Merrie bang voor balken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:12

Ik zou haar achter een braaf paard aan laten lopen. Als ze ziet dat dat paard er gewoon overheen stapt zal ze wel volgen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:15

wendyh schreef:
Ik zou haar achter een braaf paard aan laten lopen. Als ze ziet dat dat paard er gewoon overheen stapt zal ze wel volgen.

Of niet. Het is goed om een plan te hebben. Het is iets minder handig om je plan op aannames te baseren. Wat als het paard van TS -zoals mijne toen bij die spoorwegovergang- níét achter het andere paard aan loopt? Als je dan in aanname-modus zit heb je geen plan B.

Altijd blijven kijken naar het paard. En wat je met je hoofd denkt en verzint baseren op wat het paard doet. Niet op wat je dénkt dat hij zal doen.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:16

Ik denk dat je al wel goed op weg bent. Ook al springt ze er als een gek overheen en is het nog niet wat je wilt, ze is er al wel overheen gegaan. Ik zou haar dan goed belonen met je stem. Als je dit vaker oefenent en herhaalt zal ze het waarschijnlijk vanzelf steeds normaler gaan vinden en zal ze er op een gegeven moment waarschijnlijk ook wel normaal over heen gaan zoals je wilt. Zoiets kost ook gewoon tijd. Als ze er doormiddel van longeren wel overheen gaat zal ik dit de komende tijd gewoon goed oefenen tot dat ze het normaal gaat vinden en er op een normale manier overheen gaat. Als ze dit eenmaal goed doet, dan pas zou ik het gaan proberen als je er zelf op zit.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 20:21

[/quote]
Dat zou een goede eerste stap zijn.

Tweede stap: paard belonen als het richting een balk stapt. Al is het maar één stap.

Derde stap: paard uitzinnig belonen als het RUSTIG naast een balk kan staan.

Vierde stap: nog hysterischer belonen wanneer ze aan een balkje durft te snuffelen.

Enz.

Maak het klein. Geef d'r tijd. Je hebt duidelijk gemaakt wat je van d'r wil. Nu het aan jou om naar háár te luisteren in welk tempo ze dat aankan. Je hoeft niet volgende week op concours. Lijkt mij nogal van belang dat ze dit soort dingen leert zonder dat ze -kennelijk, volgens haar- te veel onder druk wordt gezet.[/quote]

Dit. Doe maar alsof ze net de olympische spelen heeft gewonnen als ze bij het balkje wil zijn.
Het is eng, dat heeft tijd nodig.

Super hoe je zo open staat voor tips, TS! Petje af.

Ik zou zeker niet met het balkje naar haar toe lopen. Paarden zijn zelf nieuwschierig en slim genoeg om dingen zelf te ontdekken, met het enge ding achter haar aan blijven lopen gaat niet veel goeds doen gok ik.[/quote]

Maar dat doe ik zeker al. Sommige zeggen dat ik soms iets overdrijf.. :Y)
Dankje voor je tip(s!)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:46

...ik heb een paard gehad dat bang was voor tractoren.
Het hele erf lag krom: ik stond aan de tractor te snuffelen en de merrie stond 5 meter achter me aan de leadrope te rillen.

Maar op gegeven moment kwam ze. Ging zelf het monster bekijken - en ik heb haar ook een soort van verbaasd zien kijken 'dit is dus zo'n monster...'
Compleet ontspannen is net niet gelukt, maar erlangs ging prima.

En in dit geval: jij geeft als leidende merrie haar het idee. Jij stapt er over - terwijl zij los in de bak is - alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.
(Uiteraard is het wel van belang dat jij idd de leidende merrie in jullie tweepersoons kudde bent.)
En na verloop van tijd doen jullie het samen.

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:04

leg de balk eerst ver weg neer en dan maak je de afstand van de balk en het paard al kleiner en natuurlijk veel blijven belonen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:18

Ik laat ze in eerste instantie gewoon in volle vaart erover springen aan de longe, meestal hebben ze na 3 sprongen wel door dat het geen krokodil is.

Ik zou dit paard gewoon eerst een goed aan de hulp zetten en niet prutsen met balken waar ze de kans heeft om te leren dat ze je hulpen gewoon kan negeren.

Grote kans dat ze het vanzelf helemaal niet meer eng vind als ze fatsoenlijk aan de hulp staat omdat ze dan gewoon op je hulpen vertrouwd.

Ik heb een merrie die soms ineens spontaan na het opstijgen ‚doodbang‘ is van een balk, inclusief achteruit rennen poging tot stijgeren. Rij ik die dan 10 minuutjes flink goed aan het been met overgangen en zijgangen dan loopt ze daarna zonder gemekker over precies diezelfde balk.

horsesxme
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 01:35

Geen idee of je er nog wat aan hebt maar ik ben laatst begonnen met mijn dravertje leren springen.

Hoe deed ik dat:

Heb het gewoon is rustig in de paddock gelegd en ben ernaast gaan staan. Omdat Esmee en ik elkaar vertrouwen (tot op zekere hoogte) was het niks bijzonders. En ze is toch wel een druk en schrikkerig beest.
Ik liet haar snuffelen en ging er zelf eerst een paar keer overheen. Toen zag ze dat het dan ook niet eng was.
Daarna vragen met een appeltje of snoepje of ze naar me toe wil. Ik zelf doe het zonder snoep maar op vertrouwen. Weet niet hoe het bij jou zit.
Ze stapte er rustig over en uigebreid beloond.
Zo kan je verder uitbreiden naar samen eroverheen en dan het paardje alleen laten proberen. (Longeerzweep is niet nodig, een touwtje is handig genoeg)

Laat het paard zelf uitzoeken dat het niet eng is. Jij kan alleen vertellen dat het oke is. Lichaamstaal en vertrouwen staan hier centraal.
(Net als snoepjes en beloningen!!!)

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:00

Emmer hooi achter balk zetten, paard laten eten terwijl hij met hoofd over balk is. Verder niets doen.
Paar dagen herhalen tot paard ontspannen emmertje hooi op eet terwijl met hoofd over balk is. Dan emmertje wat naar achteren schuiven terwijl paard met voorbenen over balk gaat. Weer paar dagen zo oefenen.
Daarna met emmertje hooi en paard iver balk heen stappen en dan meteen voeren. Zo is balk leuk want hoort eten en rust bij.
En daarna vierkant leggen van 4 balken en hooi enmer er in laten eten.

Opgelost in een paar dagen met rust en vertrouwen.
Niets jagen of dwingen, maar zelf laten uitvinden hoe ze met de balk om kan gaan en dat balk niets doet.

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:27

ik had dit probleem ook met mijn vorige paard. tot we eens met meerderen in de bak waren en een ander paard dus probleemloos over de balkjes ging. Je zag bij die van mij het kwartje gewoon vallen. Met een koppie van "had dat dan gezegd dat je dit bedoelt" ging hij er ook over. Dus misschien een ander paard het goede voorbeeld laten geven?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:41

Ik zou zo nonchalant mogelijk samen met nog iemand met een ervaren paard door de bak en over die balkjes wandelen.

Geen groot ding er van maken, misschien voor de zekerheid een wat langere lijn zodat je wat meer ruimte voor jezelf hebt.

Kans is groot dat ze op een gegeven moment nog amper door heeft dat ze over een balkje gaat.