere paarden in de bak te rijden en kon daar best heftig reageren. We zijn begonnen met alleen rijden en als hij de eerste 'gekte' kwijt was kwam er 1 iemand bij op een braaf paard. Op dezelfde hand, gewoon om hem te laten wennen dat er wel eens meer paarden in een bak liepen. Dat uitgebouwd tot het andere paard ook op de andere hand en in andere gangen kon zonder reactie. Daarna steeds een extra paard en eerst begonnen in dezelfde gangen op dezelfde hand en weer hetzelfde als met 1 paard. Toch heeft het best een tijd geduurd voordat hij relaxed bleef als hij tussen een ander paard en de bakrand door moest en nog langer voordat hij met een paard op de andere hand rustig bleef als we tussen paard en bakrand door moesten. Door dit te oefenen met brave paarden en met ruiters die rekening met ons hielden kreeg hij daar meer vertrouwen in. Gelukkig maar, want vlak daarna verhuisden we naar een manege waar je altijd met minimaal 6 tegelijk reed. := En zijn we wedstrijden gaan starten. Op de manege en op wedstrijd kan je niet verwachten dat andere rekening met je houden, dus probeer echt mensen te zoeken die je willen helpen en die dus van te voren weten wat je van ze verwacht en wat het risico is.

Nog een tip, controleer even heel goed of je wel mag starten met een hengst. Alles wat via de KNHS loopt, ook raswedstrijden, moet zich ook aan die regels houden.

EDIT: Hij was trouwens aan de hand wel heel braaf en luisterde heel goed naar denk erom. Ik had wel eens moeite als en A/B/C ponytjes meereden, vooral merrietjes. := Dat was dan wel mijn probleem, die kleine kinderen kan je niet van verwachten dat ze kunnen reageren op ongewone situaties.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:21

Absolem schreef:
Paardenfann4 schreef:
Misschien is het slim om deze hengst even een poosje in training te zetten op een professionele stal? Die mensen doen dagelijks niets anders dan met hengsten omgaan. Die kunnen hem vast wel wegwijs maken met andere paarden en terreinen. Wanneer gaat hij naar de keuring? Misschien is dat samen te combineren.


Denk niet dat de eigenaar dat zo een tof idee vind om 'm ergens anders te stallen voor een langere tijd ivm die arabier die dan alleen staat. Wat ik eventueel wel zou kunnen overleggen met de eigenaar is om één keer in de week voor een paar weken lang naar de nieuwe heuvel rijden met 'm. Dat is tien minuten met de auto. Zodat zij 'm kunnen rijden tussen andere paarden. Zijn papa staat daar ook gestald dus ze kunnen het karakter wel een beetje inschatten vermoed ik.


Dat zou ik zeker voorstellen aan de eigenaar. Als hij het dan eenmaal gewend is kun jij wellicht onder hun begeleiding ook met hem tussen de andere paarden rijden. Lijkt me een prima plan!

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:41

Laten rijden door een professional.

Zeker met je rugklachten niet zelf gaan klooien. Dat je je eigen veiligheid in gevaar wil brengen is een, maar anderen in gevaar brengen omdat je niet weet hoe het dier reageert op een nieuwe situatie en andere paarden, niet okee.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:45

KimD schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet eens zo heftig vind... Het enige wat heftig is, is dat mensen als kippen zonder kop erachteraan gaan rennen en jagen.


Het is alweer heel wat jaren geleden, maar ik was erbij. Alle Haflingers in de baan waren hengsten. Newton had het op 1 hengst gemunt, degene naar wie hij uithaalt als zijn amazone eraf valt. Zoals je kunt zien zet Newton zijn achtervolging achter die hengst aan in. Aangezien die hengst een ggk dekhengst is en een amazone op zijn rug heeft, zet de eigenaar van de hengst de achtervolging in en probeert Newton de pas af te snijden.

In de hoek hebben ze meteen een "gat" de houten omheining gemaakt om de andere hengsten in veiligheid te kunnen brengen, daar wilden ze Newton zo lang mogelijk uit de buurt houden. Uiteindelijk rent ook hij via dit gat de baan uit en kunnen ze hem vangen.

Newton is na voorval meteen gecastreerd. Heel verstandig, want door zo'n voorval krijgen andere paarden angst voor andere paarden.

TS; als jij nog nooit gestart hebt op een officiële wedstrijd ben ik bang dat je ook op koudbloedwedstrijden niet welkom bent. Die verlopen namelijk ook via de KNHS en de organisatie moet alles verantwoorden.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:48

Suffie je mag niet eens met een hengst rijden als je nog geen L2 bent geweest